بین الملل

جنگ در اتیوپی| از نشست شورای امنیت تا اعلام نابودی کامل یک لشکر مکانیزه ارتش

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فورس ، درگیری های بین ارتش اتیوپی و نیروهای نیمه خودمختار دجله که از 4 نوامبر آغاز شده است همچنان ادامه دارد و تلاش های سازمان ملل و جامعه جهانی برای آتش بس تاکنون ناکام مانده است.

اولین جلسه شورای امنیت درباره عملیات نظامی علیه تیگری

به گفته منابع آگاه دیپلماتیک ، شورای امنیت سازمان ملل متحد اولین جلسه خود را در مورد درگیری های جاری در منطقه دجله امروز (سه شنبه – 24 نوامبر) به درخواست سه کشور – تونس ، آفریقای جنوبی ، سنت وینسنت و گرنادین برگزار می کند.

وب سایت خبری الجزیره به این منابع استناد کرد: “این جلسه به صورت خصوصی و از طریق کنفرانس ویدیویی برگزار می شود.”

مشخص نیست که آیا در پایان جلسه اظهارات رسمی در مورد درگیری در اتیوپی بیان خواهد شد یا خیر.

دبريزيون گابریل مایکل ، رئیس منطقه دجله با 72 ساعت مهلت برای تسلیم منطقه نیمه خودمختار آدیس آبابا پاسخ داد.

اولین جلسه غیرعلنی شورای امنیت در مورد دجله قرار است امروز برگزار شود و موضوع لشكركشی نظامی آدیس آبابا علیه منطقه دجله در اوایل ماه جاری باعث پرواز بیش از 40 هزار نفر از اتیوپی به سودان همسایه شد.

ابی احمد ، نخست وزیر اتیوپی در 4 نوامبر در تلاش برای سرنگونی دولت منطقه به اتهام شورش علیه دولت مرکزی و تلاش برای سرنگونی ، حمله نظامی به Tigray انجام داد.

حدود سه هفته پس از عملیات ، مقامات دولت فدرال در اتیوپی در حال برنامه ریزی برای محاصره مرکز دجله و مقرهای دولت محلی آن و جبهه آزادیبخش مردم دجله هستند.

گوتیرز از مخالفت آدیس آبابا با هرگونه مداخله اظهار تأسف کرد

در همین حال ، دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش روز جمعه خواستار گشودن گذرگاه های بشردوستانه برای حمایت از ساکنان مناطق درگیری در اتیوپی شد و از اینکه آدیس آبابا هرگونه مداخله را رد می کند ابراز تاسف کرد.

تحولات میدانی اخیر

امروز در سطح میدانی ، نیروهای ببر طی بیانیه ای اعلام کردند که لشکر 21 مکانیزه ارتش اتیوپی را به طور کامل نابود کرده است. روز گذشته ، نیروها از نابودی هلی کوپتر و تانک ارتش اتیوپی خبر دادند. به گزارش الجزیره ، سخنگویان دولت اتیوپی هنوز به درخواست های تحقیق در مورد صحت خبر پاسخ نداده اند.

رسانه های اتیوپی به نقل از رسانه های اتیوپی با اشاره به مهلت 72 ساعته تسلیم به نیروهای ابی احمد دجله که یکشنبه شب گذشته آغاز شد ، گفت: “تعداد زیادی از نیروهای ببر قبل از پایان اعتصاب 72 ساعته تسلیم می شوند.” وجود داشت.

الجزیره در گزارشی دیگر گزارش داد که ارتش اتیوپی از ابتدای کارزار نظامی علیه دجله ده شهر منطقه را تحت کنترل خود درآورده است و اکنون 80٪ از منطقه دجله توسط نیروهای دریایی احمد کنترل می شود. دولت محلی دجله از عقب نشینی تاکتیکی نیروهای خود در پی پیشرفت ارتش اتیوپی با هدف نجات جان مردم و کشاندن ارتش به جنگ نهایی خبر داده است.

جبهه آزادی بخش ^ رهبران حزب مردم تیگرا

مقامات اتیوپی می گویند که آنها قصد دارند رهبران جبهه آزادیبخش خلق Tigray را که منطقه را به اتهام تروریسم کنترل می کند تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

وزیر دادگستری اتیوپی ، گیدئون تیموتی ، در یک کنفرانس خبری مشترک با رضوان حسین ، سخنگوی گروه ویژه اضطراری ، حمله جبهه آزادیبخش مردم ببر به ارتش اتیوپی را به عنوان نقض قانون اساسی این کشور متهم کرد و رهبران آن مرتکب جنایت شده اند. حملات تروریستی و موشکی به شمال شهر عمرا.

حسین که شاهد خسارت شدید به فرودگاه اکسوم و جاده های منتهی به آن بود ، گفت که میکیلی در محاصره است و نیروهای پشت جبهه آزادیبخش دجله فقط 72 ساعت برای تسلیم فرصت دارند.

دیروز ، دبرتون گابریامیکیله ، رئیس منطقه دجله و رهبر جبهه آزادیبخش مردم تیگری ، در پاسخ به مهلت دولت اتیوپی برای مقامات محلی در دجله ، گفت که مهلت داده شده به ابی احمد به مقامات محلی پوششی برای حمله ارتش به مرکز تیگری در سه جبهه است. .

آوارگی بیش از 40000 نفر

در همین حال ، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) روز دوشنبه (23 نوامبر) اعلام کرد که بیش از 40،000 پناهنده و پناهجوی اتیوپیایی در این ماه برای فرار از حملات دولت به دجله در سودان پناه گرفته اند و این در حالی است که 1،277 با 40٪ روز یکشنبه. در میان افراد زیر 18 سال ، 51 درصد زیر 60 سال و 4 درصد سالخورده بودند. براساس این گزارش ، 53 درصد از این پناهجویان مرد و 43 درصد زن هستند.

درگیری مسلحانه بین ارتش اتیوپی در منطقه و جبهه آزادیبخش مردم تیگری از 4 نوامبر آغاز شد.

قبل از به قدرت رسیدن نخست وزیر اتیوپی ، ابی احمد علی ، در سال 2018 ، جبهه آزادی ببرها نزدیک به سه دهه زندگی سیاسی در این کشور را کنترل می کرد. اورومو بزرگترین گروه قومی اتیوپی با 34.9٪ جمعیت یا حدود 108 میلیون نفر جمعیت است ، در حالی که دجله با 7.3٪ سومین گروه قومی بزرگ این کشور است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که ابی احمدعلی نخست وزیر اتیوپی برای تشدید تنش های به سبک قدیمی با منطقه دجله در 4 نوامبر نیروها و هواپیماهای جنگی را به منطقه دجله اعزام کرد و گفت ارتش اتیوپی مجبور به “جنگ غیرضروری و بی فایده” است. در منطقه Ig Tigray. نخست وزیر اتیوپی رهبران ببر را به تضعیف اصلاحات دموکراتیک مورد نظر دولت متهم کرد

ابی احمد پس از نخست وزیری در سال 2018 ، اصلاحات سیاسی مانند دستیابی به جایزه صلح نوبل 2019 را اعلام کرد ، اما به نظر می رسد این اصلاحات باعث شد حزب حاکم در تیگرای ، که قبلاً تحت کنترل دولتی که اتیوپی در دست داشتند ، حاشیه ساز شود.

در نتیجه ، جبهه آزادی خلق تیگرای از ائتلاف دولت آبی احمد کناره گیری کرد و انتخابات محلی را در سپتامبر برگزار کرد. سپس هر دو طرف مقابل را غیرقانونی اعلام کردند و ادعا کردند که با یکدیگر درگیری ایجاد کرده اند.

انتهای پیام / ص


دکمه بازگشت به بالا