اقتصادی

رویداد بررسی چشم انداز اقتصادی ایران و عربستان

اتاق بازرگانی تهران از پیگیری برگزاری رویدادی با محوریت آینده بخش خصوصی ایران در ارتباط با عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش مخبران، فریال مستوفی، رئیس مرکز خدمات ‌سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به راه‌اندازی دپارتمان «زنجیره ارزش» از ایجاد اتاق فکر عربستان و کشورهای عربی در آینده نزدیک خبر داد.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اعلام این خبر توضیح داد: یکی از زیربناهای مهم برای شکل‌گیری همکاری‌های اقتصادی برد – برد میان کشورها از جمله ایران و عربستان، شناخت وضعیت آنها از منظر زنجیره‌های ارزش است. یعنی اینکه هر کشور از چه زنجیره ارزش‌هایی در داخل برخوردار بوده و در کدام زنجیره ارزش‌های منطقه‌ای و جهانی مشارکت دارد. با توجه به اهمیت این موضوع، دپارتمانی در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی در رابطه زنجیره ارزش راه‌اندازی شده است.

او افزود: شتاب گسترش تجارت بین‌الملل در ۳۰ سال اخیر در نتیجه ظهور و گسترش زنجیره‌های جهانی ارزش (GVCs) بوده که این گسترش باعث همگرایی زیادی شد و رشد سریعی در برخی کشورها نظیر چین اتفاق افتاد و موجب نزدیک شدن این کشورها به اقتصادهای توسعه‌یافته شده است. این دستاوردها ناشی از تکه‌تکه شدن تولید در سراسر کشورها و رشد ارتباطات بین شرکت‌ها بود. چنانکه، اجزای سازنده تولید توسط شرکت‌ها از مرزها در جهان عبور کردند و بهره‌وری و درآمد در کشورهایی که جزئی از زنجیره‌های جهانی ارزش شدند، مانند بنگلادش، چین، ویتنام، مکزیک و سایر کشورها افزایش یافت.

او با بیان اینکه «به ویژه بعد از بحران کرونا و تعارض‌ آمریکا و چین شاهد افزایش منطقه‌گرایی در زنجیره‌های جهانی ارزش هستیم» ادامه داد: کشور ایران فرصت پیوست به زنجیره‌های جهانی ارزش را در دوره قبلی از دست داده است اما آیا با توجه به تغییر و تحولاتی که در حال وقوع است، شانسی برای پیوستن به زنجیره‌های جهانی ارزش و ایجاد رشد اقتصادی پایدار برای کشور متصور است و هنوز راهی برای توسعه از طریق زنجیره‌های جهانی ارزش وجود دارد؟ این‌ها سوالات بسیار کلیدی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند و در همکاری با سایر کشورها  علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، به مقوله همکاری در زنجیره‌های ارزش نیز توجه شود.

مستوفی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری دپارتمان زنجیره ارزش در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران، گفت: در اولین گام، کتاب «تجارت برای توسعه در عصر زنجیره‌های جهانی ارزش» که توسط بانک جهانی در سال ۲۰۲۰ منتشر شده، توسط این مرکز ترجمه و به زودی منتشر خواهد شد.

او همچنین گفت که مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران، در حال برنامه‌ریزی برگزاری رویدادی جهت بررسی چشم‌انداز بخش خصوصی در همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان است که طی چند هفته آینده برگزار خواهد شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران توضیح داد که از زمان از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران، گزارش‌های «سرمایه‌گذاری خارجی عربستان سعودی» و «تجارت خارجی عربستان سعودی» تدوین و منتشر کرده و گزارش‌های «سرمایه‌گذاری‌های آرامکو»، «معدن و صنایع معدنی» و «صندوق توسعه عربستان سعودی» را نیز در دست تدوین دارد که به زودی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا