فرهنگ و هنرمطالب برتر

با مانتو اداری در محل کار خود شیک پوش باشید

با مانتو اداری در محل کار خود شیک پوش باشید

داشتن یک ظاهر مناسب و لباس شیک یکی از موارد مهم در محل کار به‌حساب می‌آید که در خوش‌پوشی شما مؤثر است. یکی از مواردی که سبب می‌شود همیشه در محل کار خوش‌پوش و خوش استایل به نظر برسید، پوشیدن یونیفرم اداری است. در واقع یونیفرم اداری به دسته‌ای از لباس‌های فرم استاندارد گفته می‌شود که توسط کارفرما، سازمان و یا شرکتی انتخاب و در بین کارکنان توزیع می‌شود.

در برخی از مشاغل پوشیدن مانتو اداری پرسنل بسیار مهم است. مدیران این سازمان‌ها و مشاغل به دلیل بالابردن پرستیژ کاری کارکنان و خوش‌پوشی آنان این موضوع را به یک قانون تبدیل کرده‌اند. در سراسر جهان مشاغلی وجود دارند که کارکنان آنان از یونیفرم اداری استفاده می‌کنند. مانتو اداری کار معمولاً در کنار راحتی، بسیار زیبا و خوش فرم است که یکی از ویژگی‌های یونیفرم اداری بشمار می‌رود. سازمان‌ها و صاحبان مشاغل باید برای انتخاب یونیفرم موردنظر خود تمامی لباس‌های فرم اداری را بشناسند و متناسب با خدمات و شخصیت مشتریانی که با آنها در ارتباط هستند، مانتو فرم مناسب کار خود را انتخاب کنند.

ست اداری | لباس رسمی

مزیت پوشیدن یونیفرم اداری

طبق یک نظریه روان‌شناسی، هنگامی که پرسنل از مانتو فرم اداری شرکتی استفاده می‌کنند، نظر مشتری‌ها و مخاطبان خود را جلب کرده و این موضوع باعث می‌شود تا بتوانند در کار خود موفق شوند و همچنین اعتماد مشتری را نیز جلب کنند. به‌طورکلی بیشتر کارمندان در محیط‌های اداری، آموزشی، شرکت‌ها، سازمان‌ها و مشاغل دیگر از یونیفرم‌های اداری با رنگ‌های مناسب با عرف جامعه و طبق نظر آن سازمان استفاده می‌کنند. این موضوع سبب هماهنگی بین کارکنان سازمان‌ها و مشاغل می‌شود و باعث می‌شود تفاوت‌هایی ظاهری و شخصیتی افراد مانع نگاه‌های تبعیض‌آمیز برخی از مخاطبان باشد و میان کارمندان تفاوتی ایجاد نشود.

علاوه بر این موضوع می‌توان گفت که یکدست بودن موجب همبستگی بین کارکنان و افزایش تعهد کارکنان به آن ارگان می‌شود. همچنین هنگامی که از یک لباس فرم واحد استفاده می‌شود، کارکنان بسیار قابل‌اعتمادتر و شایسته‌تر به نظر می‌رسند. البته به یاد داشته باشید هر یونیفرم اداری مناسب همان ارگان است و در سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر کاربردی ندارد.

اهمیت لباس فرم

در سراسر دنیا شغل‌ها و یا ارگان‌هایی وجود دارند که کارفرما به دلایل مختلفی برای کارکنان خود یونیفرم تهیه می‌کند. لباس فرم از اهمیت خاصی برای برخی مراکز برخوردار است و به کارکنان حس خوبی را منتقل و به ایجاد حس مسئولیت‌شان کمک می‌کند؛ اما مزیت‌های دیگری این یونیفرم‌ها دارند که به شرح زیر هستند.

  1. ارتباط برقرارکردن با مخاطبان

برای برخی افراد اولین موردی که در یک محیط کاری و اداری به چشم می‌آید، یونیفرم اداری است. معمولاً افراد تا چند ثانیه به تکاپوی کارکنان و کارمندان یک ارگان می‌پردازند و سپس با آنان هم‌کلام می‌شوند. اکثر افراد در ابتدا به دنبال افراد خوش‌پوش و خوش‌اخلاق هستند؛ به همین سبب می‌توان به این موضوع اشاره کرد که کارمندان یا کارکنان یک ارگان می‌توانند با پوشیدن مانتو فرم اداری شرکتی در جذب مشتری و ایجاد رابطه دوستانه با آنان مؤثر باشند.

  1. وجود روحیه کار جمعی

هنگامی که تمامی کارکنان پوششی مانند هم دارند، احساس خوبی برای خودشان به ارمغان آورده می‌شود. این موضوع سبب تقویت روحیه کار جمعی در کارمندان و کارکنان یک ارگان شده و موجب بهبود کیفیت کار و افزایش بهره‌وری می‌شود.

ست اداری | لباس رسمی

  1. جلوگیری از انتقال آلودگی

معمولاً کارکنان یک ارگان از لباس فرم خود فقط در همان سازمان استفاده می‌کنند و در مکان‌ها و محیط‌های دیگری به سراغ این لباس‌های فرم نمی‌روند؛ بنابراین این موضوع می‌تواند در کاهش انتقال آلودگی از منزل به محیط کار و یا عکس این قضیه مؤثر باشد.

  1. وجود حس تعلق

روان‌شناسان معتقدند که وجود یونیفرم اداری و یا لباس‌های فرم رسمی که فقط به یک ارگان وابسته است، حس تعلق‌پذیری را در کارکنان افزایش می‌دهد و این موضوع به کارکنان برای انجام باکیفیت کارها کمک شایانی می‌کند.

  1. تبلیغات

بسیاری از مراکز و ارگان‌ها جهت پیشرفت کار خود و یا شناساندن خود به مردم، هزینه‌های گزافی را صرف تبلیغات می‌کنند که ممکن است در برخی مواقع نتیجه خوبی به عمل نیاید. لیکن تهیه یونیفرم اداری و رعایت پوشش یکدستی که آرم آن مرکز و یا ارگان روی آن درج شده باشد، می‌تواند بیشتر از هر تبلیغاتی سودآور باشد.

نکات مهم برای انتخاب یونیفرم اداری

اگرچه مدیران ارگان‌ها و یا سازمان‌ها بر پوشیدن مانتو فرم اداری تأکید دارند، اما فقط مدیران و کارفرمایان از این موضوع سود نمی‌برند؛ بلکه کارکنان و مشتریان نیز از این موضوع سود می‌برند. برای انتخاب یونیفرم اداری باید نکات بسیاری را لحاظ کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مد اشاره کرد. مد باعث وجه تمایز کارمندان ارگان‌ها با یکدیگر می‌شود و به‌نوعی در شیک‌پوشی کارمندان تأثیر بسزایی دارد. نکته مهم دیگری که لازم است به آن توجه شود، راحتی لباس کار است. یونیفرم اداری باید خصوصیاتی داشته باشد که در هنگام کار کردن‌های طولانی برای کارکنان آزاردهنده نباشد و درعین‌حال رسمی به نظر برسد. برخی از خصوصیات مهم برای این لباس به شرح زیر است:

  1. سایز لباس

مانتو اداری باید راحت و سبک باشد به‌طوری که در حرکات عادی روزانه مانعی برای تحرک وجود نداشته باشد. اگرچه لباس‌های تنگ و چسبان به نظر شیک می‌آیند، اما اصلاً مناسب محیط کاری نیستند و مانع تحرک شما می‌شود. به همین منظور پوشیدن یونیفرم اداری که در آن احساس راحتی کنید بسیار اهمیت دارد. در کنار راحتی، شیک دوخته شدن مانتو نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

  1. جنس پارچه

جنس این لباس‌ها باید به‌گونه‌ای باشد تا با هر شستشو جنس پارچه مقاوم بماند و از بین نرود. اغلب ادارات دو نوع یونیفرم اداری تابستانی و زمستانی برای کارکنان در نظر می‌گیرند. در پارچه‌های مانتوهای اداری باید از الیاف طبیعی و نخ استفاده شود. همچنین به نسبت ساعات طولانی اداری، باید جنس آن طوری باشد تا از تعریق زیاد جلوگیری شود و سبک و خنک باشند.

  1. رنگ

مانتوهای اداری باید رسمی به نظر برسند و نباید هنگام دوخت آنها از رنگ‌های جیغ و شاد استفاده شود. معمولاً برای محیط اداری از رنگ‌های خنثی و خاصی مانند کرم، طوسی، قهوه‌ای، سرمه‌ای و مشکی استفاده می‌شود؛ همچنین بهتر است از پارچه‌های پررنگ‌تر برای محیط اداری استفاده کرد تا با شستشوهای مکرر، رنگ پارچه از بین نرود و کم‌رنگ‌تر از حالت معمولی بشمار نیاید.

  1. سادگی

سادگی و یکدست بودن باعث می‌شود مخاطبین دچار سردرگمی نشوند و کارکنان بتوانند راحت‌تر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. به همین جهت معمولاً در اکثر یونیفرم اداری از طرح‌های ساده و زیبا استفاده می‌شود.

  1. طرح مانتو

طراحی و ساخت یونیفرم اداری باید برحسب فرهنگ و عرف جامعه، تأکیدات سازمانی و یا وجود اعتقادات مذهبی آن کشور باشد. تا همه افراد با همه عقیده‌ها و تفکرات بتوانند از یونیفرم استفاده کرده و دچار مشکل نشوند.

ست اداری | لباس رسمی

سخن پایانی

یونیفرم اداری علاوه بر اینکه باید راحت و برحسب عرف جامعه و تأکیدات سازمانی باشد، باید از جهت رنگ، سایز، جنس و طرح مطابق مجوزهای کارفرما باشد. همچنین این یونیفرم‌ها باعث افزایش احساسات مثبتی از قبیل احساس اعتمادبه‌نفس و تعلق‌پذیری می‌شود. اکثر مشاغل و ارگان‌ها برای بالابردن اعتبار کسب‌وکار خود و کلاس کاری برای کارکنان خود یونیفرم اداری تدارک می‌بینند؛ همچنین بسیار حائز اهمیت است که این یونیفرم‌ها برای کارکنان به دلیل ساعات طولانی که مشغول به کار هستند راحت باشد و بتوانند آزادانه به کارهای خود بپردازند. درنهایت نیز بهتر است این لباس‌های از مرجعی معتبر تهیه شوند تا از کیفیت کافی برخوردار باشند.

www.taati.co

دکمه بازگشت به بالا