عمومیمطالب برتر

آموزش برنامه نویسی را چگونه آغاز کنیم؟

آموزش برنامه نویسی با روشی آسان حتی برای مبتدی‌ها. خیلی از کسانی که قصد یادگیری برنامه نویسی را دارند به دنبال چنین منبعی می‌گردند. به بیانی دیگر پیدا کردن یک منبع خوب برای یادگیری، مهم‌ترین چالش و دغدغه‌ی این افراد خصوصا آن‌هایی است که هیچ پیش زمینه‌ای ندارند. در این مقاله‌ی‌ کوتاه به شما سمت و سو می‌دهیم که آموزش برنامه نویسی را چگونه شروع کنید. پس همراه ما بمانید و از مطالب مفیدی که به کارتان می‌آید بهره‌مند شوید.

آموزش | آموزش برنامه نویسی

چند قدم تا آموزش برنامه نویسی؛ انتخاب و یادگیری

هنگامی که قصد یادگیری برنامه نویسی را دارید، معمولاً با تعداد زیادی زبان متنوع و یک عالمه دستور‌هایی که سرتان را به درد می‌آورد روبه رو خواهید شد. البته این احتمال هم وجود دارد که از همان ابتدا زبان برنامه نویسی مورد علاقه‌تان را پیدا کرده باشید و فقط بخواهید آن را یاد بگیرید. از طرفی به شغلی که قصد دارید به دست بیاورید هم فکر می‌کنید. مثلا اینکه می‌خواهید برنامه نویس موبایل شوید یا اینکه نه دوست دارید سایت طراحی کنید و در فضای وب فعالیت داشته باشید.

برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی اولین گام این است که زبان برنامه نویسی مورد نظر خود را انتخاب کنید. انتخاب این زبان به سلیقه‌ و شغلی که می‌خواهید به دست بیاورید بستگی دارد. البته کار مهمی که باید انتخاب دهید تحقیق در مورد آینده‌ی آن زبان است. بنابراین با آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی برتر دنیا وقت و هزینه‌ی خود را در جای درست صرف خواهید کرد.

مهم‌ترین زبان های برنامه نویسی

در این قسمت چند زبان برنامه نویسی آینده دار را نام می‌بریم؛ با یادگیری هرکدام از این زبان‌ها می‌توانید شغلی خوب با درآمد عالی به دست بیاورید. سپس به شما خواهیم گفت که چطور یادگیری را آغاز کنید.

ده زبان برنامه نویسی آینده دار در دنیا

  1. پایتون (Python)
  2. جاوا (Java)
  3. جاوا اسکریپ (JavaScript)
  4. سی و سی پلاس پلاس (C & C++)
  5. سی شارپ (C#)
  6. فلاتر
  7. سویفت (Swift)
  8. پی اچ پی (PHP)
  9. متلب (MATLAB)
  10. زبان برنامه نویسی گو (Go)

ناگفته نماند که هرکدام از زبان‌های برنامه نویسی فوق‌الذکر دارای جنبه‌های مثبت و منفی مختص به خود هستند. شما می‌توانید آموزش برنامه نویسی با هرکدام از این زبان‌ها را در سایت‌هایی همچون ایران فریلنس مشاهده کرده و از بهترین و ساده‌ترین روش‌های یادگیری بهره‌مند شوید. بنابراین گام بعدی در شروع برنامه نویسی این است که شغل مورد نظرتان را انتخاب کنید.

برنامه نویسی وب بهتر است یا موبایل؟ کدام را انتخاب کنم؟

درخصوص آموزش برنامه نویسی قبل از هرچیز باید شغل مد نظرتان را انتخاب کنید. به بیانی دیگر باید انتخاب کنید که قصد برنامه نویسی موبایل را دارید یا برنامه نویسی برای سایت، این موضوع بسیار مهم است. زیرا هرکدام از این حوزه‌ها نیازمند مهارت‌های جداگانه‌ای هستند و شما باید از ابزارها و فریم‌ ورک‌های متفاوتی استفاده کنید.

در بحث و گفتگو با کسانی که با برنامه نویسی سر وکار دارند ممکن است بارها جمله‌ی «حالا برای کدام پلتفرم می‌خواهی برنامه بنویسی» را شنیده باشید. حتی وقتی هم در سایت‌ها عبارت آموزش برنامه نویسی را جستجو می‌کنید بارها و بارها این واژه را خواهید دید. با مطالعه‌ی پاراگراف بعدی هم معنی پلتفرم را یاد می‌گیرید و هم اینکه می‌توانید تصمیم بگیرید برای کدام پلتفرم برنامه بنویسید.

پلتفرم چیست؟ پلتفرم‌های معروف کدامند؟

پلتفرم بستری برای اجرای نرم افزار است. یعنی همان نرم افزارهایی که کدهای اجرایی‌اش را با یکی از زبان‌های برنامه نویسی نوشته‌اند. پتلفرم شامل سخت افزارهای مختلف از جمله موبایل، کامپیوتر، لپ تاپ، کنسول‌های بازی و صدها نوع سخت افزار دیگه می‌شود. از طرفی سیستم عامل‌های مختلف همچون اندورید، IOS، ویندوز و غیره را هم دربرمی‌گیرد.

در حال حاضر سه نوع پلتفرم مشهور در دنیا وجود دارند که بیشتر علاقه‌مندان به برنامه نویسی را به خود جذب کرده‌اند. این سه پلتفرم موبایل، وب و دسکتاپ هستند. حالا شما می‌توانید انتخاب کنید که قصد یادگیری برنامه نویسی برای کدام یک از این پلتفرم‌ها را دارید. سپس مرحله‌ی نهایی یعنی مکان و روش یادگیری را هم به شما معرفی خواهید کرد.

برنامه نویسی موبایل

برای یادگیری برنامه نویسی موبایل کافیست با زبان‌های مرتبط با آن آشنا شوید. البته این که قصد برنامه نویسی برای اندورید را دارید یا IOS در انتخاب زبان تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر در ایران زبان جاوا رایج‌ترین زبان برنامه نویسی برای اندروید است. هرچند که به طور کلی زبان‌های دیگری مثل جاوا، سی شارپ، کاتلین، C++ و غیره هم به کار برده می‌شود. برای آی او اس هم زبان‌هایی همچون Swift و Objective c به کار برده می‌شود.

آموزش | آموزش برنامه نویسی

یکی از پرطرفدارترین موارد در خصوص یادگیری برنامه نویسی آموزش برنامه نویسی برای سیستم عامل اندورید است. این مهارت می‌تواند به شکل قابل ملاحظه‌ای برای شما درآمدزایی کند. البته اگر بتوانید در آن ماهر شوید و ایده‌های خلاقانه داشته باشید. برای یادگیری اندروید می‌توانید سری به دوره‌های آموزش تخصصی برنامه نویسی سایت ایران فریلنس بزنید. هرچند که در این سایت آموزش برنامه نویس برای مبتدی ‌ها هم موجود است.

برنامه نویسی وب

برنامه نویسی وب هم می‌تواند برایتان درآمدزا باشد. برای یادگیری این آن هم می‌توانید از روش‌های مختلفی همچون آموزشگاه‌ حضوری برنامه نویسی، مطالعه، جزوه و یا دوره‌های اینترنتی آموزش برنامه نویسی استفاده کنید. توجه داشته باشید که برنامه نویسی وب خودش به دو نوع سمت کاربر و سمت سرور تقسیم می‌شود. پس در اینجا هم باید تعیین کنید برای کدام سمت می‌خواهید برنامه بنویسید و زبان مناسب آن را یاد بگیرید.

یادگیری برنامه نویسی برای کامپیوتر

خیلی‌ها هم علاقه دارند برای سخت افزارهای کامپیوتر برنامه بنویسند. زبان برنامه نویسی ویندوز زبان‌هایی مثل جاوا، C#، پایتون و غیره است. یادگیری زبان برنامه نویسی برای ویندوز هم سخت نیست به شرطی که از راه درست آن وارد شوید و به مطالب ارزشمند دسترسی داشته باشید. گاهی بهترین استادان دانش خود را به صورت پکیج‌ آموزشی برنامه نویسی و از طریق سایت آموزش برنامه نویسی به دانشجویان ارائه می‌دهند.

آموزش | آموزش برنامه نویسی

سایت آموزش برنامه نویسی

یادگیری برنامه نویسی در عین حالی که سخت به نظر می‌رسد می‌تواند بسیار آسان و لذت بخش باشد. البته به شرطی که علاقه و پشتکار از سمت شما باشه و روش‌های آموزش برنامه نویسی اصولی و آسان هم در اختیار داشته باشید. به همین دلیل نیازی نیست حتما دانشگاه بروید یا اینکه زمان و هزینه‌ی زیادی را صرف آموزشگاه‌های تخصصی کنید. هرچند که با این کار قطعا به نتیجه می‌رسید. اما خب ما قصد داریم روش آسان و کم‌هزینه‌تر را به شما معرفی کنیم. می‌توانید سری به سایت‌های آموزشی همچون سایت ایران فریلنس بزنید و دنیایی از مطالب و محتواهای آموزشی را در اختیار داشته باشید.

به جرأت می‌توانم بگویم که آموزش برنامه نویسی از طریق سایت یکی از بهترین روش‌های یادگیری برنامه نویسی است. تنها کافی است سایت مورد نظر مطالب را با زبانی ساده و گویا و البته متناسب با سطح دانش شما بیان کرده باشد. در این صورت می‌توانید خیلی سریع‌تر و آسان‌تر از آنچه فکر می‌کردید به یک برنامه نویس ماهر تبدیل شوید.

کلام آخر؛ برنامه نویسی را سریع و آسان یاد بگیرید

برنامه نویسی یکی از مهارت‌های مهم و درآمدزا در دنیاست. نیازی نیست در مورد کاربردهای آن در زندگی روزمره صحبت کنیم. چراکه همه‌ی ما با اثرات آن در زندگی و در لوازم و وسایل مورد استفاده‌مان از آشپزخانه گرفته تا گوشی و ماشین و غیره آشنا هستیم. برای یادگیری برنامه نویسی هم خوشبختانه خود برنامه نویسی به کارمان آمده است. زیرا امروزه از طریق گجت‌هایی که دستمان دارید مثل موبایل، تبلت و کامپیوتر می‌توانید به مطالب گسترده‌ای درخصوص انواع زبان‌های برنامه نویسی دسترسی داشته و به آسانی و با سرعت بالا آن را یاد بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا