عمومیمطالب برتر

چگونه از آب رفتن لباس جلوگیری کنیم؟

شستن پارچه نخی معمولاً برای تازه‌کارها کمی چالش‌برانگیز است. تنها کمی بی‌دقتی در نحوه شستشوی لباس نخی می‌تواند ظاهر آن را تغییر دهد و یا ملحفه موردعلاقه‌تان را غیر قابل استفاده کند. اما چگونه از آب رفتن لباس نخی جلوگیری کنیم؟ آیا چیزی در مورد نحوه شستن لباس نخ پنبه بدون آسیب به بافت پارچه می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس در می‌توانید با نحوه شستن لباس‌های نخی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد شستن لباس نخی پاسخ خواهیم داد.

آب رفتن لباس نی نی سایت | آیا پارچه لنین آب میرود نی نی سایت

علت آب رفتن پارچه چیست؟

لباس ها ساختار مختلفی دارند و هر یک از فیبر مخصوص به خود (مصنوعی یا طبیعی) درست شده اند. زمانی هم که این فیبرهای طبیعی و یا مصنوعی به داخل ماشین لباسشویی می روند، با آب سرد یا گرم و مواد شیمایی مخصوص شسته شده و فرایندهای شیمیایی گوناگونی روی آنها صورت می گیرد. در نتیجه این فرایندها و واکنش های شیمیایی است که لباس ها کمی تغییر سایز داده (مخصوصا لباس هایی با فیبر طبیعی) و اصطلاحا آب می روند. به واقع این واکنش های شیمایی را می توان اصلی ترین علت آب رفتن پارچه دانست.

برای جلوگیری از آبرفت پارچه، لباس را با آب گرم بشوییم یا آب سرد؟

بدون مقدمه باید بدانید هر چه دمای آب بیش‌تر باشد، احتمال آب‌رفتن پارچه نیز افزایش می‌یابد. شستشوی لباس با آب داغ و یا خشک شدن لباس‌ها در هوای گرم و خشک باعث کوتاه شدن و آب رفتن لباس می‌شود. علاوه بر این، آب سرد در نیز موثر است. البته برای جلوگیری از آبرفت پارچه لباس نکات مهمتری هم باید رعایت شود که در ادامه تمام این نکات را به شما آموزش خواهیم داد.

الیاف کوتاه پلیمری که در تهیه لباس استفاده شده‌اند، هنگام دوخت کشیده می‌شوند و سپس در بافت پارچه قرار می‌گیرند. قرار گرفتن الیاف پارچه در برابر هوای گرم یا آب داغ، مجددا این الیاف را به حالت قبل (و یا حتی کوتاه‌تر از آن) باز می‌گرداند.

برای جلوگیری از آبرفت پارچه باید قوانین سختی را رعایت کرد؟

به هر حال، خبر خوب این است که جلوگیری از آبرفت پارچه نخی، پشمی و پنبه ای همانطور که در ادامه این مطلب می خوانید، آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. کافی است نکات مربوط به اینکه لباس نخی را چگونه بشوییم که اب نرود را رعایت کنید. به همین منظور قبل از شستشوی لباس، حتما به جنس و علائم شستشوی آن دقت کنید. چرا که گاهی لازم است شستشوی لباس فقط توسط خدمات خشکشویی‌های معتبر و ممتاز انجام شود.

نکته مهم دیگر توجه به راهنمای شستشوی روی لباس است. در علائم شستشو مشخص شده است که هنگام شستشو باید به چه نکاتی توجه کنید. مثلا علامت دایره به این معناست که لباس را تحت هیچ شرایطی نباید در خانه بشویید و باید از روش‌های خشکشویی برای شستشوی آن استفاده شود.

خطر آب رفتن کدام پارچه ها بیشتر است؟

در مورد جنس پارچه به‌خاطر داشته باشید که پارچه‌های پشمی و پنبه‌ای آب بیش‌تری را هنگام شستشو به خود جذب می‌کنند، بنابراین این دست لباس‌ها را با آب سرد بشویید. در مورد لباس‌هایی با الیاف مصنوعی مانند نایلون و پلی‌استر، از آن‌جایی که آب کمتری جذب می‌کنند بنابراین در برابر دمای بالای آب نیز مقاومت بیش‌تری دارند.

البته با پیشرفت صنعت نساجی و پوشاک، احتمال آب رفتن لباس‌ها نیز بسیار کمتر از قبل شده است. با این وجود همیشه نسبت به لباس‌های نخی، حساس باشید و با فروشنده هنگام خرید صحبت کنید. اگر احتمال آب رفتن لباس وجود دارد، شاید بهتر باشد یک سایز بزرگ‌تر خریداری کنید.

جلوگیری از آب رفتن لباس: پارچه پنبه‌ای

پنبه شاید ساده ترین نوع آب رفتن لباس است که با توجه به ویژگی‌هایی که دارد به راحتی قابل حل است. همه چیزی که شما نیاز دارید یک شامپو بچه یا نرم کننده، آب ولرم، یک حوله و یک تشت (یا کاسه) است.

لباس خود را در داخل تشت یا کاسه قرار دهید، آن را با آب پر کنید و دو قاشق شامپو بچه یا نرم کننده به آن اضافه کنید. سپس آن را ۳۰ دقیقه بگذارید تا خیس بخورد. بعضی معتقدند شامپو یا نرم کننده را بشورید اما بعضی دیگر چنین اصراری ندارند.

صرفنظر از اینکه آیا شما شستشو دادن را انتخاب می‌کنید یا خیر، هدف نهایی شما این است که لباس خود را تا حد ممکن خشک کنید. یک راه آسان برای انجام این کار این است که لباس را روی حوله قرار دهید و همراه با حوله رول کنید، به طوری که حوله آب اضافی را بگیرد و آب از آن چکه نکند.

سپس لباس خود را با دقت باز کنید و آن را صاف پهن کنید تا خشک شود. حواستان باشد که لبه‌ها را بکشید یا از اجسام سنگین برای لبه‌ها استفاده کنید تا در طول فرایندخشک شدن، مواد پارچه جمع نشود. ای وای!  حالا دیگه تی‌شرت پنبه‌ای من قابل پوشیدنه

جلوگیری از آب رفتن لباس: الیاف مصنوعی

حالا بریم سراغ الیاف مصنوعی مثل پلی استر و ریون. باز هم مراحل باز کردن لباس شبیه مرحله رفع آب رفتن لباس با الیاف پنبه است. تشت را از آب ولرم پر کنید به ازای هر ۱ لیتر آب یک قاشق غذاخوری شامپو یا نرم کننده بریزید. الیاف مصنوعی فقط نیاز به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خیساندن دارند. پس از آن با توجه به حساسیت مواد، حواستان باشد که آن را با چلاندن خشک نکنید. در حالی که هنوز مرطوب است فرایند کشش ملایم را شروع کنید. مجددا با استفاده از قلابها یا اجسام سنگین وزن لباس را به هنگامی که در حال خشک شدن است، کاهش دهید. هنگام خشک کامل، مطمئن شوید که لباس‌های ظریف خود را به درستی نگه دارید تا کیفیت آن حفظ شود.

جلوگیری از آب رفتن لباس: پارچه دنیم (جین)

در مورد شلوارهای جین داستان کاملا متفاوت است. جین معمولا کمتر آب می‌رود اما زمانی که با سایر مواد مخلوط شود، این موضوع امکان پذیر است. دو راه برای این مشکل وجود دارد. راه اول این این است که شما وان را پر از آب کنید و به مدت ۱۵ دقیقه در حالی که را پوشیده‌اید در وان بنشینید، سپس راه بروید و بنشینید به طور مرتب برای یک ساعت این کار را انجام دهید تا شکل خودش را بگیرد. اگر چنین روشی برای شما خوشایند نیست پس همان روش باز کردن پارچه‌های پنبه‌ای را انجام دهید و سپس آویزان کنید تا خشک شود.

چگونه از آب رفتن لباس در انواع مختلف پارچه جلوگیری کنیم

تصور کنید که لباسی را که همین هفته پیش خریده‌اید و تنها آن را دو مرتبه پوشیده‌اید، شسته و بعد از خشک‌کردن آن متوجه می‌شوید که حالا دو سایز کوچک شده‌است. برای مقابله با این وضعیت چه کار می‌کنید؟ آن را کنار می‌گذارید؟ به دستان سرد و فراموش‌ شده کمد لباس‌هایی که دیگر قصد پوشیدن آن را ندارید می‌سپارید؟ یا آن را دور می‌اندازید؟ عجله نکنید.

اگر تار و پود لباس بعد از خشک شدن در هم فشرده شده‌باشد، اولین کار، کشیدن و باز کردن این گره‌ها در خلاف جهت است. به عنوان مثال شلوار یا شلوار کارگو را از پاچه‌ها بگیرید و به پایین بکشید. اما یادتان باشد که این تمام کاری که می‌کنید، نیست و کشیدن و رها کردن تنها کاری نیست که از دست شما برمی‌آید. علاوه بر این‌که راه‌های زیادی برای مقابله با آب رفتن لباس دارید، می‌بایست به جنس پارچه نیز توجه کنید.

مبارزه با آب رفتن لباس نخی در الویت است

به احتمال زیاد بیش‌تر فضای کمد لباس شما، توسط لباس‌های نخی اشغال شده‌است. برای همین دانستن نحوه مبارزه با آب رفتن لباس نخی اولویت دارد. بازگرداندن سایز اولیه لباس‌های نخی، بسیار ساده‌است. ابتدا سینک ظرفشویی را از آب ولرم و هم‌دمای محیط پر کنید. لباس نخی خود را در آب سینک غوطه‌ور کنید و بعد مقدار کمی شامپو بچه و یا نرم‌کننده لباس را به آب اضافه کنید و برای مدت سی‌ دقیقه صبر نمایید. بعد از سی دقیقه، آب سینک را خالی کنید، لباس را آب‌کشی کنید و در جایی پهن کنید تا خشک شود. لباس شما مثل روز اول، اندازه اندام شماست و بدین ترتیب دیگر با معضل کوچک شدن لباس‌تان مواجه نخواهیدشد.

مشکل آب رفتن لباس‌های کتانی و شلوار جین را به سادگی حل کنید

پارچه لباس‌های جین و البسه کتانی در برابر آب رفتگی مقاومت بیش‌تری از خود نشان می‌دهند. برای همین به ندرت ممکن است که کسی از آب رفتن لباس‌های جین بعد از شستشو ناراحت باشد. چون وقتی کسی لباس جین تازه شسته‌شده را می‌پوشد، درست مثل این است که در حال پرو کردن لباسی است که تازه قصد خریدن آن را دارد.

هیچ بعید نیست که تا این‌جای مقاله ما را همراهی کرده‌اید تا برای آب رفتن لباس خود راه‌حلی پیدا کنید. پس با ما همراه باشید، در ادامه به راه‌حل‌های جالب‌تری می‌رسیم.

آب رفتن لباس جین یا کتانی و یا به عبارتی کوچک شدن لباس جین‌تان بخاطر شرایط بد دمایی در هنگام شستشوی آن است. برای این‌که لباس آب‌رفته خود را به حالت اولیه برگردانید، ابتدا وان حمام را از آب گرم پر کنید. آب نباید به قدری گرم باشد که دست شما را بسوزاند. تنها به اندازه‌ای آن را گرم کنید که تحمل آن در مدت زمان طولانی برای دست شما سخت باشد. سپس تمام لباس‌های جین را در این آب بخوابانید و اجازه دهید که برای ۱۵ دقیقه در آب باقی‌بمانند. پس از ۱۵ دقیقه‌ آن‌ها را از وان بیرون بیاورید و در جایی برای خشک شدن پهن‌شان کنید.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا