عمومیمطالب برتر

چک لیست سئو ⚡️ [آپدیت 2022]

چک لیست سئو

در صورتی که به تازگی سایت خود را درست کرده اید و احتیاج به انجام دادن سئو بر روی سایت خود دارید، بهتر است بدانید که در قدم نخست به محتوا و یک چک لیست سئو احتیاج دارید. پیروی از این چک لیست، به شما کمک میکند تا افزایش بازدید سایت و بلاگ سایت تان بیشتر شود.

چک لیست سئو چیست؟

هر وب مستر و متخصص سئو به یک چک لیست سئو نیاز دارد. زیرا با داشتن لیستی جامع از همه کارهایی که برای سئو باید انجام دهید، دیگر چیزی از زیر دستتان رد نمیشود. لینک سازی و فعالیت های سئو مقدماتی، کارهایی هستند که گاهی فراموش میکنید آنها را تکمیل کنید و در مواقع نیاز انجام نمی دهید.

 

چک لیست سئو چیست؟

چرا به چک لیست سئو احتیاج داریم؟

یکی از خصوصیت های فعالیت سئو، انجام دادن کارهای ریز و درشت است. این فعالیت‌ها به محض راه‌اندازی سایت شروع میشوند و برای هر قسمت از کارها با دسته ای از فعالیت های دیگر روبرو هستید. به عنوان مثال، هنگام انتشار محتوا، باید عوامل مختلفی از جمله عنوان مقاله، توضیحات متا، بهینه سازی تصاویر و… را در نظر بگیرید. به دلیل تعداد زیاد آنها، احتمال فراموشی برخی از این فعالیت ها زیاد است. به همه ی این موارد، فعالیت های حوزه سئو تکنیکال و سئو خارجی هم اضافه کنید. به همین علت داشتن یک چک لیست سئو برای انجام دادن کارهای سئو سایت ضروری میباشد.

انواع چک لیست سئو

کارهای مرتبط با سئو بسیار زیاد است که میتوان برای هر کدام یک چک لیست سئو ایجاد کرد. در ادامه متن به ارائه چک لیست پایه سئو، چک لیست سئو تکنیکال، سئو داخلی و خارجی خواهیم پرداخت.

پایه سئو

کارهایی که در چک لیست اولیه سئو وجود دارد، به معنای بالا بردن مستقیم موقعیت سایت شما در نتایج جستجو نیست. اما آنها به عنوان فعالیت های زیر بنایی در نظر گرفته میشوند که در نهایت رتبه سایت شما را بالا می برند.

  1. نصب کردن سرچ کنسول گوگل

یکی مهمترین ابزارها برای فعالیت های سئو، سرچ کنسول می باشد. به کمک سرچ کنسول میتوانید نحوه عملکرد سایت خود را در نتایج جستجو مشاهده کنید. کلمه کلیدی هایی که در آن ها رتبه گرفته اید را مشاهده کنید، خطاهایی که در سایت وجود دارد را پیدا کنید و فایل سایت مپ را وارد کنید.

  1. نصب کردن گوگل آنالیتیکس

با کمک این ابزار، میتوانید تعداد بازدیدکنندگان ‌سایت خود را بررسی کنید و مشاهده کنید که هرکدام از بازدید کننده ها از کجا وارد سایت تان میشوند و چگونه با سایت تعامل برقرار میکنند. چنانچه این افزونه را به سرچ کنسول متصل کنید، میتوانید از ویژگی های بیشتری نیز استفاده کنید.

  1. نصب افزونه سئو

چنانچه سایت شما وردپرسی بوده و به یک افزونه سئو احتیاج دارید، میتوانید از افزونه هایی مانندyoast ، rank math ، seo framework برای بهینه کردن و نیز سئو سایت خود استفاده کنید.

سئو سایت

 

  1. ایجاد سایت مپ

سایت مپ به موتورهای جستجو گوگل نشان میدهد که محتوا های سایت تان در کجا قرار دارند. در این صورت موتورهای جستجو میتوانند به راحتی مطلب های سایت تان را مشاهده و ایندکس کنند. این کار تاثیر زیادی بر روی سئو سایت دارد.

  1. ساخت فایل ROBOT.TXT

ROBOT.TXT یک فایل متنی بوده که به موتورهای جستجو اعلام میکند تا کدام قسمت از سایت را می توانند مشاهده کنند و به کدام قسمت اجازه سر زدن ندارند.

چک لیست سئو تکنیکال

اگر اصول فنی سئو سایت رعایت نشود، ممکن است سایت شما به رتبه‌بندی‌هایی که شایستگی دارد نرسد. در ادامه مهم ترین کارهای سئو تکنیکال را مرور خواهیم کرد.

  1. طراحی ساختار سایت

کاربران سایت و موتورهای جستجوی باید بتوانند راحت میان صفحه ها و موضوع های گوناگون بگردند و به هر چیزی که می خواهند دسترسی راحتی داشته باشند. به همین دلیل به محض راه اندازی سایت باید برنامه ای برای سازماندهی صفحات آن داشته باشید و دسته بندی محتوا و لینک های داخلی بین صفحات را از ابتدا تعیین کنید.

  1. اطمینان از قابل مشاهده بودن صفحه های سایت

اگر صفحات شما قابل مشاهده نباشد، گوگل نمی تواند آن ها ایندکس کند. بنابراین، مهم است که خطاهای مربوط به ROBOT را بررسی کنید. بی توجهی به این موضوع بر روی سئو تاثیر منفی می گذارد.

انواع چک لیست سئو

 

  1. اطمینان از قابل ایندکس بودن صفحه ها

ایندکس شدن صفحه ها با قابل مشاهده بودن آن ها تفاوت دارد. چنانچه در صفحه ای از سایت شما تگ نوایندکس بهره گیری شود، صفحه مورد نظر مشاهده میشود اما ایندکس نمی شود.

  1. بهره گیری از https

https پروتکلی برای صفحه های اینترنتی بوده که از اطلاعات اشخاص محافظت میکند. بهره گیری از این پروتکل منجر به ارتقای رتبه شما از طریق گوگل نیز میشود.

  1. دسترسی سایت فقط بر روی یک دامنه

سایت تان نباید با آدرس های مختلف قابل دسترسی باشد. زیرا مشکل هایی در ایندکس، امنیت و مشاهده سایت به وجود می آید. بهتر است آدرس های مختلف سایت را بر روی یکی از آن ها ریدایرکت کنید.

  1. بررسی سرعت سایت

سرعت صفحه های سایت به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل شناخته می شود. بهتر است بدانید که سرعت سایت نقش بسیار مهمی در ارتقا تجربه کاری سایت دارد.

چک لیست سئو داخلی

  1. بهره گیری از url های کوتاه

url صفحه های سایت در نتیجه های سرچ، نشان داده میشود. چنانچه از url کوتاهی بهره گیری کنید، به صورت کامل در معرض دید کاربر قرار می گیرد. url کوتاه در سئو سایت تاثیر بسزایی دارد.

  1. استفاده از عنوان های جذاب

عنوان صفحه های جذاب، عنصری بوده که در نتیجه های جستجو نمایش داده میشود. در صورتی که یک عنوان جذاب بنویسید، کاربر را ترغیب به کلیک کردن خواهید کرد.

  1. نوشتن توضیحات متا ترغیب کننده

توضیحات متا نیز قسمت دیگری است که در نتیجه های جستجو نمایش داده میشوند. از آنجایی که این قسمت طولانی تر می باشد، فرصت بیشتری برای توصیف محتوای آن صفحه خواهید داشت.

  1. لینک دادن به منابع مرتبط

لینک دادن به صفحه های مرتبط سایت، به کاربرها کمک میکند تا بتوانند راحت تر در سایت شما بگردند.

بازار کار رشته برنامه نویسی نی نی سایت | برنامه نویسی جاوا نی نی سایت

چک لیست سئو

چک لیست سئو خارجی

  1. در نظر گرفتن لینک های رقیب

با مشاهده کردن رقیب ها، میتوانید لینک های خارجی که میگیرند را بررسی کنید. این کار به شما کمک میکند تا بتوانید سئو سایت بسیار مناسبی داشته باشید.

  1. پس گرفتن لینک های از دست رفته

بایستی همیشه مراقب لینک های ورودی به سایت باشید. زیرا برخی اوقات امکان به هر دلیلی این لینک ها خراب شوند و یا از دست بروند. در این مواقع میتوانید با سایت مبدا تماس بگیرید و بخواهید که لینک سایت تان را درست کنند. این کار تاثیر بسیاری بر روی سئو سایت دارد.

  1. معرفی کردن سایت به دیگران

تا زمانی که دیگران سایت شما را نشناسند، نمیتوانند که به آن لینک بدهند. بر این اساس بهتر است تا میتوانید تلاش کنید تا سایت خود را به اشخاصی که حوزه های کاری شما علاقه دارند و میتوانند به آن لینک بدهند، معرفی کنید.

جمع بندی

این چک لیست سئو به شما کمک میکند تا همه ی فعالیت های سئو سایت خود را زیر نظر داشته باشید و بهترین نتیجه های ممکن را به دست آورید. همچنین در صورتی که به دنبال آموزش سئو مقدماتی هستید، میتوانید به سایت آکادمی وندو مراجعه کنید و اگر مشکلی یا سوالی در زمینه سئو دارید میتوانید در قسمت مشاوره سئو با همکاران ما ارتباط برقرار کنید.

دکمه بازگشت به بالا