علمی و پزشکیمطالب برتر

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت چیست ؟

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت یک درمان برای بی دندانی وسیع در یک فک است که دست دندان بر روی ریشه های ایمپلنتی قرار می گیرد. پروتزهای این درمان می توانند یا با پشتیبانی از دندان (معمولی / فوری) یا ایمپلنت پشتیبانی شوند. مشخص شده است که پایه های ایمپلنت به حفظ استخوان کمک می کند و روند بی دندانی کامل را به تاخیر می اندازد.

 

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت معمولاً برای بیماران مسن که بیشتر از دندان‌های خود را از دست داده‌اند، استفاده می‌شود و آنها را برای مجموعه‌ای از پروتزهای کامل مناسب می‌کند. دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت می تواند ثابت و متحرک باشد.

مزیت دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت در مقایسه با دندان مصنوعی سنتی این است که پایه های ایمپلنت به حفظ استخوان کمک می کند و از تحلیل استخوان جلوگیری می کند. مزیت دیگر این است که جنبه حسی بهبود یافته است

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت توسط پایه های تیتانیومی پشتیبانی شود. هیچ مدرک محکمی برای اثبات اینکه چند ایمپلنت برای تثبیت این درمان ایده آل است وجود ندارد، رایج ترین تعداد ایمپلنت هایی که برای تثبیت دندان مصنوعی فک بالا استفاده می شود، 4 تا 6 است. ( تعداد ایمپلنت اصولا توسط پزشک تعیین میشود). البته فک پایین به تعداد پایه کمتری معمولا نیاز دارد و دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت فک پایین، معمولا 2 تا 4 پایه استفاده می شود.

هزینه دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت

اگر می خواهید درباره هزینه های ای درمان بیشتر بدانید از لینک زیر استفاده فرمایید.

قیمت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

انواع دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت را می توان به 2 دسته طبقه بندی کرد:

  • نوع اتصال
  • تعداد پایه پشتیبان

عوارض دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت

تعدادی از عوارض وجود دارد که ممکن است پس از نصب دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت در دهان ایجاد شود. این تغییرات می تواند از تغییرات بافتی پس از قرار دادن تا شکستگی پروتز متغیر باشد.

شایع ترین دلیل ایجاد تغییرات در بافت های لثه، عدم رعایت بهداشت کافی دهان است. ایجاد پلاک در اطراف اباتمنت های پایه یا اتصالات دقیق می تواند منجر به التهاب و هیپرپلازی لثه شود. این می تواند به صورت بافت های دردناک، قرمز و متورم، به ویژه در حاشیه لثه ظاهر شود. در نتیجه، تحلیل لثه ممکن است رخ دهد که منجر به قرار گرفتن سطوح ریشه در محیط دهان می شود

شکستگی پروتز

علاوه بر آسیب به بافت های داخل دهانی، احتمال شکستگی خود پروتز نیز وجود دارد. مطالعه ای که به بررسی اوردنچرهای فک پایین با ایمپلنت می پردازد، خطر شکستگی را بین یک پروتز نگهدارنده ایمپلنت و دو دندان مصنوعی مقایسه کرد. نتایج نشان داد که بروز شکستگی پایه دندان مصنوعی بین وجود یک یا دو ایمپلنت تفاوت معنی‌داری نداشت، اما زمانی که شکستگی رخ داد، در نواحی اطراف ایمپلنت‌ها مشاهده شد.

تحقیق و شواهد

یک دوره مشاهداتی 10 ساله نشان داد که دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت فک پایین پشتیبانی می کنند، نرخ بقای بین 91.7٪ تا 100٪ دارند. [ علاوه بر این، نرخ بقای ایمپلنت با توجه به سیستم چسبندگی آنها برای اتصال نوع توپ که به طور میانگین 95.8 – 97.5٪ بود، بهترین بود، به دنبال آن میله و آهنربا از 96.2 – 100٪ و 91.7٪ بود. به ترتیب. [23]

منبع : https://en.wikipedia.org/wiki/Overdenture

دکمه بازگشت به بالا