اجتماعیمطالب برتر

اجرا گذاشتن مهریه

اجراییه مهریه یک اصطلاح حقوقی است که برای فعال شدن یک حکم یا دستور کاربرد دارد.  بر اساس قانون پس از جاری شدن عقد نکاح و ثبت دفتری، زن مالک مهریه است و هر زمان که بخواهد می تواند آن را از مرد مطالبه کند. لذا در صورتی که زوج مهریه را به صورت توافقی پرداخت نکند. زوجه باید برای دریافت مهریه و فعال کردن آن درخواست اجراییه نماید. در گذشته زوجه برای درخواست اجراییه مهریه می بایست به دادگاه عمومی با خانواده  مراجعه می کرد.

اما بر اساس قوانین جدید، کسانی که بخواهند برای دریافت مهریه اقدام کنند ابتدا باید برای فعال کردن درخواست اجرائیه مهریه  به دفتر ثبت ازدواجی که ازدواج آنها در آن ثبت شده است مراجعه کنند. تا مدارک لازم برای فعال شدن درخواست اجرائیه به دفاتر ثبت اسناد رسمی ارسال شود.

بر اساس بخش نامه رئیس قوه فضائیه برای ارائه درخواست اجرای مهریه، زوجه باید قبل ازانجام هرکاری به دفتر ثبت ازدواجی مراجعه کند که ازدواج در آن انجام ثبت شده است.سپس با در دست داشتن تاییدیه لازم به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند. پس از مراجعه زوجه دفاتر اسناد رسمی با توجه به شرایط ممکن است زوج ممنوع الخروج شود یا  در صورتی که زوج اموالی داشته باشد تا روشن شدن تکلیف پرداخت مهریه، این اموال توقیف شوند.

همچنین اگر زوج املاکی نداشته باشد  یا زوجه مشخصات دفتری آن ها را نداشته باشد. دفتراسناد مذکور از طریق روال اداری درخواست پیگیری اموال ثبتی زوج را  از مراکز ذی صلاح در خواست می کند.

مثل پیگیری سند ماشین از پلیس راهور یا شناسایی حساب های بانکی از طریق بانک مرکزی، در ادامه فرایند پیگیری درخواست اجرائیه مهریه،اگر اموالی از زوج شناسایی شود برای پرداخت مهریه مصادره و ارزش گذار می گردد و با دستور قضایی برای فروش به حراج گذاشته می شود.

در این شرایط  زوجه این حق را دارد که با عنوان  مستثنیات دین یا اموال ضروری زندگی نسبت به رای صادر شده اعتراض کند. در نهایت اگر با گذشت دو ماه اگر هیچ مالی از زوجه شناسایی نشود و یا پس از گذشت 6 ماه نتیجه ای به دست نیاید با درخواست زوجه یا وکیل او گواهی دعوا برای پیگیری دریافت مهریه صادر می شود.لذا بهترین روش برای درخواست اجراییه مهریه و پیگیری روند آن، استفاده از وکلاء با تجربه و کارآزموده ای است که به صورت حرفه ای در این حوزه فعالیت می کنند.

Implementation of dowry

مدت زمان اجراییه مهریه

مدت زمان اجراییه مهریه با توجه به شرایط ممکن است متفاوت باشد و نمی توان زمان مشخصی را به صورت یکسان برای همه افراد در نظر گرفت.طبق روال قانونی و شرعی از زمانی که عقد نکاح بین زوجین جاری  و ثبت دفتری شود مهریه به وسیله زن قابل مطالبه است و شوهر موظف به پرداخت آن می باشد. حال اگر مرد به هر دلیل از پرداخت مهریه شانه خالی کند. زوجه برای وصول  مهریه باید آن را به اجرا گذارد.

وقتی که مهریه  به اجرا گذاشته می شود باید روال قانونی این کار طی شود که با توجه به شرایط قطعا زمان بر است. اما اگر زوجه اطلاعات لازم از روال قانونی کار را داشته باشد یا برای به اجرا گذاشتن مهریه از وکلاء حاذق و با تجربه استفاده کند معمولا روند کار تسریع شده و روال کار دچار تاخیر و تعلل نمی شود.

از جمله کارهایی که می تواند باعث سرعت گرفتن روند به اجرا گذاشتن مهریه و دریافت آن شود گرفتن حکم جلب زوج و تحت فشار قرار دادن او است.هرچند مدت زمان اقدام برای به اجرا گذاشتن مهریه  و گرفتن حکم جلب کوتاه است ولی مدت زمان دادرسی و به نتیجه رساندن این گونه پرونده ها طولانی است و حتی ممکن است چندین سال طول بکشد. لذا در صورتی که زوجه از تمکن مالی زوج برای پرداخت مهریه اطمینان دلشته باشد.بهتر است برای سرعت گرفتن روند کار از طریق اجرای ثبتی اقدام کند و لیستی از اموال مرد را بدون اطلاع او برای توقیف به اداره ثبت ارائه نماید.

چون اگر مرد نسبت به انجام این کار اطلاع داشته باشد می‌تواند به سرعت اموال در تملک خود را برای جلوگیری از توقیف و تصرف به دیگران منتقل کند.همچنین باید توجه داشت که اگر مطالبه مهریه از طریق قهری و قانونی و به اجرا گذاشتن آن مربوط به طلاق باشد روال قانونی کار ممکن است از سرعت بیشتری برخوردار باشد.

اما اگر به اجرا گذاشتن مهریه بقصد طلاق نباشد و زن تمایل داشته باشد به زندگی مشترک خود ادامه دهد. به اجرا گذاشتن مهریه ممکن است باعث برهم خوردن زندگی مشترک شده و روند دادرسی و دریافت مهریه را طولانی تر نماید.

متن درخواست اجراییه مهریه

متن درخواست اجراییه مهریه معمولا به صورت‌ مختصر و مفید تنظیم می شود وغرض از این کار آن است که دفتر ازدواج مورد نظر نسبت به فعال کردن اجراییه مهریه اقدام کرده  و  مدارک مورد نیاز برای این کار را به اداره ثبت ارسال نماید. متن درخواست اجراییه مهریه به دفتر ثبت می تواند به شکلی باشد که در ادامه می آید.

بسمه تعالی

سردفتر محترم دفترخانه ازدواج شماره…… شهرستان….

احتراماً با توجه به تصویر الصاق شده عقدنامه به پیوست که اصل آن در دفتر خانه شما تنظیم شده است

اینجانب…. فرزند…… به شماره شناسنامه…. صادره از شهرستان….. به شماره ملی….. در تاریخ…..درقبال …. سکه تمام بهار آزادی به عقد ازدواج دائم همسرم آقای….. فرزند…. شماره شناسنامه….. صادره از شهرستان….. متولد سال…. به شماره ملی …. در آمده ام

همانطور که مستحضر هستید مهریه به عنوان دین بر ذمه زوج بوده و عندل المطالبه و قابل وصول می باشد. اما نامبرده یا همان همسر اینجانب با وجود درخواست های مکرر از پرداخت مهریه قانونی امتناع می نماید.لذا خواهشمند است به موجب این درخواست ضمن  صدور اجراییه مهریه نسبت به وصول آن اقدام لازم  به عمل آید.

پیامک اجراییه مهریه

پیامک اجراییه مهریه زمانی برای زوج یا زوجه ارسال می شود که ابتدا زوجه با در دست داشتن مدارک لازم مثل عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی برای به اجرا گذاشتن مهریه به دفتر محل ثبت اولیه ازدواج مراجعه کند. زوج پس از مراجعه به دفتر مورد نظر باید از سردفتر آنجا تقاضای اجراییه برای مهریه نماید.پس از صدور اجرای از طرف دفتری که ازدواج در آن ثبت شده است زوجه باید اجرائیه و سایر مدارک لازم را به اداره ثبت ببرد و در آنجا تشکیل پرونده دهد.

معمولاً پس از تشکیل پرونده اجرائیه مهریه در اداره ثبت اسناد، پیامک تایید مدارک برای  زوجه ارسال می شود. سپس در ادامه اجراییه به زوج ابلاغ شده و عملیات اجرای مهریه آغاز می گردد.معمولا پس از ابلاغ اجراییه مهریه، زوج 10روز فرصت دارد نسبت به پرداخت مهریه اقدام کند اگر در ظرف ده روز این کار انجام نشود تمام اموال زوج به غیر از مستثنیات دین توقیف می گردد.

چگونه می توان برای مطالبه مهریه اجرائیه گرفت؟

در گذشته زوجه برای مطالبه مهریه و گرفتن اجراییه مهریه می توانست به دو روش اقدام کند مراجعه به دادگاه یا اداره ثبت، اما با توجه به بخشنامه‌ای که از سوی رئیس قوه قضاییه با استناد به اجرای ماده  113 برنامه پنجم توسعه صادر شده است.زوجه فقط می تواند از طریق مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و اداره ثبت، اجراییه مهریه بگیرد و هیچ راه دیگری برای این کار متصور نیست مگر آنکه رونده گرفتن مهریه به دلیل اعلام  اعسار زوج ممکن  نباشد و پرونده برای بررسی و پیگیری به دادگاه‌های خانواده ارسال گردد.

هزینه گرفتن اجراییه مهریه چقدر است؟

اگر مطالبه مهریه از طریق دادگاه باشد ممکن است هزینه دادرسی برای مطالبه مهریه زیاد شود اما در صورتی که مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت باشد فقط 5 درصد حق اجرا و هزینه مطالبه مهریه از زوج دریافت می شود.

سخن پایانی

وقتی که زن یا زوجه نتواند به صورت توافقی و مسالمت آمیز مهریه خود را از زوج دریافت نماید برای فعال کردن روند قانونی و جبری دریافت مهریه باید اجراییه مهریه را از طریق مراجع ذی صلاح فعال نماید.

در گذشته زوجه می توانست از دو روش مراجعه به دادگاه یا مراکز ثبت نسبت به فعال کردن اجرایی مهریه اقدام کند. اما با ابلاغ بخشنامه جدید ازطرف رئیس قوه قضائیه، فقط برای گرفتن اجرائیه مهریه باید از طریق دفتر ازدواجی که در آن عقد انجام شده و دفاتر اسناد رسمی اقدام شود.‌بعد از صدور حکم اجراییه مهریه روند قانونی گرفتن مهریه آغاز می شود که در صورت تمکن مالی مرد مبلغ مهریه از او دریافت و به زوجه داده می شود.

مدت زمان اجراییه مهریه با توجه به شرایط و روند دادرسی ممکن است نسبتا طولانی باشد. لذا برای تسریع در گرفتن اجرائیه و مطالبه مهریهاگر قصد دارید راجب به اجرا گذاشتن مهریه، هزینه و مراحل آن بیشتر بدانید ، این مقاله را کامل بخوانید و در صورت داشتن سوال می توانید از بخش نظرات بیان کنید یا با شماره های موجود تماس بگیرید.

یکی از موضوعات حقوقی مهم و پر چالش که می توان گفت به یک معضل بزرگ در جامعه تبدیل شده است موضوع مهریه است که با توجه به، به روز رسانی شدن قوانین آن بی شک برای به اجرا گذاشتن مهریه و هزینه های آن شما نیازمند با یک و کار بلد در این زمینه هستید که مجموعه ی ما این را در اختیار شما قرار خواهد داد.

در اغلب کشورها، از جمله ایران، امور طلاق و حقوق خانواده تحت قوانین مخصوصی قرار دارند. اگر یک زن به دنبال اخذ طلاق است، می‌تواند به یک وکیل خانواده یا وکیل طلاق مراجعه کند تا در این موضوع به او راهنمایی کند.

وکیل طلاق از طرف زن مسئولیت ارائه مشاوره حقوقی، نمایندگی در دادگاه و راهنمایی در مراحل مختلف طلاق را بر عهده دارد. او ممکن است به زن در مواردی مانند تعیین حضانت بر اساس مصلحت کودکان، تقسیم دارایی‌ها و تعیین نفقه کمک کند.

لازم به ذکر است که قوانین مربوط به طلاق ممکن است در هر کشور یا حتی منطقه متفاوت باشند. بنابراین، مشاوره حقوقی از یک وکیل محلی با تجربه در حوزه خانواده بسیار حائز اهمیت است. همچنین، زوجین می‌توانند به مراکز مشاوره خانواده نیز مراجعه کنند تا در فرآیند طلاق به مشاوره و پشتیبانی نیاز داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا