علمی و پزشکیمطالب برتر

ارتودنسی کردن دندان چه خاصیتی دارد؟

درمان ارتودنسی یکی از رایج ترین و البته پرطرفدارترین پروسه های دندانپزشکی است که این روزها استقبال بیشتری از آن می شود. با وجود اینکه ممکن است هر کسی تاب و تحمل مدت زمان را نداشته باشد، و ناراحتی های جزئی در برخی افراد دیده شود، اما مزایا و فواید این درمان باعث شده تا افراد (مخصوصا نوجوانان) به هر قیمتی که شده ارتودنسی را تجربه کنند. در این مقاله ابتدا به بررسی فواید خواهیم پرداخت و در آخر نیم نگاهی به مزایای ارتودنسی بزرگسالان خواهیم داشت.

عملکرد طبیعی و مناسب دندان ها در یک دهان نرمال

در حالت طبیعی (در یک شخص با آناتومی طبیعی صورت، فک و دهان) زمانی که لقمه ای جویده می‌شود، تمام دندان ها به صورت همزمان، متوازن و هماهنگ به جویدن لقمه کمک می کنند. نیرویی که در نتیجه جویدن مواد غذایی به ریشه دندان ها وارد می شود، در این حالت، یکسان و طبیعی است. بنابراین هیچ آسیبی به دندان ها وارد نمی شود. و تا سالیان سال بدون هیچ مشکلی به شرط رعایت بهداشت دهان و دندان سالم باقی می مانند. در این حالت شما به کمک هیچ متخصصی حتی شهر و دیار خود نیازی ندارید چون دندان های شما سالم و صاف هستند.

غیرطبیعی بودن دندان ها و فواید ارتودنسی برای حفظ سلامتی دندان ها

اما اگر دندان ها کج بوده یا دچار ازدحام شدید باشند و یا خلاصه به نوعی نامرتب باشند، نیروی های ضد و نقیضی حین جویدن لقمه یا حتی حرف زدن به ریشه دندان ها وارد می شود. این موضوع نه تنها باعث کج شدن بیشتر دندان می شود بلکه به ریشه آن نیز آسیب وارد می کند.

علاوه بر این، زمانی که چنین مشکلاتی وجود داشته باشد، ممکن است یک یا تعدادی از دندان ها، هیچ نقشی در جویدن غذا نداشته باشند و زودتر دچار تحلیل شوند. همه این ها باعث می شود که شما نیازمند ارتودنسی باشید تا از فواید ارتودنسی دندان، زیر نظر یک متخصص خوب بهره مند شوید.

7 تا از مزایای ارتودنسی دندان برای کودکان

قبل از اینکه فواید را بررسی کنیم ابتدا اجازه دهید تا مزایای ارتودنسی را در کودکان، نوجوانان و جوانان بررسی کنیم. 7 تا از مهم ترین مزایای این درمان برای این اقشار عبارتند از:

  1. جلوگیری از کج درآمدن دندان ها در آینده

این امر به تعیین پیش آگهی بهتر در خصوص نحوه شکل گیری دندان های دائمی کودکان کمک می کند. یک درمان زودرس و اولیه ارتودنسی باعث می شود دندان های دائمی به درستی تراز شوند و سلامت دهانی مناسبی را برای کودکان ایجاد کنیم. ()

  1. جلوگیری از بروز آسیب به الگوی رشد طبیعی فک

برخی از عادات مضر در کودکان کوچک باعث می شود که الگوی طبیعی رشد فک به هم خورده و مشکلات ارتودنسی ایجاد شود. برخی از این عادات مانند مکیدن انگشت شست یا  ریفلاکس بلع اشتباه می توانند باعث شکل گیری معضلات رشد در فک ها شوند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فک و دندان ها باید یا متحرک انجام داد و از تعداد بیشتری فواید ارتودنسی دندان بهره مند شد.

  1. درمان انواع مال اکلوژن ها

از فواید و مزایای ارتودنسی دندان می توان به برطرف کردن مشکلاتی از قبیل اوربایت، کراس بایت، و آندربایت اشاره کرد که باعث درد و اختلال در عملکرد فک می شود. درمان زودرس ارتودنسی باعث اصلاح رشد فک ها و اکستروژن زودرس دندان ها می شود که به حل زود هنگام این مشکلات کمک می کند.

  1. کمک به هدایت رشد فک

انواع ارتودنسی دندان شامل ، نامرئی و ثابت، رشد فک و درآمدن دندان های دائمی را هدایت می کنند. از آنجا که فک کودکان نرم است و به راحتی قابل هدایت است، متخصص ارتودنسی کودکان به راحتی با ابزار مختلف، رشد فک را هدایت کرده تا دندان های دائمی بدون دردسر از لثه بیرون بزنند.

  1. به وسیع شدن کام دهان کمک می کند

از دیگر فواید ارتودنسی دندان کمک به وسیع کردن سقف دهان است. برخی از کودکان فک کوچکی دارند و اگر دندان های دائمی در بیایند به راحتی در همان ابتدا کج می شوند. اما یک با کمک پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام؛ کاری می کند که سقف دهان وسیع شده و دندان ها به خوبی در بیایند.

  1. کاهش خطر وارد شدن آسیب به دندان های دائمی بیرون آمده

یکی دیگر از مزایای ارتودنسی دندان خطر آسیب رسیدن به دندان های بیرون زده را کاهش می دهد. در واقع درمان های زودرس با تراز کردن صحیح دندان های بیرون زده، احتمال آسیب دیدن دندان ها را کاهش می دهد.

  1. هزینه ارتودنسی در آینده را کاهش می دهد

ارتودنسی یکی از طولانی ترین و گرانقیمت ترین پروسه های دندانپزشکی است. اما اگر در سال های اولیه زندگی رو به این درمان بیاوریم در آینده به شدت کاهش میابد. بنابراین لازم است که در کودکی حتما به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه شود.

فواید ارتودنسی دندان در بزرگسالان

موارد ذکر شده تا اینجا مربوط به مزایای ارتودنسی کودکان بود اما اکنون نوبت بررسی مزایای این درمان در بزرگسالان می رسد. 5 تا از مزایا و فواید ارتودنسی در بزرگسالان عبارتند از:

  1. باعث کاهش خطر پوسیدگی دندان ها می شود

از بزرگترین مزایای ارتودنسی برای بزرگسالان کاهش خطر و بیماری لثه است. ازدحام بیش از حد دندان ها،کج بودنشان و سایر مشکلات مشابه، باعث می شود که نتوان دندان ها را به راحتی تمیز کرد و حتی بخش هایی اساسی دندان را نتوان مسواک زد. این موضوع باعث تشکیل پلاک دندان می شود که در نهایت منجر به پوسیدگی دندان ها و همچنین بروز بیماری لثه خواهد شد. درمان ارتودنسی بزرگسالان می تواند با صاف کردن دندان ها باعث کاهش خطر این مشکلات شود.

  1. اعتماد به نفس افراد را بیشتر می کند

درمان به موقع ارتودنسی ظاهر و اعتماد به نفس شما را بهبود می بخشد. دندانهای صاف نشانه ای از سلامتی دهان و دندان و همچنین داشتن یک لبخند سالم است.  اقدام به و یا سرامیکی در بزرگسالی می تواند به شما کمک کند تا در جامعه و مخصوصاً محل کار اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

  1. تمیز کردن دندان ها پس از ارتودنسی آسانتر است

از دیگر فواید ارتودنسی دندان این است که پس از انجام آن و خارج کردن کامل وسایل از دهان، دندان ها در سر جای اصلی خود در فک قرار می گیرند. همین امر تمیز کردن دندان ها را راحت تر کرده و در نتیجه باعث افزایش طول عمر در دندان ها می شود .

  1. پس از ارتودنسی برخی از مشکلات گوارشی برطرف می شود

در حالت طبیعی در دندان های منظم هر دندان بالا با دو دندان پایین در تماس است . در حالت غیر عادی که دندان ها روی هم افتاده و یا فاصله دار هستند هر دندان بالا با دو دندان پایین در تماس نیست. در نتیجه غذا ها خوب آسیاب نمی شوند و به خوبی با بزاق دهان ترکیب نمی گردنند. یکی از فواید ارتودنسی دندان این است که می تواند با ایجاد هماهنگی بین دندان های بالا و پایین  عملکرد  آسیا کردن و جویدن را ارتقا ببخشد .

ارتودنسی می تواند تماس های دندان ها را به وضعیت عادی و مناسب تبدیل کند. همچنین نظم دندان ها را به حالت عادی برگرداند. در نتیجه آن عمل جویدن به درستی صورت گرفته و به تبع مشکلات گوارشی نیز برطرف می شود .

  1. ارتودنسی می تواند مشکلات عضلانی را در سیستم جونده درمان  کند

یکی دیگر از این است که علاوه بر  برطرف کردن مشکلات گوارشی و هضم غذا می تواند مشکلات عضلانی را در سیستم جونده را نیز درمان کند .اگر شخصی بدلیل کوچک بودن فک مشکلاتی داشته باشد. یا با داشتن عادات نامناسب و غلط همیشه با دندان های یک سمت غذا بجود.

در این این فرد به مرور زمان عضلات یک سمت از صورت او بزرگتر از سمت دیگر می شود .همچنین صورت و چانه او نامتقارن و نا متوازن می شود. به همین دلیل چون صورت همیشه در روابط اجتماعی مرکز توجه قرار دارد بایستی نسبت به رفع این موضوع درمان به موقع و مناسب در نظر گرفته شود.

کجا دندان هایم را ارتودنسی کنم؟

برای بهره مند شدن از فواید ارتودنسی دندان اگر در تهران یا کرج هستید می توانید به یکی از 3 مطب دکتر هادی درویش پور مراجعه کنید تا با یک ارزیابی تخصصی به شما در درمان مشکل نامرتبی دندانهایتان کمک کنند. جهت دریافت نوبت می توانید مستقمیا با نزدیک ترین کلینیک دکتر درویش پور به محل زندگی خود تماس بگیرید ویا به صورت آنلاین از طریق سایت نوبت دریافت کنید و از مزایای آن (شامل مشاوره رایگان) بهره مند شوید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکندامنه فواید ارتودنسی بسیار وسیع است. ( orthodontics ) یکی از رشته های دندانپزشکی می باشد که از دو واژه ” ارتو ” به معنای راست و درست و ” دنس ” به معنای دندان تشکیل شده است. ارتودنسي ، در لغت به معنای راست و مرتب کردن دندان ها می باشد اما امروزه دامنه عملکرد آن فقط به دندان ها محدود نمی شود و حتی در تصحیح روابط فکی نیز کمک کننده می باشد.

ارتودنسی ، دارای فوایدی می باشد که در این مقاله درباره آن توضیخاتی را ارائه می کنیم.

برخی از افراد برای درمان ارتودنسی این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که بهترین سن برای ارتودنسی چه سنی می باشد ؟

در صورتی که فرد تنها دارای مشکل نا مرتبی دندان باشد ، محدودیت سنی ندارد و در تمام سنین قابل انجام می باشد. البته ارتودنسی در سنین بالا ملاحظات مخصوص به خود را دارد.

با تمام توضیحات فوق ، بهترین سن برای درمان ارتودنسی هنگامی است که آخرین دندان های شیری می افتند و آخرین دندان های دایمی رویش پیدا می کنند (حدود 12 سالگی ).

حال اگر فرد دارای مشکلات فکی نیز باشد زمان مناسب با توجه به دختر یا پسر بودن متفاوت می باشد، زمان درمان ارتودنسی همراه با ناهنجاری های فکی در دخترها ، 9 سالگی  و در پسرها ، سن مناسب درمان 11 سالگی می باشد ( قبل از شروع بلوغ ).

فوايد ارتودنسي ، تنها محدود به اصلاح ناهنجاری های دندان و فک نمی باشد ؛ بلکه باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می شود و البته برخی مشکلات فانکشنال را نیز برطرف می کند.

در واقع صاف و مرتب بودن دندان ها بسیار مهم است اما مهم تر از آن رفع مشکلات احتمالی فک بالا و پایین و دندان ها می باشد. دندان های کج و بهم ریخته باعث می شود که فرد نتواند به درستی دندان ها خود را تمیز کند و بهداشت آن را رعایت نماید و این موضوع باعث پوسیدگی دندان و احتمال بروز بیماری های لثه می شود که با ارتودنسی ، این مشکل بهبود می یابد.

در صورتی که ناهنجاری های دندان با مراجعه به متخصص ارتودنسی برطرف نشود ، در حالت پیچیده باعث بروز مشکلاتی در جویدن و تکلم فرد می شود. مشکلات فک و دندان اگر شدید باشند ، باعث وارد آوردن فشار بر مفاصل فک نیز می شود.

از دیگر فواید ارتودنسی : در برخی موارد نیز ذکر شده است که ارتودنسی باعث بهبود مشکلات گوارشی ناشی از نامرتبی دندان ها و مشکلات فکین می شود. همچنین با ارتودنسی می توان درمان های پیشگیری کننده ای را برای کودکان در حال رشد در نظر گرفت تا از بروز ناهماهنگی فکی و استخوانی و نامرتبی دندان ها جلوگیری کرد.

تاثیر ارتودنسی بر بینی :

بینی و تناسب بینی یکی از مهم ترین فاکتورهای زیبایی در چهره می باشد که شاید در نگاه اول به نظر نرسد که با درمان  ارتودنسی می توان تناسب صورت و بینی را بهتر کرد.

ولی شاید برایتان جالب باشد که می توان گفت از دیگر فواید ارتودنسی تاثیر بر زیباتر شدن فرم بینی می باشد.

برای آگاهی بیشتر درباره ارتودنسی ، می توانید به مقاله مربوط به آن که توسط دکتر فرزین اصلانی دکتر ارتودنسی در کرج  تهیه شده و در سایت موجود است مراجعه کنید.

ارتودنسی چه مشکلاتی را در بزرگسالان درمان می کند ؟

  • رفع شکل نامناسب صورت و دهان

بروز ظاهر نامناسب در صورت و دهان ناشی از رشد نامنظم دندان هاست. رشد فک تاثیر بسیار زیادی در نحوه رشد و قرار گیری دندان ها دارد.

این مشکلات ممکن است منجر به تنفس از راه دهان شوند. آپنه ی خواب و خروپف از جمله مشکلات ناشی از تنفس دهانی هستند.

در این وضعیت ممکن است تعدادی از دندان های فک بالا در درون قوس دندانی پایین به سمت زبان فرو روند.

در این نامرتبی دندان ها، ممکن است تعدادی از دندان های فک پایین در درون بافت بالای دندان های فک بالا فرو روند.

  • جلوگیری از وجود دندان اضافه یا از دست رفتن دندان

این مشکل به دلیل آسیب به دندان ها، پوسیدگی دندان ها و مشکلات ارثی ایجاد می شود.

  • حل مشکل اورجت (کج بودن رو به جلوی دندان ها)

وجود شیب بیش از حد و رو به جلوی دندان ها را اورجت می گویند. اورجت سبب کوچکی فک پایین می شود.

  • رفع مشکل فاصله افتادن بین دندان ها

این مشکل در اثر کوچک بودن دندان ها یا از دست رفتن آن ها ایجاد می شود.

  • از بین بردن مشکل آندربایت (فک پایین رو به جلو)

چنین مشکلی زمانی ایجاد می شود که فک پایین بزرگتر از فک بالایی باشد.

مشکلات کودکان که با ارتودنسی درمان می شوند

ارتودنسی متحرک | تاثیر ارتودنسی بر بینی

رشد دندان ها و بیرون آمدن آن ها در جای نامناسب 

به نقل از Orthodontic youtube درمان ارتودنسی به هدایت دندان ها به جایگاه درست خود کمک می کند و از بروز بسیاری از مشکلات در سنین  بزرگسالی جلوگیری می کند.

میکیدن انگشت یا شست کودک

این مشکل بین کودکان بسیار شایع می باشد. مکیدن انگشت سبب می شود فک جلو به مرور باریک شود و دندان های فک بالا رو به جلو کج شوند. به کمک درمان ارتودنسی می توان مشکلات ایجاد شده در فک و دندان ها ناشی از مکیدن انگشت را در کودک برطرف کرد.

مراحل ارتودنسی :

فرد پس از انتخاب متخصص ارتودنسی و جراحی فک برای معاینه و طرح برنامه درمان به ارتودنتیست مراجعه می کند. ارتودنتیست ، درباره مراحل ارتودنسی ، توضیحات جامع را در اختیار بیمار می گذارد تا فرد با آگاهی از مراحل ارتودنسی اقدام به درمان کند.

در مقاله مربوط به مراحل ارتودنسی توضیحات جامعی داده شده است که می توانید به آن مراجعه کنید.

عوارض ارتودنسی :

بسیاری از افراد پیش اقدام به درمان ارتودنسی ، می خواهند بدانند که آیا ارتودنسی عوارضی دارد یا خیر ؟

باید پاسخ داد که درمان ارتودنسی و جراحی فک عارضه ای نداشته و تنها عارضه آن زمانی به وجود می آید که فرد بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکند.

مراقبت های حین درمان ارتودنسی

  • کسانی که به منظور رفع نامرتبی دندان های خود ، از ارتودنسی متحرک استفاده می کنند ؛ باید پس از هر بار خارج کردن آن از دهان خود ، آن را شسته و در محفظه مخصوص به خود قرار دهند.
  • به بیماران در دوران ارتودنسی ، توصیه می شود از مصرف مواد غذایی سفت و چسبناک هم چون آجیل ، هویج ، ته دیگ ، آدامس ، شکلات و از این قبیل موارد خودداری کرده و در صورت تمایل به مصرف ، آن ها را تکه تکه کرده یا آسیباب کنند.
  • افرادی که به منظور رفع نامرتبی دندان های خود ، تحت درمان با ارتودنسی قرار گرفته اند ؛ باید در حین انجام ورزش هایی که احتمال وارد شدن ضربه به دهان آن ها وجود دارد ، از محافظ های مخصوص دهان و دندان استفاده کنند.
  • در صورتی که براکت های ارتودنسی شما ، آسیب دیده است ؛ سریعا به پزشک مراجعه نمایید و از هر گونه اقدام خودسرانه اجتناب کنید.

رعایت منظم مراجعه به متخصص ارتودنسی

مراجعه مرتب به متخصص ارتودنسی ، از اهمیت به سزایی برخوردار است و به پیشرفت صحیح روند بهبودی کجی دندان ها ، کمک بسیاری می کند ؛ به همین علت بیماران باید در این باره بسیار دقت کرده و سهل انگاری نکنند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان ها در کل دوران زندگی ، الخصوص در دوران ارتودنسی ، از اهیمت به سزایی برخوردار است ؛ زیرا زمانی که بیماران جهت رفع نامرتبی دندان های خود از روش درمانی ، زیبایی ارتودنسی استفاده می کنند ؛ احتمال تجمع مواد غذایی و باکتری در بین براکت های ارتودنسی و دندان ها وجود داشته و این امر احتمال بروز پوسیدگی در دندان ها را افزایش می دهد ؛ به همین منظور ، توصیه می شود بیماران پس از هر وعده غذایی دندان های خود را تمیز کنند یا اینکه حداقل یک بار در طول روز و یک بار در آخر شب ، دندان های خود را مسواک بزنند .

لازم به ذکر است که بیماران در دوران ارتودنسی ، جهت رعایت بهداشت دهان و دندان خود باید از ابزارهای های مخصوص استفاده کنند.

استفاده از محلول آب نمک و دهان شویه ، نیز تاثیر به سزایی در بهداشت دهان و دندان افراد دارد.

متخصص ارتودنسی ، در رابطه با چگونگی تمیز کردن براکت های ارتودنسی به طور مفصل به شما توضیح خواهد داد.

فواید ارتودنسی در کودکان

کاهش میزان هزینه ارتودنسی در آینده

درمان ارتودنسی یکی از پر هزینه ترین درمان های دندانپزشکی است. با مراجعه به ارتودنتیست در سنین کودکی و انجام ارتودنسی در صورت نیاز می توان درمان ارتودنسی را در سنین پایین تر و با هزینه کمتر انجام داد.

کمتر کردن خطر آسیب به دندان های دائمی

اگر ارتودنسی در سنین کودکی انجام شود میزان خطر آسیب رسیدن به دندان های دائمی کاهش می یابد. در این سن درمان های با مدت زمان کوتاه و تراز کردن درست دندان های دائمی در جای خود از بروز آسیب به دندان های دائمی جلوگیری می کند.

کمک به وسیع شدن کام دهان

اگر فک کودکان کوچک باشد در صورت رویش دندان های دائمی در آن ها احتمال کج شدن این دندان ها وجود دارد. در ارتودنسی به کمک ابزار پیشرفته وسعت سقف دهان را در کودکان افزایش می دهند تا دندان ها بتوانند در فضای کافی رشد کنند.

کمک به هدایت فک

به دلیل نرم بودن فک در کودکان ایجاد تغییر وضعیت در فک ها راحت تر است. برای اینکه دندان های دائمی راحت و بی دردسر از لثه بیرون بیایند به کمک ابزار، رشد فک هدایت می شود.

درمان و جلوگیری از اکلوژن ها (موقعیت مناسب فک و دهان)

ارتودنسی در سنین کودکی از مشکلاتی که در بزرگسالی در عملکرد فک اختلال ایجاد می کنند جلوگیری می کند. همچنین در صورت وجود این مشکلات درمان زود هنگام صورت می گیرد. مشکلاتی مانند: اوربایت، کراس بایت، آندربایت و … .

قيمت ارتودنسي دندان :

یکی از متداول ترین سوالی که افراد در متقاضی برای ارتودنسی دارند ، درباره قيمت ارتودنسي دندان می باشد که دکتر فرزین اصلانی در مقاله هزینه درمان ارتودنسی جراحی فک به صورت کامل توضیحاتی را مطرح نموده اند که می توانید برای کسب آگاهی درباره هزینه ارتودنسی به آن مراجعه کنید.

ون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

منبع : Orthodontic twitter

 

محتوای این مطلب پنهان
2 غیرطبیعی بودن دندان ها و فواید ارتودنسی برای حفظ سلامتی دندان ها

پزشک کرج

سایت پزشک کرج به عنوان رسانه تخصصی در زمینه پزشکی و زیبایی و یکی از پربازدیدترین وبسایت ها در زمینه معرفی بهترین پزشکان، جراحان و کلینیک های زیبایی در کرج می باشد. ما در سایت پزشک کرج بهترین و مجرب ترین پزشکان هر حوزه را معرفی نماییم.
دکمه بازگشت به بالا