عمومیمطالب برتر

فرمول محاسبه ظرفیت سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک

مشخصات فنی سختی گیر رزینی

در موتور خانه سیستم های حرارت مرکزی، برای تولید آب نرم و بدون رسوب جهت جلوگیری از رسوب جداره لوله ها و دیگ های آب گرم و دیگ بخار از دستگاه سختی گیر رزینی استفاده می گردد.

 سختی گیر رزینی چیست؟

قیمت شیر سختی گیر: سختی گیر رزینی شامل یک پکیج متشکل از مخزن استوانه ای شکل از جنس فلز یا فایبر گلاس (FRP) با شیر چند راهه و مخزن آب و نمک جهت احیا رزین می باشد. شیر در سختی گیر های رزینی می تواند از نوع دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک باشد. سختی گیر های رزینی بر اساس جایگزینی یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب سخت با یون های سدیم موجود در رزین عمل می کنند. برای عملکرد بهتر و کارایی مجدد باید به طور متناوب این رزین ها احیا شوند. برای این کار از طریق عبور دادن آب و نمک از روی رزین صورت می گیرد.

دستگاه سختی گیر رزینی معمولا دارای یک دریچه در بالا جهت وارد کردن مواد و یک دریچه در کنار جهت بازدید و سرویس می باشد. آب از بالا وارد دستگاه شده و با عبور از روی مواد رزینی عبور کرده و نهایتا توسط آب جمع کن های نصب شده به سمت شیر سلوولو منتقل می گردد.

 ویژگی سختی گیر رزینی

اجزای سختی گیر رزینی فلزی

نواع سختی گیر های رزینی از نظر جنس بدنه

 انواع سختی گیر بر حسب شیر سرویس

سختی گیر از نظر شیر سرویس به دو نوع تقسیم بندی می شوند

سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک به سیستمی گفته می شود که عمل احیای رزین را پس از رسوب زدایی و گرفتن سختی آب به صورت خودکار انجام می دهد. این عمل توسط شیر تمام اتوماتیک انجام می گیرد و با توجه به برنامه ریزی که به سیستم داده شده توسط کیت های تشخیص به شیر تمام اتوماتیک فرمان بک واش و احیای رزین داده می شود. از لحاظ هزینه اولیه شیرهای تمام اتوماتیک نسبت به شیر های دستی سلو ولو نزدیک به 70 درصد بیشتر می باشند ولی از لحاظ راندمان و میزان هدر رفت آب در زمان بندی تعیین شده، صرفه اقتصادی بیشتری دارند. عملکرد سختی گیر تمام اتوماتیک بر مبنای میزان جریان و یا از طریق تنظیم زمان می باشد.

سختی گیر های رزینی که عمل بک واش (Back Wash) و احیاء رزین را با یک شیر دستی سه حالته (شیر سلوولو) توسط اپراتور انجام می گیرد را سختی گیر نیمه اتوماتیک می نامند. تفاوت اساسی این نوع سختی گیر فقط در شیر بک واش می باشد که در نمونه نیمه اتوماتیک قابلیت برنامه ریزی برای احیاء رزین را نداشته و حتما توسط یک اپراتور به صورت مستمر انجام گیرد. تغییر حالت شیر سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک جهت بک واش به صورت دستی می باشد.

 مشخصات فنی سختی گیر رزینی

 محاسبه ظرفیت سختی گیر رزینی

برای به دست آوردن ظرفیت سختی گی به سه پارامتر کلی سختی کل آب، دبی آب مصرفی و مدت زمان کارکرد دستگاه نیاز داریم. عوامل دیگری نیز در تعیین ظرفیت سختی گیر رزینی تاثیر گذار می باشند مانند نوع سطح جاذب جامد، جنس رزین تبادل کننده، میزان زمان تماس برای احیاء جنس ماده تبادل کننده، کیفیت آب و مقدار مواد احیاء کننده. طبق فرمول زیر ظرفیت سختی گیر رزینی تایین می گردد.

ظرفیت سختی گیر رزینی (گرین) = (رزینی گیر سختی از آب گذر میزان * گیر سختی دستگاه به سخت آب ورودی * 24 * 60) / 17.1

میزان گذر آب از سختی گیر رزینی بر حسب GPM و ورودی آب سخت به دستگاه سختی گیر بر حسب PPM می باشد.

جدول مشخصات سختی گیر رزینی | سختی گیر پاکمن

مقدار سیلیس موجود درون دستگاه سختی گیر

مواد رزینی مخصوص (زئولیت) به ارتفاع 75 الی 200 سانتی متر درون مخزن ریخته می شود یعنی حدود نصف ارتفاع استوانه اصلی منبع سختی گیر و قبل از آن نیز سنگ سیلیس می ریزند.

 فرایند شستشو و احیاء رزین دستگاه سختی گیر

برای احیا نمودن رزین، طی فرایندی یون های سدیم موجود در محلول آب نمک جایگزین یون های کلسیم و منیزیم شده و رزین داخل مخزن دستگاه سختی گیر احیا (Regeneration) شده و مجددا قابلیت سختی گیری خواهد داشت.

کیفیت آب با یک سری خواص فیزیکی و شیمیایی آن مشخص می شود. برخی از ویژگی های مهم آب شامل سختی کل، کل مواد جامد محلول در آب TDS و درجه PH می باشد که تحت تاثیر مستقیم منبع تامین آب است. آب در موارد بسیاری از جمله آشامیدن، شست، شو و پخت و پز و در مصارف صنعتی شامل سیستم های گرمایشی و سرمایشی، دیگ های بخار و برج های خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد. وجود مواد جامد و فلزات موجود درآب در مصارف خانگی ممکن است سلامتی انسان را به خطر بیاندازد و در مصارف صنعتی باعث تشکیل رسوب در خطوط لوله کشی و تجهیزات می گردد. تشکیل رسوب سیستم لوله کشی باعث گرفتگی و در تجهیزات علاوه بر گرفتگی باعث کاهش راندمان و کاهش تبادل حرارت مناسب می شود. برای کاهش سختی می توان از دستگاه های سختی گیر استفاده کرد. دستگاه های سختی گیر در مدل های متنوعی موجود می باشند که پرکاربرد ترین آنها سختی گیر های مغناطیسی و سختی گیر های رزینی می باشند.

برخی از یون های موجود در آب مانند کلسیم و منیزیوم و نیز کاتیون های دو ظرفیتی و چند ظرفیتی موجب رسوب یا کف می شوند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزاتی که در ارتباط با آب می باشند می توان از سختی گیر رزینی استفاده نمود.

فروشگاه مهام

فروشگاه مهام پالایش با هدف تامین تجهیزات صنعت تصفیه آب در کنار تجربه درخشان ۲۰ ساله خود مجموعه شروع به فعالیت کرد.به علت تعهد نسبت به اعتماد مشتریان به مجموعه مهام پالایش توانست، کالاهای مورد نیاز در صنعت تصفیه آب و فاضلاب صنعتی را با بالاترین کیفیت روز دنیا و ایران در اختیار مشتریان مجموعه قراردهد.
دکمه بازگشت به بالا