اقتصادیعمومیمطالب برتر

مهاجرت تحصیلی به ترکیه با مدرک دیپلم

شاید به این فکر کرده باشید که آیا تحصیل در ترکیه با مدرک امکان پذیر است یا خیر؟ ترکیه با 200 دانشگاه و 94 درصد تحصیلات، دومین کشور محبوب جهان برای آموزش عالی است. بسیاری از دانشجویان ایرانی به دلیل نزدیک بودن به ایران، شهریه ارزان تر نسبت به کشورهای اروپایی، توانایی تحصیل به زبان انگلیسی و … برای تحصیل در ترکیه را انتخاب می کنند. تحصیل با مدرک در ترکیه گزینه خوبی برای دانش آموزانی است که پس از پایان دبیرستان تصمیم به تحصیل می گیرند. ادامه تحصیل در خارج از کشور

این دانشجویان می توانند با ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه های معروف ترکیه، علاوه بر فرصت تحصیل و زندگی در کشوری باکیفیت، از امکانات آموزشی و رفاهی ویژه ای در طول تحصیل بهره مند شوند. هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار ارزان است و به همین دلیل نه تنها دانشجویان ایرانی، بلکه دانشجویان سراسر دنیا برای تحصیل در این کشور جذب می شوند. در این مقاله علم ویرا به تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم می پردازیم. برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه با ما همراه باشید.

روش های تحصیل در ترکیه و صلاحیت

یکی از مهم ترین مراحل تحصیل در ترکیه انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی می باشد. برای تحصیل در گرایش انتخابی، دانشجویان باید مدارکی را مطابق با شرایط موسسه آموزش عالی مورد نظر ارائه دهند. تحصیل در ترکیه با مدرک برای دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند امکان پذیر است. دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه با پذیرش مدرک دیپلم امکان تحصیل در این کشور را برای دانشجویان کشورهای مختلف فراهم کرده اند. از جمله مهم ترین شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه، داشتن مدرک تحصیلی 12 ساله (یا معادل آن)، مدرک تحصیلی با توجه به رشته تحصیلی و دانش زبان می باشد.

برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم، متقاضیان باید تحصیلات دبیرستان خود را به پایان رسانده باشند تا برای پذیرش در یک برنامه تحصیلی اقدام کنند. تحصیلات عالی در ترکیه به زبان ترکی و انگلیسی انجام می شود. متقاضیان تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم می توانند به راحتی به دوره های تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه های دولتی و خصوصی در این کشور بپیوندند. کلیه مدارک تحصیلی اخذ شده در ایران از جمله مدارک تحصیلی معادل تحصیل در ترکیه محسوب می شود. بنابراین یکی از مهم ترین شرایط ثبت نام در دانشگاه های ترکیه مدرک دیپلم می باشد.

تمامی دانشگاه های ترکیه به صورت مستقل شرایط و مدارک دانشجویان بین المللی را بررسی و قبول می کنند. همین امر باعث شد تا روند پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه های رسمی و خصوصی ترکیه تا حدودی متفاوت باشد. به طور کلی مهمترین شرایط تحصیل با مدرک در ترکیه عبارتند از:

1. نمرات و معدل بالا بگیرید

حداقل معدل تحصیلی در ترکیه برای دانشجویان 15 از 20 است. برخی از دانشگاه ها ممکن است معدل بالاتری در نظر بگیرند. تحصیل در برخی رشته های خاص مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و غیره. یکی از رشته هایی است که علاوه بر معدل بالا، در دروسی مانند زیست شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضی نیز به نمرات خوب نیاز دارید.

2. برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه

دانشگاه های دولتی و برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه به شرط قبولی در آزمون ورودی، دانشجوی بین المللی می پذیرند. اگر قصد تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم در دانشگاه های دولتی این کشور را دارید باید در یکی از آزمون های ورودی مانند YOS و SAT شرکت کنید. در ادامه به بررسی هر یک از این تست ها می پردازیم.

1. تست YOS

آزمون YÖS یکی از آزمون های ورودی برای دانشجویان بین المللی است که متقاضی تحصیل در ترکیه هستند. دانشجویانی که می خواهند با مدرک دیپلم در رشته هایی مانند پزشکی، حقوق، روانشناسی، داروسازی و مهندسی در ترکیه تحصیل کنند باید در این آزمون شرکت کنند. آزمون YS شامل 100 سوال است که هوش، هندسه، ریاضیات و مهارت های زبان ترکی را پوشش می دهد. حداقل نمره لازم برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است.

به عنوان مثال، با 40 امتیاز از 100، دانشجویان می توانند در بسیاری از دانشگاه های ترکیه تحصیل کنند. اما داوطلبان برای تحصیل در رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به نمره 80 تا 90 نیاز دارند. کسب نمره بالا در آزمون YOS می تواند شانس دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه را به شما بدهد. هزینه ثبت نام، مدت زمان رویداد و نمره کسب شده به دانشگاه مورد نظر شما بستگی دارد. زبان آزمون YOS ترکی است. اما برخی از دانشگاه ها این آزمون را به زبان انگلیسی نیز برگزار می کنند.

2. تحصیل با مدرک دیپلم در ترکیه; تست SAT

آزمون SAT یکی از آزمون های ورودی دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه می باشد. این آزمون 7 بار در سال برگزار می شود. دو نوع SAT وجود دارد: آزمون عمومی و آزمون موضوعی. برای تحصیل با مدرک زبان انگلیسی در ترکیه، دانش آموزان باید در آزمون عمومی SAT شرکت کنند. آزمون SAT به زبان انگلیسی برگزار می شود و شامل ریاضیات، درک مطلب و نوشتن از سه بخش تشکیل شده است. داوطلبانی که در این آزمون موفق شوند می توانند از دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه پذیرش بگیرند. میانگین نمره برای بخش ریاضی آزمون 528 بود.

بخش دانش شامل سوالات مروری و تشریحی است و نمره کل این بخش 531 است. پاسخ به قسمت سوم این آزمون اختیاری است. اما جزئیات این بخش برای بسیاری از دانشگاه ها بسیار مهم است. به طور کلی قبولی در آزمون SAT بین 400 تا 1600 است. دانشگاه هایی با استانداردهای علمی بالا 1300 امتیاز برای پذیرش دانشجو برای تحصیل در ترکیه می گیرند.

3. شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم; صدور مدرک زبان

همانطور که گفتیم زبان تحصیل در دانشگاه های ترکیه انگلیسی و ترکی است. بنابراین دانشجویانی که با مدرک دیپلم قصد تحصیل در ترکیه را دارند باید در زمان ثبت نام مدرک زبان ترکی (TOMER) یا انگلیسی (IELTS یا TOEFL) خود را ارائه دهند. در غیر این صورت باید در دوره های آمادگی زبان که توسط برخی از دانشگاه ها ارائه می شود شرکت کنند. در ادامه به بررسی هر یک از این تست ها می پردازیم. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل در ترکیه با شرکت مهاجرتی تماس بگیرید.

الف) تست تومر

آزمون تومر یکی از آزمون های پذیرش دانشگاه های ترکیه است که سطح زبان ترکی دانشجویان بین المللی را ارزیابی می کند. این آزمون همراه با مدرک زبان انگلیسی (آیلتس و تافل) برای تحصیل در ترکیه و اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور بسیار مهم است. آزمون TOMER برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه که به زبان ترکی تدریس می کنند الزامی است.

ب) آزمون های تافل

آزمون تافل یکی از مهم ترین و معتبرترین آزمون های زبان انگلیسی است که چهار مهارت زبان را با تاکید ویژه بر ارتباط موثر در محیط دانشگاهی ارزیابی می کند. آزمون تافل یکی از پذیرفته‌ترین آزمون‌های انگلیسی در موسسات آموزش عالی در سراسر جهان است. داشتن این مدرک می تواند برای پذیرش دانشجو در دوره های زبان انگلیسی در دانشگاه های ترکیه موثر باشد. علاوه بر این، شانس آنها را برای دریافت بورسیه افزایش می دهد.

ج) آزمون آیلتس

آزمون آیلتس یکی از آزمون های معتبر بین المللی است که توانایی فرد در گوش دادن، صحبت کردن، نوشتن و گوش دادن به زبان انگلیسی را ارزیابی می کند. آزمون آیلتس به دو صورت آکادمیک و جنرال برگزار می شود و هر دو آزمون منجر به اعطای مدرک آیلتس می شود. کسانی که مایل به تحصیل در ترکیه با مدرک زبان انگلیسی هستند می توانند با شرکت در آیلتس آکادمیک شانس خود را برای پذیرش در دانشگاه های این کشور افزایش دهند.

دکمه بازگشت به بالا