اجتماعیمطالب برتر

آمار طلاق در ایران و عوامل موثر بر آن

آمار طلاق در ایران، گواه بر افزایش چشمگیر این پدیده در سال های اخیر به ویژه در میان زوجین جوان می باشد. این مسئله برای تمامی اقشار جامعه، نگران کننده است و برای جلوگیری از آن باید عوامل موثر را مورد بررسی قرار داد. ما در ادامه این مقاله قصد داریم عوامل موثر بر افزایش روز افزون آمار طلاق در ایران را بررسی کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

عوامل موثر در آمار طلاق در ایران

عوامل موثر در آمار طلاق به سه دسته کلی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تقسیم بندی می شوند. در واقع عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سه تا از رایج ترین عوامل طلاق زوجین ایرانی است که در ادامه به طور مجزا به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

اگر در زندگی مشترک خود با هر یک از این بحران ها مواجه شده اید و هیچ راهی غیر از طلاق، پیش روی خود نمی بینید، نگران نباشد، سعیده فرهادی نژاد، بهترین وکیل طلاق در مشهد، در کنار شماست تا به شما کمک کند پروسه طلاق را با کمترین دغدغه و کمترین زمان ممکن، طی کنید.

5 علت اصلی طلاق | آمار طلاق در ایران ۱۴۰۰

طلاق در ایران به علت مشکلات اقتصادی

یکی از اصلی ترین عوامل موثر بر آمار طلاق در ایران، مشکلات اقتصادی است که ادامه زندگی را برای زن و شوهر، سخت و سخت تر می کند.

بدیهی است زمانی که وضعیت اقتصادی خانواده، ضعیف باشد، مرد به تنهایی و یا مرد و زن هر دو به ناچار باید زمان زیادی را برای کار در بیرون از منزل صرف کنند. علاوه بر استرس زیادی که به آن ها وارد می شود، دیگر زمان چندانی نمی ماند که با هم بگذرانند. زمانی که فشار ناشی از کار زیاد و کمبود وقت برای با هم بودن، زیاد شود، اختلافات بین زن و شوهر نیز تا حد زیادی افزایش می یابد و همین امر در نهایت منجر به طلاق زوجین می شود.

ناگفته نماند که امروزه، مشکلات اقتصادی تقریبا تمامی اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده و عامل کلیدی طلاق در بین اقشار ضعیف و غنی می باشد.

طلاق در ایران بر اثر عوامل اجتماعی

اجتماع نیز از عوامل موثر در افزایش آمار طلاق در سال های اخیر محسوب می شود.

از آنجایی که انسان، موجودی اجتماعی است به شدت از اجتماع در بخش های مختلف زندگی، تاثیر می پذیرد.

از جمله عوامل اجتماعی موثر بر افزایش طلاق در سال های اخیر می توان به شیوع ویروس کرونا اشاره کرد. فشار و افسردگی ناشی از قرنطینه برای مدت طولانی، عامل اصلی بروز اختلافات بین زوجین در دوران اوج کرونا بوده است. علاوه بر آن در شرایط اجتماعی امروزی، قبح طلاق از بین رفته است و زوجین به محض ایجاد اختلاف حتی کوچکترین مشکل هم اسم طلاق را می گیرند.

به طور کلی زمانی که شرایط زندگی چه به لحاظ اقتصادی و چه اجتماعی مطلوب نباشد، افسردگی، استرس و … به اوج خود می رسد که در نتیجه در کیفیت زندگی، تاثیر منفی می گذارد و با اختلافات کوچک و بزرگ، بحث طلاق به میان می آید.

یکی از اصلی ترین دلایل طلاق را می‌توان خیانت دانست. برای اطلاع از حکم خیانت زن و مرد و مجازات مربوط به آن می‌توانید مقاله مربوطه را در سایت سعیده فرهادی نژاد، وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه نمایید.

عوامل فرهنگی موثر بر آمار طلاق در ایران

حتما اصطلاح “هم کفو” را زیاد شنیده اید. زن و شوهر باید از همه لحاظ، هم کفو باشند؛ در غیر این صورت شک نکنید که در زندگی مشترک، اختلافات زیادی به وجود خواهد آمد. زمانی که زن و شوهر از منظرهای مختلف اخلاقی، اعتقادی، اقتصادی و… هم کفو هم نباشند، قادر به رفع اختلافات به وجود آمده نخواهند بود.

5 علت اصلی طلاق | آمار طلاق در ایران ۱۴۰۰

آمار طلاق در ایران

تا به اینجای مقاله متوجه شدیم که متاسفانه آمار طلاق در ایران روز به روز در حال افزایش است؛ به طوری که اگر همین روند ادامه پیدا کند، در آینده ای نه چندان دور، شاهد برابری آمار ازدواج و طلاق در کشورمان خواهیم بود و این یعنی فاجعه.

طبق آمار طلاق و ازدواج در ایران در سال های اخیر به ازای هر 3 ازدواج، 1 طلاق به ثبت رسیده است.

آمار طلاق در ایران حاکی از آن است که بیشترین میزان طلاق به زوجینی که کمتر از 5 سال از زندگی مشترک آن ها می گذرد تعلق دارد و پس از آن بیشترین میزان طلاق در بین زوجینی دیده شده که بین 5 تا 10 سال از زندگی مشترک آن ها گذشته است. در همین راستا شاید بخواهید با طلاق قضایی و موارد آن در قانون آشنایی پیدا کنید.

5 علت اصلی طلاق | آمار طلاق در ایران ۱۴۰۰

 

نتیجه گیری بررسی آمار طلاق در ایران و عوامل موثر بر آن!

طبق آنچه که در این مقاله آموختیم بررسی آمار طلاق در ایران نشان دهنده افزایش روز افزون این پدیده ناگوار می باشد که رایج ترین عوامل موثر بر آن اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

این آمار تنها زمانی کاهش پیدا می کند که دختر و پسر، بدون عجله و با در نظر گیری دقیق شرایط اقتصادی، فرهنگی و… دو طرف، اقدام به ازدواج کنند.

در آخر شما عزیزان می توانید سوالات و یا تجربیات خود از تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بر زندگی مشترک خود با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا