ویژگیهای فیزیکی رنگ گرم ترافیکی + رنگ ترافیکی قیمت مناسب
محصول نهایی جهت خط کشی رنگ باید به صورت پودر، گرانول و یا بلوکی باشد تا به راحتی قابل انتقال به مخزن پیش گرمکن رنگ گرم ترموپلاستیک باشد. این مواد باید پس از حداقل ۶ ماه نگهداری در انبار قابلیت جریان پذیری مناسب داشته باشند. دمای انبار به هنگام نگهداری رنگ گرم بــاید ۳۸ درجه سانتیگراد یا کمتر باشد. مواد تهیه شده باید توسط ماشین آلات خط کشی و تجهیزات خط کشی عمومی متداول جهت اجرای خط کشی رنگ گرم ترموپلاستیک (اکستروژن، اسکرید دستی و اتوماتیک، و اسپری داغ) به راحتی در دمای ۲۰۵ الی ۲۲۰ درجه سانتیگراد اجرا شوند. از جمله ویژگیهای فیزیکی رنگ گرم ترافیکی ترموپلاستیک مورد نظر میتوان به مواردی ازجمله وزن، سمیت و نقطه نرمشوندگی اشاره کرد.
وزن مخصوص رنگ گرم ترافیکی ترموپلاستیک
وزن مخصوص مواد خط کشی رنگ گرم ترافیکی ترموپلاستیک با فامهای سفید و زرد باید بین ۱٫۹ تا ۲٫۳۵ گرم بر سانتی متر مکعب باشد. وزن مخصوص رنگ گرم ترافیکی ترموپلاستیک بر اساس استاندارد ۱۵۳ ASTM D، روشA و در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد تعیین میشود. مطابق با استاندارد AASHTO M 249 وزن مخصوص مواد خط کشی رنگ گرم ترموپلاستیک برای اجرای اسکرید یا اکستروژن نباید بیش از ۲٫۳۵ گرم بر سانتی متر مکعب و برای اجرای اسپری گرم نباید بیش از ۲٫۱۵ باشد.
سمیت رنگ گرم ترافیکی ترموپلاستیک
فقدان سمیت از مهمترین فاکتورها در رنگ گرم ترافیکی است. مواد ترموپلاستیک در حالت مذاب و دماهای بالا نباید هیچ گونه گاز سمی از خود متصاعد کنند. زیرا آزاد سازی گازهای سمی موجب آسیب رساندن به شخص اپراتور، محیط زیست و به تجهیزات اجرا میشود. برای این منظور سازندۀ مواد رنگ گرم ترموپلاستیک گرم باید توصیههای ایمنی هنگام اجرا را همراه با برگۀ مشخصات فنی محصول در اختیار پیمانکار قرار دهد. مواد ترموپلاستیک رنگ گرم پس از ذوب و اجرا، نباید ترکیبات سرب یا کروم با غلظت بیش از ۴ ppm آزاد کنند.
اندازه گیری فاکتور روشنایی و فام رنگی خط کشی رنگ گرم ترموپلاستیک (خط کشی محورهای رنگی)
میزان روشنایی مواد ترموپلاستیک در آزمایشگاه بر اساس استاندارد EN 1871;Appendix E تعیین میشود. در این روش ابتدا نمونه به مدت ۴ ساعت (۵± دقیقه) در دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد حرارت داده میشود و پس از اجرای رنگ گرم ترافیکی ترمو پلاست روی صفحات فلزی تا دمای ۲۵ درجه سانتیگراد خنک میشود. میزان روشنایی نمونههای خط کشی رنگ گرم ترموپلاستیک با استفاده از یک اسپکتروفتومتر و با هندسه ۰٫۴۵ منبع نوری C اندازه گیری میشود.
حداقل نتیجۀ قابل قبول:
فاکتور روشنایی مواد خط کشی رنگ گرم با فام سفید نباید کمتر از ۶۵ باشد.
فاکتور روشنایی مواد خط کشی رنگ گرم با فام زرد نباید کمتر از ۴۰ باشد.
فاکتور روشنایی مواد خط کشی رنگ گرم با فام سیاه نباید بیش از ۱۰ باشد
نقطه نرمشوندگی
حداقل دمای نقطه نرمشوندگی مواد ترموپلاستیک پس از حرارت دهی به مدت ۴ ساعت (۵± دقیقه) در دمای ۱۹۰± ۲ درجۀ سانتیگراد و با انجام آزمایش طبق روش گوی و حلقه در مطابق با ضمیمۀ F از استاندارد EN 1871 تعیین میشود.
نتیجه قابل قبول: نقطه نرمشوندگی نباید کمتر از ۶۵ درجۀ سانتیگراد باشد.
انواع رنگ های ترافیکی
رنگ ترافیکی دو جزئی و سه جزئی بر پایه رزینهای اکریلیک، جهت. استفاده. در. خط کشی خیابان و ترسیم علائم افقی ترافیکی، طراحی شده است. عدم وجود حلال در این رنگ ترافیکی (جامد وزنی حدود ۹۸ %)، امکان اجرای رنگ. در ضخامتهای بالا را فراهم آورده. و باعث کاهش هزینههای اجرائی با توجه به میزان ماندگاری رنگ خواهد شد.
قیمت رنگ ترافیکی فروش رنگ ترافیکی
در رنگ ترافیکی سه جزئی به همراه جزء اصلی رنگ، دوجزء B و C هم بصورت.. جداگانه در اختیار مشتری قرار میگیرد. جزء B به صورت مایعی زرد رنگ و جزء C به صورت پودر یا خمیر سفید رنگ است. در رنگهای دوجزئی صرفاً جزء C یا سخت کننده به مشتریان محترم ارائه میشود. نوع واکنش انجام شده در این رنگ ترافیکی، واکنش رادیکالی گرمازا و با سرعت بالاست. به همین دلیل داشتن تجربه و مهارت کافی در اجرا، بسیار ضروری است.
نکته:
استفاده این محصول فقط جهت سطوح آسفالتی با دانهبندی مناسب توصیه میشود.
نحوه اجرای رنگ ترافیکی دوجزئی و سه جزئی اجرا به روش دستی
پس از اطمینان از شرایط مساعد آب و هوایی برای اجرای رنگ.ترافیکی، باید به شرایط.سطح محل اجرای رنگ ترافیکی توجه داشت. بدین صورت که سطح موردنظر عاری از رطوبت و هرگونه آلودگی اعم از گرد و خاک، چربی و… باشد. جهت اجرا ابتدا بوسیله چسبهای با عرض ۵ سانتی متر فضای موردنظر را مشخص نمایید. بعداز اختلاط اجزاء بصورت یکنواخت و کاملاً همگن شده آن را روی سطح بوسیله غلتک یا کاردک اجرا نمایید. پس از خشک شدن سطحی رنگ چسب محاط شده به رنگ را از آسفالت جدا کنید. قیمت رنگ ترافیکی فروش رنگ ترافیکی
* نکته:
پس از اختلاط جزء B (شتاب دهنده) با رنگ ترافیکی، بعد از حداکثر دو ساعت میبایست رنگ مصرف شود. همچنین درصورت مخلوط شدن سخت کننده، کمتر از. ۵ دقیقه (با توجه به دمای هوا) برای اجرای رنگ ترافیکی فرصت وجود دارد. «پس از اختلاط هر کدام از اجزاء حتی با بسته شدن درب حلب، از خشک شدن جلوگیری نخواهد شد». این محصول قابلیت افزودن تینر را ندارد، لذا از اضافه نمودن هر گونه تینر، خودداری فرمایید.
توجه: از اختلاط مستقیم شتابدهنده جزء B و سخت کننده جزء C اجتناب نمایید.(اختلاط جزء B و C آتشزا است.)
رنگ ترافیکی دوجزئی اسپری ۱:۱ اجرا به روش ماشینی
این محصول بر پایه رزینهای اکریلیک، جهت استفاده در خط کشی ترافیکی و ترسیم علائم افقی ترافیکی، طراحی شده است. عدم وجود حلال در این رنگ ترافیکی (جامد وزنی حدود ۹۸%)، امکان اجرای. رنگ در هر ضخامتی را فراهم میآورد. این محصول باعث کاهش هزینههای اجرائی با توجه به میزان ماندگاری رنگ ترافیکی خواهد شد. این محصول بصورت ۳ جزء ارائه میگردد. دو جزء اصلی A و B به صورت رنگ مایع و نسبت ۱ به ۱ عرضه میگردد.
همچنین جزء C یا (سخت کننده) بصورت پودر یا خمیر سفیدرنگ به مشتریان ارائه میگردد. استفاده از این محصول جهت سطوح آسفالتی با دانهبندی مناسب توصیه میشود. در خصوص سایر سطوح مانند بتن، فلزات و … خواهشمند است با کارشناسان رنگ ترافیکی ماندگار، مشورت نمایید. (نامگذاری این محصول به عنوان دوجزئی اسپری با توجه به عرف بازار ایران است.)
نحوه اجرای رنگ ترافیکی دوجزئی اسپری۱:۱ اجرا به روش ماشینی
پس از اطمینان از شرایط مساعد آبوهوایی برای اجرای رنگ ترافیکی، میبایست به شرایط سطح محل اجرای رنگ توجه داشت. بدین صورت که سطح موردنظر عاری از رطوبت و هرگونه آلودگی اعم از گرد و خاک، چربی و … باشد. جهت اجرا ابتدا جزء C (سخت کننده) را به جزء اصلی B اضافه نمایید.
بعد از اختلاط کامل آن را در مخزن شماره ۱ دستگاه خطکشی بریزید. جزء اصلی (A) نیز در مخزن شماره ۲ دستگاه خط کشی دوجزئی ریخته شود. سپس رنگ ترافیکی توسط دستگاه خط کشی با مصرف یکسان از هر جزء روی سطح اجرا میگردد. باید توجه نمود پس از اختلاط جزء اصلی B با جزء C (سخت کننده)، مخلوط حاصل در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد حتی با بسته بودن درب حلب یا مخزن در مدت ۲۴ ساعت، سخت میگردد.
رنگ ترافیکی دوجزئی اسکرید ۹۸:۲ اجرا به روش ماشینی
این محصول رنگ ترافیکی بر پایه رزینهای اکریلیک، جهت استفاده در خطکشی و ترسیم علائم افقی ترافیکی، طراحی شده. عدم وجود حال در این رنگ (جامد وزنی حدود ۹۸ %)، امکان اجرای رنگ ترافیکی. در هر ضخامتی را فراهم آورده و باعث کاهش هزینههای اجرائی با توجه به میزان ماندگاری رنگ خواهد شد.
این محصول به صورت دو جزئی ارائه میگردد که جز اصلی A به صورت رنگ مایع و جزء B (سخت کننده) بصورت خمیر سفید رنگ در اختیار مشتریان محترم قرار میگیرد. استفاده از این محصول جهت سطوح آسفالتی با دانهبندی مناسب توصیه میشود. و درخصوص سایر سطوح مانند بتن، فلزات و … خواهشمند است با کارشناسان رنگ ماندگار، مشورت نمایید.
نحوه اجرای رنگ ترافیکی دوجزئی اسکرید ۹۸:۲ اجرا به روش ماشینی
پس از اطمینان از شرایط مساعد آب و هوایی برای اجرای رنگ، میبایست. به شرایط سطح محل اجرای رنگ توجه داشت. بدین صورت که سطح موردنظر عاری از رطوبت و هرگونه آلودگی اعم از گردوخاک، چربی و … باشد. هر کدام از اجزاء A و B بطور جداگانه در مخزن مخصوص خود در دستگاه. خط کشی ریخته میشوند و با ضخامت موردنظر بر روی سطح اعمال میگردند. نسبت اختلاط توسط دستگاه تنظیم میگردد که اختلاط این دو جزء در نازل خروجی موجب سخت شدن رنگ میگردد.
رنگ ترافیکی دو جزئی آنتی اسکید
رنگ ترافیکی آنتی اسکید جزء رنگهای چند جزئی ترافیکی هستند. این رنگ ترافیکی با توجه به نوع ترکیبات و مصالح مصرفی در آن دارای خاصیت ضدلغزشی است. رنگهای آنتی اسکید (ضد لغزش) کاردبردهای وسیعی برای مقاطع با بارش و یخزدگی زیاد دارند.
رنگ سرد ترافیکی آلکیدی کلرو کائوچو
این محصول رنگ سرد ترافیکی برپایه رزینهای آلکید کلروکائوچو، جهت استفاده. در خطکشی و ترسیم علائم افقی ترافیکی، طراحی شده است. با توجه به وجود حلال در رنگ (جامد وزنی حداقل ۷۰ %) امکان اجرای رنگ در. ضخامتهای بیشتر از ۷۰۰ میکرون (تر) وجود ندارد.
بعد از خشک شدن و خروج حلال از رنگ، با توجه به جامد حجمی حدود ۵۰% (معیاری از کاهش. ضخامت رنگ بعد از خشک شدن)، ضخامتی در حدود ۳۵۰ میکرون (خشک) باقی خواهدماند. به همراه این محصول، جهت کاهش ویسکوزیته (رقیق نمودن رنگ)، میتوان از تینر مخصوص رنگ سرد ترافیکی ماندگار استفاده نمود. استفاده از تینرهای متفرقه، به علت امکان عدم سازگاری و یا ایجاد تاثیر منفی در ماندگاری رنگ سرد ترافیکی توصیه نمیشود.
رنگهای بر پایه رزین آلکید کلروکائوچو در مناطق گرم و مرطوب، دارای. مقاومتی بالاتر از رنگهای بر پایه رزین اکریلیک هستند. استفاده از این محصول جهت سطوح آسفالتی با دانهبندی مناسب توصیه میشود. در خصوص سایر سطوح غیر از آسفالت، مانند بتن، فلزات و … لطفا با کارشناسان رنگ ماندگار، مشورت نمایید.
نحوه اجرای رنگ سرد ترافیکی آلکیدی کلرو کائوچو
پس از اطمینان از شرایط مساعد آبوهوایی برای اجرای رنگ ترافیکی، باید. به شرایط سطح محل اجرای رنگ توجه داشت. بدینصورت که سطح موردنظر عاری از رطوبت و هرگونه آلودگی اعم از گرد و خاک، چربی و … باشد. جهت اجرا، تینر را به آرامی و با نسبت ۵ تا ۸ درصد (با توجه به ویسکوزیته رنگ). به جزء اصلی رنگ اضافه نمایید. پس از اختلاط بوسیله ماشین خطکشی مناسب، نسبت به اعمال رنگ ترافیکی. در ضخامت حدود ۷۰۰ میکرون (تر) اقدام گردد. جهت حصول ضخامت یکنواخت و درنتیجه، ماندگاری بالای رنگ ترافیکی، استفاده از روشهای دستی (غلتک و قلم مو) توصیه نمیشود.
در حین اجرا میبایست دائما ضخامت رنگ با استفاده از ضخامتسنج شانهای رنگ تر، کنترل گردد. جهت حفظ کیفیت رنگ ترافیکی اجرا شده، توصیه میگردد فقط از تینر ماندگار، تولیدشده توسط شرکت صباشیمی آریا استفاده شود. همچنین توصیه میگردد حتیالمقدور از کمترین میزان تینر استفاده شود.
رنگ ترافیکی اکریلیک
این محصول رنگ ترافیکی بر پایه رزینهای اکریلیک ترموپلاست، جهت استفاده. در خطکشی و ترسیم علائم افقی ترافیکی، طراحی شدهاست. با توجه به وجود حلال در رنگ (جامد وزنی حداقل ۷۰%) امکان اجرای رنگ. در ضخامتهای بیشتر از ۷۰۰ میکرون (تر) وجود ندارد. بعد از خشک شدن و خروج حلال از رنگ، با توجه به جامد حجمی حدود ۵۰%،. ضخامتی. در حدود ۳۵۰ میکرون (خشک) باقی خواهد ماند. به همراه این محصول، جهت کاهش ویسکوزیته (رقیق نمودن رنگ)، میتوان از تینر مخصوص رنگ ترافیکی ماندگار استفاده نمود.
استفاده از تینرهای متفرقه، بهعلت امکان عدم سازگاری و یا ایجاد تاثیر منفی در ماندگاری رنگ ترافیکی توصیه نمیشود. استفاده از این محصول رنگ ترافیکی جهت سطوح آسفالتی با دانهبندی مناسب توصیه میشود. در خصوص سایر سطوح غیر از آسفالت، مانند بتن، فلزات و… لطفا با کارشناسان رنگ رنگ ترافیکی ماندگار، مشورت نمایید.
نحوه اجرای رنگ ترافیکی اکریلیک
پس از اطمینان از شرایط مساعد آب و هوایی برای اجرای رنگ، باید به شرایط سطح محل اجرای رنگ توجه داشت. بدینصورت که سطح موردنظر عاری از رطوبت و هرگونه آلودگی اعم از گرد و خاک، چربی و … باشد. جهت اجرا، تینر را به آرامی و با نسبت ۵ تا ۸ درصد (با توجه به ویسکوزیته رنگ) به جزء اصلی رنگ اضافه نموده. و پس از اختلاط به وسیله ماشین خطکشی مناسب، نسبت به اعمال رنگ در ضخامت حدود ۷۰۰ میکرون (تر) اقدام گردد. جهت حصول ضخامت یکنواخت و درنتیجه، ماندگاری بالای رنگ، استفاده از روشهای دستی (غلتک و قلم مو) توصیه نمیشود.
در حین اجرا میبایست دائما ضخامت رنگ با استفاده از ضخامت سنج شانهای رنگ تر، کنترل گردد. جهت حفظ کیفیت رنگ اجرا شده، توصیه میگردد فقط از تینر ماندگار، تولیدشده توسط شرکت صبا شیمی آریا و حتیالمقدور از کمترین میزان تینر استفاده شود.