علمی و پزشکیمطالب برتر

مخزن دستگاه تصفیه آب چگونه کار می کند؟

سیستم های اسمز معکوس از مخازن تحت فشار برای ذخیره آب تصفیه شده تا زمانی که قابل استفاده باشد استفاده می کنند. مخزن ذخیره دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس سیستم RO را روشن و خاموش می کند زیرا مخزن با آب پر می شود و فشار ایجاد می شود.

فیلتر آب چیست؟

مخزن اسمز معکوس به عنوان مخزن آب تحت فشار طراحی شده و برای استفاده در زیر سینک مناسب است. مخزن اسمز معکوس یک مخزن ذخیره سازی است و آب جمع آوری شده به تدریج توسط یک غشای اسمز معکوس تصفیه می شود. فرآیند اسمز معکوس فرآیندی کند است. با توجه به کاهش تصفیه آب از دستگاه، مخزن برای این منظور طراحی شده است، بنابراین اگر می خواهید یک لیوان آب از دستگاه برای خود سفارش دهید، بلافاصله آب فراوان خواهید داشت.

مخزن تصفیه آب چگونه کار می کند؟

مخازن اسمز معکوس از فشار هوا برای انتقال آب از مخزن به یک شیر آب اختصاصی بالای سینک شما استفاده می کنند. مخازن اسمز معکوس هیدروپنوماتیک هستند، به این معنی که مخزن نه تنها آب، بلکه هوای فشرده نیز دارد. مخازن ذخیره هیدرو پنوماتیکی قادر به انتقال سریع آب و ذخیره آب تحت فشار بدون نیاز به پمپ تقویت کننده هستند.
در داخل مخزن اسمز معکوس، محفظه های هوا و آب وجود دارد که در یک لایه در مرکز جدا شده اند. آب تراکم ناپذیر است، اما هوا تراکم ناپذیر است. هنگامی که یک مخزن اسمز معکوس آب را در داخل مخزن ذخیره می کند، وزن آب شروع به فشرده سازی محفظه هوا می کند. این فشار مانند کمپرسور هوا ثابت است. هنگامی که شیر آب را باز می کنید، این فشار هوا، آب را از مخزن به بیرون و از طریق شیر آب می راند. اگر ته مخزن هوا نباشد، مخزن از آب پر می شود، اما بدون کمک مانند پمپ، نمی تواند به جایی حرکت کند. مخازن ذخیره هیدرولیک به سیستم های تحویل بدون پمپ الکتریکی اجازه می دهد.

چرا مخازن تصفیه آب مهم هستند؟

مخزن اسمز معکوس دو عملکرد بسیار مهم را در زمینه سیستم RO به طور کلی انجام می دهد. عمدتاً مخزن هر زمان که بخواهید به شما آب می دهد. اما قدرت ثانویه برای عملکرد سیستم اهمیت کمتری ندارد. مخزن اسمز معکوس فشار را در سراسر سیستم اسمز معکوس حفظ می کند و با نظارت بر فشار خط به سیستم اجازه روشن و خاموش شدن می دهد. سیستم اسمز معکوس مجهز به یک کلید فشار قوی است که در صورت پر شدن مخزن، تولید آب را متوقف می کند. مگر اینکه زمانی که مخزن پر است، سیستم به طور خودکار خاموش شود، آب همچنان از طریق غشاء و درن تخلیه می شود.

ظرفیت مخزن دستگاه تصفیه آب چقدر است؟

ظرفیت واقعی مخزن RO با ظرفیت گالن اعلام شده توسط سازنده مخزن متفاوت است. هنگامی که یک مخزن به عنوان 4.5 گالن علامت گذاری می شود، به کل حجم خالی مخزن اشاره دارد. اما فضای داخلی این مخازن توسط یک لوله فلزی و هوا به دو قسمت تقسیم می شود و نه فقط آب. بنابراین این مخزن 4.5 گالن در واقع حدود 2.5-3 گالن آب را در خود جای می دهد. علاوه بر این، مقدار دقیق آبی که مخزن می تواند در خود نگه دارد بسته به فشار آب ورودی به مخزن و تنظیم روی کلید فشار قوی متفاوت است.

چگونه فشار مخزن دستگاه تصفیه آب را تنظیم کنم؟

اگر مخزن اسمز معکوس شما کم فشار باشد، می توانید به راحتی با پمپ هوا به مخزن فشار بیاورید. دریچه هوا در مخزن RO دریچه شرودر نامیده می شود و همان دریچه در تایر دوچرخه شما است. قبل از تنظیم فشار در مخزن RO، شیر آب را باز کرده و تمام آب مخزن را تخلیه کنید. هنگامی که مخزن شما به طور کامل تحت فشار قرار گرفت، درپوش شیر را باز کنید و از یک پمپ هوا برای پمپ کردن هوا به مخزن استفاده کنید تا آب را خارج کنید. پس از تخلیه مخزن، فشار را ادامه دهید تا به حدود 7 psi برسید. این نرخ استاندارد توصیه شده برای اکثر مخازن اسمز معکوس است. این را می توانید با فشار سنج بررسی کنید. مراقب باشید که فشار بیش از حد به مخزن وارد نشود.

چرا مخزن تصفیه آب من فشار خود را از دست می دهد؟

با گذشت زمان هوا از مخزن خارج می شود که باعث کاهش مخزن ذخیره شده و سرعت جریان آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این طبیعی است و به مرور زمان برای هر تانکی اتفاق می افتد. اگر دیگر آب در شیر آب نمی آورید و فکر می کنید فشار مخزن شما کاهش یافته است، عاقلانه است که یک آزمایش تشخیصی سریع انجام دهید. مخزن ذخیره را جدا کنید و یک سیستم اسمز معکوس را اجرا کنید تا مطمئن شوید که هنوز می توانید آب را استخراج کنید. سپس مخزن را بلند کرده و وزن آن را بررسی کنید. اگر مخزن شما سنگین و پر از آب است و سیستم RO شما همچنان می تواند آب را از مخزن فیلتر کند، معمولاً به این معنی است که مخزن شارژ هوای خود را از دست داده است.

تصفیه آب
تصفیه آب

آیا اعمال فشار بیشتر به مخزن تصفیه آب باعث افزایش فشار آب من می شود؟

خیر، افزایش فشار در مخزن تنها باعث کاهش حجم مخزن می شود. تنظیم فشار توصیه شده برای مخزن اسمز معکوس 7-10 psi است. اگر مخزن را تحت فشار قرار دهید، میزان آب موجود در مخزن را به میزان قابل توجهی کاهش خواهید داد. هنگامی که فشار در مخزن به 2/3 فشار سیستم می رسد، سیستم اسمز معکوس تولید آب را متوقف می کند. اگر 2/3 فشار خط 40 psi باشد و مخزن را تا 20 psi پمپ کنید، خاموش شدن بسیار سریعتر اتفاق می افتد و آب کمتری خواهید داشت.

مخزن دستگاه تصفیه آب چه زمانی باید تعویض شود؟

اگر مخزن اسمز معکوس نصب کرده اید و هنوز آب از شیر آب خارج نمی شود. این نشانه خوبی است که زمان تعویض مخزن فرا رسیده است. اگر هنگام تست فشار هوا، آب از شیر شرودر خارج شود نشان می دهد که دیافراگم داخل مخزن شکسته است این مشکل قابل تعمیر نیست و باید یک مخزن جدید خریداری کنید (خرید تصفیه آب).

اما به طور کلی می توان از مخازن اسمز معکوس برای مدت طولانی استفاده کرد. آنها معمولاً به مدت 5 سال گارانتی می شوند، اما بیشتر آنها پس از آن به کار خود ادامه می دهند. معمولا نیاز به تانک زودتر از ده سال نیست.

دکمه بازگشت به بالا