نحوه چسب زدن دندان مصنوعی

قبل از آموزش نحوه استفاده از چسب دندان مصنوعی نیم نگاهی به نیازمندیهای سن خاص این محصول داریم. از لحاظ آمار جمعیت جهانی، پیش بینی می شود که تا سال 2050 دو میلیارد نفر سالمند 60 ساله در جهان زندگی خواهند کرد. این رقم بیش از دو برابر حال حاضر است. هر چه سن شما بالاتر باشد، احتمال اینکه تمام یا تقریباً تمام دندان های طبیعی خود را از دست بدهید، بیشتر می شود. تحقیقات نشان می دهد که در سراسر جهان تقریباً هیچ دستورالعملی در مورد استفاده صحیح از چسب های دندان مصنوعی توسط افرادی که از ست کامل استفاده می کنند وجود ندارد.

چرا باید از چسب دندان استفاده کرد؟

پروتزهای ایمن و مناسب جایگزینی برای ایمپلنت دندان است و می توانند به شما در زندگی روزمره، مثل قبل کمک کنند ، اما چسب های مصنوعی نیز می توانند در موارد زیر کمک کننده باشند:

در طول روز پروتزهای خود را محکم در محل خود نگه می دارند، بنابراین می توانید مطمئن باشید که آنها در دهان شما حرکت نمی کنند یا جابجا نمی شوند. این به شما امکان می دهد بدون نگرانی در مورد پروتزهای خود ، واضح صحبت کنید و لبخند بزنید.

قدرت جویدن را افزایش می دهد و از گیر افتادن ذرات غذا بین لثه و دندان مصنوعی جلوگیری می کند. این امر می تواند به جلوگیری از درد و سوزش و راحتی شما کمک کند ، و به شما در به اشتراک گذاشتن لذت غذا با خانواده و دوستانتان کمک کند.

در بخش زیر تعدادی از مسائلی که هنگام استفاده از چسب دندان مصنوعی باید رعایت گردد را بررسی کرده ایم. و برخی از نتیجه گیری ها را به رشته تحریر درآورده ایم: رضایت و راحتی بیمار مهمترین عامل تعیین کننده برای موفقیت کلی درمان پروتز در افرادی که از دندان مصنوعی کامل استفاده می کنند می باشد. چسب‌های دندان مصنوعی می‌توانند احتباس غذا و دانه ها را در زیر پروتزهای ست کامل دندان مصنوعی مناسب افزایش یا کاهش دهند.

استفاده از چسب دندان مصنوعی به نوعی برای بیمار مفید در نظر گرفته می شوند که ممکن است راحتی در جویدن یا خوردن و نوشیدن را افزایش دهند، رضایت روانی را فراهم کنند، اعتماد به نفس و در نتیجه آرامش عصبی و به دنبال آن رفاه روانی فرد را افزایش دهند، در حالی که حفظ و ثبات دندان در داخل دهان را افزایش می دهند، عملکرد خوردن و جویدن را نیز بهبود می بخشند. اثربخشی چسب های دندان مصنوعی نمی تواند کمبودهای قابل توجه دندان مصنوعی یا ایرادات و خرابی های آن را جبران کند. متخصصان باید در مورد استفاده و به‌کارگیری صحیح از چسب، جدا و تمیز کردن دندان مصنوعی راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های اساسی را به بیمار ارائه دهند.

زمان بهینه برای مشاوره در مورد استفاده از چسب بین بیماران متفاوت است. برای پروتزهایی که به صورت مناسب قالب گیری و نصب شده‌اند ممکن است یک بازبینی از دندان توسط پزشک کافی باشد. برای بیمارانی که درهنگام نصب یا بلافاصله پس از آن مشکلی در انطباق لثه‌ها با دندان مصنوعی پیدا‌می‌کنند نیاز باشد از چسب دندان استفاده گردد. این دستورالعمل ها با بهترین شواهد و بر اساس اجماع کارشناسان بین المللی کلیدی که از طریق منابع مختلف جمع آوری شده است و برای استفاده از چسب دندان مصنوعی پیشنهاد می شوند.

دندان

تثبیت پروتز کامل دندان بر روی لثه ها و انواع چسب دندان مصنوعی

این بدان معناست که استفاده کنندگان از دندان مصنوعی می توانند بدون هیچ راهنمایی در مورد بهترین روش استفاده از چسب دندان مصنوعی تصمیم بگیرند.  استفاده از دندان مصنوعی زمانی اتفاق میفتد که کاشت دندان امکان پذیر نباشد یا بیمار تمایلی به کاشت نداشته باشید. در این میان استفاده از دندان مصنوعی چالش های خود را دارد. مثل لق خوردن، آسیب به لثه و…

توصیه های متفاوت و گاه متناقضی در مورد نوع چسب، نحوه استفاده از آن، میزان استفاده، تعداد دفعات استفاده از آن و نحوه کندن یا جدا کردن آن وجود دارد. استفاده نادرست یا استفاده بیش از حد از چسب ممکن است عواقبی داشته باشد – اما استفاده بهینه از آن می تواند کیفیت زندگی، کیفیت رژیم غذایی و خورد و خوراک و رفاه کلی را برای استفاده کنندگان از پروتز کامل دندان مصنوعی بهبود بخشد.

موارد پر اهمیت در استفاده از چسب دندان مصنوعی

مراقبت بهینه از دندان مصنوعی

چهار مرحله کلیدی برای مراقبت بهینه از دندان مصنوعی، که در زیر خلاصه شده و به طور کامل در این مقاله درج گردیده است، به این صورت نتیجه گیری گردیده:

  1. پیش از استفاده از چسب دندان مصنوعی مطمئن شوید که دندان مصنوعی شما تمیز و خشک است. مقدار کمی کرم چسب دندان مصنوعی را روی آن قرار دهید (فقط باید یک بار در روز این کار را انجام دهید).
  2. دندان مصنوعی را داخل دهان خود قرار دهید و برای چند ثانیه دهان را محکم ببندید. اگر کرم چسب سرریز شد، بیش از حد استفاده کرده اید. هر مقدار چسب اضافی را پاک کنید و آن را قورت ندهید. به مدت 5 دقیقه چیزی نخورید و ننوشید.
  3. قبل از خواب، دندان مصنوعی خود را بیرون بیاورید. دندان مصنوعی و کام متصل به آن را به خوبی تمیز کنید تا هرگونه چسب از بین برود.
  4. از دندانپزشک خود برای قرار ملاقات منظم نوبت بگیرید تا بتواند دهان و دندان مصنوعی شما و نحوه فیکس شدن آن را بررسی کند.

انواع چسب های مخصوص دندان های مصنوعی

پیش از استفاده از چسب دندان مصنوعی باید بدانید مدل های مختلفی از چسب تثبیت کننده دندان مصنوعی وجود دارد. این مدل ها شامل چسب ژل، کرم ها، پودر های لقی و حتی پد ها می گردد. برخی از این مدل چسب های دندان مصنوعی رایحه ملایمی دارند که گاها برخی افراد این بو را نمیپسندند. از این جهت نوع بدون بو نیز از چسبها وجود دارند که کاملاً بی بو هستند.

از میان این تنوع‌ها چسب‌هایی که به صورت ژل یا کرم هستند به صورت مستقیم به قسمت پشت به عبارتی زیر دندان مصنوعی جاری می شود. بعد آن را روی لثه تثبیت میکنند و چند ثانیه محکم آنرا فشار می دهند. البته موردی که در استفاده از این نوع چسبها باید در نظر بگیرید اینست که بیش از حد از آنها استفاده نکنید و زیاد روی دندان نمالید از این جهت که ممکن است این مواد چسبی اضافی از زیر دندانها خارج شوند و به حفره دهان وارد و باعث ناراحتی شما شوند.

از نوع چسب هایی هستند که اکثرا باید در آب به صورت محلول درآیند. از این نوع پودرها برای ترمیم پروتز دندان و تنظیم آن برای قرارگیری صحیح آن بر روی لثه ها بهره گرفته‌می‌شود. پیش از زدن این نوع چسب بر پشت دندان، مقداری از آن را با آب طبق دستورالعمل ترکیب کنید.

برندهای چسب دندان مصنوعی

در گذر زمان، با توجه به این که تمام بدن انسان دچار تحلیل می شود، استخوان فک نیز از این تحلیل مستثنی نیست و در بعضی مواقع، افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند، دچار عارضه لقی دندان مصنوعی می شوند. به گونه ای که دندان های مصنوعی آنها، سر جای خودشان همانند روز اول فیت نمی مانند و داخل دهان آن ها حرکت می کنند.

روش های مختلفی برای بر طرف کردن این چالش در دندان های مصنوعی وجود دارد ازجمله: ساخت دندان مصنوعی جدید، ریلاین کردن دندان های مصنوعی یا ایجاد آستر در زیر دندان های قدیمی، کاشت ایمپلنت و سوار کردن دندان مصنوعی بر روی ایمپلنت ها و استفاده از چسب های دندانی. به عنوان برخی از برندهای معتبر چسبهای دندان مصنوعی برای استفاده از چسب دندان مصنوعی می توان از این مارک ها نام برد:

چسب دنتی پور – چسب پروفشنال – چسب پرودوفیکس – چسب : آلمان – چسب داینابیس: ایتالیا – چسب کورگا: ایرلند – چسب فیتی دنت: آلمانچرا باید نحوه استفاده و  طرز استفاده از چسب دندان مصنوعی را بدانیم؟ دندان های مصنوعی از دیر باز مورد استقبال گروه هایی از افراد قرار گرفته است که به علل مختلف دندان های طبیعی خود را از دست داده اند‌. از دست دادن دندان ها می تواند به علت عواملی از قبیل پوسیدگی دندان، مشکلات ژنتیکی و یا تروما و تصادفات صورت بگیرد.

استفاده از چسب دندان مصنوعی از نوع خمیری

چسب دندان مصنوعی عمومأ به صورت تیوبی در داروخانه ها موجود می باشد. نوع دیگری از این چسب ها به صورت پودری می باشند که البته کمتر رایجند. آن دسته از چسب های دندانی که به صورت تیوب یا همانند خمیر دندان مورد استفاده قرار می گیرند، باید به این صورت به کار برده شوند که دندان های مصنوعی کاملاً خشک باشند و بیمار لثه خود را قبل از استفاده از آنها آب بگیرد.

در واقع ما دارای یک سطح خشک در دندان های مصنوعی و لثه های مرطوب هستیم. این چسب ها می توانند پس از قرار گرفتن در زیر دندان ها، نقش یک آستر را بازی کنند و باعث شوند لقی دندان ها تا حدودی گرفته شود.

استفاده از چسب دندان مصنوعی از نوع پودری

هنگام چسباندن دندان مصنوعی با چسب پودری، دندان های خود را به طور کامل شسته اما خشک نکنید. مرطوب بودن دندان مصنوعی سبب چسبیدن کامل پودر به دندان ها می شود. پودر را به طور کامل و یکسان روی سطح دندان مصنوعی ریخته و سپس دندان ها را داخل دهان گذاشته و با انگشت محکم کنید. به دلیل اینکه چسب دندان مصنوعی پودری قدرت چسبندگی کمتری نسبت به چسب خمیری دارد، در دندانپزشکی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهم هنگام استفاده از چسب دندان مصنوعی

ممکن است این سوال ذهنتان را درگیر کند که آیا می توان بصورت دائم از این چسب های دندانی استفاده نمود؟ همان طور که اشاره شد، بیماران زمانی به سمت چسب های دندان می روند که دندان های مصنوعی آنها لق شده باشد.

بنابراین با این عمل ما تنها مشکل موضعی را برطرف می کنیم نه ایراد اصلی موجود را. و این مثال مانند این است که فردی به خاطر عفونت و درد ناشی از آن، روی به داروهای مسکن آورد. در این صورت بیمار درمان نشده و فقط علائم آن برطرف می شود. استفاده از چسب های دندانی نیز، راه کاری موقت و گذرا می باشد و به عنوان یک درمان دائمی تلقی نمی شود. بسیاری از بیماران از این چسب ها در مواقع خاص، مجالس، مهمانی ها استفاده می کنند.

نکته مهم در هنگام استفاده از چسب های دندانی، رعایت بهداشت دندان مصنوعی می باشد. چرا که این چسب ها بعد از مقداری استفاده، بزاق و مواد غذایی که زیر دست دندان می رود را به خود جذب می کنند و می توانند باعث تجمع باکتری ها و همچنین عوارضی ناشی از بیماری های قارچی بوی بد دهان می شوند.

چسب دندان مصنوعی چقدر دوام دارد؟

بسته به میزان لقی دندان ها، چسب های دندانی می توانند از چند ساعت تا یک روز، روی لثه ها باقی بمانند و دندان را در محل خود ثابت و بدون حرکت نگه دارند. در فک پایین که معمولا بیماران با آن مشکل بیشتری از لحاظ لقی دارند، چسب دوام کمتری دارد و در فک پایین معمولاً طی چند ساعت الی نیم روز، به واسطه جریان بزاق چسب دندان مصنوعی شسته شده و مجدّداً لقی دندان نمایان می گردد.

چیزی که اهمیت دارد این است که چسب دندان مصنوعی راه کاری کمک کننده برای زنان های کوتاه و برهه های خاص و مقطعی باشد. اما نمی‌تواند راه کاری دائم برای رهایی از لق بودن دندان های مصنوعی شود. بعلاوه، استفاده از چسب های دندانی می تواند باعث افزایش هزینه بیماران در استفاده از دست دندان شود و چنانچه دندان ها به روش مطلوب مجدد اصلاح گردند، می توانند هزینه های درمان را به مراتب کاهش داده و راحتی بیماران را افزایش دهند. در نهایت اگر شما دچار عارضه لقی دندان هستید و می خواهید این مشکل را به روشی بهتر درمان کنید، باید به شما بگوییم که دندان های مصنوعی نیاز دارند که هر ۴ الی ۵ سال و یا دفعه اول بعد از کشیدن دندان ها، شاید تا ۳ سال، تعویض گردند.

دکمه بازگشت به بالا