علمی و پزشکیمطالب برتر

آشنایی با انواع شپش و راهکارهای درمان آن

آشنایی با انواع شپش و راهکارهای درمان آن

درمان فوری شپش در یک شب | دشمن شپش

شپش حشره کوچک و خاکستری کم رنگی است که به اندازه یک دانه کنجد (طول ۲ تا ۳ میلی متر) می باشد. شپش سر از خون پوست سر تغذیه می کند و شپش‌های بدن در لباس‌ها و ملافه‌های شما زندگی می‌کنند. شپش سر چندین بار در روز برای تغذیه از خون به پوست شما می‌روند. شایع‌ترین محل‌های خارش در اطراف گردن، شانه‌ها، زیر بغل، کمر و کشاله ران است و مکان‌هایی که درزهای لباس بیشتر با پوست تماس می‌گیرد.

شپش بدن بیشتر در شرایط زندگی شلوغ و غیربهداشتی دیده می شود. آنها همچنین می توانند از تماس با لباس های فرد آلوده سرایت کنند. شپش می تواند انواع خاصی از بیماری ها را گسترش دهد و حتی می تواند باعث اپیدمی شود. معمولا دختران و زنان بیشتر از پسران و مردان در معرض ابتلا به شپش هستند.

 انواع شپش

به طور کلی سه نوع شپش وجود دارد که انسان را آلوده می کند:

  • شپش بدن
  • شپش سر
  • شپش شرمگاهی

شپش های ناحیه شرمگاهی معمولا از طریق رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و به نقاط دیگر بدن سرایت نمی کند. شپش سر شایع ترین نوع درگیری این حشره است که با خارش شدید سر همراه می باشد. شپش هایی که روی بدن یافت می شوند با شپش هایی که روی سر یا ناحیه شرمگاهی یافت می شوند، متفاوت هستند.

شپش بدن فقط روی بدن انسان یافت می شود. شپش معمولا در مناطقی که بهداشت نامناسب و شلوغی وجود دارد، یافت می شوند. حیوانات خانگی مانند سگ و گربه و یا سایر حیوانات نقشی در انتشار شپش انسان ندارند. از آنجا که هم شپش سر و هم شپش بدن رایج می باشد، در ادامه درباره هر دو نوع آن صحبت می کنیم.

 علائم شپش سر

خارش، شایع ترین علامت شپش سر به خصوص در ناحیه پوست سر، گردن و گوش است. این واکنش یک نوع آلرژی طبیعی محسوب می شود. هنگامی که فردی برای اولین بار به شپش سر مبتلا می شود، ممکن است به مدت 4 تا 6 هفته خارش ایجاد نشود. در شپش روی سر ممکن است بتوانید شپش ها را ببینید، اما تشخیص آنها اغلب سخت است زیرا کوچک هستند، از نور اجتناب می کنند، لابه لای ساقه موها نزدیک به ریشه مو می روند و به سرعت حرکت می کنند.

 روش های درمان شپش سر

  • وازلین : عملی ترین راه برای از بین بردن شپش سر استفاده از وازلین است. برای این کار کافی است یک لایه ضخیم وازلین روی پوست سر بمالید و بگذارید یک شب تا صبح بماند. حتما سر تان از طریق حوله یا کلاه پوشانده شود. پس از شت وشو، موهای خود را کاملا برس بزنید تا شپش از بین برود. برای از بین بردن اثرات شپش به طور کامل می توانید چندین شب از این روش استفاده کنید.
  • نمک و سرکه : استفاده از نمک و سرکه می تواند به از بین بردن رطوبت سر برای از بین بردن شپش کمک کند. یک چهارم پیمانه نمک و یک چهارم فنجان سرکه را با هم مخلوط کرده و داخل بطری بریزید. محلول را به آرامی روی موهای خود اسپری کنید، سر خود را با کلاه دوش بپوشانید و حدود دو ساعت صبر کنید. موهای خود را بشویید و حالت دهید. برای بهترین نتیجه هر سه روز این کار را تکرار کنید.
  • روغن زیتون : استفاده از روغن زیتون شپش را می کشد و از بین می برد. مقدار زیادی روغن زیتون را روی پوست سر خود بمالید، سر خود را با کلاه دوش بپوشانید و به رختخواب بروید. صبح موهای خود را بشویید تا از شر شپش خلاص شوید، سپس موهای خود را با شامپوی گیاهی غنی شده با درخت چای بشویید. برای بهترین نتیجه هر هفته این روش را تکرار کنید.
  • روغن درخت چای : اسانس درخت چای یک آفت کش طبیعی است. این ماده در درمان شپش سر موثر است. با این حال، روغن درخت چای باید قبل از استفاده رقیق شود. 1 قاشق چایخوری روغن درخت چای را با کمی شامپو طبیعی و 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. این محلول را به موهای خود بمالید و سر خود را با کلاه دوش بپوشانید. بعد از گذشت نیم ساعت شستشوی موی سر با آب ولرم الزامی است.

 درمان های دارویی شپش

  • پرمترین : به گفته مرکز ملی اطلاعات آفت کش ها، پرمترین یک حشره کش است که از مواد شیمیایی مصنوعی که “مانند عصاره های طبیعی گل داوودی عمل می کند”، به دست می آید. پرمترین بر سیستم عصبی حشرات تأثیر می گذارد و یک عنصر رایج در محصولاتی مانند اسپری محافظ حشرات برای لباس و وسایل است. لوسیون پرمترین 1% توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده، برای درمان شپش سر در کودکان 2 ماهه و بالاتر تایید شده است.
  • پیرترین : یکی دیگر از محصولات بدون نسخه توصیه شده پیرترین است. این محصول مشابه پرمترین است، اما به جای مصنوعی بودن، به طور طبیعی از گل داوودی مشتق شده است. پیرترین شپش‌های زنده را از بین می‌برد و زمانی که طبق دستور استفاده شود، ایمن و مؤثر است. از آنجایی که پیرترین یک عصاره طبیعی از گل داوودی است، افرادی که به گل داوودی و ابروسیا حساسیت دارند، باید از مصرف آن اجتناب کنند و فقط برای سنین 2 سال و بالاتر تایید شده است.
  • اسپینوساد : اسپینوساد برای استفاده در از بین بردن شپش برای کودکان بزرگتر از چهار سال تایید شده است و می تواند برای درمان شپش استفاده شود. این یکی دیگر از داروهای موضعی است که خطر عوارض جانبی سیستم عصبی را کاهش می دهد. اسپینوساد یک داروی مایع است که برای پوست سر، مو و پوست استفاده می شود. پس از استفاده از اسپینوساد، باید 10 دقیقه بماند تا کاملاً از روی مو شسته شود. اگر شپش زنده یک هفته پس از چرخه درمان اولیه وجود داشته باشد، درمان دوم توصیه می شود.

درمان فوری شپش در یک شب | دشمن شپش

 

شپش بدن

شپش بدن بزرگتر از انواع دیگر شپش است. آنها تخم های خود را می گذارند و روی پوست و لباس باقی می مانند. شپش ها می توانند بخزند، اما نمی توانند پرواز کنند یا بپرند. انسان ها تنها میزبان شپش بدن هستند و شپش ها اگر از روی انسان بیفتند، ظرف پنج تا هفت روز می میرند.

آلودگی شپش در سرتاسر جهان رخ می دهد و از طریق تماس نزدیک فرد به فرد یا از طریق ملحفه ها، حوله ها و لباس های مشترک پخش می شود. به طور کلی، هجوم شپش های بدن محدود به افرادی است که در شرایط زندگی غیربهداشتی یا شلوغ زندگی می کنند و به لباس های تمیز دسترسی ندارند.

 علائم آلودگی به شپش بدن

علائم شایع آلودگی به شپش بدن عبارتند از:

  • خارش شدید (خارش)،
  • بثورات ناشی از واکنش آلرژیک به نیش شپش بدن،
  • برجستگی های قرمز روی پوست،
  • پوست ضخیم یا تیره، معمولا در نزدیکی کمر یا کشاله ران، اگر شپش برای مدت طولانی در آنجا وجود داشته باشد.

 روش های درمان شپش بدن

اکثر مردم با حمام منظم با آب گرم و صابون و شستن لباس های خود با موفقیت از شر هجوم شپش های بدن خلاص می شوند. سعی کنید روزانه حمام کنید تا زمانی که دیگر شپش یا شپش بدن، لباس، ملحفه یا سایر وسایل پارچه مانند حوله را مشاهده نکنید.

برای جلوگیری از بازگشت شپش بدن، سعی کنید حداقل هفته ای یک بار لباس، ملحفه و سایر وسایل پارچه ای خود را حمام کرده و بشویید.

لباس، ملحفه و هر پارچه دیگری که با شپش بدن در تماس بوده است را با آب داغ (حداقل 129 درجه فارنهایت یا 54 درجه سانتیگراد) بشویید.

ممکن است لازم باشد آبگرمکن خود را برای رسیدن به دمای مناسب تنظیم کنید. پس از شستن لباس‌ها، حداقل 30 دقیقه آن‌ها را در خشک‌کن لباس قرار دهید تا در گرمترین حالت قرار گیرد. همچنین می‌توانید با اتو کردن لباس‌هایتان به از بین بردن شپش‌های بدن کمک کنید. لباس‌ها و ملحفه های خود را از داخل بچرخانید و درزها را با دقت اتو کنید.

 درمان خانگی برای علائم  شپش بدن

اگرچه درمان‌های خانگی برای اکثر افراد بی‌خطر هستند، بهتر است قبل از امتحان برخی از گزینه‌های زیر با پزشک خود مشورت کنید؛ چرا که ممکن است در معرض خطر ابتلا به یک واکنش آلرژیک باشید.

  • ژل آلوئه ورا : آلوئه ورا گیاهی آبدار است و دارای اسید سالیسیلیک است که به نوعی مسکن خارش و درد است. ژل آلوئه ورا را روی بثورات و گزش شپش بدن خود بمالید.
  • یخ : یخ می تواند میزان خونی را که به یک منطقه می ریزد کاهش دهد و همچنین، باعث کم شدن التهاب، درد و تورم می شود. یک کیسه یخ را که با یک حوله سبک پوشانده شده است، حداقل به مدت 10 دقیقه، سه تا چهار بار در روز برای تسکین این ناحیه بمالید.
  • بلغور جو دوسر : بلغور جو دوسر حاوی گلوتن است که می تواند نیش شپش بدن را تسکین دهد. پودر بلغور را با آب گرم مخلوط کنید و خمیر چسبنده ای بسازید. مقداری از خمیر جو دوسر را بمالید تا ناحیه گزش شپش بدن تان را به طور کامل بپوشاند. پس از حداقل 10 دقیقه، خمیر را با یک حوله تمیز پاک کنید.

منبع : کلینیک خانه سفید

دکمه بازگشت به بالا