علمی و پزشکیمطالب برتر

آیا بلغم باعث چاقی میشود؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اگر به تازگی اضافه وزن پیدا کرده‌­اید، مخصوصا اگر شکم و پهلوهای شما چاق و آویزان شده است، احتمال دارد که دچار غلبه بلغم شده‌ باشید. تقریبا هیچ کس علاقه­‌ای به چاقی ندارد، پس احتمالا بلغم هم نباید چیزی خوبی باشد. اما این بلغم چیست که این دردسرها را برای شما ایجاد کرده است؟ و آیا واقعا بد است؟ درمان بلغم چیست؟ برای درمان بلغم چه کنیم؟

با این مطلب از مجله سلامت مفیدطب همراه باشید تا درباره این سوال که درمان بلغم چیست و همچنین درمان سایر مشکلات ناشی از اضافه بودن بلغم بیشتر بدانید.

بر اساس مبانی طب سنتی بدن انسان از چهار عنصر آب، هوا، خاک و آتش تشکیل شده است. در هر فرد یکی از این عناصر در هنگام تولد غلبه دارد که مزاج تولد یا مزاج جبلی او را مشخص می کند. البته در تعداد کمی از افراد ممکن است این عناصر به میزان برابر وجود داشته باشند.

  •       فردی که مزاج گرم و خشک دارد، عنصر آتش در او غلبه دارد  و به اصلاح به او صفراوی گویند.
  •       فردی که مزاج گرم و تر دارد، عنصر هوا در او غلبه دارد و به اصطلاح به او دموی گویند.
  •       فردی که مزاج سرد و تر دارد، عنصر آب در او غلبه دارد و به اصطلاح به او بلغمی گویند.
  •       فردی که مزاج سرد و خشک دارد، عنصر خاک در او غلبه دارد و به اصطلاح به او سوداوی گویند.

به خاطر داشته باشید که آتش و خاک خشک هستند، درحالی که هوا و آب مرطوب هستند.

در طب سنتی علت ایجاد بسیاری از امراض غلبه سردی و تری یا به اصطلاح بلغم است. غلبه بلغم می تواند کل مزاج فرد را تحت تاثیر قرار دهد و یا تنها یک اندام را مشکل دار کند.

آیا بلغم مضر است؟

تا اینجا به نظر می­رسد بلغم چیز بدی است و باید درمان شود. حتما می­پرسید درمان بلغم چیست؟ راه درمان بلغم چیست؟  اما باید بدانید که بلغم، دم، صفرا و سودا همگی اجزاء طبیعی خون هستند و هر کدام وظیفه خاصی دارند. سودا به بافت­ها شکل می­دهد، بلغم اندام­ها را مرطوب می­کند، دم به بدن غذا می­رساند و صفرا با خاصیت تند و تیزی که دارد تمیز می­کند. پس نمی­توانیم بگوییم بلغم مضر است.

بگذارید مثالی بزنیم. کلسترول جزء جدایی ناپذیر دیواره سلولی است، پس نمی­توانیم بگوییم کلسترول بد است، هرچند که میزان آن باید در کنترل باشد. بلغم هم همینطور است. وقتی بلغم بیش از حد زیاد می­شود مشکل­ ساز می­شود. به عبارت دیگر جای «درمان بلغم چیست؟» باید بگوییم «درمان غلبه بلغم چیست؟». با این حال چون اکثر افراد درباره درمان بلغم می­پرسند، ما نیز با مسامحه «درمان بلغم چیست؟» را به عنوان سوال اصلی مقاله در نظر گرفتیم.

به گزارش پرسون، در این مقاله قصد داریم تا شما با روشهای درمان مزاج بلغمی یعنی دفع خلط بلغم و به تعادل رساندن مزاح با قویترین بلغم زدا خیراندیش آشنا کنیم. در ابتدا لازم است تا معرفی مختصر و کوتاهی در مورد مزاج بلغم و علائم و نشانه های این مزاج داشته باشیم.

علائم غلبه بلغم

قبل از اینکه بدانیم درمان بلغم چیست لازم است علائم آن را بدانیم. علائم بلغم بر حسب اندامی که در آن بلغم زیاد می شود متفاوت است. با این حال علائم غالب غلبه بلغم شامل موارد زیر است:

  •       چاقی در شکم و پهلوها
  •       بی مزگی دهان
  •       دیر هضم شدن غذا، ترش کردن و سوزش سر دل
  •       خواب آلودگی و زیاد خوابیدن
  •       فراموشی و کند ذهنی
  •       بیرون ریختن آب از دهان در خواب
  •       ترشح زیاد و رقیق بینی
  •       کم حواسی
  •       سستی و ضعف
  •       درد معده
  •       سرفه زیاد همراه با خلط
  •       ضعف مثانه

لازم به ذکر است چاقی شکم و پهلوها زمانی اتفاق می­‌افتد که غلبه بلغم به طور عمومی رخ داده باشد. به عبارت دیگر کل مزاج فرد سرد و تر شده و به سمت بلغم تغییر کرده باشد. اما علائم دماغی (مثل کم­حواسی، خواب ­آلودگی و فراموشی) زمانی است که غلبه بلغم در مغز (دماغ) باشد. همچنین علائمی مانند ترش کردن یا دیر هضم شدن غذا ناشی از غلبه بلغم در معده است. برای خرید عمده محصولات طب اسلامی کلیک کنید.

برای این که بفهمیم درمان بلغم چیست لازم است عضوی که تحت تاثیر قرار گرفته شناسایی شود. درمان غلبه بلغم اصولی دارد که مبتنی بر تغییر عادات زندگی است. برخی از آنها را در این مقاله بررسی می‌­کنیم.

درمان بلغم چیست: تغییر عادات زندگی

درمان بلغم در طب سنتی شامل تعدیل «سته ضروریه» یا اصول شش گانه­ است که توضیح کامل آن‌ها از حوصله این مقاله خارج است.  با این وجود مواردی که باید تعدیل شود به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • خواب: افراد با غلبه بلغم نباید بیش از حد بخوابند. همچنین خوابیدن در روز بلغم را زیاد می­کند.
  • فعالیت: فعالیت بدنی جزء جدایی ناپذیر در درمان غلبه بلغم است. لازم است فرد روزی نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشد. پیاده روی از بهترین کارهایی است که می­توانید انجام دهید.
  • حذف وعده نهار: بهتر است افراد بلغمی نهار مصرف نکنند و به جای آن وعده شام و صبحانه را به طور کامل مصرف کنند.
  • آب سرد: مصرف آب زیاد و سرد به خصوص با معده پر مشکلات ناشی از بلغم را بیشتر می­کند.
  • تعدیل مواد غذایی: این بخش از درمان غلبه بلغم مهمترین قسمت آن است و به همین دلیل آن را به شکل مجزا بررسی می‌­کنیم.

درمان بلغم چیست: غذاها

افرادی که غلبه بلغم دارند باید مصرف غذاهای مرطوب و سرد را به حداقل برسانند و به جای آن از غذاهای خشک و گرم استفاده کنند. این موضوع مخصوصا در وعده غذایی صبحانه اهمیت زیادی دارد.

شربت آنتی بلغم فرآورده ای کاملا گیاهی که بر اساس نسخه های طب سنتی برای بهبود مشکلات ناشی از غلبه خلط بلغم به بیماران تجویز می شود.
این شربت گیاهی سردی و رطوبت را از بدن دفع کرده و مشکلاتی مانند سردی دست و پا، افسردگی، بی حالی و پرخوابی، بی انرژی بودن، پر اشتهایی و نفخ، اسپاسم و ورم معده را برطرف می کند.

درمان بلغم دکتر خیراندیش | درمان بلغم شکم بزرگ

  •  در وعده صبحانه به جای پنیر از ارده و شیره، عسل و مربا استفاده کنند.
  • استفاده از ماست و کشک و پنیر را کاهش داده و شیر طبیعی ولرم همراه با عسل را جایگزین آن کنند.
  • به جای ماهی و مرغ از گوشت گوسفند، بوقلمون و شتر استفاده کنند.
  • از مصرف غذاهای روغنی و چرب پرهیز کنند.
  • از مصرف ترشیجات، سرکه و سماق خودداری کنند.
  • در پخت غذاهای خود از مقدار کافی ادویه بهره ببرند.

با همه اینها وقتی صحبت از درمان می شود ما به یاد دارو می افتیم. قدم آخر برای درمان غلبه بلغم استفاده از داروهاست.

درمان بلغم چیست: داروها

در طب سنتی داروهایی زیادی برای درمان غلبه بلغم پیشنهاد شده است که بسته به شرایط مختلف برای افراد تجویز می­شود. زنیان، سیاه دانه، آویشن شیرازی و عسل از جمله مواردی هستند که به کرات برای درمان غلبه بلغم در نسخ طب قدیم توصیه شده‌­اند. قرص بلغم نیاک همه این ترکیبات را با هم دارد. اگر دچار غلبه بلغم در معده، دماغ (مغز)، یا کل بدن هستید در کنار تعدیل شیوه زندگی می توانید از  نیاک استفاده کنید. برای خرید اینترنتی این محصول از مفیدطب روی دکمه زیر بزنید:

درمان بلغم چقدر طول می­کشد؟

بسته به انباشت بلغم در بدن و ارگان درگیر این زمان متفاوت است. با این حال نتایج معمولا در عرض دو هفته قابل مشاهده هستند.

جمع بندی

برخی از افراد ممکن است در معده، سر و سایر قسمت­‌های بدن دچار غلبه بلغم شوند. در این شرایط بهترین راه حل تعدیل شیوه زندگی بر اساس آموزه‌های طب سنتی است. همچنین برخی از داروها مثل قرص بلغم نیاک نیز به حل معضلات ناشی از غلبه بلغم کمک می­‌کنند.

توجهمقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیزمان مطالعه: ۵ دقیقه

غلبه­ خلط بلغم علائم بسیار زیادی دارد که متنوع هستند و تشخیص آن نیز ترجیحا باید توسط پزشک متخصص طب سنتی انجام شود. اما یکی از آزاردهنده­‌ترین علائم غلبه­ بلغم به اصطلاح چاقی شکمی یا چاقی بلغمی است که در واقع باعث تجمع بلغم و چربی در دور کمر و شکم یا در باسن و ران می‌شود. ممکن است خود فرد لاغر باشد اما اندام وا رفته‌­ای داشته باشد و دور کمرش زیاد باشد. در این مقاله از به بررسی راه‌های درمان بلغم شکمی پرداخته‌ایم و گفتگوی کوتاهی با خانم دکتر داروساز ضحی مرتضوی داریم. در انتهای مقاله می‌توانید ویدئوی این گفتگو را مشاهده کنید.

اهمیت چاقی دور شکم

چرا این چاقی شکمی و چاقی بلغمی مهم است؟

جدا از اینکه ممکن است فرد از ظاهر خودش رضایت نداشته باشد و این مسئله روی روحیه‌­اش اثر می­‌گذارد، فاکتور اندازه دور کمر در طب مدرن یکی از مهم‌ترین فاکتورهای پیش­‌بینی‌کننده است برای اینکه ببینیم در آینده چه اتفاقی برای آن فرد می‌­افتد. اندازه دور کمر با وقایع قلبی عروقی و یا اتفاقات ناگواری مثل ابتلا به دیابت، فشار خون و چربی خون ارتباط مستقیمی دارد.

درمان چاقی دور شکم و جلوگیری از عواقب آن در آینده از نظر طب سنتی و مدرن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طبق داده‌­های طب مدرن خانم‌­ها اگر دور کمر بالاتر از ۸۲ سانتی­‌متر و آقایان بالاتر از ۱۰۲ سانتی‌متر باشد، آن فرد باید فکری برای خودش بکند و تغییری در زندگی‌­اش ایجاد کند تا بتواند این چربی شکمی و چاقی شکمی را درمان کند.

روش درمان این چاقی بلغمی یا چاقی شهمی هم در طب سنتی هم در طب مدرن یک چیز است و آن اصلاح سبک زندگی است. در طب مدرن به آن لایف استایل مودیفیکیشن و در طب سنتی به آن سته­ ضروریه گفته می‌شود.

همانطور که می‌­دانید خلط بلغم در واقع خلطی سرد و تر است و اساس کلی درمان غلبه خلط بلغم این است که حرارت و گرمای بدن را بالا ببریم. اصلا فراموش نکنید که آن حرارتی که شما می‌­توانید به واسطه­ اصلاح سبک زندگی­ در بدنتان ایجاد کنید، بسیار بیشتر از آن چیزی است که با دارو می‌­توانید ایجاد کنید. بنابراین قدم اول حتما و حتما اصلاح سبک زندگی است.

در ادامه انواع راه‌های تغییر سبک زندگی که برای درمان بلغم شکمی در طب سنتی و مدرن به انجام آن‌ها توصیه شده است، اشاره می‌کنیم:

  • اول از همه خوراک­تان را باید اصلاح کنید. حداقل ۲۵۰ تا ۲۰۰ کیلو کالری از مصرف کالری روزانه­ خودتان کم کنید و حواستان باشد کالری‌­شماری کنید.
  • فکر نکیند شیرینی‌­های طبیعی را هر چقدر بخواهید می‌­توانید مصرف کنید به بهانه اینکه طبیعی هستند.
  • غذاهای خمیری و با پایه­ آرد سفید مثل ماکارونی و نان را کم کنید و برنج کمتر مصرف کنید.
  • حجم وعده غذایتان را کمتر کنید و خلاصه حواستان باشد که از غذاهای سردی‌­زا هم تا حد امکان کمتر استفاده کنید.
  • مصرف کربوهیدرات‌­ها مثل سیب زمینی به مقدار زیاد مناسب نیست.
  • مصرف لبنیات را باید پایین بیاورید.
  • همچنین مصرف مرکبات یا سبزیجات سرد مثل کاهو می‌­تواند این غلبه­ بلغم را در بدن شما تشدید کند.
  • حتما حدود ساعت شش یا هفت صبح (در کل صبح زود) صبحانه بخورید. مطابق با مبانی طب سنتی این زمان، زمان تجمع بلغم در بدن است.
  • حتما بدنتان را عادت دهید که بعد از صبحانه دفع مدفوع داشته باشد، چون نداشتن یبوست برای اینکه بتوانید به خوبی چاقی دور کمرتان را درمان کنید، ضروری است.
  • اصلاح کیفیت و کمیت خواب هم خیلی خیلی ضروری است. حتما سعی کنید خوابتان ساعت ده یا یازده شب شروع شود و خواب با کیفیتی داشته باشید. چون اگر کیفیت خواب شما پایین باشد باعث می‌­شود در طی روز به ریزه‌­خواری سوق پیدا کنید. همچنین خواب روز برای افراد سرد مزاج اصلا توصیه نمی‌­شود، چون باعث افزایش سردی و بلغم در بدن آن‌­ها می‌شود.
  • مورد بعدی که خیلی ضروری است ورزش و تحرک بدنی است. حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته بایستی تحرک بدنی داشته باشید. مطابق با مبانی طب سنتی این ورزش باید به حدی باشد که ضربان قلب شما تا حدودی بالا برود و صورت­تان گلگون شود. می‌­توانید پیاده‌­روی تا حدودی تند داشته باشید. برای انجام ورزش روزانه چند ساعت قبل از خواب،­ یعنی شب و عصر بعد از شام زمان مناسبی است.

داشتن فعالیت بدنی و ورزش روزانه برای درمان بلغم شکمی جزو موارد مهم و ضروری اصلاح سبک زندگی است.

برای درمان چاقی بلغمی به غیر از اصلاح سبک زندگی چه کاری می‌­توانیم بکنیم؟

  1. روغن مالی قبل از ورزش توسط بسیاری از حکمای طب سنتی و پزشک‌های متخصص طب سنتی پیشنهاد می‌­شود. می‌توانید روغن­‌هایی که باعث افزایش تعریق مثل روغن بابونه یا ابوخلسا را به ناحیه‌هایی که چربی وجود دارد بمالید، سپس روی آن ناحیه را سلفون بکشید و بعد ورزش کنید.
  2. همچنین سعی کنید حتما چکاپ انجام دهید و از لحاظ سطح هورمون تیروئید، سطح هورمون‌­های زنانه و عدم ابتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان حتما بررسی شوید.
  3. همین طور حالات روحی مثل غم، اندوه، اضطراب و بی­‌قراری می‌­توانند باعث تشدید غلبه­ بلغم در بدن شما شوند.
  4. مواردی هست که طب سوزنی خیلی خوب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، که در این مورد با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

چه داروهای گیاهی و طب سنتی وجود دارند که می‌­توانیم برای رفع چاقی شکمی و چاقی بلغمی مصرف کنیم؟

همانطور که گفتیم قدم اول در درمان بلغم شکمی در طب سنتی استفاده از دارو نیست. با این حال بعضی از گیاهان مثل زیره و زنیان خیلی خوب می‌توانند به دفع بلغم کمک کنند. یا برخی از ترکیبات دارویی مثل داروهای که مفرد دارویی نیستند و جزو مرکبات دارویی برای دفع بلغم به شمار می‌روند. یا موارد دیگری که فرد به فرد ممکن است که توصیه­‌های ما به مصرف آن‌­ها متفاوت باشد.

ویدئو درمان بلغم شکمی

در این بخش می‌توانید ویدئوی توضیحات درباره راه‌های درمان بلغم شکمی را مشاهده کنید:

سخن پایانی

هر سوال دیگری درمورد درمان بلغم شکمی، محصولات مربوط به آن و سایر محصولات گیاهی داشتید، می‌توانید در صفحه مربوط به آن در ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به آن‌ها پاسخ خواهند داد.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

شتر بخوانید

 

دکمه بازگشت به بالا