اقتصادی

«طراحی صنعتی»، حلقه مفقوده و اصلی زنجیره توسعه فناوری تا بازار است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‌بنیان رئیس‌جمهور در اختتامیه سومین جشنواره ملی طراحی صنعتی ایران از ضرورت توجه به حلقه‌های پیش و پس از توسعه فناوری در زنجیره ارزش تولید، تجاری‌سازی و صادرات محصولات دانش‌بنیان گفت.

به گزارش مخبران، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی طراحی صنعتی ایران، ضمن تسلیت و گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و همراهانش، گفت: جا دارد یاد کنیم از رئیس جمهور شهید. من آیت الله رئیسی را تا پیش از مسوولیتم در جهاد دانشگاهی نمی‌شناختم. طی جلسات و گفت‌وگوهایی که با ایشان داشتم، یاد دارم آن چه که از ایشان در دل من نشست، صفای باطنی و احساس خلوصی بود که در این انسان بزرگ دیدم. خدا را شکر می‌کنم که در این همراهی با ایشان، از وجود پرصفای ایشان بهره بردم و انشاءالله روح این شهید والامقام و همراهان ایشان، قرین رحمت مأجور درگاه الهی باشد.

وی با بیان این‌که جشنواره ملی طراحی صنعتی، یک گام مسأله‌محور و اثرگذار در پاسخ به یکی از مهم‌ترین مسائل زنجیره ارزش محصولات دانش‌بنیان است، افزود: مساله طراحی صنعتی یکی از نکات جدی در بلوغ اقتصاد دانش بنیان ماست و طراحی صنعتی مناسب می‌تواند در رقابت، فروش و توسعه محصولات تأثیری شگرف داشته باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که برای توسعه اقتصاد دانش بنیان، باید به حلقه‌های قبل از فناوری و بعد از فناوری توجه و زنجیره های قبلی و بعدی ارزش را مورد توجه قرار دهیم، افزود: باید بتوانیم حلقه‌های متعددی را که هرکدام یک نقش اثرگذار در تجاری‌سازی، فروش و صادرات محصول دارند را در کنار هم مورد توجه قرار دهیم و ‌یک زنجیره ارزش خلق کنیم. امیدوارم شرکت‌های ما به این آگاهی و باور برسند که در زنجیره ارزش محصولات، یکی از اصلی ترین حلقه‌های اثرگذار، موضوع طراحی صنعتی است.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: بحث طراحی صنعتی از روز نخست مورد تاکیدم بوده و اهمیت بسیاری برای این حلقه از زنجیره ارزش محصولات دانش‌بنیان قائل هستم و بر همین اساس کار کریدور صادرات و فعالان مرکز طراحی صنعتی برایم بسیار جذاب و حائز اهمیت بود. بر همین اساس از این کار و حتی ایجاد مرکز مستقلی برای این کار استقبال کردم، چرا که باور دارم طراحی صنعتی، یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره ارزش محصولات دانش‌بنیان است و به کمک این حلقه است که می‌توانیم ادامه زنجیره را تکمیل کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که فناوری اگرچه حائز اهمیت است، اما آن‌چه که مشتری را به خرید محصول سوق می‌دهد و با او ارتباط حسی برقرار می‌کند، طراحی صنعتی است، افزود: طراحی صنعتی به حس خریدار نهایی از محصول کمک می‌کند. باید به همان اندازه که ما برای توسعه شرکت دانش‌بنیان هزینه می کنیم و کمک‌های مختلفی ارائه می‌دهیم باید در زمینه طراحی صنعتی نیز حمایت صورت بدهیم و حلقه‌ها، مجموعه‌ها، کارگزاران و شرکت‌های طراحی صنعتی خوب را در زیست‌بوم حمایت کنیم.

دهقانی فیروزآبادی در پایان ابراز امیدواری کرد این جشنواره که به خوبی یکی از مهم‌ترین نیازهای صنعت و زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان ما را نشانه‌گذاری کرده است و یکی از عوامل بسیار مهم در شکل دهی و رشد شرکت‌های جدید دانش بنیان و همین طور اقتصادشان در بازارهای جهانی است، اثرگذاری روز افزون داشته باشد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا