علمی و پزشکیمطالب برتر

آیا کامپوزیت دندان قابل برداشتن است؟

در بسیاری از موارد، افراد می خواهند لبخند خود را بهبود بخشند و با ونیرهای کامپوزیت لبخندی هالیوودی داشته باشند. اما آنها نگران هستند. مسئله این است که این افراد واقعاً 100٪ مطمئن نیستند که می خواهند تاج روی دندان های خود داشته باشند. آنها تقریباً می خواهند ونیرهای کامپوزیت را آزمایش کنند تا ببینند آیا کامپوزیت ها خوب به نظر می رسند یا خیر. با دکتر شیدا همراه باشید.

اکثر مردم می دانند که کامپوزیت های دندان دائمی هستند، اما برخی از افراد مطمئن هستند که برای کامپوزیت ها ارزش زیادی قائل نیستند، ممکن است بخواهند بعداً آنها را حذف کنند یا شاید بعداً بعد از کامپوزیت های دندانی، آنها را با لمینت سرامیکی ترجیح دهند. آیا در صورت ست شدن لمینت باید کامپوزیت دندان برداشته شود؟

تغییر – مرکب – وینر

من اغلب از اینکه به دندانپزشک نمی گویم که نمی توانم دندان را پر نگه دارم اجتناب می کنم زیرا می ترسم به دندانپزشک آسیب برساند یا اینکه دندانپزشک تلاش کمتری برای ایجاد دندان انجام دهد. جهت را به عنوان کار موقت ببینید. بنابراین سؤالات و نگرانی ها: آیا می توان قطعات دندان را بعداً از بین برد و اگر چنین است، آیا می توان آنها را با لمینت جایگزین کرد؟

اینکه کامپوزیت های دندان قابل جابجایی هستند یا نه بستگی به عملکرد دندانپزشک و مورد شما دارد. در برخی شرایط، “دندان های کامپوزیت” بدون تراشیدن ساختار دندان یا تراشیدن بسیار کمتر ساخته می شوند. اگر این در مورد مواد کامپوزیت شما صدق می کند و بعداً می خواهید ونیرهای کامپوزیت را بردارید و به دندان های طبیعی خود بازگردید یا “لمینت دندان” را جایگزین کنید، مشکلی نیست.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دیمون، عوارض ارتودنسی، تفاوت لمینت و سفید کردن، پرسش و پاسخ کامپوزیت دندان، آناتومی دندان، درمان لثه سیاه، ایمپلنت ارزان

با این حال، گاهی اوقات لازم است مقداری از مینای دندان برای ساختن کامپوزیت دندان تراشیده شود. اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از بین برود، با برداشتن کامپوزیت، دندان‌های شما بدون پوشش ظاهر می‌شوند، ممکن است حساس و مستعد پوسیدگی باشند.

از آنجایی که دندانپزشک مینای دندان می تواند مواد کامپوزیت را بدون تغییر ساختار دندان روی دندان قرار دهد، توصیه می شود قبل از استفاده از ونیر کامپوزیت به این موضوع توجه شود. در عین حال، باید به دنبال یک دندانپزشک زیبایی با تجربه باشید، زیرا این کار نتایج زیبایی بهتری را ارائه می دهد. فرقی نمی کند ماه ها یا سال ها تحت درمان های جامع دندانپزشکی قرار بگیرید، باید با لبخندی زیبا مطب دندانپزشکی را ترک کنید.


دندانپزشک زیبایی شما فرصت های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد تا نظر خود را در مورد هرگونه تغییری که می خواهید قبل از قرار دادن روکش روی دندان هایتان ایجاد کنید، بیان کنید.

تعویض ونیر کامپوزیت و لمینیت دندان

همچنین مواقعی وجود دارد که آرایش شما باید پاک یا تعویض شود. مثلا:

یک ونیر کامپوزیت ممکن است نیاز به اصلاح، تغییر رنگ یا شکل داشته باشد تا ظاهر طبیعی‌تری داشته باشد.

کامپوزیت دندان ممکن است در اثر ضربه یا نیرو آسیب ببیند و باید فورا تعویض شود.

روکش دندان چگونه برداشته می شود؟

دندانپزشک زیبایی شما ممکن است روش خود را برای برداشتن ونیرهای کامپوزیت در مورد مشخص شده داشته باشد.

دندانپزشک شما ممکن است بتواند با ایجاد شکاف در ونیر کامپوزیت، ونیر کامپوزیت آسیب دیده را از بین ببرد. محافظه کارانه ترین روش برای برداشتن روکش استفاده از لیزر واترلس است که بدون آسیب رساندن به دندان زیرین، روکش را جدا می کند. با استفاده از این روش به هیچ وجه به ساختار دندان آسیب نمی رسد.

ونیرهای کامپوزیت چگونه با ونیرهای لمینت جایگزین می شوند؟

کاشی های چینی قوی تر، طبیعی تر به نظر می رسند و عمر طولانی تری نسبت به کاشی های مصنوعی دارند. برای جایگزینی روکش با لمینت دندان، دندان شما باید فوراً برداشته شود تا لمینت ونیر و روکش دندان آماده شود. این عکس برای لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شود و در مورد نحوه ساخت روکش ها دستورالعمل وجود دارد. یک یا دو هفته طول می کشد تا دندانپزشک شما برای پودر دندان شما به آزمایشگاه برگردد.

در حین آماده سازی قالب ها در آزمایشگاه، روکش موقت ساخته می شود که با چسب موقت به دندان های شما متصل می شود. پس از آماده شدن لمینت های چینی، این لمینت ها در جلسه دوم دندانپزشکی روی دندان ها قرار می گیرند.

در این قرار ملاقات، دندانپزشک شما تناسب، شکل و رنگ روکش ها را ارزیابی می کند تا مطمئن شود که برای شما مناسب هستند. سپس دندانپزشک دندان های شما را به طور کامل تمیز می کند. این مرحله بسیار مهم است، زیرا از رشد باکتری ها در زیر روکش و ایجاد حفره جلوگیری می کند. وقتی این کار انجام شد، از یک ابزار پولیش برای ایجاد بافت زبرتر روی هر دندانی که روکش روی آن قرار می‌گیرد، استفاده می‌کنند. این کار چسباندن لمینت ونیر به دندان را آسان تر می کند.

سپس دندانپزشک شما تاج دندان را به دندان می چسباند آنها از نور ماوراء بنفش برای سفت شدن سریع لمینت روی دندان ها استفاده می کنند و به محض خروج از مطب دندان، لبخند جدید شما آماده می شود!

این نوبت دوم (جلسه ای که روکش ها روی دندان ها قرار می گیرند) معمولا حداکثر دو ساعت طول می کشد، اما در صورت استفاده از بی حسی موضعی می تواند 30 دقیقه دیگر طول بکشد.

منبع: کامپوزیت لیرینگ دکتر شیدا

دکمه بازگشت به بالا