عمومیمطالب برتر

ریل کیت یا ریل رک سرور چیست؟

رک یک محفظه فلزی است که برای نگهداری سرور، یو پی اس، کابل و دیگر اجزای یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریل کیت سرور یکی از اجرای اصلی رک است که برای اتصال اجزایی از شبکه که وزن زیادی دارند استفاده می‌شود. این قطعه یکی از اجزای مهم شبکه و رک شبکه است، زیرا اصلی‌ترین جزء شبکه، یعنی سرور را در جای خود تثبیت می‌کند تا از هرگونه ضربه خوردگی در امان بماند. هدف از نگارش این مطلب معرفی انواع ریل رک سرور و وظیفه این قطعه است.

ریل سرور g8 | ریل سرور g9

ریل کیت یا ریل رک سرور

ریل کیت یک ریل کشویی است که تجهیزاتی مانند سرور، سوئیچ، پچ پنل، تجهیزات مخابراتی و دیگر اجزای یک شبکه را به بدنه رک وصل می‌کند. البته تجهیزات سبک‌تر و تجهیزاتی که نیازی به دسترسی مداوم ندارند بدون ریل کیت بر روی رک سوار می‌شوند؛ بنابراین تنها تجهیزاتی که دسترسی سریع به آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و وزن سنگین‌تری نیز دارند را با وسیله ریل کیت بر روی رک سرور متصل می‌کنند.

Rail Kit انواع مختلفی دارد؛ بنابراین هر ریل کیتی مناسب تجهیزات شما نیست و باید در تهیه آن دقت کافی داشته باشید. اگر از سرور hp استفاده می‌کنید، باید یک ریل رک سازگار با مدل سرور شبکه خودتان تهیه کنید. Rail Kit سازگار با هر سرور اچ پی در بسته بندی سرور دست اول موجود است ؛ بنابراین در صورت خرید سرور دست اول HPE نیازی به تهیه ریل کیت مجزا نخواهید داشت.

وظیفه ریل کیت چیست؟

برای بهتر درک کنیم ریل کیت یا ریل رک سرور ابتدا باید با وظایف این سخت‌افزار آشنا شویم. ریل کیت یک وسیله ساده بوده و وظیفه پیچیده‌ای ندارد. اولین وظیفه ریل رک سرور متصل و محکم کردن سرور اچ پی به رک سرور است. وظیفه بعدی این قطعه تسهیل دسترسی به سرور و دیگر تجهیزات شبکه بوده و به دلیل حالت کشویی که به این تجهیزات می‌دهد موجب تسهیل فرایند تعمیر و نگهداری این تجهیزات نیز می‌‌شود.

انواع ریل کیت سرور

حال نوبت آن است برای پاسخ به سوال “ریل کیت یا ریل رک سرور چیست” با انواع آن آشنا شویم. این قطعه به طور کلی به دو دسته استاتیک یا ثابت و کشویی تقسیم ‌می‌شود. در ادامه هر کدام از مدل‌های ریل کیت و ویژگی‌های آن را معرفی و بررسی می‌کنیم.

ریل کیت یا ریل رک سرور ثابت چیست؟

ویژگی اصلی ریل کیت ثابت سازگاری آن با انواع رک و تجهیزات شبکه بوده و به دلیل ثابت بودن قیمت کمتری هم دارد. اگر اندازه شبکه‌ای که قصد راه‌اندازی آن را دارید زیاد بزرگ نیست و بودجه کمتری هم دارید این نوع ریل کیت گزینه مناسبی خواهد بود. مشکل ریل سرور ثابت این است که در هنگام تعمیر یا سرویس سرور HPE در صورتی که تعداد تجهیزات سوار شده به رک و حجم کابل کشی زیاد باشد، میزان دسترسی به تجهیزات دشوار خواهد بود. از آنجایی که این نوع ریل کیت ثابت است، با نام ریل کیت استاتیک نیز شناخته می‌شود.

ریل کیت یا ریل رک سرور کشویی چیست؟

نوع دوم این دسته تجهیزات شبکه رک سرور کشویی نام دارد. ریل کیت کشویی بر خلاف ریل کیت استاتیک قابلیت حرکت داشته و ثابت نیست. این قابلیت برای شبکه‌های بزرگ بسیار حیاتی است چرا که در هنگام سرویس و تعیمرات تجهیزات شبکه به کارشناس شبکه دسترسی و قدرت مانور بالایی می‌دهد. علی رغم قیمت بالاتر این نوع ریل کیت با نوع ثابت آن، اگر تجهیزات زیادی برای نصب داخل رک در نظر دارید، از دیگر هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند. در صورت استفاده نکردن از ریل کیت کشویی در هنگام سرویس یا تعمیرات سرور حتما باید آن را از رک جدا کنید.

روش نصب ریل کیت کشویی داخل رک سرور

آموختیم که ریل کیت یکی از تجهیزات مهم شبکه بوده و برای نصب سرور HPE داخل رک سرور به کار می‌رود. با وظایف و انواع ریل رک سرور نیز آشنا شدیم. به این ترتیب به سوال ریل کیت یا ریل رک سرور چیست پاسخ دادیم. اما طریقه نصب ریل کیت چگونه است؟. ریل کیت ثابت نصب راحتی دارد و تنها با یک پیچ‌گوشتی به رک متصل می‌شود. سپس سینی سرور و خود سرور بر روی آن سوار می‌شوند. در ادامه روش نصب ریل کیت کشویی را به شما آموزی خواهیم داد.

برای نصب ریل کیت کشویی داخل رک نیاز به تجهیزاتی داریم. اولین وسیله‌ای که برای این کار لازم است پیچ‌گوشتی Trox T-15 نام دارد. این ابزار نوعی پیچ‌گوشتی ستاره‌ای بوده و در نصب و راه‌اندازی شبکه کاربرد زیادی دارد. وسیله بعدی که هدف آموزش ما یادگیری نصب آن است، خود ریل کیت کشویی خواهد بود. توجه داشته باشید ریل کیت یک ست چپ و راست بوده و بسیار شبیه ریل کشوی کابینت است. آخرین وسیله مورد نیاز سینی سرور نام دارد.

هر ریل کیت از دو بخش اصلی ساخته می‌شود. بخش اول ریل داخلی بوده و باید به بدنه رک متصل شود و بخش دوم یا ریل خارجی نیز باید به سینی سرور بسته شود. این دو قسمت به صورت پک فروخته می‌شوند که در هنگام نصب، ابتدا باید آن‌ها را از هم جدا کنید. در هنگام جداسازی ریل داخلی و ریل خارجی به سمت و شکل آن دقت کنید تا در هنگام نصب اشتباهی رخ ندهد.

 در مرحله بعدی ریل داخلی چپ و راست را با پیچ به بدنه رک نصب کنید. توجه داشته باشید رک‌ها معمولا دو نوع سوراخ مربعی و گرد دارند که این ریل‌های قابل نصب بر وری هر دو نوع سوراخ هستند. حال نوبت نصب ریل خارجی به سینی سرور است. مانند ریل داخلی این قسمت را هم با پیچ به سینی سرور متصل کنید. در مرحله آخر سینی سرور را به همراه ریل خارجی به ریل داخلی که به بدنه رک نصب شده، سوار کرده و حل دهید تا در جای خود قرار گیرد. حال می توانید سرور خود را داخل سینی سرور قرار داده به سراغ باقی اتصالات بروید.

نحوه خرید ریل کیت سرور

تخصص سایت دوبرکا فروش تجهیزات شبکه است. برای خرید انواع تجهیزات شبکه و سرورهای برند اچ پی به این سایت مراجعه و پس از انتخاب محصول مورد نظر خود به صورت آنلاین اقدام به خرید کنید. شرکت مبناسازان مرند با برند دوبرکا در حوزه تعمیر، خدمات و فروش تجهیزات شبکه فعالیت داشته و آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان در این رابطه است.

جمع‌بندی

قبل از اینکه یک سرور HP را راه‌اندازی کنید ابتدا باید آن را داخل رک نصب و از امنیت فیزیکی آن مطمئن شوید. ریل کیت یا ریل رک سرور یکی از تجهیزاتی است که برای نصب سرور داخل رک استفاده می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا