عیب یابی استارت دیزل ژنراتور از موارد بسیار واجب است که باید در هر دوره بازدید، مورد بازرسی قرار بگیرد سرویسهای زمان بندی شده هر وسیله مکانیکی در دوام و راندمان کاری آن نقش بسزایی دارد. این دستگاه ها نیز از این مقوله جدا نیستند. با توجه به اینکه از مولد ها برای تامین برق در موارد بحرانی و اضطراری استفاده میشود، نگهداری صحیح از آنها امری ضروری و حیاتی و با الویت بالا به شمار می آید، این موضوع باعث می شود مشکلات جدی و هزینههای سنگینی را پیش رو نداشته باشیم. در ادامه نحوه کار با کنترلر های کمپ و نحوه برنامه ریزی را به شما در صفحه youtube.com آموزش خواهیم داد . تا پایان مقاله همراه ما باشید
خرابیهای رایج
برخی از اشکالات مربوط به این دستگاه ها متداول هستند و به هنگام وجود نقص، بهتر است ابتدا این موارد را بررسی کنیم. مشکلات رایج عبارتند از:
- اتمام سوخت دستگاه
- نقص هیتر در سیستم خنک سازی
- خرابی باتری
- خرابی ژنراتور
- وجود هوا در سیستم سوخت رسانی
استارت دیزل ژنراتور چیست؟
استارت همان راهانداز اولیه این دستگاه است و یکی از قسمت های اصلی یک مولد محسوب میشود. موتور دیزل های قدیمی توسط یک اهرم که به میل لنگ یا میل سوپاپ وصل بود راهاندازی میشدند، که به آنها موتورهای دیزلی هندلی گفته میشود. در این مدل اهرم سبب چرخش موتور و روشن شدن آن میشود، پس باید طوری طراحی میشد که پس از روشن شدن، دسته ی آن ثابت بماند، به همین منظور یک خار یکطرفه در کنار اهرم تعبیه می شد. امروزه در اکثر دستگاه های جدید و سنگین، راهانداز یا همان استارت از نوع الکترونیکی است. یک موتور الکتریکی که توسط برق باتری 12 یا 24 ولت کار میکند کار را آسان کرده است.
چه عواملی سبب خراب شدن استارت میشود؟
اهمیت عیب یابی استارت دیزل ژنراتور برای همه ی ما روشن است. فرض کنید استارت خودروی شما خراب باشد آیا میتوانید آن رو روشن کنید و از آن استفاده کنید؟ هرچقدر هم که خودروی خوبی داشته باشید زمانی که نتوانید آن را روشن کنید، دیگر فایدهای نخواهد داشت. هم همینطور است اگر تمام قطعات سالم باشند و استارت خراب باشد، تولید برق نیز انجام نخواهد شد. با اطلاع از عواملی که سبب خرابی میشوند، در حفظ آن کوشا باشید.
برخی عوامل موثر در خرابی عبارتند از:
- بالا رفتن دمای استارت به وسیله تعداد استارتهای زیاد در فواصل زمانی کوتاه مدت
- تاخیر در قطع موتور اتوماتیک سبب چرخش موتور و استارت با دور بالا و آسیب به استارت میشود.
- درصورت جابهجایی یا لق شدن استارت، چرخش بلبرینگهای استارت، سبب گیرپاج استارت میشود.
عیب یابی استارت دیزل ژنراتور
خرابی استارت یکی از مشکلات رایج در این دستگاه ها است. اطلاع از خرابی و تعمیر استارت در بازدیدهای دورهای بسیار مهم است. این معایب دلایل گوناگونی دارد که عبارتند از:
- تمام شدن شارژ باتری: زمانی میتوانید اقدام به تعویض باتری کنید که از اتمام آن مطمئن شوید. برای این منظور باتری را جدا کرده و حدود ۴ ساعت شارژ کنید، سپس بعد از اتصال مجدد باطری در صورتی که باز هم دستگاه روشن نشد، باتری را تعویض کنید. البته این مورد را هم در نظر بگیرید که شاید دینام شارژ باطری و سیم کشی آن هم ایراد داشته باشد!.
- اتومات استارت اشکال دارد: درصورتی که استارت درگیر نمیشود و صدای تق تق ضعیفی را میشنوید اتومات استارت ایراد دارد و باید تعویض گردد.
- اشکال در بست باتری: اشکالات مربوط به بست شامل شل شدن، شکستگی و سولفیده شدن میشود. در صورتی که سولفیده شدن بست باتری را با آب جوش بشویید.
- ته سوئیچ ایراد دارد: میتوانید سوئیچ را باز کنید و از بازار قطعات مشابه آن را خریداری کنید. اگر دانش فنی و اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، عیب یابی استارت دیزل ژنراتور را به یک فرد متخصص بسپارید.
- قطع بودن اتصال بین کلکتور و زغال استارت: وقتی که اتصال بین کلکتور و ذغال استارت دیزل ژنراتور قطع می شود، صدای تق تق استارت را میشنوید ولی بعد از درگیر شدن دنده استارت، استارت زده نمیشود.
- وجود شکستگی در داخل استارت دیزل ژنراتور: زمانی که هیچ کدام از موارد ذکر شده در بالا در مورد استارت راهگشای حل مشکل استارت نبود، به احتمال زیاد شکستگی در استارت وجود دارد. برای بررسی دقیق و سرویس مولد از متخصصین مجرب در این زمینه کمک بگیرید.
برای روشن شدن و شروع به کار نیاز به یک محرک دارد که نام این محرک استارت است. آیا میدانید که استارت چه نقشی در راه اندازی موتور دارد؟ استارت زدن موتور دیزل به چه صورت است؟ انواع آن کداماند؟ آیا اجزاء تشکیل دهنده و نحوه کارکرد آن را میشناسید؟
در این مقاله از فروشگاه دشت نور قصد داریم تا شما را به طور کامل با این قطعه و نحوه کارکرد آن آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.
استارت دیزل ژنراتور چیست؟
استارت دیزل ژنراتور همان استارتر و یا راه انداز است. موتور برای روشن شدن و شروع به کار خود نیاز به محرکی دارد تا سوخت وارد آن شده و عمل احتراق صورت گیرد، این محرک در واقع همان استارت میباشد که این نقش مهم را بر عهده دارد.
ورود هوا و سوخت به درون سیلندر جهت ایجاد کمپرس و انجام عملیات احتراق سوخت برای روشن شدن موتور دیزل ژنراتور، نیاز به توانی دارد که این توان با استارت و شروع این فرآیند تامین میشود. استارت موتور دیزل ژنراتور بر روی پوسته موتور یعنی در بخش عقبی آن سوار شده است و دندههای آن به صورت شیار دار به شفت و همچنین به دندههای بزرگ فلایویل وصل شدهاند.
نقش استارت در ساختار دیزل ژنراتور
دو نوع استارت ژنراتور وجود دارد که شامل نوع الکتریکی و نوع پنوماتیکی میباشد.
- استارتهای الکتریکی در موتورهای دیزلی جدید که از نوع موتورهای جریان مستقیم میباشند، مورد استفاده قرار میگیرند. انرژی مورد نیاز این موتورها در واقع از انرژی ذخیره شده در باتریها تامین میشود.
- استارتهای پنوماتیکی در موتورهای قدیمیتر مورد استفاده قرار میگرفتند. حرکت و شروع به کار این موتورها، با به کارگیری هوای فشرده ذخیره شده در مخزن انجام میشد. با استارت زدن این هوا سبب چرخش و راه اندازی موتور میشد.
استارترها در توانهای مختلف و متناسب با بزرگی موتورها، تولید میشوند. جهت کاهش جریان مصرفی در موتورهای بزرگتر، با سری کردن دو باتری با هم ولتاژ 24 ولت ایجاد میکنند و از آن به جای ولتاژ 12 ولت استفاده میکنند. این ولتاژ قادر به چرخاندن و حرکت دادن دیزل با دوری در حدود 100 تا 300 دور بر دقیقه میباشد. در موتورهایی که دارای 12 سیلندر میباشند و در واقع نیاز به توان بسیار بالایی برای حرکت و چرخش دارند، از اتصال دو استارت به صورت موازی به جای استفاده از استارتر بزرگتر، کمک میگیرند.
اجزاء تشکیل دهنده استارتر
استارترها از بخشهای مختلفی تشکیل شدهاند که عبارتاند از:
- آرمیچر
- کموتورها
- سولونوئید یا اتوماتیک استارت
- بالشتکها
- دنده
- پوسته و درپوشها
- زغالها و کلاچ یک طرفه
نحوه کارکرد استارت دیزل ژنراتور
در ادامه نحوه استارت دیزل ژنراتور را به طور دقیق بیان میکنیم:
- سه سیم به سولونوئید استارت یا اتوماتیک استارت متصل میشوند که یکی از آنها کابل مثبت باتری میباشد که به پیچ بزرگ آن وصل میگردد. کابل منفی نیز به بدنه وصل میشود.
- اتصال برق بین کابلها با روشن شدن سوئیچ صورت گرفته و زمانی که شاسی استارت فشار داده میشود، جریان برق به درون اتوماتیک استارت که یک کلید مغناطیسی است، وارد شده و موجب عقبتر کشیده شدن محور آن میگردد.
- در نتیجه، برقراری جریان برق درون بالشتکها موجب ایجاد گردش در موتور استارت میشود. علاوه بر این، دنده فلایویل بر اثر جلو راندن استارت توسط دنده و کلاچ یک طرفه، درگیر میگردد.
- بالشتکها به صورت سیم پیچیهایی میباشند و توسط پیچهایی بر روی بدنه استارتر نصب شدهاند. این بالشتکها بر اثر ورود جریان مغناطیسی به درون آنها، تبدیل به آهنربایی میشوند که یک در میان قطبهای S و N تشکیل می دهند.
- آرمیچر استارت دیزل ژنراتور نیز شامل محوری میباشد که دور تا دور آن توسط سیمهایی در جهت طولی سیم پیچی شده است و جریان برق خود را از زغالهای مسی که بر روی کموتاتوری که در انتهای آن قرار گرفته است، دریافت میکند.
- با ورود برق به بالشتکها و سیم پیچهای آرمیچر استارت، میدان مغناطیسی ایجاد میگردد که موجب گردش آرمیچر میشود.
- سولونوئید و یا همان استارت کمکی زمانی که دیزل ژنراتور استارت میخورد، دنده استارت و کلاچ یک طرفه را که به محور آرمیچر متصل هستند، با دو شاخه و حالت الاکلنگی به سمت جلو میراند و آنها را با دنده فلایویل درگیر مینماید که پس از روشن شدن موتور، دور فلایویل از دور محور استارت بیشتر میشود و جهت پیشگیری از آسیب به استارت، کلاچ یک طرفه از اعمال چرخش استارت توسط فلایویل ممانعت میکند.
- پس از روشن شدن دیزل ژنراتور بادوین ، محور استارت کمکی بر اثر قطع جریان برق و تحت فشار فنر، به سمت عقب برگشته و در محل قبلی خود قرار میگیرد و به این ترتیب دنده استارت از روی فلایویل جدا شده و جریان برق به موتور استارت نیز قطع میگردد.
اتوماتیک استارت
همانطور که پیشتر بیان کردیم، استارت موتور جریان مستقیمی است که به همین منظور میتواند به تمام کلیدها و کنتاکتهای ضعیف آسیب وارد کند. به همین جهت سازندگان این قطعه در اولین مرحله از اتوماتیک استارت برای وصل کردن جریان اصلی استفاده میکنند.
نحوه کار این قطعه به این شکل است که برق اصلی متصل به ورودی اتومات استارت شده و خروجی آن به استارتر وارد میگردد.
قیمت استارت دیزل ژنراتور
قیمت این قطعه به موارد متعددی بستگی دارد، اما با این حال حدود آن را میتوان بین 3.000.000 تومان (سه میلیون تومان) تا 15.000.000 تومان (پانزده میلیون تومان) دانست. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با تماس بگیرید.
چه مواردی به استارت دیزل ژنراتور آسیب وارد میکنند؟
این موارد عبارتاند از:
- استارت زدن در فواصل زمانی کوتاه و در تعداد بالا موجب افزایش دمای استارت شده و در نتیجه به سیم پیچ آن آسیب وارد میکنند.
- با تاخیر قطع شدن اتوماتیک استارت پس از آن که موتور روشن و شروع به کار کند، بر اثر چرخش موتور و همچنین استارت با دور بالا، بخشهای مختلف استارت دچار آسیب خواهند شد.
- در مواردی که استارت به طور صحیح و مناسب در محل خود قرار نگرفته باشد، با چرخش بلبرینگ به آن آسیب وارد میشود و موجب ایجاد گیر پاچ استارت میگردد.
سوالات متداول
- قدرت انواع استارتها به چه مواردی بستگی دارد؟
قدرت انواع استارتها به فاکتورهای متعددی از جمله اندازه و نوع دیزل و همچنین تعداد سیلندر ها بستگی دارد. به طور مثال در دیزل ژنراتورهای سنگین، بزرگ و با قدرت بالا از استارترهای با ولتاژ 24 ولت استفاده میشود.
- انواع استارت دیزل ژنراتورها کداماند؟
این استارتها در دو نوع الکتریکی و پنوماتیکی در ولتاژ های 12 و 24 ولت موجود میباشند.
- استارت دیزل ژنراتور ولوو چیست؟
استارت دیزل ژنراتور ولوو یک قطعه برای چرخش موتور احتراق داخلی بوده که با قدرت خود به روشن شدن موتور کمک میکند.
مرتبط مطمئن باشید و در مواقع بحرانی، دچار مشکل نشوید.