عمومیمطالب برتر

چگونه عطر خوب انتخاب کنیم؟

هنر انتخاب ادکلن خوب، خریدِ اولین ادکلنی که می‌بینید نیست. عطری خوب است که از تمام جوانب مناسب شما باشد. هنرِ عطر زدن، یک مسئله کاملا شخصی و سلیقه‌ای است. در نهایت شما هستید که باید رایحه عطر را بپسندید. شاید عطر دوستِ شما خوش‌بو باشد مثل عطر میلانو اسپرت اما عطری که دوستتان استفاده می‌کند، لزوما مناسب شما نخواهد بود. انتخاب ادکلن و عطر مناسب، پیچیدگی‌های دیگری هم دارد. شاید چند سال پیش، از یک عطر به صورت مداوم استفاده می‌کردید اما در حال حاضر آن عطر برای شما قابل تحمل نیست. بعضی روزها هم می‌شود که عطر شما نسبت به عطر بقیه، تندتر و قوی‌تر به نظر می‌رسد اما چگونه؟

پاسخ این پرسش‌ها به بدن شما برمی‌گردد. عملکرد بدن هر انسان می‌تواند متفاوت نسبت به فرد دیگری باشد. این عاملی است که روی انتخاب عطر، تاثیر مهمی دارد. از این رو برای انتخاب ادکلن مناسب نظیر ادکلن میلانو مردانه ،باید بدن خود را به خوبی بشناسید و عطرهای متفاوتی را امتحان کنید تا بالاخره بهترین عطر ممکن برای بدن خود را به دست آورید. در این راه، عواملی چون نوع و طبع رایحه، جنسیت و انواع پوست مهم هستند که به بررسی آن‌ها در این مطلب می‌پردازیم.

تاثیر عطر روی انواع پوست

اولین و مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در رایحه ادکلن، به نوع پوست شما برمی‌گردد. پوست شما ممکن است خشک یا چرب باشد. اگر پوستی چرب‌تر از حد معمول داشته باشید، بهتر است عطر کم‌تری اسپری کنید تا تاثیرگذاری و ماندگاری آن بالاتر برود. غدد چربی در پوست، ماده‌ای به نام «سبوم» تولید می‌کنند که از طریق فولیکول‌های مو به سطح پوست می‌رسند. رژیم غذایی، سبک زندگی و میزان استرس بر بوی این چربیِ پوست تاثیر می‌گذارند. بنابراین اگر پوست چرب‌تر از معمول دارید، بدن شما بوی مشخص‌تری دارد و بوی بدن شما با عطری که استفاده می‌کنید، مخلوط می‌شود.

آزمون انتخاب عطر | ادکلن مناسب

از طرفی در پوست‌های خشک، عطر خیلی سریع تبخیر می‌شود. روغن، یکی از مواد تشکیل‌دهنده عطر است که به ماندگاری آن روی پوست کمک می‌کند. اگر پوست شما خشک است، عطر ماندگاری کم‌تری خواهد داشت و باید میزان بیش‌تری از آن را استفاده کنید. بهتر است اگر پوست خشکی دارید، پیش از استفاده از عطر، پوستتان را مرطوب کنید. رطوبت پوست، کلید ماندگاری و شدت بالاتر عطر است.

طبع عطرها

شناخت رایحه‌های مناسب و سازگار با طبع شما، از نکات مهم در انتخاب ادکلن است. عطرها به دو طبع سرد و گرم تقسیم می‌شوند. عطرهای سرد معمولا برای فصول گرم سال از جمله تابستان به کار می‌روند. مثلا عطرهایی که رایحه تند و گرم دارند، برای فصل تابستان مناسب نیستند چون ممکن است باعث سردرد شوند. عطرهای گرم هم در روزهای سرد سال مثل پاییز و زمستان به کار می‌روند. از طرفی عطرهای ترش و خنک برای فصل زمستان چندان به کار نمی‌آیند. در فصل بهار هم با توجه به دمای هوا، می‌توانید طبع عطر خود را انتخاب کنید. جست‌وجو در اینترنت و فروشگاه‌های اینترنتی، می‌تواند اطلاعات خوبی در این زمینه به شما بدهد.

شناخت خانواده رایحه‌ها و ویژگی آن‌ها

در بخش قبل از طبع سرد و گرم عطرها گفتیم. در این قسمت می‌خواهیم به صورت مفصل‌تر به بررسی رایحه‌ها و تناسب آن‌ها با فصل‌ها بپردازیم. عطرها به طور کلی چهار نُت دارند. نت عطر، همان رایحه‌هایی است که از عطر استشمام می‌شود. رایحه‌های گل، رایحه‌های شرقی، رایحه‌های چوبی و رایحه‌های خنک، چهار رایحه اصلی عطر محسوب می‌شوند. عطرهای گرم مخصوص فصل زمستان، معمولا دارای رایحه‌ی تنباکو، چوب، چرم یا ادویه هستند. عطرهای سرد مخصوص فصل تابستان نیز از رایحه‌هایی چون آب، گل‌ها و سبزیجات تشکیل شده‌اند. در فصل پاییز، می‌توان از عطرهای گرم با رایحه‌های نعناع هندی، مّشک و وانیل استفاده کرد. در فصل بهار هم عطرهای دارای رایحه‌های گل و مرکبات کاربردی است. در نهایت طبع شخص شما و سلیقه‌ای که دارید، در انتخاب ادکلن تعیین کننده است.

ترفندهایی حین خرید عطر

برای خرید ادکلن مناسب، باید رایحه‌های مختلفی را امتحان کنید. پس از بو کردن رایحه‌های مختلف، ممکن است بویایی شما با مشکلاتی مواجه شود. در این بین، می‌توانید بوی قهوه یا چای را استشمام کنید تا بویایی شما تازه شود. اگر این کار را نکنید، عطرِ ادکلنی که قبلا بو کرده‌اید ممکن است همراه شما بماند و در تصمیم‌گیری دچار مشکل شوید. برای تست کردن عطر، آن را به مچ دست و یا قسمت داخلی آرنج اسپری کنید. برای خرید ادکلن میلانو ،حتما خودتان آن را بو کنید و کاغذهای معطر فروشنده به دردتان نخواهد خورد. این کاغذها یا کارت‌های معطر، تمام رایحه‌ی عطر را به شما منتقل نمی‌کنند و نمی‌توانید قضاوت درستی داشته باشید.

برای خرید ادکلن، از دیگران مشورت بگیرید اما صرفا به خاطر توصیه‌ی کسی عطر یا ادکلن نخرید. پیش از خرید، حتما عطر را تست کنید. در نهایت اگر می‌خواهید یک ادکلن جدید بخرید، بهتر است ابتدا یک شیشه کوچک از آن را خریداری کنید زیرا ممکن است قضاوت اولیه شما حین خرید، به هر دلیلی اشتباه شود. پس با خرید یک شیشه کوچک، صرفه‌جویی کنید. اگر هم رایحه ادکلن جدید را پسندیدید، می‌توانید در آینده یک شیشه بزرگ‌تر بخرید.

میزان ماندگاری

برای انتخاب ادکلن، میزان ماندگاری بالا یک شرط مهم است. طبیعتا دوست ندارید بوی عطر شما دقایقی پس از استفاده از بین برود. از این رو عطری انتخاب کنید که ماندگاری بالایی داشته باشد. همان‌طور که گفته شد، میزان روغن در ماندگاری عطر تعیین‌کننده است و هر چه روغن بیش‌تر باشد، شدت بو و ماندگاری عطر بالاتر است.

پرفیوم، بالاترین غلظت روغن را میان عطرها دارد. پرفیوم‌ها بین 15 الی 30 درصد اسانس روغنی دارند. ادوپرفیوم، از 15 الی 20 درصد اسانس روغنی تشکیل شده که توسط آب و الکل، رقیق شده است. پس از پرفیوم و ادوپرفیوم، ادوتویلت‌ها قرار می‌گیرند که غلظت اسانس آن‌ها بین 5 تا 15 درصد است. در نهایت ادکلن‌ها هستند که میزان روغن آن‌ها 2 الی 4 درصد است و بقیه مواد تشکیل دهنده آن‌ها، آب و الکل است. ادکلن‌ها چون ماندگاری کم‌تری دارند و باید بیش‌تر اسپری شوند، حجم بیش‌تری نسبت به ادوپرفیوم و ادوتویلت‌ها دارند و قیمت‌شان هم پایین‌تر است. در انتخاب عطر و میزان ماندگاری، باید به تفاوت پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادکلن توجه داشته باشید.

 

معرفی ادکلن‌های محبوب چهار رایحه اصلی

همان‌طور که اشاره شد، نت‌های گلی، شرقی، چوبی و خنک چهار رایحه اصلی عطرها محسوب می‌شوند. در این بخش از مطلب، چهار محصول محبوب و پرفروش بازار با رایحه‌های مختلف را معرفی می‌کنیم. اگر به دنبال یک راهنمای خرید ادکلن هستید، این بخش را از دست ندهید.

رایحه خنک؛ ادوتویلت مردانه بولگاری

رایحه گلی؛ ادوپرفیوم زنانه شنل

تستر ادوپرفیوم شنل مدل کوکو مادموازل یک انتخاب جالب برای خانم‌هایی است که به دنبال خرید عطری خوب با رایحه گل یا میوه هستند. پس از استفاده از این ادوپرفیوم می‌توانید بوی پرتقال و بهارنارنج را استشمام کنید. این ادوپرفیوم ماندگاری بسیار بالایی دارد.

رایحه چوبی؛ ادوپرفیوم مردانه الحمبرا

رایحه شرقی؛ ادوپرفیوم زنانه ورساچه

چهارچوب خرید را مشخص کنید

تصمیم بگیرید که تاچه مقدار پول میخواهید بپردازید

عطر ذاتا یک شیو کالای لوکس است و  تنوع قیمت آن در مارکهای مختلف میتواند بسیار تفاوت داشته باشد. برخی عطرها زیر ۲۰ هزار تومان هستند و این در حالیست که برخی دیگر صدها هزار تومان ( و حتی میلیو تومان) ارزش دارند. قبل از خرید، با خود تصمیم بگیرید که قصد دارید تا چه مقدار پول برای عطرتان هزینه کنید.

اگر عطر یا ادکلنی که میخرید یک هدیه است، هر دو آیتم وضعیت مالی و رابطه خود را با شخص دریافت کننده هدیه در نظر بگیرید. ممکن است زمانی که قصد دارید آن عطر را به همسرتان هدیه دهید، نسبت به زمانی که قصد دارید آن عطر را به شخصی که زیاد هم با او آشنایی ندارید و نزدیک نیستید هدیه دهید، بخواهید تا مبلغ بیشتری خرج کنید. به هر حال تصمیم خود و محدودیت های مالی را اعمال کنید ولی مد نظر داشته باشید که با هزینه کردن برای عطر یک امضا برای خود خریداری می کنید و شاید کمی هزینه بیشتر ارزشش را داشته باشد.

غلظت عطر  و یا ادکلن را انتخاب کنید

ماندگاری عطر و یا ادکلن از شاخصه های کیفیت آن است. با توجه به میزان ماندگاری عطر، اسامی مختلفی بر روی آن گذاشته می شود. به طور معمول، گران ترین عطرها به نسبت، از ماندگاری بالاتری نیز  برخوردارند و در عین حال عطرهای ارزان تر ماندگاری کمتری دارند و شما با توجه به نام نوشته شده بر روی شیشه عطر  قادر خواهید بود تا به نوع و غلظت آن پی ببرید.

  1. ادوکلنeau de cologneادوکلن دارای کمترین غلظت عطر است و ماندگاری آن حدودا دو ساعت می باشد و ترکیب آن تقریبا ۳ تا ۵ درصد روغن محلول در مخلوط آب و الکل است.
  2. ادوتویلت: Eau de toilette ادوتویلت نیز اندکی بیشتر از ادوکلن غلظت دارد و ماندگاری آن سه تا چهار ساعت است و حدودا ۴ تا ۸ درصد آن روغن است.
  3. ادو پرفیوم: eau de parfum ادوپرفیوم  نیز نسبت به ادوتویلت غلظت روغن بیشتری دارد و ماندگاری آن حدودا شش ساعت است و ترکیب آن ۱۵ تا ۱۸ درصد روغن مخلوط شده با الکل است.
  4. پرفیومparfum ادوپرفیومی که بالاترین میزان غلظت را دارد، به سادگی پرفیوم نامیده می شود و قدرت ماندگاری آن بسیار بالا است و تمام روز میماند و حدودا ۱۵ تا ۳۰ درصد روغن ترکیب شده با الکل است.

انتخابتان را به یک خانواده یا مجموعه رایحه محدود کنید

تعیین کنید که خودتان  و یا شخصی که قرار است عطر را به او هدیه دهید به چه سبک رایحه یا بویی علاقه دارد. به طور کلی  عطرها از نظر رایحه  به چهار دسته تقسیم میشوند. البته لازم به ذکر است که بسیار از عطرها هم ترکیبی ظریف از ادقام این دسته ها  هستند. اگر می خواهید تا برای خودتان و یا شخصی عطر هدیه بخرید، دقت کنید که معمولا از چه سبک بویی استفاده می کند. اگر هم نمیدانید که خودتان به چه مدل بویی علاقه مندید نگران نباشید، قطعا زمانی که در مغازه مشغول بو کردن عطرها هستید متوجه خواهید شد که چه سبک بویی را بیشتر میپسندید.

عطرهای گرم وشیرین: بوی این دسته از عطرها همچون رایحه گل های تازه چیده شده هستند. رایحه های رایج در این دسته از گل هایی همچون رز، اسطوخدوس، میخک و شکوفه پرتقال گرفته میشود. این سبک از رایحه به دلیل شیرین بودن و زنانه بودن، در بین خانم ها بسیار محبوب است.

عطرهایی با رایحه شبیه به مرکبات و میوه ها: این دسته از عطرها بویی مشابه با بوی میوه و علی الخصوص مرکبات میدهند. نت های رایج در ساخت این عطرها معمولا از میوه هایی همچون نارنگی، گریپ فروت و لیمو ترش گرفته می شود اما گاهی هم برای این کار از برخی میوه ها شامل زردآلو، سیب و هلو نیز استفاده میشود. به طور کلی این رایحه ها شاداب و با طراوت هستند. و به صورت معمول ترکیبی هستند که شما به راحتی نمی توانید این بوی مرکبات را در آن ها تشخیص دهید.

عطرهای مشرقی و تند و تلخ: این دسته از عطرها بویی پیچیده و مشک مانند دارند و بسیاری از آنها حاوی نت هایی با بوی ادویه جاتی از جمله بادیان خَتایی یا  همان انیسون ستاره‌ای و دارچین و وانیل هستند.

عطرهایی مدیترانه ای با بوی چوب: این عطرها بوی خاک و چوب می دهند و بسیاری از آن ها بوی ترنج، زردآلو و نعنای هندی (پچولی) نیز  میدهند.

دکمه بازگشت به بالا