راهکارهای نوین مدیریت ترافیک در سال 1402

افزایش ساعت فعالیت مترو، اتوبوسرانی و پارکینگ‌های شهر اصفهان

حسین حقشناس، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به ترافیک ایام پایان سال در سطح این کلان‌شهر اظهار می‌کند: با ورود به ماه پایانی سال، شهروندان در حال آماده شدن برای استقبال از بهار، نوروز و سال جدید هستند که به دنبال آن افزایش تردد از باب فعالیت‌های اداری و خرید مایحتاج شب عید را شاهد هستیم، لذا با تمهیدات لازم توسط مدیران شهری و رعایت نکات راهنمایی و رانندگی توسط شهروندان، امیدواریم پایان سال جاری ترافیک روان و ایمنی را در سطح شهر شاهد باشیم.

راهکارهای | سال ۱۴۰۲

تجهیزات ترافیکی: وی با بیان اینکه در روزهای پایانی سال با بازگشت سفرهای شهری به قبل از شرایط شیوع کرونا، معابر مرکزی و مراکز تجاری شهر با حجم گسترده‌ای از خودروهای شخصی مواجه شده است که باعث افزایش ترافیک و اختلال در روند عبور و مرور شهروندان می‌شود، می‌افزاید: از ابتدای اسفند فعالیت پارکینگ‌های سطح شهر اصفهان افزایش یافته و از ساعت ۸ تا ۲۴ فعال است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: از شهروندان تقاضا داریم با توجه به محدودیت ظرفیت پارکینگ‌ها، در سطح شهر به‌ویژه هسته مرکزی و مراکز خرید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند تا مجبور به پارک دوبل و ایجاد مزاحمت برای محله‌های مجاور نشوند. وی می‌افزاید: شهروندان می‌توانند از پارک‌سوارهای موجود در پایانه‌های کاوه، عاشق‌آباد و صفه استفاده کنند و خودروی خود را پارک و با خاطری آسوده با مترو و اتوبوس به مراکز خرید و هسته مرکزی شهر سفر کنند و در کاهش ترافیک به‌ویژه ترافیک ایام پایانی سال سهیم باشند.

استوانه ایمنی: حق‌شناس با اشاره به افزایش فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌کند: در راستای تسهیل استفاده شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی، تمام خطوط اتوبوسرانی از ساعت ۶ تا ۲۲:۳۰ و مترو از ساعت ۶:۳۰ تا ۲۲ فعال است.

شهروندان زمان انجام سفرهای درون‌شهری خود را مدیریت کنند

قیمت آینه محدب: وی با بیان اینکه برای افزودن به ظرفیت پارکینگ‌های شهر از حیاط مدارس و فضاهای باز اضافه می‌شود، همچنین اکیپ‌هایی با همراهی پلیس راهور در معابر اصلی بر باز بودن معابر و رفع گلوگاه‌های ناشی از پارک دوبل نظارت می‌کنند، تاکید می‌کند: شهروندان برای احترام به حق عبور سایرین از پارک دوبل در معابر اصلی پرهیز کنند، زمان سفرهای خود را در ساعات غیر اوج قرار دهند، تا حد امکان خرید مایحتاج خود را از نزدیک‌ترین مکان به محل سکونت انجام دهند و در صورت درخواست خرید از مرکز شهر از وسایل حمل‌ونقل همگانی یا در صورت استفاده از خودرو شخصی برای توقف از پارکینگ‌های عمومی استفاده کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: تمهیدات لازم از سوی این معاونت برای تأمین پارکینگ و افزایش ساعات فعالیت مراکز معاینه فنی خودروها برای شهروندان در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به افزایش ساعت فعالیت پارکینگ‌های سطح شهر در اسفند سال جاری ادامه می‌دهد: افزایش فعالیت پارکینگ‌های سطح شهر در ماه پایانی سال در نظر گرفته شده است، زیرا در سال‌های گذشته با انبوه مراجعه شهروندان به پارکینگ‌ها مواجه بودیم.

حق‌شناس می‌افزاید: در راستای تأمین پارکینگ، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تمهیداتی را در برنامه‌های خود قرار داده است، لذا با هماهنگی اداره آموزش‌وپرورش در مناطق مرکزی همچون یک، سه، پنج و شش فضای بیرونی بعضی از مدارس به پارکینگ اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به افزایش ساعات فعالیت مراکز معاینه فنی تاکید می‌کند: با توجه به نزدیک شدن به نوروز و آغاز سفرهای شهروندان، مراجعه به مراکز فنی خودرو با حجم قابل توجهی روبه‌رو شده و درخواست این مراکز مبنی بر افزایش ساعات کاری است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان می‌افزاید: فعالیت مراکز معاینه فنی از چهارم اسفند روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۸ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۸ تا ۱۴ در نظر گرفته شده است؛ همچنین فعالیت مراکز معاینه فنی در روزهای جمعه با نصب اطلاعیه در آن مرکز به اطلاع شهروندان خواهد رسید

شیوه‌نامه مدیریت حوادث احتمالی به مدارس ابلاغ شد

شیوه‌نامه مدیریت فوریت‌ها و حوادث احتمالی به ابلاغ شد. در این شیوه نامه آمده است:

  1. معاونان تربیت بدنی و سلامت در ادارات کل و کارشناسان متناظر آنها در ادارات تابع مسئول و مستندسازی اقدامات انجام شده هستند.
  2. از مسئولان انجمن اولیا و مربیان مدارس برای همکاری در مدیریت حوادث و برگزاری نشست انجمن متناسب با شرایط خاص هر منطقه و دعوت شود.
  3. نکات مهم و موارد مطرح شده در وبینار روسای آموزش و پرورش نواحی و مناطق با موضوع مدیریت فوریت‌ها و حوادث احتمالی (با محوریت وقایع اخیر) پیگیری و جلسات آموزشی مشابه ویژه مدیران مدارس با فوریت برگزار شود.
  4. شماره 1570 برای مشاوره تلفنی از ساعت 8 صبح تا 8 شب جهت پاسخگویی به سوالات و مسائل خانواده‌ها توسط متخصصان وزارت بهداشت در خصوص جریانات اخیر معرفی و اعلام شود همچنین بر به کارگیری مشاوران حوزه معاونت پرورشی جهت پیگیری موارد مربوط تاکید شود.
  5. اتاق‌های بهداشت مدارس به تجهیزات وامکانات اولیه و مراقبت‌های لازم تجهیز شود.
  6. تشکل‌های دانش‌ آموزی و دانش‌ به عنوان همیاران و سفیران سلامت برای آگاه سازی فعال شوند.
  7. سیستم‌های گازرسانی مدرسه به طور قطع و بوفه‌ها به طور موقت تعطیل شود.
  8. ساخت و سازها در داخل و خارج از مدارس به طول موقت تعطیل شود.
  9. فعالیت آزمایشگاه‌ های مدارس به طور موقت تعطیل شود.
  10. به دانش‌ آموزان همراه نداشتن هرگونه وسیله غیرضروری اطلاع‌رسانی شود.
  11. از متخصصان شرکت آب و فاضلاب و آتش نشانی جهت تأیید سیستم‌های دفع فاضلاب و تخلیه گاز و … دعوت شود.
  12. دوربین‌های بازبینی و مداربسته در مکان‌های عمومی نصب شود.
  13. از هرگونه اظهارنظر غیرتخصصی در صحبت‌ها و سخنرانی‌ها پرهیز شود و در جهت ایجاد اطمینان در پیگیری حادثه و آرامش بخشی و کاهش استرس در مجموعه درگیر اقدام شود.
  14. بروشورهای الکترونیکی و کلیپ‌های کوتاه آموزشی در جهت آگاه‌سازی دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیا تهیه شود.
  15. کنترل دقیق بر ورود و خروج افراد متفرقه به محیط مدرسه انجام شود.
  16. شناسایی دانش‌ آموزان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خاص و معرفی آنها به مراکز جامع خدمات سلامت تحت پوشش وزارت بهداشت انجام شود.
  17. ممنوعیت مرخصی به غیر از موارد اضطراری کادر مدرسه تا اطلاع بعدی اعلام شود.
  18. در زمینه تهیه گزارش‌های مستند براساس چارچوب اعلام شده و ثبت و ضبط آنها اقدام شود.
  19. بروشور و نحوه مواجهه با مسمومیت‌های ناشناخته که توسط اداره کل بهداشت مدارس تهیه شده متعاقباً ارسال خواهد شد

راهکارهای هوشمند مدیریت ترافیک شهری

1- بهینه سازی چراغ‌های راهنما

یک سیستم حمل‌ونقل هوشمند کارا مستلزم هوشمندسازی چراغ‌های راهنما در مناطق شهری شلوغ و حتی خلوت است. اگر چراغ‌ها به صورت هماهنگ با هم کار کنند؛ در زمان مناسب تغییر رنگ خواهند داد و در نتیجه ظرفیت جاده را به حداکثر می‌رسانند. چراغ‌های راهنمای هوشمند به موقعیت‌هایی که سبب مسدود شدن جاده می‌شوند نیز واکنش نشان می‌دهند و به رفع سریع‌تر ترافیک کمک می‌کنند.

2- افزایش و کنترل هوشمند پارکینگ‌ها

فضای محدود پارکینگ یکی از دلایل اصلی بروز ترافیک در مناطق شهری است. حتی در شهرهای بزرگ نیز فضای پارکینگ محدود است و پارکینگ‌های کنترل شده فقط در خیابان‌های اصلی قرار دارند. انتقال پارکینگ‌های کنترل شده به خیابان‌های خلوت‌تر و خارج از مرکز شهر در کنار ایجاد مناطق پارک هوشمند به کاهش ترافیک کمک شایانی می‌کند. برای ارتقای عملکرد پارکینگ‌های هوشمند می‌توان از ارائه مجازی رسید، تعریف محدودیت زمانی برای توقف در پارکینگ و گشت‌زنی منظم مامورین استفاده کرد. همچنین جمع‌آوری هوشمند داده‌ها کمک می‌کند که پارکینگ‌های خالی‌تر شناسایی و جمعیت به سمت آن‌ها هدایت شود. بنابراین کنترل هوشمند ترافیک گامی موثر در جهت ساخت یک شهر هوشمند با بار پایین ترافیک است.

3- استفاده از خودروهای خودکار

اگرچه استفاده از خودروهای خودکار ازدحام را از نظر کمی کاهش نمی‌دهد اما به مدیریت ترافیک به شیوه­ای پیشرفته کمک می‌کند. خودروهای هوشمند بدون دخالت انسان، مسیرهای جدید و خلوت را برای رسیدن به مقصد پیدا می­کنند؛ همچنین با جمع‌آوری داده‌ها، پارکینگ‌های خالی را پیدا و در بهترین نقطه پارک می‌کنند. علاوه‌براین، با استفاده از خودروهای خودکار، ترافیک ناشی از خطای انسانی نیز حذف می‌شود. بنابراین توسعه فناوری­‌های مرتبط با این خودروها، تاثیری شگرف بر کنترل ترافیک خواهد داشت.

4- نظارت بر ترافیک عابرین پیاده

تنها دلیل بروز ترافیک‌های سنگین، وسایل نقلیه نیستند؛ عدم توجه به ترافیک عابرین پیاده نیز به همان اندازه نگران­کننده است. با نظارت بر ترافیک عابرین می­توان مسیر ترافیک وسایل نقلیه را تغییر و حجم ترافیک را کاهش داد. برای نظارت بر این امر فناوری‌های جدیدی از جمله فناوری V2I ارائه شده است. داده‌های جمع‌آوری شده از نظارت بر ترافیک عابرین به بهینه‌سازی عملکرد چراغ‌های راهنما و افزایش ایمنی جاده‌ها نیز کمک می‌کند. همچنین با قرار دادن این اطلاعات در اختیار سازندگان املاک می‌توان به ساخت آپارتمان‌های مسکونی در مناطق با تراکم کم ترافیک کمک کرد. بنابراین نظارت بر ترافیک افراد در کنار سیستم حمل‌ونقل هوشمند در کاهش و مدیریت ترافیک نقش موثری دارد.

5- استفاده از پهپاد

استفاده از پهپاد یکی از بهترین ایده‌ها برای کاهش ترافیک با استفاده از فناوری‌های مرتبط با شهر هوشمند است. با توسعه پهپادهای مبتنی بر اینترنت اشیا، اموری مانند تحویل کالا که قبلاً با استفاده از وسایل نقلیه انجام می‌شدند حالا از طریق پهپادها صورت می‌گیرند. با توجه به اینکه شرکت‌های خصوصی بزرگی مانند آمازون تجربه موفقی در استفاده از پهپادها در شهرهای شلوغ داشته‌اند؛ قطعاً دولت‌ها نیز می‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

6- اخذ هزینه برای پارکینگ‌های سازمانی

رایگان بودن پارکینگ‌های سازمانی باعث شده که اکثر کارکنان با استفاده از خودروهای شخصی به محل کار بروند چون نه هزینه‌­ای پرداخت می‌کنند و نه برای پیدا کردن جای پارک به مشکل برمی‌خورند. بنابراین اخذ هزینه برای پارکینگ‌های سازمانی می‌تواند کارکنان را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب کند و در نتیجه راهکاری برای کنترل ترافیک باشد.

7- برقراری ارتباط بین بخش‌های مختلف سیستم حمل‌ونقل هوشمند

برقراری ارتباط بین زیرساخت‌ها و بخش‌های مختلف سیستم حمل­ونقل اعم از وسایل نقلیه، جاده‌ها، نقشه‌ها، چراغ‌های راهنما و حتی مردم از طریق اینترنت اشیا به کاهش ترافیک کمک می‌کند. این رویکرد امکان جمع‌آوری، ذخیره سازی و تحلیل اطلاعات مختلف مانند مکان و سرعت وسایل نقلیه، ظرفیت جاده‌ها و… را به وجود می‌آورد.

8- به اشتراک گذاری اطلاعات

جمع آوری متمرکز اطلاعات و به اشتراک گذاری هدفمند آن­ها با بخش­های خصوصی گام مهمی در جهت خلق شهر هوشمند است. بدین ترتیب سازمان‌های مربوطه با توجه به اطلاعات به دست آمده می‌توانند در جهت هوشمند سازی شهر حرکت کنند.

9- حمل‌ونقل جایگزین

استفاده از وسایل نقلیه جایگزین مانند دوچرخه، اجاره ماشین به صورت ساعتی یا دقیقه‌ای و به اشتراک گذاری صندلی‌های خالی خودروهای شخصی نیز راه دیگری برای کاهش بار ترافیک است. با توجه به اینکه 55 درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند؛ تراکم ترافیک ناشی از این روند به یکی از چالش‌های مدیریت شهری تبدیل شده است. بنابراین شهرها باید از راهکارهای مناسب مانند هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل، معرفی وسایل نقلیه جایگزین، کاهش پارکینگ‌های سازمانی، ایجاد پارکینگ‌های هوشمند، کنترل ترافیک عابرین پیاده و.. برای کنترل و مدیریت ترافیک استفاده کنند.

دکمه بازگشت به بالا