اقتصادیمطالب برتر

مرکز تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک

1- تعویض نکردن حالت دنده هنگام رانندگی

هنگام رانندگی به هیچ عنوان حالت دنده را تغییر ندهید. چرا که بخاطر حساسیت های گیربکس اتوماتیک، جعبه دنده تحت فشار قرار میگیرد و به مرور زمان مشکلاتی برای گیربکس خودروی شما ایجاد میکند. برای تعویض حالت دنده بهتر است به طور کامل توقف کنید سپس اقدام نمایید. این کار باعث افزایش طول عمر قطعات داخلی جعبه دنده خواهد شد.  جهت اطلاعات بیشتر از تعمیر گیربکس اتوماتیک کلیک کنید.

بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران | تعمیر گیربکس اتوماتیک ارمنی

2- استفاده کردن از روغن گیربکس مناسب و سازگار

گیربکس های اتوماتیک به دلیل حساسیت بالا نسبت به گیربکس های دستی از اهمیت بسیار بالای برخوردار هستند و نیازمند توجه و رسیدگی بالایی دارند. استفاده کردن از روغن های غیر استاندارد و نامناسب برای گیربکس های اتوماتیک باعث پایین آمدن عمر مفید قطعات داخلی آن میشود. شما میتوانید برای آگاهی از نوع روغن استاندارد برای گیربکس خودروی خود از دفترچه راهنما استفاده کنید.

3- قبل از حرکت خودروی خود را گرم کنید.

بعد از روشن کردن خودرو بهتر است به مدت چند دقیقه خودروی خود را گرم کنید تا روغن به همه قطعات و اجزای داخلی گیربکس برسد. بخصوص در روزهای سرد توجه به این نکته ضروری است و از خرابی های زودرس گیربکس جلوگیری خواهد کرد.

4- استفاده نکردن از حالت خلاص در جاده‌ها

هنگام رانندگی مخصوصا در سراشیبی بهتر است دنده را در حالت خلاص قرار ندهید. برخی از افراد برای صرف جویی در مصرف سوخت از حالت خلاص استفاده میکنند که این کار باعث از کار افتادن پمب روغن گیربکس و همچنین آسیب رساندن به قطعات گیربکس میشود.

گیربکس های اتومات به گونه ای طراحی شده اند که در سراشیبی از وارد شدن بنزین به موتور جلوگیری میکند و باعث کاهش مصرف سوخت میشود.

5- بازرسی و نگهداری سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده از داغ شدن بیش از حد روغن گیربکس و بالا رفتن دمای موتور جلوگیری میکند. گرم شدن بیش از حد موتور باعث آسیب رساندن به اجزا و قطعات داخلی جعبه دنده اتومات میشود. بنابراین توصیه تعمیرگاه تک گیربکس این است که سیستم خنک کننده را هر چند وقت یک بار چک کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

6- چک کردن و تعویض روغن گیربکس به صورت منظم

یکی از بهترین و مهمترین نکته در حفظ و جلوگیری از خرابی گیربکس خودروی خود چک کردن و تعویض به موقع روغن گیربکس اتوماتیک است. تعویض روغن باعث جلوگیری از فرسودگی و خرابی زودرس قطعات جعبه دنده خواهد شد.

روغن گیربکس باید مناسب و سازگار با خودروی شما باشد تا جعبه دنده دچار مشکلات احتمالی نشود. مایع گیربکس به رنگ قرمز و شفاف است. تیره و کدر بودن مایع گیربکس نشانه ای از خراب بودن آن است.

7- سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک

سرویس های دوره ای گیربکس های اتوماتیک باعث افزایش کارایی و عملکرد بهتر قطعات آن میشود. معمولا زمان توصیه شده بین 30000 تا 45000 کیلومتر است که با توجه به شرایط رانندگی میتواند بین 20000 تا 30000 کیلومتر متغیر باشد.

مثلا افرادی که به خاطر شرایط کاری مجبور هستند که مدت ها پشت ترافیک بمانند و این باعث از بین رفتن کارایی روغن گیربکس میشود.

8- توجه کردن به چراغ خطاها و هشدارها

یکی از نشانه های خرابی و مشکلات در گیربکس، روشن شدن چراغ خطاها و هشدارها در داشبود ماشین است. خراب شدن سنسورهای سرعت باعث داغ شدن بیش از حد گیربکس میشود و در نتیجه چراغ چک خودرو روشن خواهد شد.

در چنین مواقعی بهتر است در اولین فرصت به یک تعمیرکار گیربکس اتومات مراجعه کنید، تا با استفاده از دستگاه دیاگ مشکلات و ایرادات گیربکس را شناسایی و برطرف کند. در بسیاری از مواقع با مراجه به موقع و برطرف کردن مشکلاتی جزئی میتوان از آسیب ها و خسارت های احتمالی زیاد جلوگیری کرد.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا