عمومیمطالب برتر

چسب سیلیکون و آکواریوم چیست؟

معمولا افراد از یک چسب، انتظار کارایی زیادی دارند؛ اما واقعا این انتظار کمی دور از انصاف است. درست است که برخی از محصولاتی که در بازار وجود دارند، کاربردهای زیادی می توانند داشته باشند، اما این که بگوییم می توان از آن ها برای تمامی مصارف استفاده کرد، اغراقی بیش نیست. در این روزها و با توجه به افزایش قیمت ها در همه محصولات، خیلی از افراد به دنبال تعمیر وسایل خانگی خود هستند. وسایلی که معمولا شکسته شده و نیاز به چسباندن آن ها با انواعی از چسب دارند. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع چسب های سیلیکون آشنا کنیم. به علاوه، کاربردهای این نوع چسب را برای شما عزیزان مطرح می کنیم تا بتوانید قبل از خرید آن، متریال های تحت پوشش آن را پیدا کنید.

انواع چسب سیلیکون | تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم

انواع چسب سیلیکون

قبل از این که انواع چسب سیلیکون را به شما عزیزان معرفی کنیم، بهتر است این را هم بدانید که چسب سیلیکون و آکواریوم، چه فرقی با هم دارند؟ در حقیقت، چسب های آکواریوم خود از انواع چسب های سیلیکون محسوب می شوند. با توجه به محبوبیت زیادی چسب های آکواریوم، خیلی از افراد تصور می کنند این چسب ها، خود نوع جدایی از چسب های سیلیکون هستند. پس یکی از انواع پر کاربرد چسب های سیلیکونی، همین چسب های آکواریومی هستند. اما در ادامه ما انواع بیش تری از این نوع چسب را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع چسب سیلیکون | تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم

چسب سیلیکون خنثی

همانطور که از نام آن ها پیداست، این نوع چسب ها را از سیلیکون خنثی طراحی می کنند. در حقیقت، این نوع چسب به هیچ عنوان اسیدی نیست. همین موضوع هم سبب شده است تا چسب های سیلیکونی خنثی، نسبت به نمونه هایی که خاصیت اسیدی دارند، از مقاومت نسبتا بالاتری برخوردار باشند. یکی از معایب چسب های اسیدی که جلوتر هم به آن اشاره خواهیم کرد، بوی تند آن هاست. اما چسب های سیلیکون خنثی با توجه به این که تک جزئی و بدون خاصیت اسیدی هستند، از چنین عیبی برخوردار نیستند. به همین دلیل هم خیلی از افراد ترجیح می دهند به جای استفاده از چسب های سیلیکون اسیدی، از این نمونه استفاده کنند.

چسب سیلیکون استوکسی

شاید تاکنون متوجه شده باشید که تقسیم بندی چسب سیلیکون به انواع مختلف، براساس اسیدی و یا خنثی بودن آن ها صورت می گیرد. چسب سیلیکون استوکسی همان چسب های اسیدی هستند که برای ساخت آن ها، معمولا نوعی حلال را با سیلیکون ترکیب می کنند. پیش تر به این موضوع اشاره کردیم که چسب های آکواریومی، خود نوعی چسب سیلیکونی به حساب می آیند؛ اما نوع دقیق آن ها، همین چسب های سیلیکون استوکسی است. معمولا کاربرد چسب های استوکسی بیش تر برای درزگیری است. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که این نوع چسب، یا به صورت تک جزئی طراحی می شود و یا هم از دو جزئ برای تولید آن استفاده می کنند.

حتما تا به حال دقت کرده اید که چسب های آکواریوم، بوی نامطلوبی دارند. این دقیقا ویژگی چسب های سیلیکون استوکسی است. به همین دلیل هم باید از یکسری راهکارها برای کاهش این بوی بد استفاده کنید؛ در غیر این صورت، باید بوی آن را تا چند روز هم تحمل کنید. اما یکی از ویژگی های این نوع چسب که می توان جزو مزایای آن به شمار رود، مقاومت نسبتا بالای آن در دمای بالا و حتی پایین است. به علاوه، استفاده از آن بسیار آسان است و به راحتی می توانید آن را به کار ببرید.

چسب سیلیکون تک جزئی

منظور از این نوع چسب، محصولاتی هستند که برای خشک شدن نیاز به هاردنر ندارند. همین موضوع هم سبب شده است تا زمان بیش تری برای خشک شدن آن نیاز باشد. پیش تر به این موضوع اشاره کردیم که چسب های سیلیکونی را براساس اسیدی و یا خنثی بودن تقسیم بندی می کنند؛ اما تک جزئی و یا دو جزئی بودن، یکی دیگر از ملاک های تقسیم بندی این نوع چسب به حساب می رود. انواعی از چسب هایی که برای درزگیری مورد استفاده قرار می گیرند، در این گروه طبقه بندی می شوند؛ بنابراین، چسب های آکواریوم نیز جزو چسب های سیلیکونی تک جزئی به شمار می رود.

انواع چسب سیلیکون | تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم

دقت داشته باشید که چسب های تک جزئی و دو جزئی، خود می توانند به انواع خنثی و اسیدی تقسیم بندی شوند. به عنوان مثال، چسب های آکواریوم را می توان در گروه چسب های تک جزئی اسیدی قرار داد. اما چسب های آینه، جزو گروه تک جزئی خنثی قرار می گیرند.

چسب سیلیکون دو جزئی

تفاوتی که بین دو نوع تک جزئی و دو جزئی می توان قائل شد، ماکنیزم و مدت زمان خشک شدن آن ها است. دلیلی که سبب شده است تا سرعت خشک شدن چسب های دو جزئی نسبت به نوع یک جزئی بیش تر باشد، همین مکانیزم خشک شدنش است. در حقیقت، با ترکیب شدن دو جزء آن، واکنش شیمیایی رخ می دهد که سبب خشک شدن این نوع چسب می شود. اما در نوع تک جزئی، آن رطوبت و یا حلالی که در خود چسب وجود دارد، تبخیر می شود و پس از آن، شاهد خشک شدن این محصول خواهیم بود.

این موضوع را هم بدانید که از لحاظ استحکام، چسب های دو جزئی، گزینه مناسب تری هستند. معمولا افرادی که در حوزه نصب پنجره های دوجداره فعالیت می کنند، برای بالا بردن استحکام آن ها، از نوع دو جزئی بهره می گیرند. این نکته را هم مد نظر قرار دهید که هر چه تناسب بین دو جزء آن رعایت شده باشد، قدرت بیش تری در چسبندگی از خود نشان خواهد داد.

این موضوع را هم مد نظر قرار دهید که انواع چسب های سیلیکون، بسیار طیف گسترده ای دارد و معرفی هر یک، در این مقاله نمی گنجد.

کاربردهای چسب سیلیکون

خیلی از افراد، صرفا به دلیل سادگی استفاده از این چسب ها، به خرید آن ها روی می آورند. درست است که برخی از کاربردهای آن را نمی توان به هر کسی سپرد، اما این به دلیل سختی آن کار است نه سختی استفاده از چسب های سیلیکونی. شما می تونید برای انواعی از درزگیری، از چسب های سیلیکونی استفاده کنید. به عنوان مثال، درزهای زیادی معمولا در سینک های ظرفشویی به وجود می آید که می توانید با استفاده از این نوع چسب ها، آن ها را بپوشانید.

به علاوه، همانطور که گفته شد، می توان از این چسب ها برای درزگیری و حتی نصب انواعی از پنچره کمک گرفت. یکی دیگر از کاربردهای چسب های سیلیکونی که می توان به آن اشاره کرد، استفاده از آن برای نما و دکوراسیون داخلی است. در حقیقت برای این که بتوانید انواعی از وسایل را در دکوراسیون داخلی منزل خود بچسبانید، نیاز به این چسب ها خواهید داشت.

یکی از ویژگی هایی که سبب شده است تا از این چسب ها برای نصب پنجره های دوجداره استفاده شود، عایق بندی آن است. در حقیقت شما می توانید با استفاده از چسب های سیلیکونی، سطوح مختلف را نسبت به حرارت و حتی رطوبت، عایق بندی کنید.

چرا چسب آکواریوم کاسپین را انتخاب کنیم؟

همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، انواعی از چسب ها در بازار وجود دارند که شما می توانید هر یک را تهیه کنید. اما دقت داشته باشید که کیفیت در این نوع محصولات، باید در اولویت شما قرار بگیرد. اگر چسبی که خریداری می کنید از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، مطمئنا نمی تواند انتظار شما را برآورده سازد.  چسب آکواریوم کاسپین با توجه به ویژگی های بارزی که دارند، می تواند بهترین گزینه موجود در بازار باشند. این چسب های می توانند به خوبی درزهای موجود را بپوشانند و استحکام خوبی هم برای سازه شما به ارمغان آورند.

منبع : ابزار میهن

دکمه بازگشت به بالا