وجود هوا در سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور

در مقالات قبلی به شرح برخی اشکالاتی که ممکن است برای دیزل ژنراتور پیش بیاید پرداختیم. این بار می خواهیم درباره ی سیستم سوخت رسان دیزل ژنراتور صحبت کنیم. درباره ی این سیستم رازهایی وجود دارد که اگر آن هارا بدانید به راحتی میتوانید عیوب مربوط به این بخش از دیزل ژنراتور را شناسایی کنید. در بعضی از مواقع حتی می توانید خودتان به اقدام به رفع این مشکلات نمایید. بیایید به بررسی اشکالاتی که ممکن است از عملکرد اشتباه سیستم سوخت دیزل ژنراتور باشد بپردازیم.

The presence of air in the fuel system of the diesel generator

موتور قدرت کمی دارد

یکی از عواملی که می تواند به دلیل عملکرد بد سیستم سوخت دیزل ژنراتور باشد؛ قدرت کم موتور است. برای بررسی این موضوع به موارد زیر دقت کنید.

  1. احتمال گرفتگی خروجی دود یا ورودی هوا: یکی از قسمت های اصلی در سیستم سوخت رسان موتور دیزل، بخش ورود و خروج هوا است. سیستم سوخت رسان طی برنامه ای در هر بار احتراق، میزان مناسبی از اکسیژن را به موتور می رساند و دود حاصل از احتراق را از موتور دیزل دور میکند. در صورتی که در این مسیر ها گرفتگی وجود داشته باشد، باعث افت قدرت موتور می شود. برای حل این مشکل باید مسیر اگزوز و هوا بررسی و در صورت گرفتگی نسبت به بازگشایی آن اقدام کنید.
  2. خرابی سوپر شارژ (توربو شارژ): گاهی قدرت کم موتور دیزل مربوط به اشکال در توربو شارژ می باشد. برای بررسی این موضوع در هنگامی که دیزل خاموش و سرد می باشد، باید دهانه ورود هوای تازه به سوپر را باز کنید و با دست عملکرد آن را چک کنید. در صورتی که امکان حرکت دادن سوپر شارژ وجود نداشت، باید سوپر شارژ باز شده و به دست کارشناسان مربوطه برسانید تا مشکل آن را برطرف نمایند. در صورت قفل نبودن سوپر شارژ دقت کنید که شافت سوپر باید دارای لقی بسیار کمی باشد. اگر لقی زیاد باشد ممکن است باعث خرابی توربین شود؛ لذا در صورت لقی زیاد هم باید سوپر از سیستم جدا و برای بررسی به کارشناس ارائه گردد.
  3. احتمال وارد شدن هوا به سیستم سوخت رسانی: اگر هوا به سیستم سوخت رسان موتور دیزل وارد افت قدرت موتور را به دنبال خواهد داشت. برای این منظور باید ابتدا شیلنگ های انتقال دهنده سوخت از باک تا موتور بررسی شوند که سالم باشند. بعد از آن باید اقدام به هواگیری سیستم سوخت رسان نمایید.
  4. ضعیف بودن پمپ سوخت: پمپ سوخت وظیفه دارد که سوخت را از باک به موتور برساند. اگر این بخش دچار مشکل شود باید توسط کارشناسان مربوطه بررسی شود.
  5. کثیف بودن فیلتر هوا: فیلتر هوا، بخشی از سیستم سوخت رسان محسوب می شود. این قسمت با تصفیه هوا باعث می شود سوخت با هوای تمیز مخلوط و آماده اشتعال گردد. اگر فیلتر کثیف باشد، هوای کافی به موتور دیزل ژنراتور نرسیده و شاهد افت قدرت موتور خواهیم بود. برای بررسی این موضوع دقت کنید که نشانگر فیلتر به رنگ قرمز درآمده یا نه. اگر رنگ نشانگر فیلتر قرمز بود، نسبت به تعویض آن اقدام فرمایید.

مصرف بالای سوخت

در بعضی مواقع متوجه می شویم که مصرف سوخت دیزل ژنراتور، کمی بیشتر از معمول شده است. این موضوع در دیزل ژنراتورهای دائم کار بیشتر ملموس است. در ادامه به بررسی علت های این اشکال می پردازیم.

  1. مسدود بودن ورودی هوا از فیلتر تا موتور: اگر اکسیژن کم به موتور دیزل برسد علاوه بر افت قدرت موتور که درباره آن صحبت شد، افزایش مصرف سوخت را هم به دنبال خواهد داشت. برای بررسی این مشکل، باید مسیر هوا بررسی گردد و در صورت گرفتگی، پارگی یا نشت هوا نسبت به رفع عیب اقدام گردد.
  2. احتمال سوراخ بودن و یا مسدود بودن خروجی اگزوز: همانطور که ورودی هوا به دیزل دارای اهمیت می باشد. خروجی دود هم باید به درستی عمل کند، وگرنه افزایش مصرف سوخت را خواهیم داشت. لذا مسیر خروج دود را بررسی نمایید. اگر مشکلی بود باید مسیر خروج دود و یا اگزوز تعویض گردند.
  3. شل بودن پیچ های چدنی اگزوز به سرسیلندر: موضوع بعدی که ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت شود، شل بودن پیچ های چدنی محل اتصال اگزوز و سرسیلندر می باشد. این مشکل با یک آچار کشی ساده این پیچ ها برطرف می گردد.
  4. عدم تنظیم اسبک سوپاپ ها: در این صورت دیزل ژنراتور احتیاج به فیلرگیری دارد. ای موضوع باید توسط کارشناسان مربوطه انجام شود.
  5. تنظیم نبودن پمپ انژکتور و سوزن ها: این موضوع هم قدر فنی تر بوده و باید توسط کارشناسان پمپ ساز بررسی شود. کارشناس با بررسی سوزن های انژکتور و پمپ فارسونگا موضوع را بررسی و برطرف میکند.
  6. تراز نبودن موتور: اگر موتور به درستی تراز نباشد، مصرف سوخت دیزل ژنراتور افزایش خواهد یافت. پس لازم است که با ابزار مناسب موتور کاملا تراز گشته و لقی زیر شاسی از بین برود.

موتور در دور کم منظم کار نمی کند

اگر متوجه شدید که موتور مدتی است که در دور کم (به صورت درجا) منظم کار نمیکند؛ می توانید عیب را در سیستم سوخت رسان دیزل ژنراتور پیدا کنید. موارد زیر در این باره باید بررسی شوند.

  1. ورود هوا به سوخت: این موضوع در موارد بالاتر بررسی شد. مشکل دیگری که میتواند نشانه این اشکال در موتور دیزل باشد، همین منظم کار نکردن دیزل ژنراتور در دورهای پایین است. برای رفع آن همانطور که قبلا صحبت شد، می بایست مسیر حرکت سوخت از باک تا موتور بررسی گردد. این مسیر باید کاملا سالم باشد که هوا وارد سوخت نشود. پس از آن نسبت هوا گیری سیستم سوخت اقدام فرمایید.
  2. اشکال در گاورنر و پمپ انژکتور:همانطور که در موارد بالاتر درباره پمپ سوخت صحبت کردیم، این موضوع فنی محسوب می شود و باید توسط کارشناسان مربوطه بررسی گردد. فقط در اینجا نشانه دیگر این اشکال را عنوان کردیم که در صورت خرابی پمپ انژکتور و یا گاورنر، ممکن است موتور در دور کم به صورت منظم کار نکند.

موتور گاز نمیخورد

آخرین راز و رمزی که درباره ی سیستم سوخت رسان دیزل ژنراتور بررسی میکنیم، این است که گاها پیش می آید که موتور دیزل گاز نمیخورد که این موضوع هم می تواند نشانگر ایراد در سیستم سوخت رسان باشد. برای بررسی این موضوع باید چهار عامل را بررسی کنید. که دو مورد آن در موارد بالاتر ذکر شد. آن دو مورد، بررسی مسیر ورود هوا و اطمینان از سلامت پمپ سوخت است. مورد بعدی عبارت است از:

  1. گرفتگی فیلتر سوخت: فیلتر سوخت وظیفه تمیز کردن سوخت قبل از ورود به موتور دیزل ژنراتور را دارد. در صورت گرفتگی فیلتر سوخت، گازوئیل به میزان کافی به موتور نمی رسد. و موتور گاز نمی خورد. در این صورت باید نسبت به تعویض فیلتر سوخت اقدام و دیزل ژنراتور مجدد هواگیری شود.

،مهم ترین دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور چه می باشد؟

(دیزل ژنراتور کوچک و یا بزرگ ) امروزه دارای سیستم پیشرفته­ ای می ­باشند و خیلی کم پیش می ­آید که این دستگاه ها دچار مشکل بشوند. چرا که همه چیز به صورت اتومات چک و کنترل می­ شود. دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور می تواند بی شمار باشد، مثلا در برخی از اوقات پیش میاید که دیزل ژنراتور روشن نشود به این صورت که استارت به خوبی کار می کند اما دیزل ژنراتور روشن نمی­ شود، پس معلوم می­ شود که مشکل از استارت نیست. در این مقاله به دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور می پردازیم.

  1. گرفتگی و یا یخ زدگی لوله سوخت

یکی از دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور مانند در فصل سرد، می ­تواند به دلیل یخ­زدگی سوخت در لوله ­های انتقال­ دهنده سوخت مربوط باشد. در این صورت سوخت به موتور نمی­رسد و موتور روشن نمی ­شود. برای حل این مشکل باید آب جوش را به صورت مداوم بر روی پمپ و لوله­ های گازوئیل بریزید تا مسیر انتقال سوخت باز شود. نکته بسیار مهمی که وجود دارد اینکه برای گرم کردن لوله­ ها از شعله مستقیم استفاده نکنید، چرا که این کار ممکن است سبب بروز آتش سوزی شود همچنین ممکن است به سیم­ کشی دیزل آسیب برساند.

  1. وجود هوا در سیستم سوخت­ رسانی

نرسیدن سوخت به موتور از مهمترین دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور می­ باشد، عوامل زیادی می ­تواند باعث این موضوع شود. یکی از آن عوامل وجود هوا در سیستم سوخت­ رسانی است که برای حل این مشکل باید به این روش عمل کنید. این عوامل می تواند به موتور ژنراتور آسیب برساند و باعث افت قیمت شود.

  • از پمپ ­دستی استفاده کنید تا سوخت پمپ اصلی را پر کرده و از مسیر بازگشت به باک برگردد و سیستم سوخت ­رسانی هوا­گیری شود.
  • اگر هوا­گیری انجام نشد این بار در حین استارت زدن از یک نفر کمک بگیرید تا با پمپ ­دستی مورد بالا را انجام دهد و به پمپ کردن سوخت مشغول شود. چراکه استارت همزمان با پمپ ­دستی سوخت به هواگیری سیستم سوخت کمک میکند.
  • اگر با همه این کارها باز هم هواگیری نشد معمولا در این این اوقات هوا بالای سوزن­ های انژکتور گرفتار شده است. پس باید لوله­ های گازوئیلی از بالای سوزن انژکتور باز شده و دوباره مرحله دوم (بالا) تکرار شود. توجه داشته باشید که در وقت وصل کردن لوله ­ها این کار را به درستی انجام بدید تا از نشتی گازوئیل به بیرون جلوگیری کند.
  • سطح سوخت در باک را چک کنید. باک سوخت دیزل ژنراتورها به گونه ­ای طراحی شده ­اند که همیشه کمی از گازوئیل در باک باقی می­ ماند. یعنی با اینکه باک سوخت دارد اما سطح سوخت از سطح مکش لوله­ ورودی پایین­تر است. این به دلیل این است که ناخالصی­ های سوخت به وسیله ته نشین شدن از سوخت جدا شود. به همین دلیل است که توصیه می­ شود هر چند مدت یکبار سوخت موجود در انتهای باک را از زیر باک تخلیه کنید تا ناخالصی­ ها و ذرات خارجی از باک خارج شود. این موارد باید در تمامی ژنراتور ها مانند چک شود. فرقی نمی کند که چه دستگاهی دارید، برای افزایش طول عمر دستگاه باید این موارد را چک و رعایت کنید.

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور مسدود شدن می­ باشد. فیلتر سوخت برای پاکسازی سوخت از ذرات ریزی تشکیل شده که در باک ته­نشین نمی ­شوند و طبیعی است که این فیلترها بعد از مدتی به دلیل انباشته شدن مواد زائد دچار گرفتگی شده و بسته شوند. بنابراین مانع رسیدن سوخت به دیزل ژنراتور می­ شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می­ شود با توجه به ویژگی ­ها و مشخصات ثبت شده روی فیلتر و میزان کارکرد ژنراتور، اقدام به تعویض منظم فیلتر کنید. زیاد بودن بار موتور نیز می تواند از دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور باشد. اگر موتور دچار گیر در حرکت باشد در زمان استارت موتور به خوبی دور برنمی­دارد. در این صورت مشاهده می­ کنید که موتور استارت می خورد اما روشن نمی­ شود. این را اصطلاحا گیر در موتور می گویند و می تواند دلایل زیادی داشته باشد از جمله:

-خرابی بلبرینگ

-پاشیدن سیم­پیچ ژنراتور

-سایش روتور و استاتور ژنراتور

و… اشاره کرد.

ژنراتورها دارای دو پمپ سوخت هستند که به پمپ اولیه آن ها پمپ سه گوش هم گفته می­ شود. در زمان زدن باید برسی کنید که عملکرد این پمپ چگونه است. اگر در زمان زدن استارت گازوئیل از مسیر برگشت به مخزن سوخت برگشت نداشته باشد پس معلوم می شود که ایراد در پمپ اولیه یا همان پمپ سه گوش است. برای رفع این ایراد باید پمپ را سرویس کنید. اشکال در پمپ سه گوش نیز علت روشن نشدن دیزل ژنراتور می باشد. قسمتی از ژنراتور است که کار خاموش کردن دیزل ژنراتور را به عهده دارد. و دلیل اینکه به آن خاموش کن هم گفته می­ شود نیز همین است. در برخی از دیزل ژنراتورها در زمان روشن کردن باید سلونوئید فعال شود تا سوخت به موتور دیزل برسد. پس باید با دست سلونوئید را نگه­دارید تا ژنراتور روشن شود. برای بررسی عملکرد سلونوئید یک سیم از مثبت باتری به سر مثبت سلونوئید وصل کنید. اگر سلونوئید عمل نکرد به تعویض آن اقدام کنید، ولی اگر درست عمل کرد باید مسیر سیم­ کشی بررسی شود.

دکمه بازگشت به بالا