اقتصادیمطالب برتر

اگر برنج کم نمک شد چه کنیم؟

چند نکته در مورد پخت برنج:

1- برای اینکه برنج شما سفید شود می‌توانید چند قاشق ، داخل ظرف برنج درحال جوشیدن بریزید. با لوجنک کلیک کنید.

2- اگر برنج شما بیش از حد معمول جوش خورده بود. می‌توانید 2-3 قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید تا برنج شما خراب نشود.

برای از بین بردن بوی سوختگی برنج:

1- یک تکه نان روی برنج قرار دهید و موقع کشیدن، نان را بردارید.

2- یک عدد را پوست کنده و در داخل برنج فرو کنید پیاز بوی سوختگی را بخود می‌گیرد.

از کجا بفهمیم برنج پخته شده | برنج بدون نمک و روغن

برای خوشمزه تر شدن شوید پلو:

برای اینکه پلوی شما خوشمزه‌تر شود می‌توانید از ادویه مخصوص پلو که سبزرنگ است و ( در عطاری‌ها موجود می‌باشد) استفاده کنید بعد از آبکش کردن برنج کمی ادویه لابه لای برنج بپاشید.

برای خوشمزه تر شدن شیر برنج:

اگر می‌خواهید شیر برنج شما خوشمزه‌تر شود، برنج را با شیر خیس کنید. این کار باعث می‌شود که شیر برنج شما خوشمزه‌تر شود.

اگر برنج شما بی‌نمک شد:

اگربراثر فراموشی برنجتان بی‌نمک شد اصلاً نگران نباشید، موقع کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با مقدار بسیار کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید. با این کار بی نمکی برنج شما رفع می‌شود هرگز نمک را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمک در روغن حل نمی‌شود.

اگر برنج شما شور شد:

اگر قبل از آب‌کش کردن برنج متوجه شدید، که برنج شما شور شده است موقع آب‌کش کردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبکش بریزید . اما اگر بعد از آب‌کش کردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگر چاره ای برای برطرف کردن شوری آن ندارید. مگر اینکه خورش را بی‌نمک درست کنید.

آب برنج برای بچه‌ها:

وقتی می‌خواهید برنج را آبکش کنید یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشق ماست مخلوط کنید. این آب برنج درصورتی که شور نباشد برای بچه‌ها خیلی مفید است‌.

از بین بردن بوی نامطبوع برنج:

اگر به هر دلیلی برنج خشک شما بو گرفت برنج را روی یک سطح پهن کنید. البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود. زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می‌شود و برنج حالت خود را از دست می‌دهد و وقتی آن را داخل آب جوش می‌ریزید از هم پاشیده می‌شود.

پخت برنج برای خانم‌های کارمند:

خانم هایی هستند که بیرون ازخانه کار می‌کنند و وقتی ظهر به خانه می‌آیند، فرصت پختن برنج را ندارند، و یا این که دوست ندارند از شب قبل برنج آماده کنند. این گونه افراد از این روش می‌توانند کمک بگیرند: صبح یا شب قبل برنج را آبکش کنند البته کمی آن را خشک بردارند، سپس ته دیگ برنج را آماده کرده و برنج را داخل قابلمه بریزند و قابلمه را داخل یخچال قرار دهند، ظهر برنج را کمی آب و روغن دهند و مصرف برنج، در بیشتر کشورهای آسیایی بسیار بالاست. برنج انواع مختلفی دارد و خوشبختانه در ایران ما به برنج های بسیار با کیفیت و خوشمزه ای دسترسی داریم. دو روش رایج برای پخت برنج، با توجه به ذائقه ایرانی روش کته و روش دمی یا آبکش است. هر برنجی، قلق خودش را دارد. اگر حرفه ای باشید می توانید برنج کهنه و تازه را به خوبی عمل بیاورید اما برای هر کسی ممکن است همین برنج درست کردن ساده، مشکل ساز شود. ما در این جا، تعدادی از رایج ترین مشکلات طبخ برنج را برایتان تهیه کرده ایم تا بتوانید با آشنایی با این روش ها، بر مشکل ها غلبه کنید.

چگونه برنج خوشمزه درست کنیم؟

مشکل برنج بی نمک!

سه روش وجود دارد که می تواند برای رفع بی نمکی یا کم نمکی برنج به شما کمک کند.

روش اول

روی برنج بعد از پخته شدن کمی نمک بپاشید.

روش دوم

به جای نمک زدن به برنج، خورش را خوش نمک تر بپزید. البته این روش چندان توصیه شده نیست چون که اگر خورش اضافه بیاید برای مصرف های بعدی این نمک زیاد داخل خورش می تواند مشکل ساز باشد.

روش سوم

اگر هنگام دم کردن برنج متوجه شدید که اصلا نمک ندارد می توانید کمی نمک را در آب جوش حل کرده و به برنج اضافه کنید.

مشکل برنج شور

حل کردن مشکل برنج شور، به آسانی برنج بی نمک نیست. باید توجه داشته باشین که نمی توانید در هر مرحله از پخت برنج، شوری را مرتفع کنید.

روش اول

اگر هنگام خواباندن برنج در آب، نمک زیادی ریختید و بخواهید تا برنج را به صورت آبکش درست کنید، می توانید به سادگی با شستن برنج در هنگام آبکش کردن برنج، این مشکل را حل کنید. بعد از اینکه روی برنج آب ریختید، کمی آن را بچشید تا مطمئن شوید شوری اضافی آن بر طرف شده است.

روش دوم

همان طور که می دانید، آب برنج کته که شور شده باشد را قرار نیست خالی کنید. باید با همان آب بپزد. برای رفع شوری برنج کته، بهترین راه این است که یک سیب زمینی را پوست بگیرید و داخل آن قرار دهید تا با تبخیر شدن آب برنج، نمک اضافی آن جذب سیب زمینی شود.

روش سوم

اگر بعد از اینکه برنج را حالا یا به روش کته و یا آبکش تهیه کردید متوجه شوری آن شدید، چاره ای ندارید جز اینکه خورش را بی نمک بپزید.

مشکل برنج سوخته

می دانید که هرگز نباید حرارت زیر قابلمه را خیلی بالا کنید. برنج باید با حرارت متعادل بپزد. اگر به هر دلیلی برنج شما ته گرفت و سوخت، باید حتما این مشکل را رفع کنید. به روش های زیر دقت کنید.

حل مشکل

این روش بی خطر است! تنها کافی است یک تکه نان روی برنج قرار دهید. بوی سوختگی برنج ، جذب نان می شود. به جای برگرداندن برنج بر روی سینی، خیلی آرام و با دقت، برنج را با کفگیر از قابلمه داخل بشقاب ها بریزید و سعی کنید تا هیچ برنج سوخته ای وارد بشقاب ها نشود.

مشکل برنج شفته

اگر برنج زیاد از حد جوشید، دو نکته را رعایت کنید.

نکته اول

بلافاصله برنج را آبکش کرده و حتما روی آن، آب سرد بریزید.

نکته دوم

روی برنج، یک تکه نان بگذارید تا با آن دم بکشد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا