علمی و پزشکیمطالب برتر

دلایل آب نشدن چربی شکم چیست؟ روش‌های لاغری شکم بدون ورزش

چربی شکم می‌تواند دلیل ناامیدی بسیاری از افراد باشد. علیرغم تلاش افراد برای کاهش وزن و شکل‌دهی به بخش میانی بدن، معمولا دیده می‌شود که چربی شکم در مقابل روشهای متداول مقاوم است. این انباشت چربی ناخواسته نه تنها بر ظاهر فرد تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه خطراتی نیز برای سلامتی افراد به همراه می‌آورد. در این مقاله می‌خواهیم به دلایل آب نشدن چربی شکم و  این‌که چگونه بدون ورزش شکمی تخت داشته باشیم  صحبت کنیم.

دلایل آب نشدن چربی شکم

مطابق آن‌چه در این مقاله آمده است: “اصولاً چربی دور شکم به همان دلیلی ایجاد می‌شود که در نقاط دیگر بدن شاهد تجمع چربی هستید؛ این که شما کالری بیشتری از آنچه بدنتان نیاز دارد مصرف می‌کنید.” دلایل آب نشدن چربی شکم عبارت‌اند از:

غذاهای اشتباهی می‌خورید

رژیم غذایی ناسالم بزرگترین دلیل تشکیل چربی شکم است. مصرف زیاد کربوهیدرات‌های نشاسته‌دار و چربی‌های بد به معنای بزرگ شدن بخش میانی بدن است. در عوض باید از سبزیجات زیاد و پروتئین بدون چربی استفاده کرد و از چربی و گوشت قرمز دور بمانید. چربی‌های سالم تر مثل ماهی و آجیل (مغزها) را در رژیم غذاییتان بگنجانید. حتی حذف بخشی از کربوهیدرات‌های مصرفی (غلات، پاستا و شکر) هم می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند.

خیلی به غذا علاقه دارید

باید از شر لایه چربی زیر پوست (چربی زیرجلدی) و اطراف اندام‌های حیاتی بخش میانی بدنتان (چربی احشایی)  خلاص شوید. چربی شکمی می‌تواند احتمال بروز دیابت و بیماری قلبی-عروقی را افزایش دهد. به‌علاوه، چربی شکم را می‌توان یکی از دلایل بروز فشار خون بالا و موارد این‌چنینی دانست. بخشی از چربی‌های شکمی را می‌توان تحت تأثیر خوردن زیاد دانست، اما می‌توان با محدود کردن وعده‌های غذایی، تشکیل چربی  را به حداقل رساند.

استعمال دخانیات

همه از خطرات کشیدن سیگار باخبر هستید، اما این را هم به فهرست خطرات آن اضافه کنید: نتایج یک مطالعه نشان داد که کشیدن سیگار می‌تواند منجر به افزایش چربی شکم شود. بنابراین اگر به دنبال دلیل برای ترک سیگار هستید، چربی شکمتان می‌تواند یک دلیل قانع کننده و محکم باشد.

اضطراب

ترشح هورمون اضطراب کورتیزول منجر به انباشت چربی در شکم می‌شود. با پزشکتان درباره کنترل استرس صحبت کنید و یک سیستم حمایتی مناسب برای خودتان تشکیل دهید. در صورت نیاز، نزد مشاور روانشناس بروید و با او صحبت کنید.

یخچالتان پر از نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا است

از کجا بفهمیم در حال چربی سوزی هستیم | چربی زیر شکم نی نی سایت

نوشابه با شکر و کالری زیادی همراه است و اگر علاقه زیادی به نوشیدن نوشابه دارید، خودتان را در معرض افزایش وزن و مهمتر از آن افزایش سایز دور شکمتان قرار داده‌اید. نوشیدنی‌های شیرین و پرکالری، یعنی نوشیدنی‌های انرژی زا و هر نوشیدنی غیررژیمی، را کنار بگذارید.

به اندازه کافی آب نمی‌نوشید

مطالعات نشان داده که نوشیدن آب زیاد به کاهش وزن کمک می‌کند. انتخاب آب به جای نوشیدنی‌های شیرین به معنای کالری مصرفی کمتر و کمک به کاهش چربی شکم است. آب تنها نوشیدنی آبرسانی است که به هیچ افزودنی یا شکری نیاز ندارد.

عوامل ژنتیکی

بله، عوامل ژنتیکی بر احتمال چاقی افراد و نقطه انباشت چربی‌های بدنشان تأثیر می‌گذارد. اما نباید ناامید بود، چرا که با توازن مناسب بین کالری‌های مصرفی (از طریق رژیم غذایی) و مقدار کالری استفاده شده می‌توان بر ژنتیک غلبه کرد و وزن را کاهش داد.

خواب مناسبی ندارید

شبیخون به یخچال، رژیمتان را نابود می‌کند! به‌علاوه، خواب نامناسب منجر به افزایش هورمون اضطراب و تحریک بدن به تشکیل و انباشت چربی می‌شود.

الکل زیادی مصرف می‌کنید

مصرف الکل می‌تواند سایز دور شکمتان را افزایش دهد. هضم کالری‌های موجود در الکل همیشه در اولویت متابولیسم بدن قرار می‌گیرد و تمرکز سوخت و ساز را از روی آب شدن چربی شکم بر می‌دارد.

سنتان بالا رفته است

ساز و کار افزایش و کاهش وزن افراد با بالا رفتن سنشان عوض می‌شود. زنان و مردان با کاهش نرخ سوخت و ساز، و همچنین کاهش تعداد کالری‌های لازم برای عملکرد نرمال مواجه می‌شوند. به‌علاوه، زنان با بالا رفتن سن به دوره یائسگی می‌رسند و احتمال افزایش وزن زنان بعد از یائسگی به شکل چربی دور شکم بالاتر می‌رود. تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون در دوره یائسگی کاهش می‌یابد. در عین حال، سطح تستوسترون نیز با نرخ کمتری کاهش می‌یابد. این تغییر هورمونی در زنان، خودش را با انباشت چربی در ناحیه شکم نشان می‌دهد.

چربی‌های اشتباهی مصرف می‌کنید

واکنش بدن در مقابل چربی‌های مختلف با هم متفاوت است. مطالعات حاکی از ارتباط بالای مصرف چربی‌های اشباع (مثل چربی‌های گوشت و لبنیات) و افزایش چربی شکم است. از سوی دیگر چربی‌های ‌غیراشباع (مثل چربی موجود در روغن زیتون و آووکادو) و انواع خاصی از چربی‌های غیراشباع (عمدتا امگا 3، یا چربی‌های موجود در گردو، دانه آفتابگردان و ماهی‌های چرب مثل سالمون) از آثار ضدالتهابی در بدن برخوردارند و در صورت مصرف میزان کافی از آن به عملکرد بدنتان کمک خواهید کرد. یادتان باشد که مصرف زیاد هر نوع چربی، منجر به افزایش میزان کالری مصرفیتان و افزایش وزن می‌شود، بنابراین در مصرف چربی‌های سالم نیز میانه‌رو باشید.

بیمار هستید

بالا بودن سطح تستوسترون، چیزی که در سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)  دیده می‌شود، می‌تواند کاهش وزن را با مشکل مواجه کند.

ورزش یکی از ساده ترین روش های کوچک کردن شکم است اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف نمیتوانند ورزش کنند و یا به دنبال روش های سریعتر برای کوچک کردن شکم خود هستند این افراد معمولا لاغری از طریق رژیم غذایی یا جراحی را انتخاب میکنند. که در ادامه با هم میبینیم:

روش‌های لاغری شکم بدون ورزش

گزینه‌های مختلفی برای لاغری شکم بدون ورزش و دستیابی به اهداف مد نظر وجود دارد. اگرچه ورزش نقش مهمی در کاهش وزن و افزایش سلامت ایفا می‌کند، اما فاکتورهای مختلفی می‌تواند جلوی ورزش کردن افراد را بگیرد. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای لاغری بدون ورزش و کمک به کاهش چربی شکم وجود دارد.

جراحی لیپوماتیک

از کجا بفهمیم در حال چربی سوزی هستیم | چربی زیر شکم نی نی سایت

جراحی لیپوماتیک یا لیپوساکشن به فرایند تخلیه چربی‌های اضافه نقاط خاصی از بدن شامل شکم گفته می‌شود. این جراحی تحت بیهوشی انجام می‌شود و در این جراحی، برش کوچکی در محل مدنظر زده می‌شود و لوله‌ای تحت عنوان کانولا برای مکش سلول‌های چربی وارد آن می‌شود. لیپوساکشن روشی است که عملکرد موثری در کانتورینگ بدن و کاهش چربی شکم دارد. جراحی لیپوماتیک به طور کلی روش ایمن و مؤثری محسوب می‌شود، اما الزامات خاصی دارد و باید توسط یک جراح پلاستیک مجرب انجام شود.

روش‌های غیرتهاجمی کاهش چربی

این روش‌ها می‌توانند جایگزین‌هایی برای جراحی باشد و شامل کاهش چربی بدون ایجاد برش و بیهوشی می‌شود.

کرایولیپولیز

کرایولیپولیز (یا پیکرتراشی سرد) یک روش غیرتهاجمی محبوب است که از سرما و انجماد برای تخریب سلول‌های چربی استفاده می‌کند، و نتیجتاً تخلیه طبیعی آن‌ها توسط سیستم دفع بدن انجام می‌شود.

لیپولیز لیزری

در لیپولیز لیزری از انرژی لیزر برای گرم و آب کردن سلول‌های چربی استفاده می‌شود و سلول‌های آب شده توسط سیستم طبیعی بدن از آن خارج می‌شود.

هورمون درمانی

عدم توازن هورمونی می‌تواند انباشت چربی شکم را در بعضی افراد به همراه بیاورد. هورمون درمانی مثل درمان جایگزینی هورمون (HRT) توسط بعضی متخصصان برای رفع مشکل بهم ریختگی هورمونی فرد و کمک به کاهش چربی تجویز می‌شود. این درمان‌ها با هدف بازیابی وضعیت هورمونی نرمال انجام می‌شود و برای کسانی مفید خواهد بود که با انباشت چربی شکم ناشی از بهم ریختگی هورمونی مواجه هستند.

لاغری شکم با رادیوفرکوئنسی

در لاغری شکم با رادیوفرکوئنسی (RF) از امواج رادیوفرکوئنسی برای گرم ‌کردن لایه‌های عمیق پوست، تحریک کلاژن‌سازی و سفتی پوست استفاده می‌شود. در درمان به وسیله RF می‌توان سلول‌های چربی شکم را هدف قرار داد و آن‌ها را کاهش داد. گرمای ایجاد شده توسط انرژی RF به تخریب سلول‌های چربی، کاهش چربی شکم و بهبود سفتی پوست کمک می‌کند.

درمان به وسیله اولتراسوند

در درمان به وسیله اولتراسوند از انرژی صوتی برای هدف‌گیری و تخریب سلول‌های چربی استفاده می‌شود. امواج متمرکز اولتراسوند در پوست نفوذ می‌کند و با گرم کردن سلول‌های چربی منجر به پارگی آن‌ها می‌شود. سپس این سلول‌های چربی تخریب شده به تدریج توسط سیستم بدن تخلیه می‌شود. استفاده از درمان به وسیله اولتراسوند می‌تواند عملکرد موثری در کاهش چربی شکم و کانتورینگ بدن داشته باشد.

مصرف دارو

مصرف دارو برای کمک به کنترل وزن و کاهش چربی شکم در مواردی از سوی متخصص تجویز می‌شود. این داروها معمولاً برای افراد مبتلا به مشکلات و عوامل پزشکی مؤثر بر چربی زیاد شکم تجویز می‌شود. شایان ذکر است که مصرف دارو باید تنها تحت نظر متخصص و به عنوان بخشی از رویکرد و برنامه کنترل وزن بیمار باشد.

تغییر رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی متناسب و حاوی مواد مغذی لازم شامل استفاده از میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و غلات زیاد می‌شود. مصرف شکر، چربی‌های اشباع، کربوهیدرات‌های تصفیه شده را کاهش داده و یا قطع کنید. کنترل حجم غذای روزانه به مدیریت کالری مصرفی کمک می‌کند.

کلام آخر

در نهایت باید گفت که آب شدن چربی شکم می‌تواند فرایند چالش برانگیزی باشد، اما غیرممکن نیست. اگرچه ورزش به عنوان روش اصلی لاغری به شمار می‌رود، اما برای کسانی که این روش‌ها را ترجیح نمی‌دهند و یا حضور در فعالیت‌های جسمانی برایشان ممکن نیست، روش‌های دیگری وجود دارد. یادتان باشد که اثرگذاری این روش‌ها به پارامترها و شرایط مختلفی بستگی دارد. مشاوره با پزشک متخصص مثل متخصص تغذیه، جراح پلاستیک یا متخصص پوست برای استفاده از نقطه نظرات آن‌ها و راهنمایی‌های متناسب با نیازها و اهداف بیمار ضروری است.

دکمه بازگشت به بالا