علمی و پزشکیمطالب برتر

آیا کاشت مو باعث سرطان میشود؟

بسیاری از مردم می پرسند که آیا کاشت موی طبیعی باعث سرطان می شود؟ این موضوع کاملاً صحیح نیست و اساساً ماهیت کار جایگزینی موی طبیعی ربطی به سرطان پوست ندارد. مهم ترین عوامل ایجاد سرطان پوست عبارتند از: ژنتیک، برخی مواد معدنی مانند آرسنیک و سیلیکون، نور خورشید، هیدروکربن های سرطان زا و برخی بیماری های ارثی.

در سال های اخیر تمایل مردم به درمان های زیبایی مانند کاشت مو نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. یکی از دلایل اصلی این استافبال رو به رشد افزایش کیفیت این درمان ها و عوارض کم آن است. عوارض کاشت مو را می توان در مقایسه با فواید فراوان آن کاملا نادیده گرفت. اما لازم است مراجعه کننده قبل از اقدام از عواقب کاشت موی طبیعی به خوبی آگاه باشد. زیرا عدم آگاهی از عوارض باعث می شود فرد پس از درمان احساس نارضایتی و افسردگی کند.

لازم به ذکر است که همه سختی ها در همه مشاهده نمی شود. همچنین بسیاری از این عوارض پس از درمان یا با استفاده از داروها و مراقبت های تجویز شده توسط پزشک خود به خود برطرف می شوند.

صحبت از عوارض کاشت مو برای این است که مردم را آگاه کنیم که متقاضیان کاشت مو مقصر نیستند.

چرا مشکلات کاشت مو رخ می دهد؟

ریزش مو و طاسی می تواند در مردان و زنان در هر سنی رخ دهد. بنابراین این عارضه در افراد مسن شایع نیست. به عنوان یک روش جراحی کم تهاجمی، روش های کاشت مو راه حلی دائمی و دائمی برای طاسی و رشد مو هستند.

در فرآیند کاشت مو مانند سایر جراحی های تهاجمی و غیر تهاجمی، پس از اتمام عمل و شروع روند بهبودی و بهبودی بیمار، شاهد بروز عوارض جانبی هستیم. در واقع این مشکلات پاسخ طبیعی بدن به تغییرات ایجاد شده در حین جراحی بوده و کاملا طبیعی است. عوارض بعد از کاشت مو دو گروه است: عوارض طبیعی و سطحی و عوارض جدی و خطرناک. در واقع عوارض سطحی اجتناب ناپذیر است و در همه بیماران قابل مشاهده است.

چگونه از مشکلات جلوگیری کنیم؟

اگرچه کاشت مو یکی از کم تهاجمی ترین جراحی ها در مقایسه با سایر جراحی ها است، اما همچنان بعد از کاشت مو شاهد عوارضی هستیم. در واقع، تجربه عوارض جانبی رایج پس از کاشت مو، پاسخ طبیعی بدن به جراحی است و به گفته پزشکان، کاملا طبیعی است. البته می توان با مراجعه به پزشک مجرب و مرکز پزشکی تخصصی و رعایت توصیه های پس از کاشت از عوارض خطرناک و غیرعادی بعد از کاشت مو جلوگیری کرد.

از طرفی مراقبت صحیح و دقیق بعد از عمل توسط بیمار نیز می تواند در کنترل شدت عوارض بعد از عمل موثر باشد. در نتیجه می توان گفت که عوارض شایع و کوتاه مدت کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. اما اگر این عوارض تبدیل به عوارض شدید و طولانی مدت شد، باید به پزشک مراجعه کنید و وضعیت موجود را با او در میان بگذارید.

عوارض طبیعی کاشت مو

برخی از عوارض کاشت موی طبیعی با انتخاب نادرست کلینیک درمانی، کاشت مو توسط پزشکان کم تجربه یا حتی غیرمتخصص، کاشت مو با تکنیک نامناسب برای متقاضی، استفاده از ابزار و تجهیزات بی کیفیت همراه است. سهل انگاری فرد در مراقبت های پس از کاشت مو یا سهل انگاری کلینیک معالج در ارائه دستورالعمل های مراقبتی.

برخی از عوارض بعد از کاشت مو نیز عوارض طبیعی هستند و در واقع بخشی از روند بهبودی هستند. این عوارض با گذشت زمان ناپدید می شوند و نگران کننده نیستند. تمام عوارض کاشت مو در زیر توضیح داده شده است.

کاشت مو و عوارض بالینی

خارش در ناحیه اهدا کننده و ناحیه کاشت مو

خارش در بانک مو (ناحیه اهداکننده) و گیرنده (ناحیه پیوند) از عوارض کاشت مو است. این وضعیت عمدتا با خشک شدن پوست و تشکیل لکه های خونی همراه است. شستشو با شامپوی مخصوص و استفاده از اسپری سرم به مدت چند روز می تواند از شدت خارش بکاهد. البته استفاده از داروهای ضد التهاب برای کاهش شدت خارش رایج است اما مصرف این داروها باید با نظر پزشک انجام شود. ستیریزین اصلی ترین داروی مورد استفاده برای جلوگیری از خارش بعد از کاشت مو است 10. استفاده از ژل آلوئه ورا نیز در کاهش خارش موثر است.

همانطور که می دانید اگر با کومدون این نقطه را خراش دهید، ضایعات پاره شده و فولیکول های کاشته شده آسیب می بینند.

قرمزی پوست در ناحیه اهدا و پیوند مو

قرمزی پوست سر بعد از کاشت مو نیز یکی از عوارض کاشت مو است که به مرور زمان فروکش کرده و التهاب پوست را کاهش می دهد. اگر قرمزی پوست برای مدت طولانی ادامه داشت، مراجعه به پزشک ضروری است. پزشک از روش های درمانی مناسب برای از بین بردن قرمزی پوست استفاده می کند.

قرمزی پوست سر بعد از کاشت مو

احساس درد

بی حسی موضعی و استفاده از مسکن ها قبل از درمان باعث می شود در طول درمان احساس درد نکنید. استفاده به موقع از مسکن های تجویز شده توسط پزشک نقش بسیار مهمی در کاهش درد پس از کاشت مو دارد.

شایان ذکر است که شما فقط می توانید از مسکن های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. به طور کلی مصرف هرگونه دارویی بدون توصیه پزشکی پس از جلسه درمانی ممنوع است. علاوه بر این، باید قبل از شروع درمان، در طول مشاوره، تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید. بنا به صلاحدید پزشک، مصرف برخی داروها ممکن است قطع شود یا برخی از داروها با داروهای دیگر جایگزین شوند.

اگر با وجود مصرف مسکن احساس درد شدید کردید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

درد پس از درمان اغلب یکی از مشکلات کاشت موی طبیعی با استفاده از روش FUT است. اگر برش ایجاد شده برای برداشتن کرم نواری خیلی عمیق باشد، می تواند به اعصاب آسیب برساند و باعث درد شدید شود. ضربه به محل اهدا کننده و محل پیوند نیز می تواند با فشرده کردن اعصاب باعث درد شود. کار پزشک برای کاهش همه عوارض بعد از جراحی از جمله درد مهم است.

گاهی اوقات تزریق نکردن بی حس کننده به اندازه کافی می تواند باعث درد شدید شود.

سر بعد از حالت دادن به مو

بیهوشی در اهدا و براکی تراپی

معمولا اثرات بی حسی سر تا مدتی بعد از جلسه درمان شما را دنبال می کند. البته بیهوشی جای نگرانی ندارد و مدتی بعد از کاشت که اثرات داروهای بیهوشی از بین می رود، وضعیت شما کاملا طبیعی خواهد بود. گاهی اوقات اثرات بیهوشی در ماه های اول و تا ابتدای ماه ششم همراه شماست که جای نگرانی نیست.

حساسیت به آنفولانزای موضعی

امروزه از بی حسی موضعی عمدتاً برای درمان زیبایی استفاده می شود. حساسیت به داروهای بیهوشی نیز از عوارض کاشت موی طبیعی است. پاسخ بدن به داروهای بیهوشی متفاوت است. البته حساسیت به داروهای بیهوشی بسیار نادر است. معمولا در کلینیک معتبری مانند رایان هلث تست حساسیت بیهوشی بر روی همه افراد انجام می شود.

در صورت داشتن سابقه حساسیت به داروهای بیهوشی حتماً در مشاوره اولیه یا قبل از جلسه درمان به پزشک و پرسنل مرکز درمانی اطلاع دهید.

تورم بعد از کاشت مو

تجمع مایع در زیر پوست باعث التهاب یا تورم می شود. تورم یک عارضه اجتناب ناپذیر پس از کاشت مو است که معمولا در عرض 3 تا 5 روز برطرف می شود. کاشت مو در کاهش شدت التهاب پس از مراقبت موثر است. به عنوان مثال، کمپرس سرد تورم را کاهش می دهد. کمپرس سرد را نباید مستقیماً روی نواحی گیرنده قرار داد، بلکه معمولاً روی چشم ها و پیشانی قرار می گیرد. همچنین به طور کلی توصیه می شود هنگام استراحت چند بالش زیر سر خود قرار دهید تا سر بالاتر از بدن قرار گیرد. این فعالیت در کاهش التهاب و درد نیز موثر است.

ورزش باعث افزایش تورم پس از کاشت مو می شود، بنابراین اغلب توصیه می شود بلافاصله پس از درمان از ورزش های سنگین خودداری کنید و با پزشکی مشورت کنید که می داند چه زمانی ورزش را شروع کند، حتی ورزش های سبک.

گاهی اوقات پزشک داروهای استروئیدی را برای درمان التهاب تجویز می کند. داروهای استروئیدی به صورت قرص در چند روز اول پس از جلسه درمان استفاده می شوند و یا می توانند به صورت تزریقی در پوست استفاده شوند.

علل تورم بعد از کاشت مو

عفونت بعد از کاشت مو

یکی دیگر از عوارض کاشت مو، ناحیه ای است که گرافت ها بریده شده و کاشته می شوند. به طور کلی احتمال عفونت پس از کاشت مو بسیار کم و کمتر از 1 درصد است. اما این عارضه از عوارض کاشت موی طبیعی نیز محسوب می شود.

عدم رعایت مسائل بهداشتی پس از درمان، مانند نحوه صحیح شستشوی سر پس از کاشت مو و بیماری های زمینه ای مانند نقص سیستم ایمنی، از علل اصلی عفونت هستند. تورم، قرمزی پوست، درد و جوش از علائم عفونت هستند. برای جلوگیری از این مشکلات پیشنهاد میکنیم به بهترین کاشت مو در شیراز مراجعه کنید.

استفاده به موقع از آنتی بیوتیک ها طبق دستور پزشک، تعویض پانسمان و باز نکردن زودهنگام پانسمان برای جلوگیری از عفونت. آنتی بیوتیک ها معمولا یک بار در روز به مدت 3 روز تجویز می شوند. البته دستورالعمل های مصرف آنتی بیوتیک بر اساس شرایط تعیین می شود و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

عفونت بعد از کاشت مو

خونریزی بعد از کاشت مو

خطر خونریزی و باز شدن بخیه در کاشت مو به روش FUT بیشتر از روش های دیگر است. توصیه می شود 10 روز قبل از کاشت مو و 7 روز بعد از جلسه درمان از مصرف داروهای رقیق کننده خون آسپرین، موترین، وارفارین و داروهای غیر استروئیدی خودداری شود. البته قطع یا ادامه دارو بستگی به نظر پزشک دارد و تنها پس از نظر پزشک باید انجام شود.

ریزش مو بعد از کاشت مو

ریزش مو پس از کاشت یکی از عوارض کاشت موی طبیعی است که در تمامی روش های کاشت مو مشاهده شده است. ریزش موی شوکی معمولاً در بالا و زیر خط برش مشاهده می شود و معمولاً 3-4 ماه پس از ریزش مو به روند رشد طبیعی خود باز می گردد. التهاب، اختلالات گردش خون و ادم از علل ریزش مو هستند. معمولا در چنین شرایطی استفاده از ماینوکسیدیل موضعی منجر به رشد سریع مو می شود.

در تمام مراحل کاشت مو، بیش از 80 تا 100 درصد موهای کاشته شده طی 20 تا 40 روز پس از کاشت شروع به ریزش می کنند. 97 درصد از دریافت کنندگان پیوند مو ریزش مو را تجربه می کنند.

پس از این مرحله مو وارد مرحله خواب می شود و حدود 3 ماه در این مرحله باقی می ماند. پس از ماه چهارم، رشد طبیعی موهای جایگزین شده آغاز می شود. معمولاً 8 تا 9 ماه پس از کاشت، مو وارد چرخه طبیعی خود می شود. پس نگران ریزش مو بعد از کاشت موی طبیعی نباشید.

رشد و ریزش مو بعد از کاشت

مضرات و معایب بعد از کاشت مو

جای زخم یکی از عوارض کاشت موی طبیعی است که بسیار رایج است. شدت و شکل اسکار بسته به تکنیک کاشت مو و تخصص جراح متفاوت است. اسکارها (زخم، کورک یا بافت اسکار) معمولاً زمانی ایجاد می شوند که آسیب کاشت مو به درستی ترمیم نشود. گاهی اوقات، با بدتر شدن جای زخم، می توان آن را به صورت یک اسکار گوشتی یا یک کلوئید مشاهده کرد. اسکارها فقط از نظر زیبایی آزاردهنده هستند و خطری برای سلامتی ندارند.

برای جلوگیری از اسکار باید به نکات زیر توجه کرد:

در صورت کاشت مو به روش FUT و برداشتن پچ از قسمت تحتانی یا بالایی پوست سر، احتمال ایجاد اسکار بیشتر است.

در افرادی که سابقه اسکار و اسکار کلوئیدی دارند، احتمال ایجاد اسکار بسیار بیشتر است. کاشت مو به روش FUT معمولا برای این افراد توصیه نمی شود. این افراد بهتر است بر اساس روش و روش های FIT استفاده کنند.

جای زخم یکی از عوارض کاشت مو به روش FIT است که معمولاً موضوع مهمی نیست. در این تکنیک و سایر روش‌های مبتنی بر آن، در حین برداشت و کاشت گرافت‌ها، سوراخ‌های بسیار کوچکی در پوست سر ایجاد می‌شود که می‌تواند تبدیل به اسکار شود. سوراخ های ایجاد شده معمولاً قطر بسیار کوچکی دارند و اگر جراح مهارت کافی داشته باشد و از ابزار دقیق و ظریف تری برای برداشتن و کاشت گرافت ها استفاده کند، جای زخم بسیار کوچک خواهد بود. در این شرایط نقاط تنها زمانی نمایان می شوند که موهای شما خیلی کوتاه باشد.

شام بعد از رفع موهای زائد

سرفه و آبریزش بینی

یکی دیگر از عوارض نادر کاشت موی طبیعی سرفه و گلودرد است. گاهی این عارضه آزاردهنده 2 تا 3 روز پس از درمان ادامه داشت. علت دقیق ناشناخته است. با این حال، اعتقاد بر این است که تحریک عصب جمجمه علت اصلی است. شاخه های اعصاب جمجمه ای به عصب فرنیک می پیوندند. عصب فرنیک نقش کلیدی در تولید کهیر و سرفه دارد.

نازک شدن مو

نازک شدن مو یکی از عوارض کاشت مو FIT است. برداشت بیش از حد یا برداشت نامتعادل فولیکول ها از ناحیه بانک مو باعث ایجاد ظاهر نامتعادل در بانک مو می شود که قسمت هایی از بانک مو خالی و قسمت هایی پر است.

همانطور که در بالا ذکر شد، مهارت جراح در کاشت مو می تواند از برخی عوارض جلوگیری کرده یا از شدت آن بکاهد. این وظیفه پزشک است که تصمیم بگیرد پیوندها را بردارد یا کاشت. عمل صحیح پزشک از بروز این عارضه جلوگیری می کند.

نازک شدن مو بعد از کاشت مو

دفن فولیکول ها

گاهی در حین کاشت، ابزار سوراخ کننده فولیکول های مو را به عمق پوست می برد و به اصطلاح فولیکول را دفن می کند. البته در روش های جدیدتر کاشت مو مبتنی بر FIT مانند کاشت مو SUT، Micro FIT و Super FUE که از ابزارهای پیشرفته و دقیق تری برای جمع آوری و کاشت فولیکول ها استفاده می شود، مشکل دفن فولیکول ها به حداقل رسیده است.

سنکوپ پس از تغییر مو

Syncob نیز یکی از عوارض کاشت موی طبیعی است که بسیار نادر است و در انتهای عمل مشاهده می شود. سنکوپ باعث از دست دادن موقت هوشیاری شما می شود. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که جلسه درمان طولانی شود.

این عارضه نادر به دلیل درد، فشار خون بالا، قند خون پایین، کم آبی بدن یا عوامل دیگر رخ می دهد و خطرناک نیست. اقداماتی مانند هیدراتاسیون مناسب، تغییرات ناگهانی در وضعیت متقاضی (مثلاً ایستادن ناگهانی)، تنظیم یون های بدن و مراقبت هایی از این دست ممکن است از این عارضه جلوگیری کند.

نکروز بعد از کاشت مو

نکروز عارضه بسیار نادر کاشت مو به دلیل خطای جراحی است. اگر بخیه های مربوط به برش پوست سر در کاشت مو FUT به گونه ای گذاشته شوند که بر روی زخم فشار بیاورند، باعث کاهش یا قطع خون رسانی به ناحیه می شود. در نتیجه قطع خون رسانی، عوارض زیر رخ می دهد:

به دلیل کاهش خون رسانی، احتمال عفونت در ناحیه بانک مو را افزایش می دهد.

مرگ بافت در ناحیه خط مو؛

نکروز سلولی پوست (مرگ سلولی).

کیست های زیر جلدی

یکی از عوارض طبیعی کاشت مو، کیست های زیر پوستی است. کیست های زیر جلدی معمولاً توسط فولیکول های مدفون ایجاد می شوند. اگر فولیکول مدفون از پوست سر خارج نشود، می تواند منجر به تشکیل کیست شود. این کیست ها اغلب با تورم و درد همراه هستند.

نکروز بعد از کاشت مو

کوتاهی بیش از حد و ریزش مو

برداشت بیش از حد از بانک مو باعث آسیب دائمی به ناحیه بانک مو، نازک شدن مو و ریزش مو می شود. به همین دلیل همیشه توصیه می شود بیش از یک چهارم موهای ناحیه فولیکول را از بین نبرید.

این عارضه نیز در اثر کاشت مو در مراکز درمانی نامعتبر و یا عملکرد ضعیف جراح رخ می دهد.

رشد کم پیوندها

گاهی اوقات، گرافت ها در حین برداشت، آماده سازی یا کاشت به دلیل اشتباه جراح یا تیم درمان آسیب می بینند. پیوندهای آسیب دیده پس از پیوند رشد مطلوبی ندارند. این مشکل یکی از رایج ترین اشتباهات کاشت مو با روش FIT است. در کاشت مو به روش FUT شرایط برای برداشتن مناسب گرافت ها از روی نوار مناسب تر است و احتمال حذف ناقص فولیکول ها بسیار کم است.

لازم به ذکر است که کیفیت پایین مو نیز باعث رشد نامنظم گرافت های کاشته شده پس از کاشت می شود. به همین دلیل افرادی که موهایی با کیفیت پایین دارند با جایگزینی مو به نتیجه مطلوب نمی رسند.

التهاب فولیکول های مو

فولیکولیت یکی دیگر از عوارض طبیعی ریزش مو است که در محل پیوند دیده می شود. التهاب فولیکول ها یا فولیکولیت اغلب با مشکلاتی مانند آکنه همراه است که روی آکنه اعمال می شود. این عارضه که در صورت استفاده نادر است، به راحتی و بدون درد قابل درمان است. به طور کلی عدم رعایت بهداشت شخصی یا بیماری های پوستی باعث فولیکولیت می شود. در برخی موارد، واکنش پوست به موهای آسیب دیده می تواند باعث التهاب موهای خاکستری شود.

برای جلوگیری از التهاب فولیکول ها، استفاده از پماد آنتی بیوتیک 3 بار در روز توصیه می شود.

عوارض بعد از کاشت مو

رشد غیر طبیعی و منحنی رشد نامنظم

بی تجربگی یا عدم آموزش جراح می تواند باعث ایجاد خط رشد نامناسب و ظاهر غیر طبیعی مو پس از کاشت مو شود. اگر جراح تکنیک درمانی مناسبی را انتخاب کند و در کاشت مو تخصص کافی داشته باشد، موها پس از کاشت بسیار طبیعی به نظر می رسند و عوارض کاشت مو تا حد امکان به حداقل می رسد.

دکمه بازگشت به بالا