گالری عکس صنعتی
گالری عکس صنعتی نامیست که برای گالری های تفکیک شده عکسهای صنعتی این مجموعه ، جهت آشنایی بیشتر شما با سبک ها در نظر گرفته شده است. از دیرباز تاکنون انواع بیشمار سبکها بر اساس مفهوم و مضمون در حوزه عکاسی جای گرفته است. امروزه عکسها در دستههای متنوع اعم از مستند، مناظر طبیعی، حیات وحش، سبک زندگی، مدلینگ، ورزشی، خبری و… تقسیم شدهاند. با وجود آنکه هنر عکاسی از انشعابات عدیدی برخوردار است، یکی از آنها تحت عنوان عکاسی تجاری با سایر بخشها متمایز میباشد.
عکاسی تجاری یکی از حوزههای عکاسی شناخته شده که تاثیر آن بر روی رونق و توسعه کسب و کار تقریبا غیرقابل باور است. اگرچه عکس تجاری با مقصود واحد در بسیاری از زمینهها کارآمد بوده اما خود بر دو نوع عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی طبقه بندی شده است. با آنکه گاها بسیاری از افراد سهوا عکاسی صنعتی را با عکاسی تبلیغاتی یکسان قلمداد میکنند اما این دو سبک با تفاوتهای فاحش از یکدیگر متمایز شدهاند.
مختصری درباره عکاس صنعتی
در جهان امروز با پیشرفت روزافزون تکنولوژی بسیاری از کارها و حرفه ها به سمت سادگی رفته است. هنر عکاسی نیز به واسطه تکنولوژی دست خوش تغییراتی شده است که اگر چه کیفیت تصاویر خروجی به مراتب و به صورت چشم گیری افزایش یافته است اما متاسفانه هنر عکاسی کم کم به صنعت عکاسی بدل گشته است. سال ها پیش یک عکاس برای اخذ یک عکس صنعتی مجبور به استفاده از فیلم های عکاسی بود و این اتفاق به معنی آن بود که عکاس به تعدادی که فیلم دارد می تواند عکاسی کند. به طور مثال یک فیلم ۳۶ عددی تنها ۳۶ بار این امکان را به عکاس می داد تا دکمه شاتر را بفشارد و اقدام به اخذ عکس صنعتی نماید.
این موضوع برای شخصی که به صورت تفریحی و از روی علاقه عکاسی میکرد شاید دغدغه بسیار بزرگی نبود. او شاید تمام فیلمش را هم می سوزاند به سراغ فیلم دیگری می رفت، اما برای یک عکاس در سطح حرفه ای دغدغه بسیار بزرگی بود. یک عکاس صنعتی را در نظر بگیرید که در خط تولید کارخانه ای مشغول عکاسی بوده و پس از هر عکس امکان بازبینی آن را نداشته است، پس می بایست پیش از فشردن دکمه شاتر تمام صحنه را عاری از عیب می کرد و در همان حال، با تجربه و تخصص خود میزان نور دهی را برای دوربین تعیین می کرد و پس از عکاسی ، در تاریک خانه فیلم هایش را ظاهر و عکس صنعتی نهایی و نتیجه را می دید.
عکس صنعتی
تصور کنید عکس صنعتی که در بالا اشاره کردیم از کیفیت مطلوبی برخوردار نبود، که در این صورت قابل جبران نبود. متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی استاتید عکاسی جای خود را به آزمون و خطاهای عکاسان نابلدی دادند که برای به دست آوردن یک عکس صنعتی گاهی تا ۱۰۰ ها عکس را می آزمایند. امروز هر شخصی گمان می برد که عکاسی یعنی داشتن یک دوربین خوب و حرفه ای و واژه عکاس دیگر آن معنی اصیل خود را از دست داده است.یک عکس صنعتی ،عکسی خالصانه صنعتی است بدون هیچ بزرگنمایی و سیقلی. به طور معمول در عکس تبلیغاتی ما به دنبال تبلیغ محصول خود هستیم و در این راه با استفاده از ابزارها و ترفندهای گوناگون در تلاش برای رسانیدن هدفی به مخاطب خود هستیم که این امر یا با دکوربندی ها صورت میگیرد یا با تکنیک های خاص عکاسی و ادیت.
در همین راستا گاه طراح گرافیک به عکس چیزی می افزاید یا از آن می کاهد تا مفهومی را القا کند. عکاس صنعتی در جستجوی واقعیت هاست، واقعیت هایی که در اصل وجود دارند و مجازی نیستند. عکاس صنعتی برای عکاسی خطوط تولید به سراغ زیبایی های طبیعی آن حرفه می رود و با تکنیک های خاص خود سعی بر عکاسی ای متفاوت از یک صحنه صنعتی دارد. در یک عکس صنعتی، عکاسی صنعتی سعی دارد صحنه ای واقعی ولی زیبا را در لحظه ای خاص ثبت کند.
تفاوت میان خلق و ثبت یک عکس صنعتی
در عکاسی تبلیغاتی، عکاس سعی میکند با ابزار، تجهیزات، تفکر و البته با استفاده از ترفندهای گوناگون صحنه ای زیبا و گاه فرا واقعی خلق کند. تقاوتی آشکار است میان ثبت و خلق. عکاس صنعتی به دنبال خلق و تفکری فرا حقیقی نیست، او به دنبال زیبایی های حقیقی رفته تا از میان هزاران صحنه ای که اتفاق می افتد، یک صحنه خاص آن را ثبت کند. به طور مثال در صنعت ریختگری، تخلیه مذاب بارها و بارها اتفاق می افتد، اما عکاس صنعتی منتظر میماند. بارها این تصویر را نگاه میکند و با بررسی تمامی عوامل، آن لحظه ای را ثبت میکند که فیگور مذاب ریز و پاتیل و زنجیرش در بهترین و زیبا ترین حالت باشد و خود مذاب نیز بهترین رنگ و حالت را داشته باشد.
این موضوع در عکاسی محصولات صنعتی نیز صادق است و آشکار. یک عکاس صنعتی ، با تخصص و نورپردازی حرفه ای، تصویری از یک محصول را در بهترین حالت آن به نمایش در می آورد، بدون هیچ دکور و اضافاتی در تصویر. پس می توان عکاس صنعتی را اینگونه معرفی کرد: عکاس صنعتی فردی است که با شکیبایی، زیباترین لحظه از اتفاقی را به تصویر میکشد که کاملا حقیقی و در حال انجام است، بی آنکه بزرگنمایی یا حتی ترفندی در میان باشد و این اصلی ترین تفاوتی است که میان او و یک عکاس تبلیغاتی وجود دارد. در گالری عکس صنعتی ما آثار ارزشمند این هنرمندان بصورت تفکیک شده در اختیار بازدید شما قرار گرفته است.
عکس صنعتی با کیفیت
هر شرکت یا کارخانهای که در زمینههای تولیدات کالا، تکنولوژی، انرژی و موارد مشابه فعالیت میکند، لازم است برای معرفی خود و برندسازی مناسب، حتما از ابزاری به نام عکس صنعتی استفاده کند. در واقع، عکاسی صنعتی بخش مهمی از برندیگ و تبلیغات یک کارگاه یا کارخانه صنعتی محسوب میشود. در کنار معرفی کیفیت کالا و محصول یک شرکت، ایجاد اعتماد مشتری نسبت به خط تولید، از دیگر کارکردهای عکاسی صنعتی است. امروزه ما بسیاری از کارخانههای قدیمی و مهم در کشور و یا حتی دنیا را با عکسهای صنعتی که در گذشته گرفته شده است، به یاد میآوریم و دقیقا به همین دلیل است که داشتن تعداد زیادی عکس صنعتی باکیفیت، به تکمیل شدن رزومهی یک برند یا کارخانه کمک زیادی میکند و بخشی از نوستالژی و تاریخ یک شرکت را تشکیل میدهد. در این محتوا قصد داریم راجع به ویژگیهای عکاسی صنعتی توضیحاتی ارائه دهیم و بگوییم چگونه میتوان یک عکس صنعتی باکیفیت تهیه کرد. در ادامه، از شما دعوت میکنیم همراه ما باشید.
عکاسی صنعتی چیست؟
عکاسی صنعتی همان طور که از نامش پیداست به معنای گرفتن تصویر از محصولات، تجهیزات، ماشینآلات و نیروهای فنی است. معمولا تصاویر صنعتی ، برای شبکههای اجتماعی و سایتها در فضای مجازی و یا برای تبلیغ و معرفی یک شرکت در مجلات و بروشورها و یا برای نصب در بیلبوردهای بزرگ گرفته میشوند. استفاده از عکاسی صنعتی در صنایع ساختمانی، معادن، کارخانجات، صنایع انرژی و همین طور حملونقل مرسوم است. شرکتها و کارخانهها، در قالب عکسهای صنعتی ، میتوانند تکنولوژی، کیفیت تجهیزات و میزان اتوماسیون و نحوه عملیات تولید کارخانهی خود را به رخ مخاطب و مشتری بکشانند تا با این روش، حس اعتماد مشتری را بیشتر به توانمندی خود جلب کنند.
چرا عکس صنعتی باکیفیت نقش مهمی در تبلیغات دارد؟
همانطور که اشاره شد عکاسی صنعتی یک بخش حیاتی و مهم از بازاریابی، برندسازی و در برخی موارد سوابق یک کارخانه به حساب میآید، اما موضوع کیفیت در عکاسی صنعتی مسالهی مهمی است که نباید آن را کماهمیت شمرد. زمانی که یک شرکت یا کارخانه، توجه کافی به بحث عکس صنعتی باکیفیت نداشته باشد و تصاویری بیکیفیت و فاقد ارزشهای هنری لازم را از محصولاتش یا خط تولیدش منتشر نماید، نمایانگر آماتور بودن چنین برندی است و قطعا توان جذب اعتماد مخاطب را نیز نخواهد داشت.
اهمیت و لزوم عکاسی صنعتی در این است که در بسیاری از مواقع، مشتری از آنچه که در پشت صحنه تولید یک محصول میگذرد، بیاطلاع است. مصرفکننده یک کالا یا خدمات، عموما در جریان پیشرفتها و مدرنیزاسیونی که دل صنعت رخ میدهد نیست و تصوری قدیمی و کلیشهای از روند تولید دارد. به واسطه عکسهای صنعتی هنرمندانه و با کیفیت، شما میتوانید توانمندی، منحصربفرد بودن و پیشرفت کاری خود را نسبت به رقبا به مشتری نشان دهید.
چهار شاخهی مهم عکس صنعتی
عکاسی صنعتی تنوع زیادی دارد اما ۴ دسته مهم از عکس صنعتی که معرف برند یک شرکت یا فعال اقتصادی است، عبارتند از :
- تصویر محصول
- پرتره شغلی
- عکاسی معماری، تجهیزات و خط تولید
- تصاویر حین کار
· تصویر محصول
وقتی میخواهید از هنر عکاسی به ویژه عکاسی صنعتی به عنوان یک ابزار قدرتمند در مارکتینگ و بازاریابی استفاده کنید، گرفتن تعداد زیادی عکس صنعتی باکیفیت از محصول تولیدیتان، یکی از مهترین کارهایی است که باید صورت دهید. برای تبلیغ و برندسازی، داشتن عکسهای جذاب از محصولات، از ارکان مهمی است که مدیر یک کارخانه یا برند تولیدی، باید بر روی آن سرمایهگذاری کند. مشتری بالقوه محصول شما، در بسیاری از مواقع از طریق همین عکسهای صنعتی است که تصمیم به خرید تولیدات شما میگیرد و یا اینکه حداقل توجهاش به محصول شما جلب میشود.
این تصاویر ممکن است از طریق سایت کارخانه یا افراد فعال در شبکههای اجتماعی، در فضای مجازی منتشر شود و مشتری یا افراد مختلف، در حین سرچ کردن و گشتوگذارهای اینترنتی، به تماشای محصول شما بنشینند. ممکن است عکس در قالب چاپی در یک برشور یا مجله تبلیغاتی نیز به چاپ برسد که در این صورت هم، تصویر باکیفیت فنی و هنری محصول شما، اولین قضاوت را در مشتری ایجاد خواهد کرد.
اگر شما مالک یا مدیر یک کارخانه نیستید و تنها به عنوان یک عکاس در حال مطالعه این محتوا هستید، تفاوتی در اصل داستان نمیکند؛ یادتان باشد که گرفتن عکس صنعتی با کیفیت و متنوع از نماها و زوایای مختلف بر مبنای تجربه کاریتان به عنوان یک عکاس، اولین و مهمترین کاری است که لازم است برای کارفرما انجام دهید.
· پرتره شغلی
به عنوان یک مدیر عامل یا تولیدکننده یک محصول یا خدمات، داشتن پرترهای از چهرهتان که نشان دهنده شغلتان باشد بخشی دیگری از اعتمادسازی و برندینگ شماست؛ یک پرتره زیبا و جذاب در دفتر کار یا محیط تولید، که بتواند پیامی از توانمندی و اعتماد به مخاطب را ارسال کند. در بسیاری از مواقع، این پرتره شغلی به عنوان تصویر پروفایل حساب کاربریتان در شبکههای اجتماعی استفاده میشود.
باید توجه داشته باشیم که دادوستد و تجارت، بههمان میزانی که به کیفیت یک محصول یا قیمت تمام شده کالا مربوط است به همان نسبت هم، مرتبط به حس اعتمادی است که شما به عنوان مدیر یا مالک یک شرکت در مشتری ایجاد میکنید. قطعا یک پرتره شلخته و بیکیفیت، بدترین پیامی است که میتوان به مشتری انتقال داد!
· عکاسی معماری، تجهیزات و خط تولید
منظور از عکاسی معماری در اینجا، عکاسی ارشیتکتال به معنای تصاویر ساختمانها و بناها که گونه مهمی از عکاسی محسوب میشود، نیست! بلکه در اینجا موضوع نشان دادن سازه و ساختمان کارگاه یا کارخانه و خطوط تولید است. برای یک برندسازی و تبلیغ موثر ، باید از داشتن تعداد زیادی عکس صنعتی باکیفیت از دفتر کار، سازه، ساختمان و تجهیزات کارخانه مطمئن شوید. این تصاویر باید حاوی اطلاعاتی باشد که اعتماد مشتری شما را جلب نماید.
به عنوان مثال انبارها، محیط تولید، تجهیزات، ایمنی و پاکیزگی، امکانات و هر چیز دیگری که مشتری را از حرفهای بودن و توانمندی شما مطمئن نماید. مثلا، یک کارخانه یا شرکتی که دارای تعداد زیادی ماشین برای حمل محصولاتش است و این ماشینها را در تصاویر به مشتری نشان میدهد، به طور ناخودآگاه به مخاطب خود این پیام را منتقل می کند که از جریان دائم تامین این کالا مطمئن باشد.
· عکس صنعتی حین کار
مبحث عکس صنعتی ، در گام نهایی خود به تصاویرِ حین کار ختم میشود. در بحث تبلیغات کالا و برندسازی، هرگز از گرفتن تصاویر حین کار، چه از خودتان و چه از نیروهای اجراییتان غافل نشوید. توانایی انجام کار به ویژه در مورد پروژههای فنی و مهندسی، مهمترین پیامی است که مخاطب از یک عکس صنعتی در حین کار برداشت میکند. چنین پیامی باعث ایجاد حس اعتماد در مشتری شما میشود و او راحتتر تن به امضای قرارداد با شما، یا خرید کالا یا خدماتتان میدهد. مثل عکاسی از کارخانه.
به طور معمول، مشتریها به دیدن چنین تصاویری که از مراحل اجرایی تولید است علاقمند است. عکس حین کار به مخاطب یادآوری میکند که شما پرسنل متخصص و تجهیزات لازم برای اجرای یک پروژه و یا تولید یک محصول را دارا هستید و وظیفه خود را به بهترین وجه انجام میدهید.
۴ نکته مهم برای گرفتن عکس صنعتی
پاکیزگی و ایجاد نظم
وقتی برای عکاسی صنعتی اقدام میکنید، حتما از پاکیزه بودن ماشینآلات و محیط کارگاه مطمئن شوید. محیطهای تولیدی و کارخانهها که دارای ماشینآلات هستند، به طور معمول با آلودگیهایی مثل روعن و گیریس و سایر ضایعات همراه هستند؛ وجود چنین مواردی در عکس، نما و ظاهری ناخوشایند به سوژه شما میدهد که شایسته است در ابتدا آنها را ابتدا تمیز و پاکیزه کنید.
تصویر از بالا
هرچند هر صحنه و محیطی، ویژگیهای خاص خود را دارد اما به عنوان یک اصل کلی، گرفتن عکس از نمای بالا از ماشینآلات، بهترین زاویه ممکن برای عکاسی است. در بسیاری از کارخانهها اتاقهایی در ارتفاع بالاتر وجود دارند که شما میتوانید از آنها برای قرار دادن تجهیزات عکاسی استفاده کنید تا تصاویری باکیفیت و جذاب از خط تولید یا پرسنل در حال کار بگیرید. در صورتی که چنین محلی در کارگاه یا محل کارتان وجود نداشته باشد میتوانید از تجهیزاتی مانند بالابرهای هیدرولیک هم برای عکاسی کمک بگیرید.از عکاسی هوایی هم می توانید برای برای عکاسی از محیط کارخانه استفاده کنید.
زمانبندی مناسب و سرعت عمل
به عنوان یک عکاس صنعتی باید بر روی مسئله زمانبندی تمرکز ویژهای داشته باشید. نورپردازی در محیط داخلی کارخانه با وجود تجهیزات و ماشینآلات در حال کار، میتوانند بزرگترین مانع برای گرفتن تصاویر صنعتی باکیفیت و مطلوب باشد. یک برنامهریزی دقیق که شامل زمانبندی درست از زمان عکسبرداری باشد، از مهمترین نکات مهم در عکاسی صنعتی به حساب میآید. باید به یاد داشته باشید که شما فرصت نخواهید داشت دائما خط تولید یک کارخانه را برای گرفتن چند قطعه عکس متوقف کنید و بهتر است از فرصت محدودی که دارید، به بهترین نحو استفاده نمایید.
آشنایی با تجهیزات عکس صنعتی
اصولا یک عکاس باید به اندازه کافی با تجهیزات عکاسی و نحوه تنظیمات آنها آشنایی کامل داشته باشد. با توجه به محدودیتهای که عکاسی صنعتی خصوصا در محیط داخلی کارخانه دارد، شناخت کافی از دوربین، لنز، شاتر و هر آپشنی که دوربین شما دارد بسیار ضروری است و به شما کمک میکند عکس صنعتی باکیفیت و جالب توجهتری بگیرید.
سخن پایانی
عکاسی صنعتی یکی از شاخههای مهم در عکاسی است که میتواند به گسترش کسبوکارهای جوان و نو ظهور کمک بسیاری کند و نقش مهمی در معرفی و شناسایی آنها به مخاطبان داشته باشد. با توجه به آنکه امروزه تصویر، نقش مهمتری از متن و یا حتی ویدئو در انتقال پیام دارد، ارزش یک عکس صنعتی باکیفیت و حرفهای، گاه بیش از هر چیز دیگری میتواند کمک کند تا شما تبلیغات موثرتری از برند و کسبوکار خود داشته باشید. اگر کسبوکارتان تازه و نوظهور است پیشنهاد میدهیم با اصول عکاسی صنعتی آشنا شوید و اقدام به گرفتن و انتشار عکسهای جذاب و منحصربفرد کنید و یا از شرکتهای تبلیغاتی که در این زمینه فعال هستند کمک بگیرید و مباحث تبلیغاتی خود را با خیالی آسودهتر، به آنها بسپارید.