عمومیمطالب برتر

مزایای چراغ خیابانی ال ای دی برای شهرداری ها!

روشنایی ال ای دی شهری ، راه حل سبز !

هر روز بیشتر و بیشتر در محله ها و شهرداری ها به جایگزینی چراغ های سدیم فشار قوی (HPS) با روی می آورند. این تغییرات با توجه به پنج مزیت زیر که توسط روشنایی معابر LED ارائه می گردد ، می توانند یک انتخاب عاقلانه در انتخاب چراغ های روشنایی خیابانی باشند .

۱- سمی بودن و تولید گرمای کمتر

به گفته محققین و منابع معتبر ، یکی از بزرگترین مزایای محصولات LED نسبت به محصولات مبتنی بر HPS این نکته است که LED ها فاقد جیوه که سمی است می باشند و محصولات HPS حاوی جیوه و سایر مواد شیمیایی ناسالم است. علاوه بر این ، LED ها طبق گفته سازمان صرفه جویی منابع انرژی وزارت انرژی آمریکا ، گرمای بسیار کمی منتشر می کنند.

۲- بهره وری انرژی

برای برنامه ریزان شهری که مایل به روشنایی محیطی سبز هستند ، چراغ های ال ای دی راه حلی مناسب هستند و هنگام استفاده از انرژی بسیار کارآمد هستند. در واقع ، آنها دو برابر کارآمدتر از لامپهای فلورسنت هستند. علاوه بر این ، در مقایسه با چراغهای خیابانی سنتی ، LED ها می توانند لومن بر وات بیشتری را تولید کنند.

۳- پشتیبانی از فناوری هوشمند

می توانند بصورت یکپارچه با زیرساخت های شهری مدرن که همواره هوشمندتر می شوند ، ادغام شوند. به عنوان مثال LED ها می توانند بسته به زمان روز و سایر شرایط ، تنظیم شدت روشنایی را آسان کنند. دلیل آن بر خلاف سایر گزینه های روشنایی این است که LED ها دارای قابلیت تنظیم نور هستند. LED ها همچنین می تواند سطح انعطاف پذیری پشتیبانی از زیرساخت های حمل و نقل شهری را فراهم کنند و در نتیجه کارآمدتر شوند. به عنوان مثال ، در کپنهاگ ، چراغهای خیابانی LED بسته به اینکه یک وسیله نقلیه در اطراف باشد یا خیر ، روشن و کمرنگ می شوند.

۴- دقت

همانطور که دفتر بهره وری انرژی و انرژی های تجدید پذیر که بخشی از وزارت انرژی آمریکا است اشاره می کند، پروژه های روشنایی LED در فضای باز قادر به تولید تنظیمات روشنایی هستند که دقت بسیار بالایی را ارائه می دهند. LED ها می توانند “درجه بالایی از کنترل” را در رابطه با الگوهای نور و جهت دهی ایجاد کنند. در مقابل چراغ های سنتی تمایل به توزیع و پخش نور در همه جهات دارند ، مگر اینکه با بازتاب کننده ها یا سایر اقلام دچار تغییر گردند.

۵- افزایش محبوبیت ، کاهش قیمت

اگرچه روزانه تقاضای محصولات ال ای دی رو به افزایش است ، اما قیمت آنها در حال کاهش می باشد. این به تنهایی دلیل دیگری است که این فناوری رو به بهبود ، در حال افزایش و رونق است. برای بهترین نورپردازی خیابانی در شهر و محله خود برج نوری 24 متری بگیرید.

نورپردازی شهری چیست؟ بررسی انواع به همراه مزایا و کاربرد

امروزه از چندین منظر نورپردازی شهری (Urban Lighting) اهمیت زیادی پیدا کرده و به تناسب آن شرکت های فعال در تولید چراغ های بیرونی و شهری هم توجه خاصی به این موضوع دارند. از یک سمت شاهد مهاجرت مردم از روستا به شهر و افزایش فرهنگ شهرنشینی هستیم که نیاز به نورپردازی را در مناطقی که تازه شروع به مسکن سازی شده را افزایش می دهد. از یک طرف تأثیرات نورپردازی مناسب بر جنبه های اجتماعی و اقتصادی ثابت شده است. هر چند در این مطلب به مزایای نورپردازی شهری خواهیم پرداخت اما بد نیست بدانید که با نورپردازی عالی و استفاده از چراغ های مناسب حس امنیت بیشتری به مردم داده می شود و می توانند از محیط اطراف خود لذت بیشتری هم ببرند. در ادامه بیشتر به تعریف نورپردازی شهری، انواع آن و مزایایی که به همراه دارد می پردازیم.

منظور از نورپردازی شهری چیست؟

نورپردازی شهری به طور خیلی ساده یعنی روشن ساختن فضاهای شهری برای محیط زیست و افرادی که در آن منطقه زندگی می کنند یا به هر نحوی رفت و آمد دارند. نورپردازی و روشنایی نقش زیادی در توسعه شهری دارد به نحوی که باعث می شود مردم بتوانند همان فعالیت هایی که در طی روز داشتند را در شب هم با کمال آرامش و در امنیت کامل انجام دادند و به عبارتی پویایی و زنده بودن محیط شهری حفظ شود.

نورپردازی شهری محدود به چراغ های خیابانی که در جاده ها، اتوبان ها و بزرگراه ها استفاده می شود نیست و شامل کلیه معابر، پارک ها و فضاهای سرسبز، پل ها، ساختمان ها، میادین، جلوی مغازه ها و غیره هم می شود. اما باید دقت کرد که نورپردازی شهری برای همه نقاط و قسمت ها یکسان نیست و برخی از قسمت های شهری به نور کمتری نیاز دارند.

سه لایه نورپردازی شهری

اساسا در حوزه شهری وقتی صحبت از فضای شهری و نورپردازی می شود سه لایه مطرح هستند:

  1. تمرکز بر روی پیش نیازهای پایه ای و مهم نورپردازی جهت تأمین امنیت

اولین لایه و نکته بسیار مهم در نورپردازی شهری بر روی پیش نیازهای حساس و مهم نورپردازی مثل تأمین امنیت عابرین و رانندگان تمرکز دارد. مثل چراغ های خیابانی که شامل نورپردازی خیابان ها و بزرگراه ها هستند که هم به آنها برای ادامه مسیر کمک می کنند و هم امنیت را تأمین می سازند. گاها برای تامین این نیاز از برج نوری کمک میگیرند. قیمت برج نوری 30 متری نسبت به LED و قطعات بکار رفته ممکن است گرانتر باشد.

  1. نورپردازی زیرساخت ها

دومین لایه، نورپردازی زیر ساخت هاست تا عابرین بتوانند زمانی که در محیط شهری هستند به خوبی از زمان تفریح و استراحت خود لذت ببرند. بر همین اساس در این لایه از نورپردازی، تجهیزات و چراغ ها در محیط هایی مثل معابر، پارک ها، میادین و سایر مکان های عمومی مشابه نصب می شوند.

  1. نورپردازی دکوراتیو

سومین لایه مربوط به نورپردازی دکوراتیو است که مربوط به ویژگی های معماری محیط شهری است تا زیبایی آنها دو چندان شود. به عنوان نورپردازی نمای ساختمان ها، نورپردازی مجسمه های شهری، پل ها و غیره در این دسته قرار می گیرند.

مکان های مختلف نورپردازی شهری

نورپردازی فضای شهری در مکان های مختلف قابل اجراست و شهرداری ها و حتی افراد مختلف و صاحبان کسب و کارها می توانند از آنها استفاده کنند. براساس مکانی که تجهیزات نورپردازی در سطح شهر می توانند نصب شوند انواع نورپردازی شهری شکل می گیرند که عبارتند از:

نورپردازی در پارک های شهری

پارک ها به عنوان یکی از مکان های اصلی برای تفریح و شادی مردم باید همواره نورپردازی خاص با تجهیزات مناسب داشته باشند. نورپردازی فضای سبز شهری که مهمترین و شاخص ترین آن پارک ها هستند نیازمند توجه به سه فاکتور بسیار مهم یعنی رنگ نور و دمای نور و شدت نور است. مثلا اگر مجسمه ای وجود دارد نور متمرکز مناسبتر است. یا مثلا نورپردازی در پای درختان به سمت بالا، نورپردازی در قسمت های معابر و غیره نمونه ای از ایده هایی است که امروزه در حال اجرا هستند.

نورپردازی فضای سبز شهری

سایر بخش هایی که در نورپردازی فضای سبز شهری قرار می گیرند مثل زمین های بازی، فضاهایی که با چمن و پوشش گیاهی مختلف هستند، محل های نشیمن عمومی و خانوادگی و غیره که جای زیادی برای مانور دادن و ایده پردازی دارند. مثلا با خرید چراغ های چمنی جلوه این قسمت ها دو چندان می شود مخصوصا اگر از رنگ خاصی هم استفاده شده باشد. بنابراین اگر دقت کنید نورپردازی فضای سبز شهری فقط برای ایجاد حالت بصری بهتر نیست بلکه جنبه زیباسازی هم دارد.

نورپردازی اتوبان های شهری

نورپردازی محیط شهری چه در داخل و خارج از آن شامل نورپردازی خیابان های اصلی و فرعی، بزرگراه و اتوبان ها هستند. در نورپردازی این بخش ها توجه به کیفیت و CRI نور اهمیت بسیار بالایی دارد. از طرفی چون این نوع چراغ ها باید به شکل شبانه روزی روشن باشند، کم مصرف بودن لامپ های مورد استفاده هم درجه اهمیت فوق العاده ای دارد به همین دلیل استفاده از چراغ های خیابانی ال ای دی که با فناوری SDM تولید می شوند بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای این نور پردازی گاها از برج نوری استفاده می شود که قیمت برج نوری 15 متری بنا به قطعات بکار در آن رنج متفاوتی دارد.

نورپردازی معابر شهری

نورپردازی معابر و گذرگاه های شهری چه در خیابان ها، کوچه ها و حتی معابری که در سطح پارک ها وجود دارد هم برای تأمین امنیت انجام می شود و هم برای زیباسازی و بولد ساختن قسمت های مهم یا بخش های تزیینی نظیر مجسمه هاست. به همین دلیل هم به نوع چراغ ها و مدرن بودن آنها باید توجه داشت و هم به شیوه و روش نوین نورپردازی. گاهی اوقات در معابر درون شهری، شاهد وجود آب نماهای سنگی هستیم که باید نسبت به اصول نورپردازی آبنماهای سنگی هم تسلط کامل داشت که در مطلبی جداگانه به طور کامل توضیح داده ایم.

نورپردازی خیابان های اصلی

برای نورپردازی خیابان های اصلی از تیرهای چراغ برق در کناره یا بین دو لاین رفت و برگشت استفاده می کنند. امروزه برای زیباسازی چراغ های خیابانی از ستاره های نورانی و لامپ های مختلف استفاده می کنند تا به خوبی آذین بندی شوند. طرح های گوناگون و شکل های مختلف نورپردازی باعث می شود تا فرم خشک و بی روح چراغ های خیابانی از بین برود و چشم عابرین از دیدن آنها لذت ببرد.

دکمه بازگشت به بالا