عمومیمطالب برتر

مشکلات پای مصنوعی چیست

دوچرخه سواری با از جمله فعالیت هایی است که افراد دارای قطع عضو به راحتی قادر به انجام آن خواهند بود. قطعاً در یک روز خوب با آب و هوای عالی، دوچرخه سواری در محیط بیرون لذت بخش ترین تمرین ورزشی است که به افزایش قدرت عضلات افراد و ایجاد هماهنگی و تعادل بین اندام های آنها کمک می کند. برخی از افراد ممکن است تصور کنند که قطع عضو محدودیتی است که آنها را از انجام فعالیت‌ های ورزشی منع می دارد. امروزه با پیشرفت علم پزشکی و تولید پروتز های متنوع در زمینه ورزشی، افراد دارای قطع عضو نیز مانند سایرین قادر به انجام ورزش های متفاوت هستند.

????‍⚕️ با کلینیک امین طب، ما به شما کمک می‌کنیم تا با پای مصنوعی‌ با طراحی دقیق و کیفیت بالا، به زندگی عادی خود بازگردید. ما به شما وعده می‌دهیم که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تجربه پزشکان ماهر، هیچ فرقی بین عضو مصنوعی و طبیعی حس نخواهید کرد.
???? با ما تماس بگیرید تا از جدیدترین تکنولوژی‌ها در زمینه دست‌های مصنوعی بهره‌مند شوید. امروز به امید یک زندگی بهتر با کلینیک امین طب.
???? تماس با ما: ۸۸۸۸۰۰۲۶ – ۰۲۱
کلینیک امین طب – به دنیایی از فرصت‌های جدید و امید بپیوندید.

مشورت با تیم توانبخشی اولین قدم در دوچرخه سواری با پروتز بالای زانو

افرادی که به سن بلوغ رسیده اند در انجام هر تمرین ورزشی در خانه یا در محیط بیرون از آن، باید تمامی مسئولیت ‌های خود را بپذیرند. در این صورت فعالیت های ورزشی داوطلبانه انجام می شود و هرگونه خطر یا صدمه ای بر عهده خود این افراد است‌.

با این حال مشورت با تیم درمان و توانبخشی اولین اقدامی است که این افراد باید انجام دهند. از آنجایی که دوچرخه سواری با پروتز بالای زانو نیاز به تمرین تعادل دارد، گفتگو با متخصص فیزیوتراپی و پروتز  به این افراد کمک می کند تا قبل از شروع فعالیت ورزشی، از وضعیت جسمانی خود مانند: وضعیت مفاصل، قلب و عروق، عضو باقی مانده و غیره اطلاع کاملی به دست آورند.

در صورت نبود مشکل جسمی، مشورت با پزشک پروتز به افراد کمک بسیاری می کند تا پروتز مناسب با حرکت رکاب زدن دوچرخه را انتخاب کنند. برای منظور سوالات متعددی از پزشک پروتز پرسیده می شود که شامل: خوردگی سوکت، احتمال ایجاد مشکلات پوستی، تاول، قرمزی بعد از دوچرخه سواری در اندام باقی مانده و غیره می شود.

از آنجایی که سوکت به اندام باقی مانده افراد متصل می شود، بنابراین سالم بودن آن از جمله مهم ترین نکاتی است که افراد باید در زمان انجام ورزش به خصوص دوچرخه سواری با پروتز بالای زانو به آن توجه کنند. پزشک پروتز نحوه قرار گرفتن و سیستم تعلیق آن را بررسی می کند تا در زمان رکاب زدن فشاری به اندام باقی مانده وارد نشود.

با بررسی تمامی جوانب فیزیوتراپی، پزشک نظر خود را در مورد نحوه دوچرخه سواری با پروتز بالای زانو و مدت زمان آن به بیمار اعلام خواهد کرد. بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی، مشورت با افراد متخصص به حل شدن سریع تر آن کمک بسیاری می کند.

استفاده از دوچرخه ثابت

افراد دارای قطع عضو بعد از دریافت اجازه از پزشک جهت انجام دوچرخه‌سواری با پروتز بالای زانو، جهت حفظ تعادل در ابتدا بهتر است دوچرخه ثابت را امتحان کنند. جهت انجام این کار عضو شدن در یک باشگاه بدنسازی دسترسی افراد را به این نوع دوچرخه ها راحت تر خواهد کرد. همچنین در بسیاری از کلینیک های فیزیوتراپی دوچرخه ثابت جهت انجام تمرینات ورزشی مربوط به توانبخشی وجود دارد.

مشورت و هماهنگی با فیزیوتراپ به افراد این فرصت را می دهد تا از دوچرخه ثابت موجود در این فضا استفاده کنند. در این صورت زیر نظر فیزیوتراپ و به صورت تخصصی فعالیت‌ های ورزشی خود را شروع خواهند کرد. استفاده از دوچرخه ثابت به افراد دارای پروتز بالای زانو کمک می کند تا از سلامت قلب خود مطمئن شوند و در ابتدای امر بیش از ظرفیت و توان خود رکاب نزنند.

همچنین سرعت بیمار با پدال زدن روی این دوچرخه ها مشخص می شود. با افزایش تدریجی سرعت، توان بیمار مشخص می شود و این امر به او کمک می کند تا در هنگام دوچرخه سواری با پروتز بالای زانو سرعت ایمن خود را حفظ کند و دچار سانحه نشود. در این صورت دوچرخه سواری یکی از لذت بخش ترین ورزش هایی عنوان می‌شود که امید به زندگی را در این افراد افزایش می‌دهد.

تجهیزات مورد نیاز جهت دوچرخه سواری با پروتز بالای زانو

دوچرخه

اولین وسیله ای که افراد جهت دوچرخه سواری به آن نیاز دارند بدون شک دوچرخه ای است که با مشخصات فیزیکی و جسمی آنها هماهنگی کامل داشته باشد. اندازه دوچرخه و‌ نوع آن برای افراد دارای پروتز بالای زانو اهمیت بسیاری دارد. بنابراین خرید دوچرخه متناسب با شرایط افراد از جمله اقداماتی است که بعد از مشورت با پزشک باید انجام گیرد.

ممکن است نیاز به خرید دوچرخه سفارشی باشد تا افراد در زمان رکاب زدن آسیب کمتری ببینند. محل دوچرخه سواری نیز تاثیر بسیاری در زمان خرید دوچرخه مناسب دارد. زیرا افرادی که به صورت حرفه ای به دوچرخه سواری می پردازند با افرادی که در محیط های معمولی این کار را انجام می دهند، به دوچرخه های متنوعی احتیاج دارند.

وزن دوچرخه و سیستمی که در آن تعبیه شده است، مهم ترین نکاتی است که در زمان دوچرخه سواری با پروتز بالای زانو باید به آن توجه شود. برای این منظور کسانی که در فروشگاه مشغول به فعالیت هستند به افراد کمک بسیاری خواهد کرد تا دوچرخه کاربردی خود را انتخاب کنند.

باید توجه داشت که همیشه گرانترین دوچرخه لزوما بهترین آن نیست. زیرا ممکن است یک دوچرخه معمولی تمامی شرایط لازم جهت دوچرخه سواری با پروتز بالای زانو را داشته باشد. با این حال بحث بودجه در این زمینه تاثیر بسیاری خواهد داشت. برخی از افراد دوچرخه متناسب با قد و وزن خود را سفارش می دهند که این امر مسلماً  راحتی آنها را در هنگام دوچرخه سواری در پی خواهد دارد.

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی دومین تجهیزاتی که باید در زمان خرید دوچرخه به آن توجه شود. افراد دارای قطع عضو ممکن است در ابتدای شروع دوچرخه سواری تعادل لازم را نداشته باشند، بنابراین خرید کلاه ایمنی، امنیت آنها را در زمان سقوط احتمالی تامین خواهد کرد.

در نظر گرفتن احتمالات همیشه به جلوگیری از خطرات در پیش رو کمک بسیاری می کند. جهت خرید این وسیله در ابتدا باید اندازه آن تست شود تا تمام سر را بپوشاند. همچنین کلاه ایمنی باید به گونه ای باشد که برداشتن و پوشیدن آن به راحتی صورت گیرد.

لباس مناسب

انتخاب لباس راحتی مناسب نیز از جمله نکاتی است که باید در زمان دوچرخه سواری با پروتز بالای زانو به آن توجه شود. لازم به خرید لباس مخصوص دوچرخه سواری نیست و لباس های خانگی مانند شلوارک یا شلوار نیز برای انجام این کار مانعی ندارد.

افراد در صورت پوشیدن شلوار باید مراقب باشند تا در زمان حرکت پدال محدودیتی برای آنان ایجاد نشود یا شلوار در دنده گیر نکند. جهت جلوگیری از این امر استفاده از نوار لاستیکی جهت جمع کردن پای شلوار به محکم نگه داشتن آن کمک خواهد کرد.

قرار دادن پروتز روی پدال و نحوه رکاب زدن

نگه داشتن پا روی پدال و کار کردن با آن برای کسانی که دارای پروتز بالای زانو هستند، ممکن است کمی سختی داشته باشد. اما با تمرین و ممارست این کار به راحتی انجام می شود. به مرور زمان لغزش ها کاهش پیدا می کند و افراد قادر خواهند بود تا پروتز خود را به درستی روی ناحیه مورد نظر قرار دهند. برای این کار یک راه حل نیز وجود دارد و آن استفاده از کفش های دوچرخه سواری است که به پدال می چسبد. از این طریق امنیت افراد در زمان دوچرخه سواری با پروتز بالای زانو افزایش پیدا خواهد کرد.

در نتیجه

دوچرخه سواری ورزشی بسیار مناسب است که به افزایش سلامت افرادی که دچار نقص عضو هستند، کمک بسیاری خواهد کرد. با این حال یادگیری نکاتی قبل از انجام این کار ایمنی افراد را افزایش می دهد و آنها را از خطرات احتمالی دور خواهد کرد.

تهیه دوچرخه مناسب و سیستمی که روی آن پیاده می شود از جمله مهمترین نکاتی است که در زمان خرید دوچرخدر طول زندگی هر فرد حادثه های مختلف و بیماری هایی از قبیل دیابت باعث میشود تا اعضای مختلفی از بدن از جمله قسمت های مختلفی قطع شود. این امر باعث میشود تا فرد با تنش روحی و جسمی بالایی مواجه گردد.

به منظور برگشت مجدد به زندگی و فراهم ساختن شرایط ایده آل برای راه رفتن، پس از گذراندن دوره های فیزوتراپی، از پروتزهای مخصوصی استفاده میشود که به پای مصنوعی شهرت دارند.

نصب پای مصنوعی و انواع  می توانند به افراد مبتلا به قطع پا کمک کنند تا راحت تر بتوانند جابجا شوند. آنها عملکرد و گاهی اوقات، حتی ظاهر یک پای واقعی را تقلید می کنند. برخی از افراد برای راه رفتن بعد از نصب پای مصنوعی، هنوز به عصا یا واکر  نیاز دارند ، در حالی که برخی دیگر می توانند آزادانه راه بروند.

پا مصنوعی زیر زانو | پای مصنوعی برای دیابتی ها

اگر قطع اندام تحتانی دارید یا به زودی میخواهید این کار را انجام دهید ، احتمالاً نصب پای مصنوعی گزینه ای است که در مورد آن فکر می کنید. در این رابطه ملاحظاتی وجود دارد که ابتدا باید به آنها توجه کنید. در حالی که بسیاری از افراد دچار قطع عضو، از پای مصنوعی خود به خوبی استفاده می کنند ، اما همه افراد کاندیدای مناسبی برای پروتز ساق پا نیستند. چندسوال که ممکن است بخواهید قبل از انتخاب پروتز پای خود، با پزشکتان در میان بگذارید عبارتند از :

  • آیا بافت نرم کافی برای محافظت از استخوان باقی مانده وجود دارد؟
  • چقدر درد داری؟
  • وضعیت پوست اندام چگونه است؟
  • اندام باقی مانده چقدر دامنه حرکتی دارد؟
  • آیا پای دیگر سالم است؟
  • سطح فعالیت شما قبل از قطع عضو چقدر بود؟
  • اهداف تحرک شما چیست؟

نوع قطع عضو (بالا یا پایین زانو)، نیز می تواند بر تصمیم شما تأثیرگذار باشد. به طور کلی استفاده از پای مصنوعی زیر زانو، راحت تر از پروتز بالای زانو است.اگر مفصل زانو سالم باشد ، حرکت پای مصنوعی بسیار کمتر است و باعث تحرک بیشتر می شود.

معرفی پای مصنوعی

پای مصنوعی، به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته در زمینه پزشکی، به افرادی که به افزایش حرکتی نیاز دارند، امکان بازگشت به یک زندگی فعال را ممکن می‌سازد. این اندازه‌گیری‌ها به اشکال و اندازه‌های متنوعی طراحی شده‌اند تا نیازهای انواع افراد را تا حد زیادی برآورده کنند. در این مقاله، ما به بررسی مزایا و نحوه خرید و استفاده از پای مصنوعی می‌پردازیم.

پای مصنوعی‌ها به افرادی که از دست دادن یک پا یا بخشی از آن را تجربه کرده‌اند یا به دلایل دیگری نیاز به پروتز دارند، امکان بازیابی عملکرد حرکتی از دست رفته را می‌دهند. این پای مصنوعی‌ها از مواد متنوعی ساخته می‌شوند، از جمله فلزات، پلاستیک‌ها، و مواد کامپوزیت، و با توجه به نوع فعالیت‌ها و نیازهای هر فرد، انتخاب می‌شوند.

با استفاده از پای مصنوعی، افراد می‌توانند به طور موثرتری به زندگی روزمره خود ادامه دهند و عملکرد حرکتی خود را بهبود بخشند. این تکنولوژی مهم به افرادی که به علت آسیب‌ها یا بیماری‌ها از دسترسی به پاهای طبیعی خود محروم شده‌اند، امکان بازگشت به فعالیت‌های معمولی و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها را ممکن می‌سازد.

منابع: youtube

دکمه بازگشت به بالا