اقتصادیمطالب برتر

جرائم عدم استفاده از سامانه مودیان مالیاتی

جرائم عدم استفاده از سامانه مودیان مالیاتی

تبصره ای که در مهرماه 1402 به ماده 2 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در رابطه با جریمه ‌عدم استفاده ازسامانه مودیان مالیاتی اضافه گردید، جرائمی برای مودیان به دنبال دارد که بسیاری در صدد هستند یا جریمه شامل حالشان دیگر نشود و یا بدنبال راهی برای بخشش این جریمه ها هستند، این جرائم عبارت است از:

  1.   جریمه‌ای مالی : این مبلغ معادل دو برابر مالیات و عوارض پرداخت نشده شما یا ۱۰ میلیون ریال (۱ میلیون تومان )خواهد بود.
  2.   جرایمی چون عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی دیگران یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران وعدم استفاده از پایانه‌های فروشگاهی، جرمی است که شامل، پرداخت جریمه‌ای معادل ۲۰ میلیون ریال و یا ۱۰٪ از مجموع فروش (هر کدام بیشتر باشد) خواهد بود.
  3.   محرومیت از اعمال معافیت مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های موضوع مالیات‌های مستقیم برای همان سال مالیاتی نیز اجرا خواهد شد.

قاعدتا جریمه های مالی که از جانب سامانه مودیان مالیاتی شامل حال مودیان میشود، خوش آیند آنها نیست و مودی هرگز دوست ندارد این مبلغ را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

به همین خاطر، به مودیان گرامی پیشنهاد میشود اگر تا به این لحظه در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام نکرده اند هرچه زودتر نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام نمایند و شروع به کار با این سامانه نمایند، تا از مشکلات و جرائم مالی سامانه مودیان در امان بمانند

جریمه | حسابداری

جرائم سامانه مودیان از سنگین‌ترین جرایم مالی بشمار میرود!

بله درست شنیدید. جریمه سامانه مودیان جزو سنگین ترین جریمه های مالیست. طبق قوانین مربوط به بخشنامه سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، مودیانی که نسبت به فراخوان سامانه مودیان و ضوابط، قوانین آن بی‌توجه باشند، مشمول جریمه‌های مالی سنگینی خواهند شد.

پیشنهاد اول، حتما جزئیات قوانین سامانه مودیان در سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشورمطالعه نمایید تا از جرائم آن باخبر شوید.

پیشنهاد دوم اینکه، نرم افزار واسط سامانه مودیان گیتی حساب را خریداری نمایید و دیگر نگران جریمه های سامانه مودیان و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی و محاسبه مبلغ دقیق مالیات و سود فروش، نباشید

 

انواع جرائم سامانه مودیان مالیاتی

جرائمی که از سامانه مودیان مالیاتی شامل حال مودیان میگردد از چند خطای زیر شامل میشود که اگر مودی آنها را رعایت نماید دیگر جریمه نخواهد شد:

1) جریمه عدم ثبت نام در سامانه : این مورد یکی از اصلی ترین مواردی است که منجر به جرمیه شما خواهد شد. تمامی مودیان مالیاتی میبایست در سامانه مالیاتی ثبت نام نمایند و نسبت به دریافت شناسه یکتای مالیایت اقدام کنند در غیر صورت جریمه آنها شامل 10 درصد از مجموع فروش و یا 2میلیون تومان وجه نقد به سازمان امور مالیاتی خواهد شد. (هرکدام از این مبالغ بیشتر باشد، همان جریمه شما خواهد بود)

2) جریمه عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی : اگر شما در سامانه مودیان ثبت نام کرده اید، صورت حساب های الکترونیکی تان را میبایست به سامانه ارسال نمایید، در غیرصورت در این مورد هم دچار جریمه های سنگین خواهید شد. جریمه این مورد هم شامل 10 درصد از مجموع فروش و یا 2میلیون تومان وجه نقد به سازمان امور مالیاتی خواهد شد. (هرکدام از این مبالغ بیشتر باشد، همان جریمه شما خواهد بود)

3) جریمه عدم اعلام شماره حساب بانکی تجاری : طبق بند پ ماده 22 قانون جدید سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، عدم اعلام شماره بانکی تجاری مشمول 10 دردص جریمه از فروش انجام شده شما توسط آن حساب بانکی خواهد بود.

4) ارسال صورتحساب چاپی : این جریمه در صورتی است که شما صورتحساب های چاپی را حذف نمایید و یا آنها را مخدوش کرده باشید، جریمه ای که در این مورد شامل حال شما میشود شامل 2درصد از فروش شما و یا مبلغ صورتحساب شما خواهد بود .

5) جریمه عدم اعلام واحد تعطیلی در سامانه مودیان مالیاتی : در صورتی که واحد شما تعطیل شده است در سامانه مودیان میبایست اعلام نمایید درغیرصورت در این مورد هم جریمه خواهید شد .

6) جریمه عدم کار با سامانه : کار با سامانه مودیان و ارسال صورتحساب های الکترونیکی از این طریق جزو قوانین سامانه میباشد و در صورتی که شما در سامانه ثبت نام کرده باشید ولی با آن کار نکنید مشمول جریمه هستید پس بهتر است حتما کار با سامانه مودیان را شروع نمایید تا از جریمه هایی که سازمان امور مالیاتی برای شما در نظر گرفته است در امان بمانید

جریمه | حسابداری

قوانین بخشودگی سامانه مودیان مالیاتی:

 

خوشبختانه یا متاسفانه سازمان امور مالیاتی چون دیگر مباحثی که در انها هم شرایطی برای بخشش دارد، . از آنجایی که مودیان بسیاری توسط سامانه مودیان مالیاتی جریمه شده اند  در مورد جریمه های عدم استفاده از سامانه مودیان هم بخشش هایی در نظر گرفته است.

خوشبختانه به این خاطر که سازمان قوانین برای  این جرائم، قوانینی را در نظر گرفته است که در راستای آن مودی را میبخشد و یا مودی جریمه کمتری پرداخت میکند.

متاسفانه به این خاطر که اصلا چرا باید مودیان ما کوتاهی کنند که بخواهند جریمه شوند؟ مودی میتواند در سامانه مودیان ثبت نام کند و طبق قوانین سامانه صورتحساب های الکترونیکی خود را توسط نرم افزار واسط سامانه مودیان گیتی حساب به سازمان امور مالیاتی ارسال کند، که بعدها هم جریمه شامل حالش نشود که بدنبال بخشودگی آن هم باشد!

البته باید توجه داشته باشید که از آنجایی که جرائم مالیاتی در سامانه مودیان به سختی مورد نظر قرار گرفت است قطعا بخشودگی آن‌ها نیز مقررات سخت گیرانه‌ای خواهد شد

بخشودگی جرائم مالیاتی، بنا به شرط و شروط هایی انجام میشود:

 شرط اول:  اعلام مبلغ جرائم ثابت هر سال توسط بانک مرکزی با توجه به نرخ تورم است که سازمان امور مالیاتی آن را بروزرسانی می‌کند.

شرط دوم: سازمان امور مالیاتی تنها میتواند تا حداکثر ۵۰٪ از مبلغ جریمه‌ها مطابق با ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم را ببخشد.

پس اگر جریمه های سامانه مودیان شامل حال شما شده است، حتما بخشش هایی که سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته است شامل حال شما هم خواهد شد.

تنها دیگر دقت نمایید که چه کارهایی انجام دهید که توسط سازمان امور مالیاتی جریمه نشوید و این تنها با خرید نرم افزار واسط سامانه مودیان گیتی حساب و ارسال صورتحساب های الکترونیکی از این طریق این برنامه است حاصل خواهد شد.

منبع : https://gitihesab.ir/دریافت-کلید-خصوصی-سامانه-مودیان/

دکمه بازگشت به بالا