عمومیمطالب برتر

آب تصفیه شده و طعم آب: چگونه دستگاه تصفیه آب طعم و بوی آب را بهبود میبخشد؟

ممکن است با نوشیدن یک لیوان آب متوجه شوید که طعم آب تلخ شده است. شاید وقتی اولین جرعه فنجان چای را بنوشید احساس کنید طعم چای عوض شده است و مثل همیشه نیست؛ این چای نمیتواند خستگی را از تن به در کند! احتمال دارد زمانی که شربت را آماده کرده‌اید و می‌خواهید طعم آن را بچشید؛ متوجه مزه عجیب آن بشوید و شکر بیشتری را اضافه کنید، غافل از آن که مشکل از آب است!
نگران نباشید؛ تلخی آب نشانه خطرناکی نیست اما در اولین فرصت برای آن کاری انجام دهید. مهم نیست که چه زمانی متوجه این موضوع می‌شوید؛ تازه به خانه برگشته‎‌‌اید و خسته‌اید یا این که برای میزبانی یک مهمانی آماده می‌شوید. در هر صورت باید هر چه زودتر برای رفع این مشکل اقدام کنید.

چگونه تلخی آب را برطرف کنیم؟

بیشتر دستگاه‌های تصفیه آب خانگی 6 مرحله‌ای هستند. در واقع بهتر است هنگام ، دستگاهی را انتخاب کنید که حداقل 6 مرحله داشته باشد. دستگاه‌های 3 مرحله‌ای که وجود دارند، قادر به حذف بسیاری از مواد مضر نیستند و به معنای واقعی عملیات تصفیه آب را انجام نمی‌دهند. هنگامی که شما از یک آب تصفیه‌کن کامل استفاده می‌کنید، آب در مرحله چهارم مقدار زیادی از املاح و عناصر خود را از دست می‌دهد و کاملا تصفیه می‌شود.

در این میان بسیاری از املاح مفید که برای بدن ضروری هستند نیز از دست می‌روند. در نتیجه سختی آب به شدت کاهش پیدا می‌کند و طعم آب تلخ می‌شود. بنابراین طعم تلخ آب به علت تصفیه بیش از حد آب است و در کوتاه مدت خطر جدی برای بدن ایجاد نمی‌کند اما خیلی هم کمکی به حفظ سلامتی نمی‌کند چون املاح مفید خود را از دست داده است! در واقع بسیاری از مواد معدنی و مغذی بدن از طریق آبی که روزانه می‌نوشیم وارد بدن می‌شود؛ نبود این املاح بعد از مدتی بدن ما را با کمبودهای جدی مواجه می‌کند. در واقع تلخی آب به علت عدم همین املاح است؛ برای آن که تلخی را برطرف کنید باید املاح از دست رفته و مفید را به آب برگردانید.

چگونه املاح از دست رفته را به آب بازگردانیم؟

اگر هنگام خرید دستگاه تصفیه آب 6 مرحله ‌ای را انتخاب کرده اید؛ احتمالا اولین کاری که باید انجام دهید بررسی فیلترها و اطمینان از سلامت آنهاست. همانطور که گفته شد آب در مرحله چهارم کاملا تصفیه و عاری از هر گونه املاحی می‌شود. مراحل بعدی دستگاه تصفیه آب برای بهبود کیفیت و طعم آب طراحی شده‌اند. فیلتر پنجم وظیفه دارد اثرات ناشی از ماندگاری آب در مخزن را از بین ببرد تا آب طعم و بوی نامطبوعی نداشته باشد. اما فیلتر مرحله ششم دقیقا برای جبران املاح از دست رفته ساخته شده است . نام این فیلتر مینرال یا فیلتر مواد معدنی می‌باشد.


بررسی کنید که آیا این دو فیلتر که تاثیر مهمی و بسزایی در طعم و مزه آب دارند، سالم هستند یا خیر.
اگر دستگاه شما 5 مرحله‌ای است و فاقد فیلتر مینرال است، باید از روش دیگری برای بازگرداندن املاح آب استفاده کنید تا آب خروجی طعم مناسب داشته باشد. شیر میکس، می‌تواند شبیه به فیلتر مینرال عمل کند. همانطور که از نام شیر میکس مشخص است، این شیر آب تصفیه شده را با مقدار اندکی آب لوله و تصفیه نشده میکس (مخلوط) می‌کند و از این طریق طعم آب را بهبود می‌بخشد.

فیلتر مینرال بهتر است یا شیر میکس؟

فیلتر مینرال، تنها حاوی مواد معدنی و مغذی می‌باشد که برای بدن مفید و ضروری هستند. شیر میکس، آب شهری که تصفیه نشده و آب تصفیه شده را با هم مخلوط می‌کند؛ بنابراین احتمال دارد که آب خروجی کاملا تصفیه شده و سالم نباشد!
این که کدام یک برای شما مناسب است، به میزان کیفیت آب شهری بستگی دارد. اگر در شهری ساکن هستند که آب آن کیفیت پایینی دارد، بهتر است شیر میکس را به طور کامل ببندید و از فیلتر مینرال استفاده کنید.

نحوه رفع طعم و مزه تلخی آب دستگاه تصفیه آب

همانطور که گفتیم ایجاد مزه تلخی در آب به علت کم بودن املاح در آب میباشد . بنابراین برای رفع آن باید به آب املاح مفید را اضافه کنیم که برای بدن نیز بسیار مطلوب تر است . در دستگاههای تصفیه آب 2 راهکار برای آن در نظر گرفته شده است .

1- فیلترهای مواد معدنی ( مینرال ) در مرحله ششم دستگاه تصفیه آب که اضافه کردن املاح مفید به آب وظیفه آنهاست و با اضافه شدن املاح مفید ، آب مزه تلخی را از دست میدهد .

2- شیر میکس که بوسیله آن میتوان مقداری آب با املاح بالا را با آب خالص در دستگاه تصفیه آب مخلوط کرد و به این وسیله آب کمی املاح دار میشود و مزه تلخی آن رفع میشود .

نحوه انجام کار و توضیحات بیشتر :

در مورد فیلترهای مواد معدنی مرحله ششم ( مینرال ) این نکته را عرض کنیم که اگر دستگاه شما این فیلتر را ندارد بهتر است از آن استفاده کنید ( جهت تعادل املاح و خصوصیات شیمیایی آب )  همچنین بسیار دقت کنید از فیلترهای معتبر و قوی استفاده کنید چراکه بسیاری از فیلترهای رایج در بازار دارای بازدهی بسیار کمی هستند و شما نتیجه مطلوبی را نخواهید گرفت . با استفاده از تجربه چندین ساله خود در این زمینه به شما استفاده از فیلتر قلیایی FLUXTEK را پیشنهاد میکنیم که املاح معدنی را تا حد مطلوب به آب اضافه میکند و البته علاوه بر آن خواص درمانی بسیار بالایی را نیز به آب میبخشد . با استفاده از این فیلتر طعم آب بسیار گوارا و لذت بخش خواهد بود .

 شیر میکس در دستگاه تصفیه آب

در شکل زیر شیر میکس را مشاهده میکنید . ممکن است در دستگاههای مختلف متفاوت باشد ( فلزی یا پلاستیکی ) و یا مکان آن متفاوت باشد .اگر شیرمیکس در حالت کاملا بسته باشد آب تا آخرین حد تصفیه میشود و آبی با سختی بسیار کم به شما تحویل داده خواهد شد . بهتر است شیر را کمی باز کنید اما مراقب باشید زیادی آنرا باز نکنید وگرنه آب خروجی بیشتر به آب لوله شهری شبیه خواهد بود نه تصفیه شده .

برای اینکار لوله خروجی از شیر میکس که وارد فیلتر بعد میشود را ( در شکل نشان داده شده است ) را از محل مورد نظر خارج کنید و در حالیکه شیر مخزن را نیز بسته اید ، شیر برداشت را باز کنید تا دستگاه شروع به کار کند ( در این حالت آب خروجی بسیار کم و به شکل یک باریکه آب خواهد بود )

کم کم شیر میکس را شروع به باز کردن کنید میبینید که آب قطره قطره از لوله شیر میکس خارج میشود . آنرا جوری تنظیم کنید که قطرات آب تند تند ولی بدون پیوستگی از آن خارج شوند و سپس لوله را در جای خود قرار دهید . چند روز طول میکشد تا آب جدید در مخزن جایگزین شود . معمولا در این حالت ( بر اساس تجربه ) میزان املاح در حد متعادل خواهند بود و آب نیز طعم تلخی را نخواهد داشت . اگر بعد از گذشت مدتی مشاهده کردید هنوز مزه تلخی در آب وجود دارد همین کارهارا مجددا انجام دهید ولی اینبار شیر را به مقدار بیشتری باز کنید .

دکمه بازگشت به بالا