اقتصادیمطالب برتر

وظایف کارشناس فروش در سازمان چیست؟

به طور صد درصد می‌توان گفت که کارشناس فروش، یکی از مهم‌ترین شغل‌هایی است که در سازمان وجود دارد. کارشناس فروش باید دارای مهارت‌ها و توانایی‌هایی باشد که جذب مشتری کند و همچنین نمودار فروش سازمان را صعودی پیش ببرد. نمی‌توان هر شخصی را به عنوان کارشناس فروش استخدام کرد؛ زیرا درآمدها و رقابت با رقبا در سازمان تا حد بسیاری توسط کارشناس فروش رقم می‌خورد.

علاوه بر موارد ذکر شده کارشناس فروش باید بداند که در مواقع بحران، کلید حل مشکل دست آن است. وظایف کارشناس فروش در سازمان شامل تجزیه و تحلیل بازار، ارتباط با مشتریان، مهیا کردن شرایط برای کمپین‌های تبلیغاتی و مشاوره و ارائه گزارشات به مدیران سازمان است. همچنین باید ایده‌های مناسب فروش را بیابد و در اختیار مدیران قرار دهد. در ادامه به تمامی وظایف کارشناس فروش خواهیم پرداخت.

کارشناس فروش | مهارت های کارشناس فروش

کارشناس فروش کیست؟

برخی از افراد شغل کارشناس فروش را با شغل فروشندگی اشتباه می‌گیرند و معتقدند که این مشاغل مشابه و عین هم هستند. اما این دو شغل تفاوت‌های مهمی دارند، که آن‌ها را از هم مجزا می‌کند. در این بخش می‌خواهیم به معرفی شرح وظایف کارشناس فروش بپردازیم و بگوییم که کارشناس فروش کیست و در سازمان‌ها چه کاری را انجام می‌دهد.

کارشناس فروش کسی است که با مشتری ارتباط برقرار می‌کند. محصولات سازمان را به خوبی به مشتریان معرفی می‌نماید و از خصوصیات و ویژگی‌های محصول برای مشتری توضیح می‌دهد. به نیازها و خواسته‌های مشتریان توجه نموده و به آن‌ها عمل می‌کند، که تمام این اوامر موجب افزایش حجم فروش و تعدد مشتریان می‌شود.

ارتباط با مشتری، معرفی محصول و… که بیان کردیم جزء کلیات این شغل می‌باشد و باید با جزئیات آن نیز آشنا شوید. در شرح وظایف کارشناس فروش، به مطالب مهمی خواهیم پرداخت که اهمیت آن شغل را نشان می‌دهد.

آشنایی با وظایف کارشناس فروش

اصلا وظایف کارشناس فروش چیست؟ وظایف کارشناس فروش در هر سازمانی با توجه به نیاز، محصول و استراتژی‌های فروش آن سازمان مشخص می‌شود و ممکن است در دو سازمان متفاوت، وظایف کارشناس فروش نیز تفاوت داشته باشد. اما اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم که وظایف کارشناس فروش چیست! به وظایف مشترک آن‌ها می‌پردازیم. وظایف کارشناس فروش شامل موارد زیر است.

  1. ارتباط با مشتری: اولین و مهم‌ترین وظیفه کارشناس فروش، ارتباط با مشتری است. وظیفه ارتباط با مشتری به این شرح است که کارشناس فروش باید با مشتریان مذاکره نموده و با مشتریان جدید نیز تعامل برقرار کند. نیازهای مشتریان را درک کرده راه حل مناسب را برای آن‌ها بیابد.
  2. پلنینگ فروش: یکی دیگر از وظایف کارشناس فروش، پلنینگ فروش و بازاریابی است. به این معناست که کارشناس فروش، باید پیشنهادی برای فروش بیشتر داشته باشد و استراتژی‌های آن را به کار بگیرد. تبلیغات را در سازمان به بهترین شکل مهیا کند و برای هر قدم خود، برنامه‌ای مناسب داشته باشد.
  3. ارتباط گرفتن با مدیران: کارشناس فروش باید با تیم فروش و همچنین مدیران شرکت ارتباط داشته باشد. یعنی گزارشات تحلیلی از معاملات فروش را تهیه کرده و فیدبک‌هایی که از محصولات جدید گرفته است را تجزیه و تحلیل نموده و برای اتخاذ تصمیم مناسب آن‌ها را دراختیار مدیران قرار دهد. اگر کارشناس فروش، این وظیفه خود را به خوبی انجام دهد؛ مدیران می‌توانند سیاست‌های غلط را اصلاح و سیاست‌های مناسب را تقویت کنند.
  4. معرفی محصولات و خدمات به مشتریان: یکی دیگر از وظایف کارشناس فروش، معرفی محصولات و خدمات به مشتریان است. در جلسه مذاکره که میان کارشناس فروش و مشتری اتفاق می‌افتد؛ کارشناس فروش باید به طور کامل و بدون اغراق محصول را به مشتری معرفی کند. همچنین خدماتی که به مشتری قرار است ارائه شود را بیان کند. در این وظیفه صادقانه توضیح دادن بدون هیچ اغراقی، مهم‌ترین رکن است.
  5. پیگیری مشتریان: کارشناس فروش در جلسه اول مذاکره باید کاری کند به جلسات بعدی کشیده و مسیر برای ارتباط مجدد برقرار شود. به طور مثال کاتالوگ محصولات را در اختیار مشتری قرار دهد. چند روز پس از جلسه اول برای پیگیری با مشتری تماس بگیرد.
  6. یادگیری رشد در زمینه بازاریابی و فروش: افرادی هستند که گمان می‌کنند؛ اطلاعاتی که دارند تا آخر عمر کاریشان کافی است و نیازی به تقویت و رشد ندارند. این دیدگاه کاملاً اشتباه بوده؛ زیرا کارشناس فروش باید همیشه در حال به روز رسانی اطلاعات خود باشد. چون می‌دانیم که تکنیک ها و استراتژی های جدیدی همیشه به بهتر شدن فروش اضافه می‌شود.

کارشناس فروش | مهارت های کارشناس فروش

 

مهار‌ت‌های کارشناس فروش حرفه‌ای

کارشناس فروش نباید فقط به تحصیلات و دانش خود بسنده کند. برای موفقیت در این شغل، باید مهارت‌هایی را در خود پرورش دهد که نیاز است هر کارشناس فروشی آن‌ها را داشته باشد. کارشناس فروش، تنها با مشتریان سروکار ندارد و باید بتواند با نیروهای درون سازمان نیز ارتباط برقرار کند و تعامل داشته باشد. پس از شرح وظایف کارشناس فروش، اکنون قصد داریم مهارت‌های یک کارشناس فروش حرفه‌ای را بیان کنیم تا بتوانید آن‌ها را در خود تقویت کنید. مهارت های کارشناس فروش شامل موارد زیر است.

  1. مهارت ارتباطی: اولین مهارت کارشناس فروش؛ مهارت ارتباطی است. یک کارشناس فروش موفق کسی است، که ارتباط خود با مشتریان را حفظ کند. خواسته‌های آنان را بفهمد و پیگیر مشتریان باشد.
  2. دانش محصول: کارشناس فروش باید محصولات سازمان را بشناسد و ویژگی آن‌ها را بداند.
  3. قدرت حل مسئله: کارشناس فروش باید بتواند مسائلی که در زمینه فروش به وجود می‌آیند را با قدرت حل کند و این قدرت را به مشتریان انتقال دهد، که توانایی حل مسائل را دارد.
  4. مذاکره: کارشناس فروش باید بداند که به عنوان کارشناس، با افراد بسیاری مذاکره می‌نماید. پس باید آداب معاشرت با دیگران را بداند. صحبت کردن و در عین حال سکوت کردن را نیز بلد باشد. نوع صحبت و نوع بیان کلمات را بداند.
  5. گوش دادن: کارشناس فروش باید به خواسته‌های مشتریان گوش دهد و در مذاکره اجازه دهد که مخاطب بیشتر صحبت کند و در میان صحبت‌ها، نیاز و خواسته‌های آن‌ها را درک کند.
  6. روانشناسی و مشاوره: شما قرار نیست در جلسات، صحبت‌های روانشناسانه کنید؛ اما باید بدانید که یکی از مهارت‌های مهم مشاوره دادن در ارتباط با محصولی است که مشتری قصد خرید آن را دارد.
  7. مدیریت بحران: هر سازمانی با بحران مالی مواجه می‌شود کارشناس فروش باید در این خصوص استراتژی‌هایی داشته باشد که آن را مدیریت نماید.

مبلغ حقوق کارشناس فروش در سال 1402

در تعیین مبلغ حقوق کارشناس فروش، عوامل مختلفی وجود دارد؛ مانند: نوع وظایف کارشناس فروش، سابقه کاری، مدرک تحصیلی، موقعیت جغرافیایی و… اما با توجه به اطلاعات به دست آمده در خصوص حقوق و دستمزد در سال 1402 میانگین حقوق کارشناس فروش، در سال جاری در ایران 20,000,000 تومان است. اما گاهی پیش می‌آید که یک کارشناس فروش با توجه به مهارت‌ها و تجربه‎هایی که دارد؛ این مبلغ را به 60 و یا 70 میلیون می‌رساند.

نرم افزار فروش مهمترین ابزار کار کارشناسان فروش

یکی از مهارت‌ها و وظایف کارشناس فروش کار با نرم افزار فروش است. نرم افزار فروش مهم‌ترین ابزار برای کار انجام وظایف کارشناس فروش است. باید بداند که چگونه معاملات فروش، پیگیری‌ها، درخواست‌ها و مشخصات مشتریان را در این نرم افزار ثبت کند. یکی از نرم افزارهای فروش که امروزه اغلب کارشناسان فروش با آن کار می کنند، نرم افزار حسابداری فروش آرین سیستم است.

معرفی یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری فروش

با شغل کارشناس فروش آشنا شدیم و دانستیم که وظایف و مهارت های کارشناس فروش چیست. اکنون می‌خواهیم یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری فروش را معرفی کنیم، تا بتوانید به عنوان کارشناس فروش حرفه‌ای، انتخاب نرم افزار مناسبی داشته باشید. نرم افزار حسابداری فروش آرین سیستم، یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری فروش است؛  که هر کارشناسی باید آن را در سیستم خود داشته باشد.

نرم افزار حسابداری فروش آرین سیستم با ایجاد امکان رزرو سفارشات قبل از فروش و ثبت سیستمی تمامی فاکتورهای فروش، از کمبود موجودی کالاهای انبار پس از ثبت سفارشات فروش توسط مشتریان جلوگیری می کند. ساماندهی مدیریت قراردادهای فروش و امکان ایجاد مدیریت فروش های انجام شده، از طریق نرم افزار فروش آرین سیستم به راحتی انجام می شود.

ارائه گزارشات از میزان فروش های انجام شده و موجودی انبار در لحظه، امکان ترتیب بندی برای فرآیندهای فروش و صدور اتوماتیک اسناد فروش، ازجمله مزایای نرم افزار حسابداری فروش آرین سیستم می باشد، که کار فروش را برای حسابداران و مدیران فروش آسان تر نموده است.

سیستم حسابداری فروش آرین سیستم، تمامی فرآیندهای فروش قابل پیگیری را از لحظه آغاز معاملات شروع می‌کند. رزرو سفارشات فروش و ثبت کلیه فاکتورها و قراردادهای بخش فروش به صورت کاملا سیستماتیک در نرم افزار فروش آرین سیستم، برنامه ریزی و مدیریت پروسه فروش را ساماندهی می‌کند. مهم ترین امکانات نرم افزار فروش آرین سیستم را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

 

کارشناس فروش | مهارت های کارشناس فروش

اگر قصد خرید یک نرم افزار فروش حرفه ای برای سازمان خود دارید، برای انتخاب هوشمندانه نرم افزار حسابداری فروش حتما با مراجعه به سایت آرین سیستم به آدرس www.ariansystem.net اطلاعات کامل تری درباره نرم افزار حسابداری فروش آرین سیستم بدست بیاورید و هوشمندانه برای سازمان خود نرم افزار مناسب را انتخاب کنید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان فروش آرین سیستم می توانید با شماره ۴۳۰۲۷-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا