دیزل ژنراتور کاشانی چیست؟

دیزل ژنراتور وسیله ای الکتریکی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. این دستگاه دارای دو بخش اصلی است: موتور دیزل و ژنراتور. موتور دیزل سوخت را می سوزاند و حرکت موتور را ایجاد می کند. ژنراتور از حرکت موتور استفاده می کند و با استفاده از قانون الکترومغناطیس جریان الکتریکی تولید می کند.

اجزای اصلی دیزل ژنراتورها چیست؟

یک دیزل ژنراتور با گازوئیل کار می کند و برق مورد نیاز برای اهداف مختلف را تولید می کند. دیزل ژنراتور دارای دو بخش اصلی است: موتور دیزل و ژنراتور.

موتور دیزل ژنراتور

موتور دیزل بخشی است که سوخت دیزل را به نیروی کار تبدیل می کند. موتورهای دیزلی از یک سیستم احتراق داخلی استفاده می کنند که در آن هوا و سوخت به سیلندر وارد شده و در اثر حرارت یا فشار مشتعل می شوند. این فرآیند باعث حرکت پیستون در میل لنگ موتور می شود که نیروی کار ایجاد می کند. قدرت موتور دیزل به مقدار سوخت و هوای ورودی به سیلندر، فشار و دمای موتور احتراقی، تعداد سیلندرها و سرعت چرخش محور بستگی دارد.

دیزل ژنراتور از کاشانی خریدم

ژنراتور

ژنراتور قطعه ای است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. ژنراتور در دیزل ژنراتور از القای الکترومغناطیسی استفاده می کند، جایی که چرخش شفت در گیربکس باعث می شود روتور (قطعه دارای آهنرباهای دائمی) در داخل استاتور (قطعه ای با سیم های بسیار ظریف) حرکت کند.

حرکت روتور دیزل ژنراتور کاشانی جهت جریان الکترومغناطیسی را در سیم پیچ های استاتور تغییر می دهد که باعث ایجاد جریان الکترومغناطیسی (AC) در خروجی ژنراتور می شود. ولتاژ و فرکانس جریان AC به تعداد قطب های روتور، تعداد دور سیم های استاتور و سرعت چرخش روتور بستگی دارد.
دیزل ژنراتور | کاشان
چیزهای دیگری که سوخت دیزل می سازد

دیزل ژنراتور علاوه بر موتور دیزل و ژنراتور شامل اجزای دیگری است که برای بهترین و ایمن ترین عملکرد آن ضروری است. این اجزا عبارتند از:

– سیستم سوخت: ذخیره سازی، تمیز کردن و تامین سوخت دیزل به موتور. این سیستم دیزل ژنراتور شامل مخزن سوخت، پمپ بنزین، فیلتر سوخت و میله سوخت می باشد.

– تنظیم کننده (رگولاتور): برای کنترل و تنظیم ظرفیت تولید. این قسمت ولتاژ استاتور را تغییر می دهد و میدان روتور را تغییر می دهد.

– سیستم خنک کننده: برای خنک کردن موتور و ژنراتور و جلوگیری از گرمای بیش از حد. این سیستم دیزل ژنراتور شامل رادیاتور، پمپ آب، فن خنک کننده، ترموستات و رادیاتور می باشد.

– سیستم اگزوز: گازهای خروجی ناشی از احتراق را از موتور خارج می کند. این سیستم دیزل ژنراتور شامل محفظه اگزوز، لوله اگزوز، صدا خفه کن و مبدل کاتالیزوری می باشد.

– سیستم روانکاری (روغن): برای روانکاری قسمت های متحرک موتور و کاهش اصطکاک و سایش. این سیستم تولید دیزل شامل پمپ روغن، فیلتر روغن، کولر روغن و روغن موتور می باشد.

– سیستم راه اندازی و باتری: موتور را با استفاده از برق روشن می کند. این مجموعه دیزل ژنراتور شامل باتری، استارت، کلید استارت و شارژر باتری می باشد.

هنگام نصب دیزل ژنراتور باید به چند نکته توجه کنید:

مکان مناسب را انتخاب کنید. شما باید مکانی را برای نصب تجهیزات انتخاب کنید که دارای فضای کافی، سهولت تهویه، محافظت در برابر عوامل طبیعی و امکان انتشار باشد. همچنین باید از دیزل ژنراتورهای نزدیک به منابع قابل اشتعال سوخت و زنگ زدگی خودداری کنید.

– فونداسیون مناسب را انتخاب کنید: برای قرار دادن موتور دیزل باید فونداسیونی انتخاب کنید که دارای استحکام، پایداری و صافی باشد. پایه های موتور دیزل معمولاً از بتن، فولاد یا چوب ساخته می شوند و باید با استفاده از پیچ، واشر و مهره به موتور متصل شوند.

– اتصال به شبکه برق: باید سیم های خروجی دیزل ژنراتور را به منبع تغذیه ساختمان یا سایت خود وصل کنید. برای این کار باید از سیم کشی، فیوز، کلید و بریکر صحیح استفاده کنید. همچنین باید به یاد داشته باشید که قوانین و استانداردهای برق را رعایت کنید.

– اتصال به سیستم سوخت رسانی: باید مخزن سوخت را به موتور دیزل ژنراتور متصل کنید. برای این کار باید از لوله ها، شیرها، فیلترها و پمپ های مناسب استفاده کنید. همچنین باید رعایت قوانین و استانداردهای ایمنی را در نظر بگیرید.

– راه اندازی دستگاه: برای راه اندازی دیزل ژنراتور باید از دکمه استارت یا دکمه روشن/خاموش استفاده کنید. پس از راه اندازی موتور، باید دما، فشار، ولتاژ و جریان را بررسی کنید تا از درست کارکرد دیزل ژنراتور مطمئن شوید.

دکمه بازگشت به بالا