مخبران/فارس دبیر علمی همایش و رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز از جایگاه خانواده در ادبیات کودک و نوجوان یاد کرد و گفت: خانواده از مهمترین واقعیتهای اجتماعی است که هسته اصلی زندگی کودک و نوجوان و نیز جامعه را شکل میدهد و در مسیر رشد آن نقشی بیبدیل دارد.
سعید حسامپور امروز، ۲۶ اردیبهشتماه در همایش ملی ادبیات کودک که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، در جایگاه طراح دانشگاهی شدن ادبیات کودک ایران، از آغاز با هدف ژرفا بخشیدن به فعالیتهای علمی کوشید و در این راستا اقداماتی نظیر برگزاری هماندیشیها و نشستهای علمی- تخصصی و ملی و بینالمللی، راهاندازی گرایش کارشناسی ارشد ادبیات کودک، تاسیس مجله مطالعات ادبیات کودک، اجرای طرحهای پژوهشی بنیادی و الویتدار، برگزاری جشنوارههای گوناگون و تاسیس کتابخانه تخصصی ادبیات کودک را انجام داد.
وی با اشاره به اهداف رشته ادبیات کودک ادامه داد: گام دیگر مرکز مطالعات ادبیات کودک، برای پرورش نیروهای متخصص تشکیل گروههای تخصصی مانند گروه کتابهای تصویری، گروه رمان نوجوان، گروه شعر کودک و نوجوان، گروه ترجمه، گروه بازنگاری و گروه تئاتر و سینمای کودک و نوجوان بوده است. برای نمونه در سال ۱۴۰۲ بیست نشست تخصصی در حوزه رمان نوجوان برگزار کرده که وجه تمایز این نشستها حضور و مشارکت فعال مخاطب نوجوان در جایگاه منتقد بوده است.
دبیر علمی همایش ملی ادبیات کودک با بیان اینکه یکی از مجراهای تأثیر ادبیات کودک بر مخاطب نوع بازنماییهایی است که این آثار از واقعیت جامعه و نیز واقعیتهای گوناگون اجتماعی به این مخاطب ارائه میدهند، افزود: خانواده از مهمترین واقعیتهای اجتماعی است که هسته اصلی زندگی کودک و نوجوان و نیز جامعه را شکل میدهد و در مسیر رشد آن نقشی بیبدیل دارد. اینکه تا چه اندازه تنوع شکلها و روابط گوناگون خانوادگی و نیز نقش هر عضو خانواده در زندگی آن به مخاطب معرفی میشود نقشی مؤثر بر نوع نگاه مخاطبان به خانواده و اعضای آن دارد.
رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز اظهار کرد: مرکز مطالعات ادبیات کودک، موضوع نهمین همایش ملی خود را «بررسی بازنمایی و جایگاه خانواده در ادبیات کودک و نوجوان» نام گذارد و در دوازدهم آذرماه ۱۴۰۲ همه اندیشمندان، صاحبنظران و علاقمندان گستره ادبیات کودک را به هماندیشی در این باره دعوت کرد تا با ارسال تازهترین دستاوردهای پژوهشی و علمی خود به دبیرخانه جشنواره، مانند همیشه به ارتقا، گسترش و تعمیق ادبیات کودک کمک کنند.
وی برخی از محورهای این همایش را یادآور شد و گفت: بررسی بازنمایی انواع خانواده در ادبیات کودک ایران (خانواده هستهای، تکفرزندی، چندفرزندی، تکوالدی، خانوادههای ترکیبی…)؛ بررسی بازنمایی اعضای خانواده، نقش هریک در خانواده و نیز روابط هریک با خانواده در ادبیات کودک و نوجوان و خانوادههای طبقات مختلف اجتماعی، فرهنگی، قومی و خانوادههای شهری و روستایی؛ بررسی بازنمایی خانواده سنتی، خانواده مدرن و خانواده پسامدرن؛ بررسی بازنمایی نوع خانه، ساختمان و امکانات آن و مسائل و مشکلات خانوادگی (آنگونه که در ادبیات کودک و نوجوان بازتاب یافتهاند)؛ بازنمایی حضور و نقش موبایل، کامپیوتر، فضای مجازی و رسانهها در خانواده؛ بررسی تحول بازنمایی خانواده در ادبیات کودک و نوجوان دهههای اخیر و مقایسه ادبیات کودک ایران و جهان محورهای این همایش هستند.
حسامپور از ارسال آثار ۱۵۰ پژوهشگر به این همایش خبر داد و گفت: بعد از داوری چکیده مقالات، ۶۰ چکیده انتخاب شد و از صاحبان آنها درخواست شد تا اصل مقاله را به دبیرخانه همایش ارسال کنند که در نهایت ۵۵ مقاله به دبیرخانه همایش واصل شد و شورای علمی پس از داوری، ۴۰ مقاله (تعداد ۲۸ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۲ مقاله به صورت پوستر) برای ارائه در همایش برگزید.
وی یادآور شد: مانند دیگر همایشهای مرکز مطالعات ادبیات کودک، مقالههایی که بتوانند معیارهای لازم (فرایند داوری مجله) را برای انتشار در مجله مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز به دست آورند در یک ویژهنامه به چاپ خواهند رسید.
حسامپور در پایان گفت: امروز ۳۷ مقاله در این همایش به صورت سخنرانی و پوستر در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز ارائه شد و در روز ۲۷ اردیبهشت نشست تخصصی با حضور پژوهشگران با عنوان ادبیات کودک و تربیت شهروندی برگزار خواهد شد.
انتهای پیام