عمومیمطالب برتر

آموزش مقدماتی سئو به زبان ساده

سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجوگر که به یکسری روش‌ها و اقداماتی که باعث افزایش ورودی و کاربر از طریق گوگل به وب‌سایت می‌شود را می‌گویند. سئو امروزه نیازمند یادگیری و شرکت در دوره‌های آموزشی است. آموزش سئو از طریق مقالات، کتاب‌ها، دوره‌های آموزشی و … انجام می‌گیرد. در این دوره ما به شما یاد می‌دهیم که با مبحث سئو به زبان ساده آشنا شوید. الگوریتم‌های گوگل همیشه در حال تغییر هستند و ما با مطالعه قوانین و الگوریتم‌ها، وب‌سایت‌های خودمان را آپدیت و به‌روزرسانی می‌کنیم.

معنی سئو چیست؟

سئو یا SEO  یکی از مفاهیم کاملاً جدید در مبحث مدیریت سایت می‌باشد. در واقع سئو یک سری مراحل برای کمک به وب مستر یا مدیر وب‌سایت برای با آمدن صفحات سایت به نتایج برتر گوگل می‌باشد. البته شما گاهی می‌توانید با پرداخت هزینه به گوگل (گوگل ادز) در صدر نتایج قرار بگیرید ولی تفاوت سئو و تبلیغات پولی در این است که سئو کاملاً ارگانیک و طبیعی و با هزینه‌های بسیار کمتر اتفاق می‌افتد و حتی سئو گاهی می‌تواند به‌صورت همیشگی و دائمی جایگاهتان را حفظ نماید ولی تبلیغات گوگل نیازمند هزینه همیشگی است.

اگر می‌خواهید مدیریت یک سایت را برعهده بگیرید باید به فکر آموزش سئو باشید و خودتان را در این مبحث به‌روز نمایید و باید به بخش‌های مختلف بازاریابی و سئو و دیجیتال مارکتینگ مسلط باشید. سئو به‌طورکلی از سه بخش تشکیل شده است: سئو داخلی، سئو خارجی یا لینک‌سازی، سئوی فنی یا تکنیکال که در ادامه خدمتتان توضیح خواهیم داد.

چرا آموزش سئو مهم می‌باشد؟

امروزه بیشتر جستجوهای آنلاین در گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر اتفاق می‌افتد. موتور گوگل با سهم 75 درصدی توانسته نسبت به سایر رقیبان در صدر قرار بگیرد؛ بنابراین سعی کنید وب‌سایتتان را برای رتبه‌بندی در نتایج آن بهینه نمایید و این بسیار مهم است که سایت شما در چه صفحه و جایگاهی قرار می‌گیرد.

گوگل یک سری ربات‌های جستجو دارد که دارای ویژگی‌های خاص هستند. اگر صفحات شما این ویژگی را داشته باشد توسط ربات‌ها دیده شوند، باعث می‌شود تا وب‌سایتتان فروش بهتری داشته باشد ولی اگر از چشم آنها دور بمانید و در صفحات آخر قرار بگیرید باعث کاهش فروش و حتی شکست در کارتان خواهد شد.

هدف از آموزش سئو در واقع توضیحات چنین ویژگی‌هایی است. قوانین سئو به شما این امکان را می‌دهد تا بدانید کارهایی می‌توانید انجام دهید تا سایت شما نتایج بهتری در گوگل بگیرد و اگر از این ویژگی‌ها استفاده نکنید قطعاً دیده نمی‌شوید.

همچنین طبق آمارها تنها 20 تا 30 درصد از جستجوهایی که در گوگل انجام شده به صفحات دوم و سوم کشیده می‌شود. یعنی شما اگر در صفحه اول قرار نگیرید بیش از 70 درصد مشتریان هدف خودتان را از دست خواهید داد بهمین خاطر رعایت نکات آموزش سئو بسیار مهم است.

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی یا آن پیج مربوط به محتوای وب‌سایت و مقالات مربوط است که سئو داخلی منظور به کارهایی گفته می‌شود که با استفاده از بهینه‌سازی المان‌های درون یک سایت باعث افزایش رتبه و ترافیک در موتورهای جستجوگر می‌شود. سئو آف پیج در واقع به بهینه‌سازی محتوا و کدهای html  وب‌سایت مربوط می‌شود و هر اقدامی که در داخل سایتتان برای بهبود صفحات انجام می‌گیرد را می‌گویند.

سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی یا آف پیج به کارهای گفته می‌شود که در واقع بیرون از وب‌سایت انجام می‌گیرد و باعث بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل می‌شود. بسیاری از کسانی که لینک‌سازی می‌کنند در واقع کار off-page انجام می‌دهند. خرید بک‌لینک و رپرتاژ آگهی یکی از شاخه‌های اصلی این نوع سئو محسوب می‌شود. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، برند منشن و ایجاد پست مهمان را می‌توانید نمونه‌ای از سئو خارجی در نظر بگیرید. سئو خارجی گاهی به‌صورت کلاه سفید که توسط افراد دیگر به طور کاملاً طبیعی انجام می‌گیرد یا گاهی به‌صورت کلاه خاکستری که توسط خود مدیر سایت از برترین وب‌سایت‌ها با رتبه عالی خرید بک‌لینک و رپرتاژ انجام می‌شود و حتی گاهی نیز کلاه‌سیاه انجام می‌شود که از لحاظ سئو بسیار منفی و بد است و کلاه‌سیاه منظور لینک‌سازی بسیار بی‌کیفیت و از لحاظ گوگل جزو خط‌قرمزها محسوب می‌شود.

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال یا سئو فنی که به ترفندهایی گفته می‌شود که اوضاع سایت را از لحاظ فنی بهبود می‌بخشد و اجرای ترفندها این نوع سئو به بهبود سرعت سایت ایندکس مطالب کمک زیادی می‌کند. سئو تکنیکال را می‌توانید نوعی از سئو داخلی سایت در نظر بگیرید و هدف اصلی آن بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل است. گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر که می‌خواهند بهترین نتایج را به کاربران نشان دهند، بنابراین ربات‌های گوگل صفحات سایت را بر اساس عوامل مختلف بررسی می‌نمایند.

الگوریتم‌های گوگل چیست؟

حتماً شهر یا کشوری را دیده‌اید که یک سری قوانین برای خودش دارد و قطعاً قانون وجود نداشته باشد، هرج‌ومرج زیادی پیش می‌آید و همه چیز تحت کنترل نخواهد بود. اگر موتورهای جستجو نیز قوانینی را برای وب‌سایت‌ها ایجاد نکنند، همیشه دنیای اینترنت پر از سایت‌های اسپم و بی‌کیفیت می‌شود و افراد با هر روشی سعی می‌کنند کاربران را به سایت خود بکشانند و آنها فقط به دنبال اهداف شخصی خودشان هستند، بنابراین ایجاد قوانین باعث نظم و بالارفتن کیفیت کار می‌شود. برای مثال الگوریتم Freshness Algorithm که به‌تازگی محتوا شهرت دارد، به این خاطر به وجود آمده که محتواهای جدید و روان و دسته اول به کاربران ارائه کند و در این زمینه سایت‌ها می‌توانند باهمدیگر رقابت نمایند.

حتماً سال‌های پیش را یادتان می‌آید که وب‌سایت‌ها از دنیای تبلیغات نامرتبط و پاپ‌آپ‌های آزاردهنده استفاده می‌کردند ولی امروزه به لطف وجود الگوریتم های گوگل بسیاری از این موارد حذف شده است و مدیران سایت دیگر سمت چنین کارهای اسپم و خلاف قوانین نمی‌روند.

الگوریتم پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار اولین موج و نیروی کمکی گوگل برای مقابله با سایت‌های اسپم بود.

این الگوریتم‌ها دو هدف سرنوشت‌ساز و مهم داشتند:

  1. کاهش رتبه سایت‌های بی‌کیفیت و اسپم
  2. افزایش رتبه سایت‌های باارزش و کاربر – محور
دکمه بازگشت به بالا