کارزار بزرگ عراقی‌ها برای تحریم کالاهای اسرائیلی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مخبران، جنگ در غزه به صد و هشتمین روز خود رسیده است و هرچند دولت‌ها جز بیانیه و محکومیت‌های مطبوعاتی، کاری از پیش نبرده‌اند، اما افکار عمومی جهانی به ویژه جهان اسلام دست به هرکاری برای توقف این بزرگترین نسل‌کشی پس از جنگ جهانی دوم می‌زند؛ از تظاهرات هفتگی تا تحریم شرکت‌های حامی اسرائیل؛ اخیرا نیز عراقی‌ها وارد گود شده و کالاهایی که به هر نحوی به رژیم اشغالگر مربوط می‌شود را تحریم کرده‌اند.

کارزار بزرگ عراقی‌ها برای تحریم کالاهای اسرائیلی

فعالان مدنی در شبکه‌های اجتماعی عراق، این روزها از مردم این کشور می‌خواهند تا شرکت‌های حامی اسرائیل را تحریم کنند؛ فراتر از فضای مجازی در کوچه و خیابان‌ها نیز می‌توان پوسترهای تحریم کالاهای این شرکت را مشاهده کرد.

همچنین باید گفت که استقبال خوبی نیز از این کمپین صورت گرفته است، به طوریکه در ابتدا تعدادی از جوانان در سه استان عراق شروع به تبلغ در شبکه‌های اجتماعی و در خیابان‌ها برای تحریم شرکت‌های حامی اسرائیل کردند و اکنون این کارزار به ۱۵ استان عراق از ۱۸ استان کشیده شده است.

در این راستا «عباس العطار» از مسئولان این کارزار، به الجزیره گفت که هدف اصلی آن‌ها فشار برای توقف جنگ در غزه و پشتیبانی از آرمان فلسطین و همچنین تجمیع همه عراقی‌ها از تمامی طیف و دسته‌ها ذیل موضع ضد اسرائیلی است.

وی افزود: «از جمله اهداف دیگر این کارزار می توان به گسترش فرهنگ تحریم و اثرات اقتصادی آن بر رژیم صهیونیستی در میان جامعه و محافل عراق و بیان اهمیت تحریم و نقش آن در برهم زدن توازن قوا اشاره کرد. افزون بر این، این کارزار به دنبال تأثیرگذاری بر واردکنندگان و بازرگانان عراقی به منظور جلوگیری از واردات کالاها و محصولاتی است که به هر نوعی حامی رژیم صهیونیستی هستند».

عباس العطار از دیگر اهداف کمپین یاد شده را فشار بر دولت عراق جهت جلوگیری از ورود کالاهای این شرکت‌ها به بازار عراق دانست.

او همچنین ارتباط با افرادی که می‌توانند به افکار عمومی جهت دهند، از جمله رهبران مذهبی و اجتماعی، چهره‌های رسانه‌ای، وبلاگ‌نویسان و دیگر گروههای پرنفوذ از جمله سندیکاها، اتحادیه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری را از دیگر اهداف این کارزار تحریم دانست.

به گفته او سه نفر این کمپین را به راه انداختند و اکنون به ۴۸۰۰ نفر در سراسر عراق از ۱۵ استان رسیده است. او همچنین به صفحه فیس‌بوک گروه خود اشاره کرد و گفت: «صفحه فیس بوک ما اعتماد مردمی زیادی را به خود جلب کرده است تا جایی که از صفحه انتشار نام محصولات و کالاهای رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی آن، به صفحه ای برای گرفتن مشاوره و طرح سوالاتی از جانب شهروندان در خصوص معرفی محصولات جایگزین بویژه کالاهای تولید داخل تبدیل شده است».

عباس العطار تأکید کرد که فراخوان‌ها موجب شده است تا جمع زیادی از عراقی‌ها با ورود به خیابان‌ها اقدام به چسباندن پوسترهای این کارزار در اماکن عمومی کنند.

العطار همچنین خبر داد حکمی قضایی مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات حامی رژیم صهیونیستی صادر شده است.

رکورد بازار کالاهای صهیونیستی

از سوی دیگر «سعود اسعد» یکی از صاحبان فروشگاه‌های عطر و لوازم آرایشی به الجزیره گفت که از زمان جنگ غزه، فروش کالاهای شرکت‌های حامی اسرائیل کاهش یافته است، او تأکید کرد کرد که «کمپین‌های تحریم بسیاری از محصولات موجود در بازار را هدف قرار داده که موجب کسادی بازار شده است».

با این حال او از این کارزار استقبال کرد و آن را نشانه‌ای از ایستادگی مردم عراق در کنار درد و رنج مردم فلسطین دانست.

تأثیر کمپین تحریم کالاهای شرکت های حامی اسرائیل تا جایی است که بسیاری از این شرکت‌ها به دلیل کمبود تقاضا اقدام به ارائه تخفیف برای مشتریان کرده‌اند.

نکته قابل توجه اینکه در عراق به ندرت تمامی گروهها و طیف‌ها حول یک مسأله به وحدت موضع می‌رسند و بسیاری از مسائل تحت‌الشعاع جهت‌گیری‌های مذهبی و سیاسی است؛ اما در خصوص فلسطین، تاکنون در چندین نوبت در یک روز واحد از جنوب تا شمال عراق شاهد تظاهرات ضد اسرائیلی بوده است که اوج آن را در تظاهرات بی نظیر ۲۹ آنلاین شاهد بودیم.

کارزار تحریم در کشورهای اسلامی

در سراسر کشورهای اسلامی با گسترش کارزار، فراخوان‌ها برای تحریم به ویژه در رسانه‌های اجتماعی پخش شدع و ده‌ها کسب‌وکار و محصول اسرائیلی یا مرتبط با آن در فهرست سیاه قرار گرفته‌اند که براساس آن خریداران تشویق شده‌اند که به جای این برندها به دنبال جایگزین‌های محلی در کشورهای خود باشند.

در مصر نیز شهروندان این کشور همزمان با جنایات وسیع رژیم اشغالگر قدس در غزه، تولیدات کشورهای حامی رژیم اسرائیل از جمله کوکاکولا، استارباکس و مک دونالد را تحریم کرده‌اند.


فردی در یکی از فروشگاههای مصر در حال بررسی مبدأ کالاست

در این راستا روزنامه دیلی تلگراف انگلیس نوشت که برندهای آمریکایی و اروپایی در سراسر غرب آسیا در معرض تحریم قرار گرفته‌اند و مصرف کنندگان در اعتراض به حمایت دولت‌های غربی از اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه به جایگزین‌های محلی روی می‌آورند.

در این راستا موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیشتر با اشاره به پیش‌بینی‌های اولیه از اثرات اقتصادی جنگ که توسط وزارت دارایی و بانک مرکزی این رژیم ارائه شده بود، تأکید کرد که ادامه جنگ پیامدهای مهم و بلندمدتی بر اقتصاد اسرائیل خواهد داشت.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا