تاریخچه موشن گرافیک
شروع متد موشن گرافیک را نمیتوان به یک زمان خاص یا شخص خاص نسبت داد؛ اما اولین پویانماییها به قبل از ظهور تکنولوژیهای مدرن کنونی برمیگردد. در سال ۱۸۰۰ کتابهایی با تصاویر مرتبط با هم به چاپ رسیدند و در صورتی که افراد با سرعت صفحات این کتابها را ورق میزدند، تصاویر متحرکی به صورت سلسهوار به نمایش در میآمدند. در دهه ۱۹۲۰ از پویانمایی در حالت ابتدایی و در تیتراژ آغازین فیلمها استفاده شد و پس از آن، این روش به آهستگی جای خود را در صنعت سینما باز کرد.
در سال ۱۹۴۰ موشن گرافیک پیشرفتهای زیادی داشت و در این دهه، پروژههای آزمایشی مختلفی در این زمینه انجام شد. در دهه ۱۹۵۰ طراحان مشهوری مثل ساول بس، پابلو فرو و مارویس بیندر از این تکنیک به صورت عمومیتر استفاده کردند و این هنر در میام مردم کاملاً شناخته شد. این افراد روی فیلمهایی کار کردند که اکنون از آنها به عنوان مرجع موشن گرافیک یاد میشود. این سه نفر، بازی با کلمات و پویانمایی متن را به یکی از جریانهای مهم سینما تبدیل کردند. یکی از بهترین فیلمهای سینمای کلاسیک که در تیتراژ آن پویانمایی گرافیکی به کار برده شده است، تیتراژ فیلم روانی، اثر آلفرد هیچکاک است. در این تیتراژ، طرحهای گرافیکی با حرکات و اصوات ویژهای ترکیب شدهاند که یک فضای دلهرهآور ایجاد کردهاند و به مخاطب حس ترس را به صورت برنامهریزی شده القا میکنند.
کاربردهای موشن گرافیک
در ادامه به برخی از شاخصترین کاربردهای موشن گرافیک اشاره خواهیم داشت:
- ساخت تیزرهای تبلیغاتی
- تولید ویدیوهای آموزشی
- تیتراژ فیلم و سریال
- ساخت اینفوگرافیک
- ساخت وبسایتهای تعاملی (Interactive)
- برندسازی
- توسعه شبکههای اجتماعی
- استودیوهای مجازی
- تولید بازی
تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن
در انیمیشنها هدف اصلی روایت کردن یک داستان است؛ اما در پویانمایی به دنبال انتقال یک محتوای آموزشی، اخلاقی یا تبلیغاتی هستیم. در حقیقت و با یک بیان ساده در موشن گرافیک، یک طرح گرافیکی پویانمایی شده است که مهمترین رسالت آن، عرضه یک مفهوم منفرد و در عین حال هنرمندانه به مخاطب است. در انتقال پیام از طریق ، مواردی مثل سادگی، جذابیت بصری، اکتهای صوتی و زمانبندی نقش بسیار پررنگی را ایفا میکنند. در این روش، طراحان باید بسیار خلاق عمل کنند و میتوانند از عکس، رنگ، طرح و به ویژه نوشتهها به عنوان نمادی برای انتقال مفاهیم استفاده کنند. در ادامه به برخی از تفاوتهای انیمیشن و موشن گرافیک اشاره شده است:
کارفرما
سفارشدهندگان ساخت انیمیشن، به طور معمول شرکتهای سینمایی یا شبکههای تلویزیونی هستند. اما گستردگی طیف سفارشدهندگان یک گرافیک متحرکسازی شده بسیار زیاد است. سفارشدهنده موشن گرافیک میتواند یک کسبوکار کوچک باشد یا یک موسسه آموزشی. حتی شرکتهای بزرگ و مطرح نیز به صف مشتریان خدمات موشن گرافیک پیوستهاند.
محتوا
در ساخت انیمیشنها، سازنده سعی دارد مضمون را به صورت غیرمستقیم و از طریق روایت یک داستان برای مخاطب خود به نمایش بگذارد و به طور معمول، نتیجهگیری نهایی به عهده بیننده گذاشته میشود. در موشن گرافیک، مضمون مورد نظر به صورت کاملا مستقیم به مخاطب ارائه داده میشود و معمولاً داستانسرایی جز در موارد خاص در این روش نقشی ندارد. در این روش از متنها، اطلاعات بر پایه آمارها و نمودارها استفاده میشود تا موارد گفته شده را اثبات کنند. همچنین نقش فضاسازی و پرداختن به شخصیتها در موشن گرافیک کمتر از انیمیشن است.
زمان اجرا
انیمیشنها معمولاً زمان طولانیتری دارند و میتوانند به صورت چند قسمتی ساخته شوند؛ اما در موشن گرافیک، محصول نهایی کوتاه و در اکثر موارد در حد چند دقیقه است. در همین زمان کوتاه، نتیجهگیریهای لازم انجام میشود و غالباً نیازی به ساخت یک دنباله برای این نوع از محتوا وجود ندارد.
هزینه ها
تولید کردن یک انیمیشن، نیاز به صرف وقت و هزینه بیشتری دارد و ممکن است پروسه تولید آن حتی چند ماه طول بکشد. درحالیکه موشن گرافیک نیازمند وقت، هزینه و انرژی کمتری است و در صورت داشتن یک برنامهریزی هدفمند و وجود بسترهای لازم، در چند روز به سرانجام میرسد.
تاثیر موشن گرافیک در برندینگ
تبلیغات یکی از مهمترین زمینههای کاربرد موشن گرافیک است؛ چرا که این روش، یک راه عالی برای انتقال پیام با استفاده از مفاهیم ساده و جنبههای بصری مهیج محسوب میشود. بر اساس یافتههای محققان، مغز انسان در تحلیل و پردازش محتوای تصویری، بسیار سریعتر از محتواهایی که در قالب متن ارائه میشوند عمل میکند. استفاده از موشن گرافیک، اثرات ماندگارتری نسبت به تبلیغات متنی یا تصاویر منفرد در ذهن مخاطب شما خواهد داشت. البته موشن گرافیک به تنهایی برای تحقق اهداف شما در تبلیغات کافی نیست و باید یک محتوا با مضمونی قوی و کیفیت بالای ساخت، به مخاطب خود ارائه کنید. محتوای شما باید ساده، جذاب و باکیفیت باشد تا نظر مخاطب را به خود جلب کند. استفاده از رنگ، افکتهای صوتی، جلوههای حرکتی، رنگ و بافت همگی از مواردی هستند که باعث حک شدن برند شما در ذهن خریدار میشوند.
مزایای موشن گرافیک
در ادامه به ذکر مزایای شاخص موشن گرافیک میپردازیم:
انتقال مفاهیم به بهترین شکل
در موشن گرافیک از المانهای زیادی استفاده میشود که این موارد در کنار یکدیگر، باعث انتقال پیام مورد نظر به سادهترین و موثرترین نحو ممکن میشوند.
جذابیت بصری
موشن گرافیک ترکیبی از طرح، رنگ، بافت و فریمهای مختلف است که همراه با متحرکسازی، میتواند برای مخاطبان جذابیت منحصربهفردی را به وجود آورد.
هزینه کمتر نسبت به تیزرهای نیازمند به فیلمبرداری
برای تهیه یک فیلم، معمولاً نیاز به هماهنگیهای زیادی وجود دارد و افراد بیشتری در این پروژه حضور دارند که خود باعث افزایش هزینهها میشود. در طراحی یک تیزر با روش پویانمایی، بسیاری از هزینههای جانبی مطرح نیستند و معمولاً تیم کوچکتری روی آن کار میکنند.
قابلیت استفاده در پلتفرمهای مختلف
موشن گرافیکها معمولاً زمان کوتاهی دارند و حجم نهایی آنها کمتر از فیلمهای معمولی است؛ به همین خاطر، میتوانند در شبکههای اجتماعی مختلف و سایتهای گوناگون به راحتی نمایش داده شوند.
برندسازی
محتوای تصویری بسیار بهتر از متن و آگهیهای مرسوم در ذهن باقی میماند. جذابیت این روش باعث میشود برند شما در خاطر مخاطبان ماندگار شود.
مراحل تولید موشن گرافیک
اولین قدم، طراحی یک استوری برد یا سناریو است که طراح باید در آن از تصاویر ساده و قابل فهم استفاده کند. سناریوی طراحی شده باید قبل از اجرای نهایی، برای سفارشدهنده نمایش داده شود تا هرگونه ویرایش بنا به نظر مشتری و نظر طراح روی آن اعمال شود. تمام موارد لازم و توضیحات باید در این بخش به صورت کاملاً واضح نشان داده شوند و لوگو، نمودارها، اینفوگرافیک، محتوای متنی و نقش شخصیتها باید دقیقاً توصیف شوند.
پس از تایید استوری برد، فرایند متحرکسازی آغاز میشود. این کار با استفاده از نرمافزارهای مخصوص انجام میشود و طرحها در این مرحله شروع به حرکت میکنند. در این مرحله طرحهای اولیه دورگیری میشوند و مفصلگذاری آنها انجام میگیرد.
در موشن گرافیک، زمان یک فاکتور اساسی است؛ بنابراین باید روی هر فریم، وقت و دقت کافی صرف شود. برای نمایش بهتر در تلویزیون، صفحه موبایل و کامپیوتر در هر ثانیه باید ۲۴ فریم در نظر گرفته شود. در صورتی که فریمهای اصلی و کلیدی به درستی تعریف شوند، دیگر نیازی به طراحی هر فریم به صورت مجزا نیست و این موارد توسط نرمافزارهای هوشمند اجرا خواهند شد.
پس از متحرکسازی، نوبت به صداگذاری و انتخاب موسیقی زمینه است. استفاده صحیح از المانهای صوتی، تاثیرگذاری کار را چند برابر میکند و مفاهیم، بهتر در ذهن مخاطب جای میگیرند. انتخاب یک موسیقی متن، حس و حال ویژهای به محصول نهایی میدهد و فضای مناسبی برای انتقال مفاهیم مورد نظر ایجاد میکند. نقش گوینده هم در انتقال پیام و فضاسازی بسیار پراهمیت است و ترکیب لحن، سرعت و تکنیک گوینده باید با حرکات گرافیکی همخوانی داشته باشد. طرز بیان گوینده باید متناسب با ژانر باشد و حس و حال کاراکترها را به خوبی به مخاطبان انتقال دهد. بسیاری از افراد، انجام پروژه گویندگی را با سپردن به افراد ماهر، برون سپاری میکنند تا بهترین نتیجه را بگیرند.
در ساخت بعضی از پروژهها به ویژه مطالب آموزشی، به موشن گرافیک زیرنویس هم اضافه میشود تا کارایی و قدرت انتقال پیام بیش از پیش افزایش پیدا کند.
در آخرین گام، باید برای خروجی محصول یک فرمت مناسب تنظیم شود و پروژه باید در نهایت، یک فایل قابل پخش، با کیفیت و حجم قابل قبول باشد.
ابزارهای کاربردی در طراحی موشن گرافیک
برخی از کاربردیترین ابزارها در این خصوص عبارتند از:
- Adobe After Effects
- Adobe Premiere
- Adobe Photoshop
- Adobe Illustrator
- Adobe Animate
- Nuke
- ۳Ds Max
- Houdini
- Maya
از کاربردهای طراحی موشن گرافیک می توان ساخت تیزر تبلیغاتی، انیمیشن های دوبعدی، معرفی محصول یا خدمات، ایده های تبلیغاتی و برنامه های آموزشی و… را نام برد.
ایلاستریتور
با استفاده از این برنامه، میتوان طراحیهای زیادی به صورت گرافیک برداری پیشرفته () انجام داد. به کمک وکتورها، لوگوها به جذابترین و سادهترین اشکال ممکن طراحی میشوند. این برنامه شامل طیف وسیعی از ابزارهای طراحی است و وکتورهای حاصل از پروژه ایلاستریتور را میتوان به راحتی در برنامه افترافکت پویانمایی کرد.
ادوبی پریمیر
نرمافزار پریمیر یکی از قدرتمندترین ابزارها برای ویرایش کردن انواع ویدئو است. این برنامه فرمتهای زیادی را پوشش میدهد و با داشتن ابزارهای پیشرفته، میتواند کیفیت پروژههای موشن گرافیک را تا حد زیادی بالا ببرد.
این نرمافزار یکی از بهترین برنامهها برای مدلسازی و ساخت انیمیشنهای چند بعدی است. با استفاده از مایا، میتوانید اشیا را به صورت مدل در بیاورید، اصلاحات لازم را روی آنها انجام دهید و در نهایت به متحرکسازی این مدلها بپردازید.
فتوشاپ
کمتر کسی وجود دارد که تاکنون نام این برنامه پرکاربرد را نشنیده باشد. فتوشاپ در حقیقت برای ویرایش تصاویر طراحی شده است؛ با این حال، قابلیتهای آن بسیار فراتر از این موضوع است. تغییر اندازه عکسها و برش تصاویر برای استفاده در موشن گرافیک، تنها چند مورد از کاربردهای فتوشاپ در این حوزه از هنر است. معمولاً از فتوشاپ در بخش طراحیهای اولیه و استوری بورد استفاده میشود و در مرحله متحرکسازی، استفاده کمتری دارد.
سوالات متداول
موارد کاربرد موشن گرافیک چیست؟
استفاده از پویانمایی، کاربردهای بسیار گستردهای دارد و در حال حاضر، ابزار قدرتمندی برای انتقال مفاهیم آموزشی و تبلیغات به شمار میرود.
آیا موشن گرافیک همان انیمیشن است؟
خیر، هدف از انیمیشن، روایت یک داستان است؛ اما در موشن گرافیکها به دنبال انتقال یک مفهوم به صورت مستقیم هستیم.
هزینه موشن گرافیک چگونه محاسبه میشود؟
تعرفه سفارشهای پویانمایی گرافیکی به صورت ثانیهای لحاظ میشود.
سخن پایانی
دنیای هنر بسیار گسترده است و با پیشرفت تکنولوژی، به صورت مداوم زیرشاخههای جدیدی به آن افزوده میشود. یکی از هنرهای نوین که به سرعت در بین طراحان طرفدار پیدا کرده است، هنر پویانمایی یا موشن گرافیک است. این زمینه هنری یکی از بهترین روشها برای انتقال مفاهیم است و روز به روز بیشتر مورد توجه افراد قرار میگیرد. با استفاده از این هنر معاصر، میتوان مفاهیم را به زیباترین و سادهترین شکل ممکن به مخاطبین منتقل کرد. به همین خاطر، موشن گرافیک یک روش مناسب برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی و همچنین آموزشهای درسی و غیر درسی به شموشن گرافیک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
موشن گرافی به کمک چه نرم افزارهایی انجام می گیرد؟
در صورت نیاز به مشاوره رایگان در خصوص با متخصصین ما در تماس باشید.
به برخی از فیلم های مورد علاقه خود فکر کنید. چه چیزی را در مورد آنها دوست داشته اید؟ اگر شما هم مانند ما هستید، حتما می دانید این تنها یک چیز ساده نیست. هر قسمت از ویدئو ، از داستان گرفته تا بخش گرافیک آن ، کاملاً در کنار هم قرار گرفته اند و به یک هدف خاص برسند. به عنوان مثال بسیاری از کسب و کارها برای تاگیرگذاری و جذب مخاطبین بیشتر از موشن گرافی استفاده می کنند. با همراه باشید تا شما را با این معجزه گرافیکی و نرم افزارهای آن آشنا کنیم.
موشن گرافی و تفاوت آن با انیمیشن
موشن گرافی نوعی انیمیشن است که در آن طرح های گرافیکی و فیلم های دیجیتالی به همراه صدا و یا به بدون صدا برای ساختن فیلمی دیجیتالی با هم ترکیب می شوند تا پیام را به روش موثرتری به ببیندگان منتقل شود. لازم به ذکر است که این روش با انیمیشن متفاوت بوده و برخلاف آن اغلب نمایانگر اشکال متحرک ، آرم ها و سایر متون است ومعمولاً برای ایجاد تبلیغات ، عنوان فیلم ، اشتراک اطلاعات و غیره استفاده می شود.
مزایای استفاده از موشن گرافیک در چیست؟
- هزینه و زمان موثر: در مقایسه با سایر انیمیشن ها و فیلم ها ، ایجاد موشن گرافیک ارزان تر و آسان تر است. از پیچیدگی کمتری برخوردار است و به راحتی در مدت زمان کوتاهی ساخته می شود.
- جذابیت: اگر قصد دارید تبلیغات خود را در قالب ویدیو به سمع و نظر مشتریان موردنظرتان برسانید، موشن گرافی بهترین گزینه خواهد بود چرا که تبلیغات یا ویدیوهای ساخته شده از طریق موشن گرافیک از تبلیغات ساده ومتداول جذاب ترهستند و تاثیرگذاری بیشتری دارند.
- اشتراک گذاری آسان: از آنجا که این رسانه الکترونیکی است ، می توان آن را به راحتی از طریق رسانه های اجتماعی یا سایر روش های آنلاین به اشتراک گذاشت.
- استایل زیبا: در میان سبک های ویدئویی بازاریابی ، موشن گرافیک از ظریف ترین ، متفاوت ترین و جذاب ترین سبک ها برخوردار است.
انواع موشن گرافیک
- فیلم های توضیح دهنده (Explainer videos): ویدئوهای توضیح دهنده شامل محتوای ویدیویی کوتاه و قابل هضم هستند که نحوه کار محصول شما را به بینندگان شرح می دهد و جز رایج ترین انواع موشن گرافیک است. تصور کنید به تازگی از فروشگاهی ماکروفرخریداری کرده اید. برای استفاده از آن لازم است به دفترچه راهنما مراجعه کنید. این نوع موشن گرافی نیز به همین صورت است که علاوه بر راهنمایی و معرفی محصول فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط با مشتریان محسوب می شود.
- لوگو موشن: اگر قصد دارید نام و لوگوی تجاری خود در ذهن مشتریان حکاکی کنید، یک طراحی گرافیکی محرک چاره کار است. با استفاده از لوگوی خود ، این فرصت را دارید که با ساخت آن برای ایجاد یک انیمیشن چشم نواز بازی کنید و در ذهن مشتریان ماندگار شوید. به یاد داشته باشید ، انواع گرافیک های محرک فقط تصاویر ساکن هستند که برای ایجاد حرکت دستکاری می شوند. به عنوان مثال ، اگر لوگوی شما شامل اشکال دایره ای باشد ، می توانید قبل از اینکه حروف به دور هم جمع شوند ، آنها را بچرخانید تا تصویر به پایان برسد.
- اینفوگرافیک ها: برای تأکید بر اطلاعات مهم ، می توانید نمودارها و عناصر اینفوگرافیک را متحرک کنید. ایجاد انیمیشن برای اینفوگرافیک های تعاملی می تواند کلیدی برای یک تجربه جذاب باشد.
- استاپ موشن: Stop-motion یک تکنیک ویدیویی است که در آن با گرفتن عکس های منحصر به فرد از سوژه ها و سپس ردیف کردن آنها در کنار هم حرکتی ایجاد می شود.
نرم افزار موشن گرافیک
موشن گرافی گرافی نیز همانند تخصص های دیگر به یک سری ابزارهای بخصوصی احتیاج دارد. شاید برایتان سوال شود انجام موشن گرافیک به کمک چه ابزارهای انجام پذیر است و نرم افزار رایج آن چیست؟ در ادامه برخی از معروف ترین و رایج ترین نرم افزارهای مورد استفاده برای ایجاد موشن گرافیک را ذکر نموده ایم.
- Adobe PhotoShop: همه ما فتوشاپ را به عنوان یک ابزار ایدیت عکس می شناسیم اما باید گفت این نرم افزار محبوب قابلیت ایجاد حرکت در سبک های مختلف را دارد. افراد حرفه ای این نرم افزار را برای عملی ساختن کارهای آسان و پیچیده خود انتخاب می کنند.
- After Effects: افتر افکت برنامه شماره یک یا گل سرسبد موجود برای این کار می باشد چرا که دارای ویژگی ها و ابزارهایی برای ساخت گرافیک و انیمیشن است.
- Adobe Illustrator: یکی دیگراز نرم افزارهای معروف حرکت گرافیکی از شرکت مشهور Adobe است که به ایجاد انیمیشن های سه بعدی ، گرافیک و غیره استفاده می شود.
- Cinema 4D: این یک نرم افزار سه بعدی سازی ، رندر و انیمیشن است که می تواند برای ایجاد موشن گرافیک مورد استفاده قرار گیرد. Cinema 4D یک بستر استاندارد پیشرفته برای طراحان موشن است.
کاربرد موشن گرافی
- اشتراک گذاری اطلاعات: اگر می خواهید پیام یا اطلاعاتی را به مخاطبان خود منتقل کنید ، این امر به شما کمک می کند تا به روشی آسان و موثر این کار را عملی سازید. در واقع با تبدیل ایده های خود به تصاویر محرک با صدا و یا بی صدا محتوا و پیغام را برای مخاطب قابل فهم نمایید.
- عنوان فیلم و سایر عناوین ویدئویی: یکی از متداول ترین کاربردهای گرافیک ساخت عناوین ویدئویی است. قبل از آن که ویدیو شما شروع شود عنوان آن را به کمک موشن گرافی نمایش دهید تا بتوانید توجه مخاطبین را به خود جذب کنید.
- لوگو گرافیک: همانطور که گفتیم به کمک این شیوه فوق العاده می توانید لوگو وب سایت یا شرکت خود را به صورت جذاب تری به مخاطبین معرفی کنید و در ذهن آن ها ماندگار شوید.
- پست رسانه های اجتماعی: از آنجایی که امروزه بسیاری از افراد به دنبال سرگرمی و آگاهی از اخبار و گشت و گذار در اینترنت هستند در نتیجه روزانه وقت خود را به شبکه های اجتماعی اخصاص می دهند. با افزودن موشن گرافیک در محتوا خود در فضای مجازی به جذب افراد بیشتر کمک می کند.
- دیجیتال مارکتینگ: بازاریابی دیجیتال یک حوزه وسیع کسب و کار است که شامل بازاریابی در شبکه های اجتماعی ، بازاریابی از طریق ایمیل و بازاریابی در موتورهای جستجو و … است. در تمام این تکنیک های بازاریابی آنلاین از موشن گرافیک بعنوان اهداف تبلیغاتی و سایر اهداف خود استفاده می کنند.
موشن گرافیک سه بعدی
شاید در مسیر موشن گرافی با عبارت موشن گرافیک سه بعدی برخورد کرده اید و با خود بپرسید منظور از آن چیست و چگونه انجام می شود؟ موشن گرافیکهای سهبعدی روشی عالی برای روح بخشیدن به ویدئوها و تشویق خریدار در مشارکت در برند و محصول بوده و یکی از روشهای نوین تولید ویدئوهای تصویری محسوب می شود.
اگر دوست دارید خلاصه ای درباره ی بدانید اینجا کلیک کنید.
ساخت موشن گرافیک در مشهد
طراحی موشن گرافیک در مشهد از ترندهای چند سال اخیر در صنعت تبلیغات ویدیویی است. ویدیویی خوش آب و رنگ که با زبانی صمیمی و خودمانی با مخاطب ارتباط برقرار میکند.
منبع:
هزینه و زمان موثر،جذابیت بیشتر،اشتراک گذاری اسان و استایل شکیل
فیلم های توضیح دهنده،لوگو موشن، اینفو گرافیک و استاپ موشن کار میرود.
برای قیمت موشن گرافیک کلیک کنید