علمی و پزشکیمطالب برتر

بهترین مسکن بعد از جراحی پلاستیک چیست؟

مسکن های مجاز بعد از جراحی بینی

جراحی بینی توسط بهترین جراح پلاستیک در تهران از شایع ترین جراحی های زیبایی است که در طول دو سه دهه اخیر در ایران توانسته است به بسیاری از افراد در زمینه بهبود وضعیت ظاهری بینی و نیز افزایش اعتماد به نفس آنان کمک های شایانی داشته باشد. جراحی بینی علیرغم اینکه بعد از گذشت سال ها انجام و نیز آزمون و خطا از سوی بهترین معتبر ترین پزشکان این حوزه به مرحله ای رسیده است که نتیجه های منفی و غیر مطلوب در آنها به کمترین میزان ممکن رسیده است. اما جراحی بینی همچنان حساسیت های مخصوص به خود را دارد.

از جمله مهم ترین بخش های جراحی بینی و جراحی پلاستیک؛ مراقبت هایی است که باید بعد از جراحی از طرف افراد انجام شود. این یک قاعده کلی و مهمی است که می گوید مراقبت های بعد از جراحی به اندازه روند جراحی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و باید با دقت و وسواس انجام شود. از جمله مراقبت ها استفاده از قرص ها و مسکن های مجاز بعد از جراحی بینی است. این مساله موضوع اصلی و محوری این مقاله است که در بخشی مستقل به آن خواهیم پرداخت.

بهترین بیمارستان جراحی پلاستیک تهران | بهترین جراح پلاستیک در تهران

انواع جراحی های بینی

جراحی بینی به دو دسته کلی تقسیم بندی می شود. اولین دسته از جراحی های بینی معطوف به رفع مشکلات و نقایصی است که روی بینی وجود دارد و با نام جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی شناخته می شود. دسته دوم جراحی ها از آن نوع است که در آن مشکلات عملکری بینی رفع می شود.  مثلا پولیپ بینی یا انحراف بینی برطرف می شود. زیرا که این دو در روند فعالیت های طبیعی و عادی بینی اختلال وارد می کنند.

واقعیتی که وجود دارد این است که انحرف بینی در افرادی که وجود دارد موجب می شود که بسیاری از عملکرد های بینی با اختلال مواجه شود. برای مثال افراد در حالت خواب نمی توانند به درستی تنفس کنند و خرخر می کنند. یا اینکه ترشحات بینی در اینان زیاد است.

افراد در این مواقع تحت جراحی سپتو پلاستی یا رفع انحراف بینی قرار می گیرند. در مواقعی نیز مشاهده شده است که افراد خواستار این بودند که در طی یک جراحی هم مشکلات ظاهری بینی برطرف شود و هم اینکه انحراف بینی برطرف گردد به این نوع از جراحی رینوسپتوپلاستی گفته می شود.

مزایای انجام جراحی بینی

جراحی بینی از هر نوع که باشد تا حد زیادی می تواند بهبود وضعیت ظاهری و نیز عملکردی بینی را در پی داشته باشد. مزایای انجام جراحی بینی از این قرارند:

  • زیباتر شدن وضعیت ظاهری بینی
  • بهبود وضعیت تنفسی افراد
  • افزایش اعتماد به نفس در افراد
  • کوچک تر شدن لوله های بینی
  • باریک تر شدن استخوان بینی
  • بهبود وضعیت غضروف نوک بینی و بالا تر رفتن ان
  • بهبود وضعیت قوس روی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی

همانطور که در بخش های قبلی ذکر کردیم مراقبت هایی که بعد از انجام جراحی بینی لازم است به اندازه روند جراحی اهمیت دارد. از این رو توصیه ای که داریم این است که بعد از جراحی به طور دقیق در زمینه مراقبت های بعد از جراحی از پزشک جراح خود مشاوره دریافت کنید و سپس مراقبت ها را با دقت انجام دهید. از جمله مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی:

  • تا مدت زمان یک هفته تا ده روز ابتدایی بعد از جراحی بینی در هنگام خواب و استراحت بینی و سر شما باید از سطح بدن شما بالاتر باشد. این مساله کمک می کند که میزان خونریزی از بینی شما کاهش پیدا کند و روند بهبودی محل زخم و بخیه سرعت بیشتری داشته باشد.
  • استفاده از کمپرس های یخ می تواند تا حد زیادی روند بهبودی کبودی ها و تورم اطراف بینی و چشم ها را بهتر کند. در واقع یخ تاثیر زیادی روی بافت داخلی بینی خواهد داشت از این رو کبودی ها به سرعت از بین می روند.
  • فعالیت های حرفه ای در حوزه ورزش و بدن سازی باید به طور کلی متوقف شود و تا شش ماه هرگونه فعالیت های سنگین ورزشی به طور کامل ممنوع است. البته بعد از دو سه ماه افراد می توانند ورزش ها و حرکات ورزشی سبک تر را انجام دهند.
  • حضور در ورزش های جمعی و نیز فعالیت هایی که دسته جمعی است و احتمال بروز مشکلات را افزایش می دهد ممنوع است. مثلا والیبال احتمال ضربه به بینی یا برخورد با دیگر بازیکنان را افزایش خواهد داد از این رو ممنوعیت کامل دارد.
  • واقعیتی که وجود دارد این است که افراد بعد از جراحی بینی بعد ازاینکه سرّی محل جراحی از بین رفت تا حدی درد هایی را متوجه خواهند شد. از این رو باید مسکن هایی برای کاهش درد مصرف کنند. اما باید توجه داشته باشید که این مسکن ها حتما باید از سوی پزشکان تجویز شده باشد.

مسکن های مجاز بعد از جراحی بینی

در حقیقت در این بخش به معرفی دارو یا قرصی خاص نخواهیم پرداخت. زیرا که استفاده از تمامی قرص ها و دارو ها باید تحت نظر پزشکان باشد تا کمترین مشکلی را برای افراد ایجاد نکند.  توصیه ای داریم این است که هرگز به طور خودسرانه از مسکن ها استفاده نکنید زیرا که برخی از آنها می تواند روند بهبودی بعد از جراحی بنیی را طولانی تر کند. بنابراین در صورتی که تحت جراحی بینی قرار گرفتید حتما باید مشاوره های لازم را در زمینه مسکن های مجاز داشته باشید تا بهترین و کم خطر ترین قرص ها را مورد استفاده قرار دهید. اما در حالت کلی پزشکان از بهترین آنتی بیوتیک ها و مسکن های التیام بخش برای کاهش درد های ناحیه جراحی تجویز می کنند. و این دارو ها و مسکن ها هیچ گونه عارصه را برای افراد در پی ندارد.

در تمامی بخش های این مقاله تمامی تلاش مان معطوف بر این بود که بسیاری از نکاتی که بعد از جراحی بینی باید مد نظر قرار دهید مطرح سازیم. در واقع مهم ترین مراقبت ها استفاده از مسکن های مجاز بعد از جراحی بینی بود که در قالب بخشی کوتاه توصیه های لازم را ارائه کردیم. امید است که با تکرار و طرح بسیاری از مطالب به عمق اهمیت آنها پی برده باشید و با انجام آنها روند جراحی بینی موفقی را پشت سر بگذارید.

داروهای مسکن بعد از عمل بینی چه تاثیری دارند؟

عمل زیبایی بینی در بیهوشی کامل انجام می شود. بنابراین بعد از جراحی و به هوش آمدن بیمار، احساس درد کاملا طبیعی است. معمولا پزشک داروهای مختلفی را برای کاهش درد تجویز می کند. این داروها دردها را مدیریت می کنند. معمولا شدت درد بعد از عمل بینی به عملکرد جراح نیز بستگی دارد؛ این درد از خفیف تا متوسط خواهد بود و می توان آن را با مسکن های معمولی و نه چندان قوی کنترل کرد.

کدام مسکن ها برای بعد از عمل بینی مناسب هستند؟

معمولا برای بعد از عمل بینی از چند گروه مسکن استفاده می شود. این مسکن ها عبارتند از:

استامینوفن

استامینوفن یک مسکن ضد درد و تب است. این مسکن 12 دقیقه بعد از مصرف تاثیر خود را می گذارد. این مسکن بدون نسخه پزشک نیز قابل خریداری است و به صورت قرص، کپسول، قرص جویدنی، شربت، شیاف و تزریقی موجود است. این مسکن باید در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری شود. از این مسکن باید بلافاصله بعد از شروع احساس درد استفاده کرد. اگر اجازه دهید که درد طولانی شود و سپس از استامینوفن استفاده کنید، تاثیر دردکشی آن کاهش می یابد. این مسکن عورض چندانی دارد؛ اما ممکن است به کبد آسیب بزند. بنابراین اگر کسی سابقه بیماری کبدی داشته باشد، باید قبل از مصرف این مسکن با پزشک خود مشورت کند.

استامینوفن کدئین

استامینوفن کدئین ترکیبی از استامینوفن و کدئین است. استامینوفن همان طور که گفته شد، تولید مواد التهاب زا را کنترل کرده و درد را کاهش می دهد. کدئین نیز به گیرنده های درد متصل شده و مانع از مخابره پیام درد به مغز می شود. بدین ترتیب درد سرکوب می شود.

جذب کدئین از قرص استامینوفن کدئین 53درصد و جذب استامینوفن 100 درصد است. این دارو 30 دقیقه تا یک ساعت بعد از مصرف تاثیر خود را می گذارد و این اثرگذاری تا 4 الی 6 ساعت ادامه خواهد داشت.

از آنجایی که کدئین یک ماده مخدر است، مصرف این مسکن عوارضی را به دنبال دارد که از جمله آن می توان به سرگیجه، تهوع، خواب آلودگی، یبوست، دل درد و واکنش های حساسیتی اشاره کرد.

مصرف این مسکن می تواند به هپاتیت، نارسایی کبد و کلیه منجر شود. این مسکن معمولا برای کنترل درد بعد از عمل بینی تجویز می شود و باید با دستور پزشک مصرف شود تا عوارض آن به حداقل برسد.

معمولا این مسکن در 48 ساعت اول بعد از عمل بینی و هر 6 ساعت یکبار مصرف می شود.

ناپروکسن

مسکن دیگری که برای کاهش درد بعد از عمل بینی موثر است، داروی ناپروکسن است. این دارو ضد التهاب و فاقد کورتون بوده و اثر آنزیم سیکلواکسیژناز را مهار می کند. بدین ترتیب ماده التهابی کمتری ساخته می شود.

این دارو برای کسانی که سابقه بیماری آسم، حساسیت، زخم معده یا بیماری های گوارشی و قلبی و عروقی دارند، همچنین برای کسانی که بیماری صرع، پارکینسون و بیماری کلیوی دارند، به هیچ وجه توصیه نمی شود. معمولا این دارو با شیر مصرف می شود تا عوارض گوارشی کمتری داشته باشد. مهم ترین عارضه این دارو مشکلات گوارشی است و مصرف خودسرانه این دارو می تواند باعث اسهال شود.

معمولا پزشک توصیه می کند که این دارو بعد از وعده های غذای اصلی مصرف شود و در 48 ساعت اول بعد از عمل بینی به میزان 2 تا 3 عدد در روز مصرف می شود.

منبع : (https://drgoya.com/blog/)

منبع : میهن پزشک

دکمه بازگشت به بالا