مطالب برتر

بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست؟ + 10 نکته مهم

مهریه چیست و انواع آن کدامند؟

مهریه حقی شرعی است که به هنگام ازدواج و عقد بین طرفین مقدار مشخصی طلا، ملک، سکه و هر چیز دیگر که مورد تایید زن و مرد باشد برای زن مشخص شده و در دفتر اسناد رسمی ازدواج این حق ثبت می‌گردد و همسر نیز در هر دوره از زندگی می‌تواند مهریه را پرداخت کند.

انواع مختلفی دارد که هر کدام از انواع آن شرایط ویژه و خاص خود را دارا است و در زیر به انواع مهریه و توضیح کامل آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به نقل از وکیل خوب در تهران مهرالمسمی برای زمانی است که زوجین قبل از عقد بر میزان مهریه توافق کرده و در هنگام عقد آن را ثبت می‌کنند و در این نوع مهریه تعیین مهر منوط به رضایت طرفین بوده و محدودیتی ندارد. مهر مشخص شده همچنین باید دارای ارزش مادی باشد و داد و ستد ملکی نیز داشته باشد تا مرد توان پرداخت آن را داشته باشد.

در این مهریه شرایط مالی در میان نیست و به لحاظ گذاشتن مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و بدون آن هم امکان انجام عقد و ازدواج و جاری کردن خطبه عقد وجود دارد‌.

در این مهریه هیچ مهریه‌ای بین زوجین تعیین نشده است و قبل از انجام رابطه جنسی زوج تصمیم می‌گیرند که از هم جدا شوند و در این شرایط وضعیت مالی مرد از نظر فقیر و یا غنی بودن در نظر گرفته شده و مبلغی به زن تعلق می‌گیرد.

رایج‌ترین نوع مهریه عندالمطالبه است که معمولا بیشتر خانم‌ها مهریه خود را اینگونه مشخص می‌کنند و در این شرایط مرد باید زن هر موقع که بخواهد مهریه او را پرداخت کند. در این شرایط مهریه کامل به زن تعلق می‌گیرد و فقط زمانی به شکل کامل مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد که به وظایف خود به صورت کامل عمل نکند و مرد با ارائه مدارک معتبر می‌تواند مهریه را پرداخت نکند.

این مهریه تنها زمانی پرداخت می‌شود که مرد از لحاظ مالی غنی بوده و توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد و زن نیز باید استطاعت مرد را ثابت کند تا بتواند به راحتی مهریه خود را دریافت کند.

اگر در زمینه پرداخت مهریه مشکل دارید و به دنبال راهی برای عدم پرداخت و یا اقساطی کردن مهریه هستید، ما در مطلب تعدادی از وکلای متخصص و حرفه ای را که آشنایی کامل با قوانین و راه های حل مشکلات مرتبط با مهریه دارند معرفی کرده ایم. با مراجعه به آنها می توانید راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

انتقال اموال برای فرار از مهریه | انتقال ماشین برای فرار از مهریه

در چه صورتی مرد میتواند که مهریه ندهد؟

قبل از اینکه به این موضوع و پاسخ به این سوال که در چه صورتی مرد می‌تواند مهریه ندهد باید گفت: مهریه حق شرعی و قانونی زن بوده و باید به او پرداخت شود. در مواقعی که ممکن است مرد تعهدات مالی را انجام ندهد زن می‌تواند به صورت قانونی اقدام کرده و از دادگاه حکم توقیف اموال مرد را دریافت کند.

حال باید دانست که چه زمانی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد و مرد می‌تواند مهریه او را پرداخت نکند که گفتنی است هر گاه مشخص شود به دلایلی عقد بین زوجین باطل تشخیص داده شده است و البته رابطه‌ای بین آن‌ها وجود نداشته باشد به زن مهریه تعلق نمی‌گیرد.

به غیر از این موارد در شرایط دیگر مهریه به زن تعلق می‌گیرد و با توجه به شرایط مختلف ممکن است این مهریه به صورت کامل به زن تعلق گیرد و یا نصف آن به زن تعلق گیرد که در هر صورت مرد باید این مهریه را پرداخت کند.

با توجه به مطالب گذشته شده در این مقاله دریافتیم که تقریبا فرار از پرداخت مهریه امری ناممکن است، مگر در چند مورد خاص که به آن‌ها هم اشاره شد. گاهی مردان زیادی به دنبال هستند و گفتنی است که بهترین راه اثبات عدم توان مالی در دادگاه است و البته این زمانی میسر است که واقعا مرد توانایی پرداخت مهریه نداشته باشد.

خانه‌ای که از آن مرد است از مستثنیات دین بوده و ابزار و امکانات کاری برای امرار معاش نیز جهت مهریه برای زن تعیین نمی‌گردد و می‌توان از توقیف آن‌ها جلوگیری کرد. پس مرد می‌تواند بدون اینکه خانه و یا اموال امرار معاش خود را به صورت صوری واگذار کند تا از پرداخت مهریه امتناع کند ثابت کند که توانایی پرداخت مهریه ندارد. در غیر این صورت راهی برای فرار از پرداخت مهریه نیست و مرد مهریه را که حق اسلامی و شرعی زن است در محضر دادگاه و با توجه به شرایطی که دادگاه مشخص کرده است پرداخت می‌کند.

راههای اثبات فرار از مهریه

در مواقع پرداخت مهریه معمولا اکثر مردان به دنبال هستند و بسیاری از آن‌ها اموال خود را به صورت صوری به نام کس دیگری منتقل می‌کنند. اما این امر کار قانونی و درستی نبوده و با راه‌های مختلفی نیز قابل اثبات است و زن می‌تواند با طی مسیری درست به راحتی ثابت کند که مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد اما از پرداخت آن امتناع کرده و به دنبال راه فراری از آن است.

از مهم‌ترین راه‌های اثبات فرار از مهریه، در دست داشتن مدارکی است که ثابت کند مرد توانایی مالی داشته اما اموال خود را به نام کس دیگری زده است. زن باید به یک مجرب و کاربلد مراجعه کرده و به کمک او مدارک لازم را برای اثبات توان مالی مرد در دست داشته باشد و سپس با شکایت از او می‌تواند مهریه خود را دریافت کند.

کدام یک از اموال شوهر برای مهریه قابل توقیف نیست؟

اموال بسیاری از مرد وجود دارند که برای مهریه قابل توقیف هستند و این اموال عبارتند از تمامی اموال منقول و غیر منقول. اموال منقول و غیر منقول شامل زمین، اتومبیل، خانه، سپرده بانکی، سهام و اموالی این چنینی است که دادگاه می‌تواند حکم توقیف آن ها را برای پرداخت مهریه بدهد.

اما اموالی نیز در این بین وجود دارند که قبل توقیف نیستند که این اموال شامل خانه‌ای است که مرد برای زندگی به آن نیاز دارد، خط تلفن همراه، ابزار کار از جمله تاکسی، ودیعه‌ای که مرد بابت عقد اجاره به موجر پرداخته است و اموالی این چنین. این اموال غیر قابل توقیف هستند و دادگاه برای امرار معاش مرد به هیچ عنوان چنین اموالی را توقیف نمی‌کند.

 نقش وکیل در راههای فرار از مهریه

فرار از پرداخت مهریه اقدامی است که توسط برخی از مردان انجام می‌گیرد که البته در صورت انجام غیر قانونی این کار چنین امری بی‌نتیجه می‌ماند. هنگامی که مرد از پرداخت مهریه امتناع کرده و به دنبال راهی برای فرار از پرداخت مهریه است، داشتنمی‌تواند به زن کمک کند تا ثابت کند که مرد می‌تواند مهریه را پرداخت کند‌.

نقش وکیل در راه‌های فرار از پرداخت مهریه این است که زوجه را به خوبی راهنمایی کرده و مشاوره‌های لازم را به او می‌دهد و سبب می‌شود تا از راه درست و به سرعت مدارک قانونی در دست باشد. به این شکل وکیل کمک می‌کند تا زن در دادگاه ثابت کند که مرد به صورت صوری اموال خود را واگذار کرده و یا از راه‌های دیگر اقدام به فرار از مهریه می‌کند.

مردان زیادی همه روزه به دنبال یافتن بوده و به این شکل سعی دارند تا حق قانونی همسر خود را پرداخت نکنند. در این خصوص باید گفت که مهریه در هر شرایطی باید پرداخت شود و بهتر است از راه‌های غیر قانونی اقدام به انجام چنین کاری نکرد. زیرا در هر صورت مهریه دینی است که به عهده مرد بوده و زن می‌تواند به راحتی با اثبات اینکه مرد توان پرداخت مهریه را دارد آن را پرداخت کند.

برای توقیف اموال ابتدا باید زن به اجرای ثبت مراجعه کند و در صورتی که مالی از همسر خود پیدا نکرد به دادگاه مراجعه کند.

خیر تنها در صورتی می‌توان آن را به عنوان مهریه قلم‌داد کرد که در سند معتبری نوشته شده باشد که این ملک به عنوان مهریه به نام همسر واگذار شده است.

وکیل می‌تواند مدت زمان رسیدگی به پرونده و به نتیجه رسیدن آن را سرعت بخشد و همچنین می‌تواند در دستیابی به اسناد و مدارک کمک کند

دکمه بازگشت به بالا