اقتصادیمطالب برتر

برای ثبت شرکت چه مدارکی لازم است؟

ثبت شرکت در ایران با توجه به قوانین جدید اداره ثبت شرکتها و اداره مالیات در سال 1403 وارد فاز جدیدی خواهد شد که نیازمند دقت بیشتر در انجام آن است. به عنوان مثال اگر از ابتدا نوع شرکت را به اشتباه انتخاب کنید، پس از 1 سال و ارسال اولین اظهارنامه مالیاتی متوجه این اشتباه بزرگ غیر قابل برگشت خواهید شد.ما به شما مشاوره قبل از ثبت، ریز کامل مدارک لازم، شرایط و مراحل کامل ثبت یک شرکت و در ادامه اقدامات بعد از ثبت شرکت را آموزش می دهیم. حتی اگر خودتان انجام می دهید از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.

مراحل ثبت شرکت در ایران - مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت به صورت کامل

مراحل ثبت شرکت

برای ثبت شرکت باید سلسله مراتب را رعایت کنید و طبق مراحل تاسیس شرکت در اداره که به صورت مختصر به آن می پردازیم باید مراحل را طی کنید. ما در این بخش گام به گام مراحل مختلف را آموزش می دهیم. پس با دقت به موارد زیر توجه کنید:

  • ابتدا باید نوع شرکت خود را بر اساس فعالیتی که دارد مشخص کنید، دقت کنید که این مرحله خیلی اهمیت دارد.
  • تعیین شرکای شرکت یا همان سهامداران، مشخص کنید که تصمیم دارید با چه کسانی در تاسیس شرکت شریک باشید.
  • مشخص کردن سرمایه اولیه شرکت که برای هر نوع شرکت حداقل هایی دارد، اگر میزان سرمایه اهمیتی برایتان ندارد حداقل را در نظر بگیرید.
  • انتخاب موضوع فعالیت شرکت بر اساس فعالیتی که دارید باید مشخص شود چون در آینده شما با شرکتی که دارید تنها فعالیتی که در این مرحله انتخاب کرده اید می توانید انحام دهید.
  • مرحله جذاب انتخاب نام شرکت، شما 5 عدد نام که حداقل باید 3 سیلاب داشته باشند را باید انتخاب و بر اساس اولویت آنها را اعلام کنید.
  • تعیین چارت سمت هر عضو و مشخص کردن اختیارات و حقوق امضاء
  • ثبت نام آنلاین در سامانه اداره و بعد از آن انتظار برای تایید نام و دانلود اوراق برای امضاء و ارسال به اداره از سامانه.
  • ارسال کردن 2 سری مدارک امضاء شده به همراه نامه تایید نام اداره
  • مراجعه به اداره جهت امضاء و تحویل اوراق
  • پرداخت روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت، تبریک شرکت شما با موفقیت ثبت شد.
  • مـژده: به مناسب جشنواره تابستانه ثبتی نو، اگر همین الان و از طریق این فرم درخواست خود را ثبت کنید تا 10 درصد تخفیف بدون چانه زنی به شما تعلق خواهد گرفت. پس همین الان درخواست خود را ثبت کنید تا برای مشاوره رایگان و ثبت درخواست با شما تماس گرفته شود.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت

  • ارائه مدارک شناسائی مانند کارت ملی و شناسنامه هر یک از شرکاء.
  • ثبت نام کد ثنا برای تمام اعضای هیئت مدیره (قانون جدید از آبان ماه 1400)
  • آماده سازی اساسنامه تکمیل شده شرکت
  • سیم کارت بنام برای همه اعضاء
  • دریافت تاییدیه آدرس و کد پستی محل شرکت
  • تعیین حق امضای شرکت (چنانچه حق امضا برای بیش از یک نفر باشد باید نوع و شرایط امضاهای شرکت مشخص شود)
  • تعیین سمت و سهام هریک از اعضاء
  • ارائه 5 مورد نام حداقل 3 سیلابی به ترتیب اولویت
  • ارائه مجوز (ویژه شرکتهایی که نیاز به مجوز دارند)
  • ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی و موسسین شرکت و صورتجلسه هیئت مدیره
  • ارائه وکالتنامه وکیل (در صورتی که گیرنده کار از اداره وکیل باشد)
  • ثبت نام و اخذ توکن امضاء دیجیتال در سامانه Gica.ir
  • در صورتی که شرکت سهامی خاص است فیش بانکی که معادل 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت شما باشد و در شرکتهای مسئولیت محدود 100 سرمایه اعلامی می بایست نزد بانک واریز و فیش آن ارائه شود.

ثبت نام کد ثنا برای ثبت شرکت اجباری شد

طبق قانون جدید اداره ثبت شرکتها برای امسال یعنی سال 1403 کلیه اعضای هیئت مدیره شرکتهای تازه تاسیس می بایست برای درخواست تاسیس ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام کرده و کد ثنا دریافت کنند.

در نظر داشته باشید که این قانون اجباری بوده و در حال حاضر از این تاریخ در صورتی که پرونده ای بدون ثبت نام کد ثنا ارسال شود از طرف اداره نقص خورده و کار ثبتی شما رد خواهد شد.

فرم تاسیس شرکت چیست؟

برای اینکه اطلاعات و درخواست شما به خوبی در سامانه ثبت شود باید فرم زیر را طبق سلیقه خود ولی با همفکری کارشناسان ثبتی نو تکمیل کنید و برای واحد اجرائی موسسه ارسال کنید. دلیل نمایش این فرم در این بخش از آموزش این است که از اطلاعات مورد نیاز برای ثبت شرکت دقیقا آگاه باشید.

قیمت ثبت شرکت 1402 چقدر است؟

خوب مباحث مالی در انجام هر کاری نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. در هنگام ثبت شرکت هم اطلاع و آگاهی از همه موارد انجام این کار اهمیت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل بسیاری از مخاطب ها به دنبال این هستند که از جزئیات اطلاع پیدا کنند. خبر خوش این است که ما در ادامه جزئیات را برای شما بیان خواهیم کرد.

ردیف عنوان خدمات مــا کارمزدی که می گیریم (تومان)
۱ شرکت مسئولیت محدود ۱,۴۰۰,۰۰۰
۲ شرکت سهامی خاص ۱,۵۰۰,۰۰۰
3 شرکت بازرگانی ۱,۴۰۰,۰۰۰
4 موسسه غیر تجاری ۱,۵۰۰,۰۰۰
5 هزینه شرکت تعاونی بستگی به تعداد اعضا دارد
6 هزینه شرکتهای خدماتی ۱,۵۰۰,۰۰۰
7 تنظیم صورتجلسه تغییرات ۱,۳۰۰,۰۰۰
8 اخذ دفاتر پلمپ شرکت شما ۷۰۰,۰۰۰
9 مشاوره و ثبت نام کد اقتصادی ۱,۲۰۰,۰۰۰
10 مشاوره و ثبت نام کارتهای بازرگانی ۲,۵۰۰,۰۰۰
11 ثبت نام و اخذ کد فراگیر اتباع 3,۵۰۰,۰۰۰
12 هزینه ثبت موسسات حقوقی و داوری ۱,۵۰۰,۰۰۰
13 مشاوره 0 تا 100 راه اندازی شرکت رایگان

مدت زمان ثبت شرکت

در حال حاضر مدت زمان ثبت شرکت حدود 7 الی 12 روز کاری می باشد. این زمان در برخی موارد بنا به شرایط ممکن است بیشتر یا کمتر شود. خدمات ثبت شرکت فوری نیز قابل انجام خواهد بود.

انواع شرکتها

شناخت نوع شرکتها در ابتدا بسیار مهم است؛ هر نوع شرکت برای کسب و کار خاصی مناسب تر است. در این قسمت ویژگی های هر نوع از شرکتها را ببینید تا بیشتر آشنا شوید.

نوع شرکت مزایا، معایب، شرایط و نحوه ثبت هر کدام از شرکتها
شرکت مسئولیت محدود 1- یکی از پرطرفدارترین ثبت شرکت در ایران شرکت های با مسئولیت محدود می باشد. معمولا بیشترین درخواستی هم که در موسسه ما وجود دارد، همین نوع شرکت می باشد.
2- البته حق دارید چون شرکت مسئولیت محدود کمترین دردسر را دارد. و شرکاء در این نوع شرکت کمتر می باشد. شما با حداقل 2 نفر می توانید شرکت خود را راه اندازی کنید.
3- علاوه بر این اگر به این طریق ثبت شود در زمان ثبت سرمایه ای را که اعلام می کنید نیاز به واریز مبلغی به حساب نخواهد بود و فقط مبلغ را در اساسنامه خود اعلام می کنید.
4- یکی از مهم ترین تفاوت های مسئولیت محدود با سهامی خواص این است که شما در زمان ثبت اعضای هیئت مدیره را به مدت زمان محدود تعیین می کنید و هر زمان که تصمیم بگیرید به صورت دل بخواهی با استفاده از تغییرات شرکتهای محدود این افراد را می توانید جا به جا کنید.
شرکت سهامی خاص 1- دومین نوع شرکت از لحاظ طرفدار در ایران می باشد. این شرکت نسبت به دیگر شرکتها در برخی موارد قدری متفاوت می باشد که به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.
2- برای ثبت شرکت الزاما باید حداقل 5 عضو را به اداره معرفی کنید. از بین این 5 نفر باید 3 نفر به عنوان سهامداران اصلی و 1 نفر به عنوان بازرس اصلی و 1 نفر به عنوان علی البدل تعیین می گردد.
3- شما سرمایه ای را که به اداره ثبت اعلام می کنید را باید 35درصد آن را به حساب شرکتی که قرار است ثبت کنید واریز کرده و رسید آن را به اداره ثبت ارائه می نمایید.
4- شما نمی توانید مانند شرکت مسئولیت محدود اعضا را به صورت نامحدود منصوب کنید و باید حداکثر زمانی که مدیران می توانند منصوب شوند 2 سال خواهد بود که در ادامه با جلسه مجمع عمومی باید این مدیران را تمدید و یا مدیر جدیدی را به اداره اعلام کنید.
موسسه غیر انتفاعی 1- شما زمانی باید اقدام به ثبت موسسه غیر تجاری کنید که در فعالیت شما امور تجاری صورت نمی گیرد. معمولا موسسات غیر تجاری برای مشاغل خدماتی نظیر، موسسات آموزشی، حقوقی، بهداشتی دمانی، نظافت و … ثبت می گردد.
2- معمولا مراحل ثبت موسسه تفاوت ها زیادی به مراحل دیگر شرکت ها ندارد. از بارزترین تفاوت های موسسات با شرکت ها در زمان ثبت، ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری می باشد که در زمان دیگر شرکت ها نیازی ندارید.
یکی دیگر از مواردی که با شرکت سهامی متفاوت می باشد این است که موسسه نیازی به واریز مبلغی از سرمایه شرکت ندارد.
شرکت بازرگانی 1- شرکت های بازرگانی به جهت انجام صادرات و واردات کالا استفاده می شوند. در حال حاضر در کشور ایران به دلیل بصرفه بودن صادرات تقاضای زیادی برای شرکت بازرگانی دارند.
2- برای راه اندازی بازرگانی می توانید هم به صورت سهامی هم به صورت مسئولیت محدود انجام دهید. همانطور که در پاراگراف قبل توضیح دادیم تاسیس شرکت بازرگانی با استفاده از این دو نوع شرکت طبق همون قوانین می باشد.
3- در ضمن یکی از مزیت های شرکت های بازرگانی برای صادرات و واردات کالا نیازی به مجوز خاصی نیست و می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.
شرکت تعاونی 1- شرکت تعاونی به دلیل شرایط خاص و پیچیدگی که نسبت به دیگر شرکت ها دارد از لحاظ تقاضا در رتبه سوم می باشد. اولین شرایطی که باید برای تاسیس داشته باشید این است که حتما ابتدا از اداره تعاون مجوز بگیرید.
2- تعداد اعضایی که برای شروع حتما باید در اساسنامه درج شود تعداد 7 نفر می باشد.اولین اساسنامه شرکت باید در جلسه مجمع عمومی شرکت تعاونی مورد تایید قرار بگیرد.
3- شرکت های تعونی با سهامی نکات مشترکی دارند. در شرکت تعاونی باید سهام شرکت بین اعضای تعاونی تقسیم شود.
شرکت تضامنی 1- معمولا شرکت های تضامنی طرفدار زیادی ندارند و از لحاظ تعداد بسیار کمتر از انواع دیگر شرکت ها می باشند. علت تقاضای کم برای شرکت های تضامنی وجود موارد محدود در موضوعاتی می باشد که می توان با آن شرکت تضامنی تاسیس کرد.
2- در شرکت های تضامنی مدت زمان محدودی برای انتصاب مدیران در نظر گرفته نمی شود و همچنین نیازی به وجود بازرس در بین اعضای هیئت مدیره نخواهد بود.
3- در شرکت های تضامنی حداقل دو نفر به عنوان شریک باید وجود داشته باشند و جالب است که حتما باید اسم یکی از افراد در نام شرکت وجود داشته باشد.
شرکت نسبی 1- شرکت های نسبی جزو یکی از انواع شرکت های تجاری به حساب می آید و در فعالیت های تجاری و بازرگانی فعالیت می کنند. ارکان اصلی که در شرکت های نسبی وجود دارد شرکا و مدیران شرکت هستند.
2- شرکا در این شرکت ها مانند ضامن هستند و در قبال شرکت ضمانت دارند و مدیران نیز از میان شرکایی که در شرکت سرمایه گذاری کرده اند انتخاب می شوند و حداقل باید یک نفر به عنوان مدیر تعیین شود و در حوزه اختیارات وظیفه خود، ریاست برنامه های کلان را بر عهده بگیرد.
3- در واقع مدیر در شرکت های نسبی مانند وکیل عمل می کند و باید از حق و حقوقی شرکت دفاع کند و باید پاسخگوی هیئت مدیره و سهامداران باشد.
4- برای تشکیل شرکت های نسبی باید حداقل 2 نفر سهامدار در ابتدای تاسیس وجود داشته باشند. نحوه فعالیت سهامداران در این شرکت ها وابسته به مقدار سهامی که در شرکت قرار داده اند دارد بدین صورت که فقط به نسبت سهام خود می توانند در امور دخالت کنند و در تصمیم گیری های کلان نقش داشته باشند و همچنین نسبت به بدهی و قروضی که برای شرکت بوجود می آید نیز به همین میزان باید دخالت کنند.
تبصره: اعضای سهامدار باید به سن قانونی رسیده باشند و حداقل 18 سال تمام داشته باشند.

پاسخ به مهم ترین سوالات

به دلیل حجم بالای سوالاتی که مشتریان ما با ما درمیان می گذارند تصمیم گرفتیم در این قسمت به تعدادی از مهم ترین های آنها اشاره کنیم:

چه زمانی نیاز داریم شرکت ثبت کنیم؟

معمولا شروع بسیاری از کسب و کارها با احتیاط بوده و حجم مشتریان شما اندک، در ادامه در صورت موفقیت خود به خود گستره مشتریان شما زیاد شده و ناچار به راه اندازی سیستم و گروه خود هستید. در صورتی که به این نقطه برسید برای عقد قرارداد با مشتریان بزرگ حتما باید شرکت داشته باشید. پس اگر شرکت نداشته باشید مشتریان خوب خود را از دست خواهید داد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا