عمومیمطالب برتر

روند تولید پیراهن مردانه از انتخاب پارچه تا دوخت نهایی

تولید لباس فاکتورهایی مهم دارد و بسته به نوع لباسی که تولید می‌شود مراحل خاصی باشد طی شود. مثلا میان تولید لباس مجلسی زنانه و کت و شلوار مردانه تفاوت بسیاری وجود دارد و هر کدام به دستگاه‌های متفاوتی نیازمند هستند و نیروی متخصص خود را نیاز دارند.  ولی در تولید هر نوع لباسی، شباهت‌هایی در مسیر تولید وجود دارد که می‌توان این مراحل مشابه را به صورت کلی با نام مراحل و فرایند تولیدی پوشاک معرفی کرد. در اینجا این مراحل را به طور کلی معرفی خواهد کرد.

توصیه:

اگر قصد دارید یک  تولیدی پیراهن مردانه راه اندازی کنید، اولین حرکت این است که از خود بپرسید، هدف شما از این کار چیست؟ سعی کنید ملاک اصلی خود را در شروع کار درآمدزایی قرار ندهید، چرا که با وجود مشکلات پیش رو ممکن است به هدف خود نرسید و از ادامه راه دلسرد شوید. تولید پوشاک دارای فراز و نشیب‌های فراوانی است و نیاز به صبر و بردباری زیادی دارد و لازمه آن علاقه و حوصله است. پس ما به شما توصیه می‌کنیم خود را برای مواجه شدن با مشکلات و موانع زیاد آماده کنید.

برای شروع کار تولید پوشاک لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • دانش خود را در حوزه تولید لباس مورد نظر و پارچه و مواد اولیه بالا ببرید و سعی کنید اطلاعاتتان به روز باشد.
  • بازار کار تولید پوشاک مورد نظر خود و راه‌های فروش یا سفارش را بررسی کنید.
  • با افرادی که در این زمینه فعالیت دارند توجه کنید.
  • تمام حساب کتاب‌ها را مورد توجه قرار دهید.
  • خط تولید را به گونه‌ای بچینید که در وظایف نیروها تداخل ایجاد نگردد.

تحقیق در مورد تولید لباس | تولیدی لباس در خانه

مواردی که برای شروع کار تولیدی پوشاک مورد نیاز است:

  • تهیه مکان فیزیکی تولیدی لباس
  • تهیه دستگاه و لوازم مناسب
  • اخذ جواز کسب از اتحادیه
  • جذب نیرو
  • الگو، برش و نمونه‌گیری
  • تهیه مواد اولیه
  • بازاریابی

مراحل و فرایند تولید پوشاک:

مواد اولیه

اولین مرحله در تولید پوشاک، تهیه مواد اولیه پوشاک مورد نظر است. این مواد اولیه نسبت به نوع محصول تولیدی متغیر است. مثلا تولید انواع تی‌شرت نیاز به موادی از جمله پارچه، دکمه، یقه و موارد دیگری دارد که با مواد مورد نیاز برای تولید یک پیراهن یا کت و شلوار مردانه متفاوت است. بنابراین باید با مواد اولیه و کار تولید لباس مورد نظر و خرج کار و پارچه مورد نیاز برای تولید پوشاک مورد توجه خود آشنا شوید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

خرید الگو

الگوی خیاطی و دوخت از مهمترین مراحل تولید یک لباس می‌باشد و الگوهای خیاطی خوب برای تولیدی لباس بسیار حیاتی می‌باشند. دوخت و تولید هر نوع لباس نتیجه تلاش طراح و خیاط است و عوامل بسیاری در این قضیه دخالت دارند. از عوامل بسیار مهم در تولید لباس، الگوی با کیفیت برای برش زدن است. این امر وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بخواهیم تولید تعداد بالای پوشاک برای تولیدی لباس تهیه کنیم. الگوی لباس تولیدی باید زیبا و بدون نقص باشد. طراحان با تجربه برای رسم الگو هزینه‌ای را دریافت می‌کنند تا الگوی لباس بدون نقص را در اختیار شما قرار دهد. بنابراین می‌توان گفت، الگوی خیاطی و دوخت از مهمترین مراحل تولید یک لباس می‌باشد و الگوهای خیاطی خوب برای تولیدی لباس بسیار حیاتی می باشند.

برش لباس

معمولا در هر تولیدی لباس،  یک متخصص را  برای کار برش پارچه استخدام می‌کنند. امر برش لباس با پهن کردن طاقه‌ها و چیده شدن لایه‌های پارچه روی هم انجام می‌شود. برشکار توسط قیچی‌های مخصوص، آنها را طبق الگو برش می‌دهد تا کار کمترین پرتی و دم قیچی را داشته باشد. برش‌ها انواع مختلفی نظیر برش با قیچی صنعتی یا برش لیزری دارد که به نسبت نوع تولید متغیر می باشد.

دوخت اولیه

در مسیر تولید لباس معمولا پس از برش زدن و قبل از دوخت نهایی، یک مرحله دوخت اولیه انجام می‌گیرد. خیاط ها اجزای برش خورده را در مرحله دوخت اولیه تغییر می‌دهند و پایه‌ای برای دوخت‌های بعدی ایجاد می‌نمایند. مثلا لبه‌ها دوخته می‌شوند. همچنین عملیاتی همچون چاپ و گلدوزی روی اجزا در این مرحله صورت می‌گیرد.

دوخت اصلی

در مراحل بعد از مرحله دوخت اولیه، اجزای برش خورده و دوخت‌های پایه، به وسیله خیاطان و چرخکاران ماهر، تحت دوخت‌های اصلی و نهایی قرار می‌گیرد و لباس تقریبا آماده‌ای در پایان به وجود می‌آید و سیر تولید لباس در قسمت دوزندگی تقریبا تمام می‌شود.

بررسی کار وسط کاران

پس از مرحله دوخت نهایی، کار وسط کاران مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از بازرسی و رفع ایرادات، لباس‌های دسته بندی شده به قسمت بخار منتقل می‌گردد.

اتوکشی

مرحله اتوکشی به اشکال متفاوتی صورت می‌گیرد. مثلا اتو به صورت پرس، بخار، اتوی روی مانکن و … برای از بین بردن چروک لباس‌های تکمیل شده با دمای مناسب انجام می‌شود. پس از مرحله اتوکشی لباس کاملا آماده فروش است.

مرحله نهایی

در پایان تمام مراحل دوخت، بسته بندی، قرار دادن بروشور و نصب مارک و مواردی دیگر از این دست لباس آماده عرضه می‌گردد.

مطالب مرتبط:

تا به حال درباره لباسی که هر روز و همیشه و تا پایان عمر به تن می کنیم، فکر کرده اید؟! اصلا می دانید چه مراحلی را طی می کند و چطور به دست مصرف کننده می رسد؟

در ادامه مراحل تولید لباس و مواد اولیه تشکیل دهنده آن را بررسی خواهیم کرد تا با دید بهتری دست به انتخاب لباس بزنید.

با همراه باشید.

تولید لباس از چه چیزهایی هست؟

تولیدکنندگان پوشاک معمولا از پنبه، نایلون، پلی استر، کتان، ابریشم و… به عنوان مواد اولیه تولید لباس استفاده می کنند.

پارچه های پنبه و کتان نرم و سبک هستند و هوا به راحتی از آن ها عبور می کند. اما نایلون و پلی استر منشا شیمیایی دارند و از نفت ساخته شده اند، به همین دلیل گرما را جذب می کنند و تجزیه آن ها در طبیعت تا سال ها طول می کشد.

نخ از چی درست میشه؟

نخ از به هم پیوستن الیاف طبیعی و مصنوعی و یا ترکیب این دو تولید می شود. الیاف طبیعی شامل پنبه، کتان، کنف، چیت، پشم و ابریشم است و منشا آن به طبیعت و گیاهان و حیوانات برمی گردد.

با کیفیت ترین محصولات را از بخواهید اونم با تخفیفات ویژه

اما الیاف مصنوعی با مواد شیمیایی مثل نایلون، سلولوز، اکرلیک، رایون و… ساخته می شود. دسته سوم هم نخ های مختلط هستند که از ترکیب الیاف مصنوعی و طبیعی به دست می آیند.

مراحل تبدیل پنبه به لباس

برای تولید پوشاک باید پنبه به پارچه تبدیل شود. این کار از طریق دو فرایند ریسندگی و فرایند بافندگی انجام می گیرد. در فرایند ریسندگی پنبه خام وارد کارخانه شده و بعد از انجام مراحل ترکیب و حلاجی، فتیله کردن، شانه زنی، کشش و تاباندن نوبت به فرایند بافندگی می رسد.

مراحل تولید پارچه

برای تولید لباس و پارچه ابتدا باید مواد اولیه مثل پشم را تهیه کنیم. مرحله بعد تراشیدن پشم و رتبه دهی آن ها از نظر کیفیت، شستن و شانه کردن پشم، تنیدن پشم و تبدیل آن به رشته های موازی، به دور خود گرداندن، رنگ کردن رشته های بلند پارچه و خم کردن پارچه با دستگاه های مدرن و لیزر است.

سپس نخ وارد دستگاه بافندگی می شود تا طرح مورد نظر روی آن پیاده گردد. مرحله نهایی کاهش سایز و حذف پرزهای اضافه پارچه است. برای این کار پارچه های زمستانی باید در آب گرم شسته شوند تا اندازه شان کاهش یابد و پارچه های تابستانی در معرض قرار گیرند تا پرز های آن ها جدا شود.

در این مرحله کارشناسان پارچه را روی میزهای بزرگ تست می کنند تا پارگی یا اشکال های آن را به خوبی بررسی کنند.

 مراحل تولید پنبه

پنبه یک ماده طبیعی است که از گیاهان به دست می آید و مثل ابریشم و پشم برای تولید لباس استفاده می شود. این گیاه فقط در مکان های گرم و آفتابی رشد می کند و برای کشت آن 3 روش کشت کرتی، کشت با فاروئر و کشت با دستگاه بذرکار وجود دارد.

پس از کاشت، نوبت به آبیاری و تنک کردن یا جدا کردن بوته های ضعیف می رسد و در انتها عملیات برداشت پنبه انجام می شود.

مراحل تبدیل پنبه به نخ

پس از خشک شدن شکوفه های گیاه پنبه، الیاف پنبه توسط ماشین های پنبه چینی از بوته جدا می شوند. سپس در کارخانه دانه ها و ذرات گرد و خاک از الیاف جدا، دسته بندی و در بسته های بزرگی به نام عدل به کارخانه نخ ریسی منتقل می شوند.

در کارخانه عملیات متکاپیچی، تبدیل متکا به فیتیله، موازی کردن الیاف و تبدیل فیتیله به نخ صورت می گیرد. در پایان نخ با دستگاهی به نام رینگ یا تمام تاب ریسیده می شود.

نمودار جریان فرایند تولید لباس و پارچه

طراحی←الگو سازی←نمونه سازی←تولید الگوی اصلی←سایزبندی←چاپ الگو روی کاغذ←پهن کردن پارچه←برش پارچه←مرتب سازی قطعات برش ←دوخت←بررسی لباس←اتوکاری←بررسی نهایی←بسته بندی←کارتونینگ←حمل و نقل

جمع بندی مراحل تولید لباس 

همانطور که دیدید، مراحل تولید لباس در کارخانه یک فرایند پیچیده و زمان بر است و از تامین ماده اولیه شروع و در نهایت به مراکز عرضه پوشاک ختم می شود تا به دست مصرف کننده برسد. شاید بهتر است پس از این در انتخاب لباس برای خرید دقت بیشتری داشته باشیم! بخصوص در

 

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

 

دکمه بازگشت به بالا