اقتصادیمطالب برتر

سقف وافل چیست؟ کدام مدل سقف وافل مناسب اجرا می باشد؟

سقف وافل نوعی ساز های جدید و مدرن است که برای سقف های مرتفع بیش از ۱۲ متر به کار می رود. با توجه به مزایای که سقف های وافلی دارد بکارگیری از آن امروزه رواج زیادی یافته است. اگر علاقمند هستید بدانید سقف وافل چیست و کدام مدل سقف وافل مناسب اجراست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سقف وافل چیست؟

علت نامگذاری این سازه به دلیل ظاهر شبکه ای و پنجره مانند آن است. این سازه به وسیله بتن مسلح ساخته می شود. این سقفها به وسیله قالب هایی متصل به یکدیگر ساخته شده و بعد از بتن ریزی از سقف خارج میشوند. سقف های وافل معمولاً در فضاهای استفاده می شود که وزن زیادی به سقف وارد نشده و معمولا سخت ها مسطح هستند. به عنوان مثال فرودگاه ها، ایستگاه ها، مترو‌، سالن، نمایشگاه ها و منازل مسکونی. قبل بررسی مزایای این سازه بیایید کمی در رابطه با انواع آن صحبت کنیم.

تزیین سقف وافل | سقف وافل دو طرفه

انواع سقف وافل

سقف های وافل دارای دو نوع می باشند که به لحاظ اجرا با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در ادامه می خواهیم تفاوت این دو را با یکدیگر بررسی کرده و به مزایا و معایب هر کدام به پردازیم. این توضیحات شما را در انتخاب سقف مناسب برای سازه راهنمایی میکند. اما همواره در نظر داشته باشید راهنمایی یک کارشناس در این زمینه لازم است.

  • سقف وافل یک طرفه

وافل یک طرفه یا همان گرین وافل نوعی از سقف های Waflle هستند. که در اجرای آن با نحوه چینش قالب می توان میزان طول تیرچه را تغییر داد تا در اندازه های متفاوت قابل اجرا باشد. به این صورت طبق نقشه یا پلن انتخاب قالب های مناسب به طوری که نیاز داریم دست پیدا می کنیم. قالب وافل یک طرفه در آکس به آکس‌های هفتاد و شصت وجود دارد که در طول مختلف بسته می شود. ارتفاع حفره هایی که این قالب ها ایجاد میکنند حدود 25 سانتی متر است و طول آن آن نیز 50 ، 10 (فیلر) و 15 (درپوش) سانتی متر میباشد.

  • سقف وافل دو طرفه

در این شیوه همانطور که از نامش پیداست نوعی دال های دو طرفه برای ساخت استفاده می شود. این دال های دوطرفه عملکرد خود را به دو صورت نشان میدهند. در ابتدا در چهار سمت توسط تیر ها پشتیبانی شده که همیشگی و دائمی نیستند. یا از چهار طرف بار را به ستون های اصلی منتقل می کند. از آنجایی که سازه وافل دو طرفه از دو طرف بار منتقل می شود، بنابراین تقویت اصلی در هر دو جهت باید فراهم شده تا بتواند بار را مستقیماً به ستونها منتقل کند.

حداکثر دهانه های سازه وافلی

در سقف های وافلی، هم به صورت یک طرفه و هم به صورت دو طرفه، حداکثر دهانه سقف ۸ و نهایتاً ۹ متر است. البته از لحاظ فنی نیز قابل تغییر است و در شرایط خاص تنها با رای مهندس ناظر تا ۱۵ و ۱۶ متر قابل اجرا خواهد بود.

تزیین سقف وافل | سقف وافل دو طرفه

تفاوت سقف Waflle یک طرفه و دو طرفه

قطعاً حداکثر دهانه های سازه یکی از اصلی ترین تفاوت وافل یک طرفه و دوطرفه است. همچنین در سقف وافل یک طرفه، تیر ها در دو جهت مخالف یکدیگر و در سقف هایی که به صورت دو طرفه هستند، صفحات توسط چهار تیر جداگانه یا ستون های اطراف پشتیبانی و کنترل می شوند.

سقف وافل به صورت یک طرفه، دارای تکیه گاه در یک جهت می باشد. اما در نوع دو طرفه این تکیه گاه در دو جهت وجود دارد.

کاربرد سقف وافل در ساختمان

امروزه برای ساخت ساختمان از سیستم های سقفی مختلفی به کار گرفته می شود. یکی از مسائلی که همواره در نظر مهندسین و طراحان بوده حوادث طبیعی مانند زلزله است.این حوادث سبب شده تا به دنبال روش هایی برای افزایش ایمنی سازه باشند. یکی از این راه ها استفاده از سیستم های سقفی سبک است. با کاهش بار مرده سازه و وزن سبک خطرات ناشی از حوادث طبیعی کاهش داده می شود. سقف های وافلی در صنعت ساخت و ساز ساختمان یکی از بهترین سیستم ها برای افزایش ایمنی و کاهش بار مرده ساختمان می باشد.

مزایای سیستم اجرای سقف وافلی

سازه های وافل مثل پیشرفت های کوچک و بزرگ بشر دارای مزایای مهمی است که باعث رواج آن در صنعت ساخت و ساز شده است. در ادامه به چند نمونه از مزایای مهم این سقف اشاره میشود.

  • انعطاف پذیری سازه های وافل بسیار بالا بوده و می توان آن را با بتن استیل و چوب ساخت.
  • کاهش بار مرده ساختمان از مزایای بسیار مهم سقف waflle به شمار می آید.
  • تحمل بار در سقف مشبک یا همان وافل به نسبت سایر سیستم ها بالاتر است.
  • زمینه های کاربرد آن نیز متنوع است. در اکثر سازه های مسطح و ساختمان ها قابلیت استفاده دارد.
  • نمای چشم نواز و جذابی را ایجاد میکند.
  • مصرف بتن را تا حد زیادی کاهش میدهد. این موضوع سبب میشود تا وزن آن نیز کاهش پیدا کند.
  • سقف وافل به راحتی قابل اجراست و زمان نسبتا کمی را برای ساخت نیاز دارد.
  • برای سقف هایی با ارتفاع زیاد بسیار گزینه مناسبی به حساب می آیند.
  • ارزان و مقرون به صرفه تمام میشوند.
  • برای اجرای سیستم های تهویه هوا، برق و سیم کشی، لوله کشی بدون مشکل خواهد بود.

تزیین سقف وافل | سقف وافل دو طرفه

روش اجرا

  1. زیرسازی سقف: به منظور ساخت پایه های زیرین می توان از جک یا اسکافلد استفاده کرد. در اجرای سقف عموما نیازی به فرش کردن توسط پلی وود یا قالب فلزی نیست. همچنین می‌توان قالب ها را به طور مستقیم روی قوطی لوله یا چهار تراش قرار داد.
  2. چیدن قالب های وافل: بعد از انجام زیرسازی نوبت به چیدن قالب های وافل می‌رسد که باید مطابق نقشه سازی انجام داده شود. قالب های وافل معمولاً استحکام بالایی دارند که عبور و مرور بر روی آنها به آسانی صورت میگیرد. همچنین به منظور جداسازی قالب نیازی به روغن کاری نیست. در ضمن برخی از قالب ها دارای قفل هایی هستند که از نشت بتن جلوگیری میکند.
  3. آرماتور بندی سقف: در این مرحله لازم است شبکه متعامد به صورت سراسری از آرماتور های تحتانی و فوقانی به همراه آرماتورهای تقویتی اجرا شود. این مرحله کاملا طبق نقشه سازه انجام می گیرد. همچنین لازم است مناطقی از سقف آرماتورهای برشی محاسباتی مطابق نقشه سازه کار گذاشته شود.
  4. بتن ریزی: به دلیل اتصال مناسب قالب ها بتن ریزی به سهولت انجام می پذیرد. تنها لازم است دستورالعمل های اجرا به دقت رعایت شود.
  5. برداشت قالب ها: بعد از مرحله بتن ریزی در نهایت نوبت به قالب برداری می رسد. بعد از طی شدن حداقل زمان، طبق آیین نامه مطابق مقررات ملی، میتوان قالب ها را از سقف جدا نمود.

نتیجه گیری

سقف های وافلی به عنوان یکی از جدیدترین سیستم های اجرای سقف به شمار می روند که روش اجرایی بسیار ساده و آسانی دارند. در عین حال مزایای بیشماری دارند که باعث رواج آن در صنعت ساختمان سازی شده است. این سیستم دارای دو نوع یک طرفه و دوطرفه می باشد که هر کدام مزایا و کاربردهای خود را دارا می باشند.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا