علمی و پزشکیمطالب برتر

آیا کاشت مو عوارض دارد؟

اگر از ریزش مو رنج می برید و پس از تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیده اید که کاشت مو مناسب ترین روش برای شماست، بهتر است با عوارض آن آشنا شوید. درک عوارض جانبی و خطرات احتمالی این تکنیک به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا کاشت مو انتخاب مناسبی برای شما است یا خیر.

انواع سیستم های کوتاه کردن مو از گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی شده اند که نتیجه این تغییرات کاهش عوارض و خطرات آن است. به همین دلیل است که بسیاری از مردم در سراسر جهان این روش را برای داشتن موهای رویاهای خود انتخاب می کنند.

با وجود همه این تغییرات نمی توان گفت کاشت مو هیچ عارضه ای ندارد. ما شما را با هر چیزی که ممکن است بعد از این روش با آن مواجه شوید آشنا می کنیم و راه حل هایی برای به حداقل رساندن عوارض جانبی ارائه می دهیم.

علل عوارض کاشت مو

کاشت مو تکنیکی است که در آن فولیکول‌های مو از یک قسمت از بدن (ناحیه اهداکننده) به قسمتی از پوست سر پیوند می‌شوند. بدیهی است که هر تغییری در بدن باید منتظر واکنش بدن نسبت به تغییر باشیم.

در فرآیند کاشت مو، مو برداشته می شود و با کمک تکنیک های مختلف، سوراخ هایی در ناحیه گیرنده ایجاد می شود و مو کاشته می شود. در این فرآیند پوست سر در ناحیه گیرنده و ناحیه اهداکننده آسیب می بیند و این مشکل عوارضی را به همراه دارد.

البته نباید فراموش کرد که کاشت مو یک تکنیک نادر است و عوارض آن جز در موارد نادری نمی تواند روی افراد تاثیر بگذارد. بعد از این جراحی سرپایی می توانید به فعالیت های روزانه خود ادامه دهید.

در نهایت راه حل ها و قوانینی وجود دارد که می توان با رعایت آنها آسیب کاشت مو را به حداقل رساند. این موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

کاشت مو معمولا در کلینیک های زیبایی معتبر انجام می شود، جایی که پزشک از بی حس کننده موضعی استفاده می کند تا تجربه درد را به حداقل برساند. با این حال، احتمال عفونت به دلیل خونریزی و آسیب به پوست سر وجود دارد. به طور کلی عوارض کاشت مو را می توان به عوارض بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم کرد.

بعد از کاشت مو

عوارض کوتاه مدت کاشت مو

پس از کاشت مو، ممکن است عوارضی مانند قرمزی پوست سر، از دست دادن حس در ناحیه اهداکننده یا گیرنده و پوسته پوسته شدن پوست سر را تجربه کنید. از طرفی این احتمال وجود دارد که کیست های کوچکی را در زیر پوست سر مشاهده کنید. خبر خوب این است که تمام عوارضی که در این مرحله ایجاد می شود کوتاه مدت هستند و پس از مدتی از بین می روند.

حساسیت به بی حس کننده های موضعی

در موارد بسیار نادر، بدن متقاضی ممکن است به ماده بیهوشی واکنش نشان دهد. در بیشتر موارد، این واکنش به دلیل ترس از متقاضی است. بنابراین توصیه می کنیم قبل از کاشت مو یک تست حساسیت برای بی حسی موضعی انجام دهید یا از پزشک خود بخواهید که این آزمایش را برای شما تجویز کند.

خون

مهم نیست که کدام روش کاشت مو، FUT یا FUE را انتخاب می کنید، هر دو روش شامل برش هایی توسط پزشک است که منجر به خونریزی می شود. البته اگر پزشک متخصص کاشت مو را انتخاب کرده باشید، خونریزی را به حداقل می رساند.

با این حال، ممکن است پس از این روش مقداری خونریزی را تجربه کنید. البته این عارضه را می توان با گذاشتن یک تکه پارچه روی پوست کنترل کرد. بنابراین، اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید یا شرایط پزشکی خاصی در ارتباط با لخته شدن خون دارید، این مسائل را با پزشک خود در میان بگذارید.

درد بعد از کاشت مو

اگرچه تکنیک FUT موثرترین تکنیک است، اما شما هنوز مقداری جراحی انجام می دهید و احساس درد به خصوص پس از کاشت مو به روش FUT طبیعی است.

در بیشتر موارد، پزشک برای کاهش درد شما یک داروی آرام بخش تجویز می کند. با این حال، موارد نادری وجود دارد که افراد پس از جراحی احساس درد می کنند. برای جلوگیری از چنین عوارضی، پزشک پس از عمل چندین مسکن برای شما تجویز می کند.

تورم

تورم یکی دیگر از عوارض کاشت مو است که اکثر افرادی که کاشت مو انجام داده اند تجربه می کنند. با این حال، تورم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد ورم در ناحیه پیشانی را تجربه می کنند، در حالی که برخی افراد ورم در ناحیه اطراف چشم را تجربه می کنند.

معمولا این حالت نیز پس از مدت کوتاهی کاهش می یابد، اما اگر تورم پس از مدت ها برطرف نشد، بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

سکسکه و سرفه

هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد، سکسکه یکی از عوارضی است که متقاضیان کاشت مو پس از این عمل تجربه می کنند. این عارضه کوتاه مدت است و تنها چند روز طول می کشد.

اثرات طولانی مدت کاشت مو

این روش درمانی علاوه بر عوارض کوتاه مدتی که برای کاشت مو ذکر شد، یک سری عوارض نیز دارد. در زیر به بررسی هر یک از عوارض طولانی مدت کاشت مو می پردازیم.

ریزش مو

بسیاری از افراد فکر می کنند که اگر کاشت مو انجام دهند، فقط رشد و ضخامت مو را می بینند. اما واقعیت این است که پس از انجام این روش متوجه ریزش مو خواهید شد.

در واقع ریزش مو یک فرآیند طبیعی پس از فرآیند کاشت مو است. البته جای نگرانی نیست. زیرا در این نوع ریزش مو فقط موها می ریزند و ریشه مو در پوست سر گیر می کند.

بنابراین، با گذشت زمان، موها دوباره از ریشه شروع به رشد می کنند. موهای تازه کاشته شده در عرض 2 تا 3 هفته پس از کاشت می ریزند و رشد موهای جدید 3 تا 4 ماه پس از کاشت اتفاق می افتد.

البته یک اتفاق نادر وجود دارد که موها غافلگیر می شوند و می ریزند. با این حال، حتی در این مورد نیز می بینیم که موها پس از چند ماه دوباره رشد می کنند.

ریزش مو بعد از کاشت مو

عفونت پوست

احتمال عفونت بعد از کاشت مو بسیار کم است. در واقع اگر پزشک مجرب و کلینیک معتبری را انتخاب کرده باشید با هیچ عفونتی مواجه نخواهید شد. اما گاهی با وجود بهترین شرایط، احتمال بروز عفونت وجود دارد که البته با یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک برطرف می شود.

خارش پوست سر

خارش پوست شاید شایع ترین مشکلی است که گیرندگان پیوند مو با آن مواجه هستند. خارش اغلب به دلیل تشکیل دلمه در محل لانه گزینی رخ می دهد. ساده ترین راه برای از بین بردن خارش پوست سر این است که بعد از هفته اول سر خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.

راش، مانند سایر عوارض جانبی کوتاه مدت، در عرض چند روز برطرف می شود. گاهی اوقات این عارضه ناشی از مصرف ماینوکسیدیل است که باید قطع شود.

بی حسی پوست

بی حسی پوست سر اغلب در طی عمل FUT رخ می دهد. زیرا در این تکنیک نواری از پوست از پشت سر برداشته می شود. با این حال، انتخاب یک پزشک ماهر می تواند تا حد زیادی از آسیب عصبی جلوگیری کند.

جای زخم

اگر روش FUE را برای موهای پرپشت انتخاب کرده باشید، لکه های کوچکی را روی پوست خود خواهید دید که در عرض چند هفته از بین می روند. علاوه بر این، زمانی که مو رشد می کند، زخم ها به تدریج زیر مو پنهان می شوند.

با این حال، اگر شما FUT دارید، باید منتظر یک جای زخم بزرگ روی پوست خود باشید. در واقع این اسکار با رشد مو و انتخاب مدل موی مناسب دیگر قابل مشاهده نیست.

ظهور یک تومور در سر

کیست ها زمانی ظاهر می شوند که پیوندی وجود داشته باشد که از پوست برداشته نشده باشد. اگرچه بیشتر این کیست ها به صورت جوش ظاهر می شوند، اما در موارد نادر شکل دیگری به خود می گیرند. خوشبختانه این کیست ها باید ظرف چند هفته ناپدید شوند، اما اگر اینطور نشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سنکوپ

سنکوپ یکی از نادرترین عوارضی است که می تواند در پایان فرآیند کاشت مو به خصوص در دوره های طولانی رخ دهد. قند خون پایین، درد، فشار خون بالا و کم آبی از جمله دلایلی است که منجر به این عارضه می شود. در اثر تشنج فرد غش می کند و برای مدت کوتاهی از هوش می رود.

نکروز

در طی فرآیند کاشت مو، اگر در حین بخیه زدن به زخم فشار زیادی وارد شود، خون رسانی به ناحیه قطع یا کاهش می یابد. در این صورت احتمال عفونت افزایش می یابد و با قطع خون رسانی، بافت ناحیه پوست می میرد و دچار نکروز می شود. البته نکروز را باید یک خطای نادر جراحی در نظر گرفت.

چگونه از عوارض کاشت مو جلوگیری کنیم؟

احتمال بروز هر یک از عوارض فوق وجود دارد، البته راه حل هایی وجود دارد که می تواند احتمال بروز این عوارض را کاهش دهد. مراقبت از کاشت مو، انتخاب پزشک مجرب و کلینیک معتبر را باید سه ضلع مثلث موفقیت کاشت مو دانست.

در زیر به برخی از مراقبت‌های مهم بعد از جراحی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا عوارض کاشت مو را به حداقل برسانید.

توجه به مراقبت های بعد از کاشت مو شیراز

همه چیز با کاشت مو انجام نمی شود. در حقیقت، بعد از عمل کاشت مو، با توجه به توصیه های پزشکی باید بهترین نتیجه ممکن را بگیرید. توجه به نکات زیر می تواند موثر باشد:

شستشوی ملایم مو: 1 تا 2 روز پس از کاشت مو می توانید به توصیه پزشک شستن موها را به آرامی شروع کنید. بهتر است تحت فشار مستقیم دوش قرار نگیرید و سر خود را به آرامی با دستان خود بشویید. شستن مو، خارش پوست سر، ظاهر شدن دلمه ها احتمال عفونت را به حداقل می رساند.

خوابیدن در حالت نشسته: پس از کاشت مو به مدت 48 ساعت، باید سبک خواب خود را در نظر بگیرید. به گونه ای که زاویه 45 درجه نسبت به تکیه گاه داشته باشید. به این ترتیب از آسیب رساندن به فولیکول ها جلوگیری می کنید. علاوه بر این، خوابیدن در وضعیت ثابت به کاهش چشمگیر التهاب کمک می کند.

اجتناب از ورزش و فعالیت های شدید: پرهیز از فعالیت های شدید از تورم و درد جلوگیری می کند. البته عرق تهدیدی برای فولیکول های مو نیست، اما فعالیت های ورزشی شدید باعث افزایش درد و التهاب می شود. پس از 7 تا 10 روز، می توانید فعالیت ورزشی شدید را از سر بگیرید.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید: تا دو هفته پس از کاشت مو از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. در صورت لزوم به بیرون بروید و سعی کنید زمان زیادی را زیر نور خورشید نگذرانید.

برای لیست کامل مراقبت های بعد از جراحی، حتما مقاله مراقبت های پس از کاشت مو در این وب سایت توسط دکتر دکتر را مطالعه کنید.

یک پزشک واجد شرایط را انتخاب کنید؛ اولین قدم برای جلوگیری از عوارض کاشت مو

کاشت مو روش چندان پیچیده ای نیست، اما موفقیت این عمل به شدت به تخصص پزشک شما بستگی دارد. انتخاب یک جراح آگاه و با تجربه می تواند از بسیاری از عوارض کاشت مو جلوگیری کند.

علاوه بر این، پزشک نقش مستقیمی در دستیابی به نتایج مطلوب کاشت مو دارد. تجربه و مهارت دو عامل مهمی هستند که متخصصان حرفه ای کاشت مو را از سایرین متمایز می کنند. تجربه به پزشک می گوید که فولیکول ها را در چه عمق یا جهتی قرار دهد تا بهترین نتیجه را به شما بدهد.

دکمه بازگشت به بالا