بهره مندی بیش از ۴هزار نفر روشندل از خدمات بهزیستی در هرمزگان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

بهره‌مندی بیش از ۴هزار نفر روشندل از خدمات بهزیستی در هرمزگان - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین سامیه جهانشاهی در آئین بزرگداشت روز جهانی عصای سفید در بندرعباس از خدمت رسانی بهزیستی به ۴ هزار و ۷۳۶ نفر دارای آسیب بینایی در استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۵۹۹ نفر چند معلولیتی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان در ادامه با تبریک فرا رسیدن ۲۴ مهرماه روز جهانی عصای سفید گرامیداشت این روز را نشانه ی عزم ملی برای به کارگیری توانمندی های نابینایان و توجه بیشتر به مشکلات آنها و ایجاد محیط های مناسب برای این افراد دانست.

جهانشاهی به اقدامات بهزیستی در راستای پیشگیری از اختلالات بینایی اشاره کرد و افزود: یکی از روش های پیشگیری از اختلالات بینایی تدوین و اجرای برنامه های آگاه سازی در خصوص پیشگیری از انواع معلولیت ها از طریق مشاوره ژنتیک و بررسی های ژنتیکی است.

وی غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال را یکی دیگر از اقدامات بهزیستی در راستای پیشگیری از اختلالات دانست و اضافه کرد: در سال گذشته ۱۱۰ هزار و ۶۱ کودک ۳ تا ۶ سال در استان تحت پوشش برنامه ملی پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند.

جهانشاهی تصریح کرد: با اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در سال گذشته از بروز تنبلی چشم و نابینایی ۳۷۸ کودک در بزرگسالی پیشگیری شد.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه در سال گذشته ۲۱۰ قلم تجهیزات کمکی بینایی تهیه و در اختیار نابینایان و کم بینایان استان قرار گرفت تصریح کرد: این تجهیزات شامل عصا ساعت مچی گویا دی وی پلیر مگنیفیر (بزگ نما) ماشین تایپ تجهییزات آشپزخانه و غیره است.

سامیه جهانشاهی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۱۸ نفر از دانش آموزان و تعداد ۷۹ دانشجوی دارای معلولیت بینایی از کمک هزینه تحصیلی برخوردار شدند.

به گفته مدیرکل بهزیستی هرمزگان در حال حاضر مرکز روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک کم بینا و نابینا به عنوان نخستین مرکز در استان در دو نوبت صبح و عصر به افراد دارای اختلالات بینایی از سن شیرخوارگی تا ابتدای سن ۱۵ سالگی و توان خواهان و خانواده آنان خدماتی شامل: اجرای برنامه های توانبخشی و آموزشی توانبخشی با هنر و ورزش خدمات روانشناسی کاردرمانی با حرکات اصلاحی خدمات گفتار درمانی و بینایی سنجی ارائه می کند.

دکمه بازگشت به بالا