اقتصادی

در راستای شعار سال، خانه‌های باکیفیت و ارزان می‌سازیم

معاون وزیر راه و شهرسازی برای ارائه «اعلامیه سال تولید مبتنی بر؛ ایجاد شغل دانش بنیان»؛ به همین منظور با برخی از آنها جلساتی برگزار کرده ایم که یکی از برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی در سال جدید، ارتقای فناوری ساخت و ساز است.

محمود محمودزاده در گفت وگو با مخبران، اظهار کرد: در حوزه املاک و مستغلات می توان گام های اساسی برای برآورده شدن اعلامیه سال بر اساس «تولید» برداشت. دانش‌بنیان، اشتغال‌زایی این امر در قالب صنعتی‌سازی ساختمان‌ها و ارتقای فناوری در این زمینه انجام می‌شود.

سه ویژگی کیفیت، سرعت و قیمت در نظر گرفته شده است

وی گفت: افزایش عمر مفید ساختمان ها، استفاده از انرژی های پاک و فعال سازی از مواردی است که در طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است. چندی پیش این موضوع مطرح شد و از شرکت‌هایی که می‌توانند در حوزه صنعتی‌سازی فعالیت کنند، خواسته شد تا از سه ملک در به‌کارگیری فناوری‌های خود در بخش مسکن حمایتی استفاده کنند.

محمودزاده در تشریح این سه ویژگی گفت: در زمینه صنعتی شدن کیفیت، سرعت و هزینه بسیار مهم است. در بحث کیفیت باید با این حجم از ساخت و سازهای مورد نیاز تغییراتی را در کشور ایجاد کنیم. از نظر روش اجرا، صرفه جویی در طراحی، کیفیت، قابلیت اطمینان بالای ساختمان، پیشگیری از حوادث و رفاه بالا برای استفاده کنندگان برنامه ریزی شده است.

سرعت ساخت باید کمتر از 2 سال باشد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در بخش پرشتاب قصد داریم از سنتی به صنعتی برویم. پروژه های ساخته شده به طور سنتی بین 1.5 تا 2 سال طول می کشد و ما سعی می کنیم این زمان را به کمتر از یک سال کاهش دهیم. ما در این مورد با صاحبان فناوری و سرمایه گذاران صحبت کرده ایم.

وی یکی دیگر از موضوعات کلیدی را قیمت تمام شده دانست و گفت: تاکنون اکثر شرکت هایی که فناوری خود را در صنعت ساختمان معرفی کرده اند، قیمت طرح های آنها بالاتر از قیمت ساخت و ساز سنتی بوده است. البته در دراز مدت سرعت و هزینه ساخت از نظر مصرف انرژی جبران می شود. اما از آنجایی که باید قدرت جامعه را که هدف نهضت ملی مسکن است در نظر بگیریم، باید قیمت تمام شده را به حداقل برسانیم.

به گفته محمودزاده، وزارت راه و شهرسازی از شرکت های فناور خواسته است که بعد اقتصادی را در نظر بگیرند. با توجه به مبلغ، چهار سال پیش سفارش دهید تا هزینه ها کاهش یابد. به عنوان مثال خط تولید باید در کارخانه احداث شود تا هزینه های تولید کاهش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر شرکت سازنده خط تولید سالانه 10 هزار واحد مسکونی تولید کند بعد از پنج سال به یک پروژه اقتصادی تبدیل می شود. اما اگر یک سال تولید کند و مشخص نباشد سال آینده فروش خواهد داشت یا خیر، ممکن است مقداری سرمایه گذاری ریسک داشته باشد. بنابراین تا پایان دولت مقرر شد خرید یا پیش خرید برای سرمایه گذارانی که هزینه های سربار آنها تا چهار سال قابل شکسته شدن بود، تضمین شود.

586 شرکت ساختمانی دارای تاییدیه فنی هستند

محمودزاده اعلام کرد: تاکنون 586 شرکت برای محصولات مختلف در حوزه فناوری ساختمان تاییدیه فنی دریافت کرده اند. ما با برخی از این گروه ها جلساتی داشته ایم و همچنان ادامه دارد. در سال جدید این موضوع بیش از هر زمان دیگری فعال تلقی می شود و موضوع اصلی وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا