علمی و پزشکیمطالب برتر

مقایسه ایمپلنت و بریج

از دست رفتن دندان ها بسیار شایع است و حدودا دو سوم افراد میانسال حداقل یک دندان افتاده دارند. جایگزین کردن دندان های افتاده نه تنها ظاهر فرد را بهبود می بخشد، بلکه غذا خوردن و صحبت کردن فرد را نیز بهتر می کند. جالب است بدانید اگر یک دندان بیفتد و آن را جایگزین نکنید، به مرور دندان های اطراف هم آسیب می بینند. درمان های زیادی برای دندان از دست رفته وجود دارد. ایمپلنت دندان و بریج دو تا از رایج ترین درمان های دندان هستند. به همین دلیل بهتر است با تفاوت ایمپلنت دندان و بریج آشنا شوید.

به طور خلاصه در ایمپلنت دندان قطعه ای به نام پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار می گیرد و به عنوان ریشه دندان عمل می کند. اما در بریج، دندان از دست رفته به کمک دندان های اطراف جایگزین می شود. در ادامه تفاوت ایمپلنت دندان با بریج را به طور کامل توضیح می دهیم. یک فرایند طولانی است که ممکن است ماه ها طول بکشد. در مرحله اول وضعیت استخوان و لثه فرد توسط پزشک در ایمپلنت مشهد بررسی می شود. پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار می گیرد؛ به همین دلیل لازم است بافت استخوانی شما مناسب باشد. سپس در یک جلسه دیگر پایه ایمپلنت درون استخوان جایگذاری می شود. حدودا ۳ یا ۴ ماه زمان لازم است تا پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد. سپس تاج دندان بر روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد.

مزایای ایمپلنت دندان

مهمترین مزیت ایمپلنت دندان این است که یک درمان دائمی و مطمئن به شمار می رود. جالب است بدانید که میزان موفقیت ایمپلنت نزدیک به ۹۸٪ است. به علاوه دندان ایمپلنت شده کاملا شبیه دندان های دیگر فرد است و خیال فرد از بابت ظاهر دندان هایش راحت است. همچنین ایمپلنت دندان محکم در استخوان قرار می گیرد، به همین دلیل دندان ایمپلنت شده مانند بقیه دندان ها قادر به جویدن غذا است.

معایب ایمپلنت دندان

می توان گفت بزرگترین عیب ایمپلنت دندان طولانی بودن فرایند آن است. به علاوه برای انجام ایمپلنت به بافت استخوانی کافی نیاز است. در بسیاری از افراد، بافت استخوانی به مرور زمان تحلیل می رود که باعث می شود فرد به پیوند استخوان نیاز داشته باشد. این موضوع مدت زمان درمان را حتی طولانی تر می کند. به علاوه به دلیل پیچیدگی و طولانی بودن فرایند و همچنین گران بودن تجهیزات ایمپلنت، معمولا هزینه ایمپلنت به نسبت بسیاری از درمان های دندانپزشکی دیگر بیشتر است.

بریج دندان چیست؟

بریج دندان یک روش نسبتا قدیمی تر است که به کمک دندان های مجاور، جای خالی دندان افتاده پر می شود. در واقع کلمه بریج به معنی پل است. یعنی بین دو دندان در واقع یک پل قرار می گیرد که کار دندان افتاده را انجام می دهد. این پل یا بریج بوسیله روکش هایی که بر روی دندان مجاور قرار می گیرد، در سر جای خود محکم می شود. در بسیاری از موارد، قبل از انجام بریج پزشک مجبور است کمی از دندان های اطراف را تراش دهد تا روکش بهتر روی آن قرار بگیرد.

مزایای بریج دندان

یکی از مزایای مهم بریج در مقایسه با ایمپلنت دندان این است که بریج کمتر تهاجمی است. یعنی انجام بریج دندان نیازی به استخوان فک ندارد. به همین دلیل مواردی نظیر پیوند استخوان در بریج مطرح نیست. به علاوه چون در بریج تجهیزات و زمان کمتری مورد نیاز است، هزینه نهایی کمتر می باشد. در بریج دندان ممکن است تنها به ۲ جلسه زمان نیاز باشد.

معایب بریج

مدت زمان ماندگاری بریج دندان کوتاه است و اصولا بعد از ۵ تا ۷ سال باید ترمیم شود. به علاوه همانطور که گفته شد بریج دندان نیازمند این است که دندان های مجاور تراشیده شوند. این موضوع می تواند در طولانی مدت عمر دندان ها را کوتاه کند. حال که فهمیدیم هر کدام از این درمان ها چگونه انجام می شود می توانیم به تفاوت ایمپلنت دندان و بریج بپردازیم. ظاهر هر دو از نظر ظاهر بسیار مناسب و خوب هستند،‌ اما با گذشت زمان ممکن است بریج از نظر ظاهری افت کند. در صورتی که ایمپلنت، اگر با کیفیت باشد، حتی بعد از ۲۰ سال هم همچنان تفاوتی با دندان طبیعی ندارد. مقاومت ایمپلنت دندان بوسیله پایه تیتانیومی در استخوان فک قرار می گیرد به همین علت بسیار مقاوم تر از بریج است.

زمانآیا برای انتخاب روش های جایگزین دندان های از دست رفته خود دچار سردرگمی شده اید؟ آیا می دانید روش با بریج دندان چه تفاوتی دارد و کدام یک بهتر است؟ بهتر است بدانید که چه زمانی و در چه شرایطی ایمپلنت یا روکش دندان توصیه می شود. در ادامه سعی کرده ایم که تفاوت ایمپلنت و بریج دندان را به زبان ساده توضیح دهیم. بی دندانی یکی از عذاب آورترین مسایلی است که در زندگی بسیاری از افراد دیده می شود، این موضوع در عصر امروز به دلیل مصرف شیرینی و شکلات بیشتر دیده می شود. در هر دو روش ایمپلنت و بریج دندان شما از مشکل بی دندانی خلاص خواهید شد اما می بایست انتخابی صحیح در بین این دو گزینه داشته باشید.

بریج دندان چیست؟

بریج دندان از دسته روش های قدیمی برای رفع بی دندانی می باشد. به طور کلی بریج تنها خود فضای خالی را درگیر نمی نماید و دندان های مجاور نیز برای بریج نمودن درگیر و در واقع تراش داده می شوند. شاید برایتان سؤال باشد که بریج برای چه افرادی مناسب است؟ برطبق بررسی های انجام شده اینطور به نظر می رسد که بریج تنها برای افرادی مناسب است که دندان های مجاور فضای خالی دارای پرشدگی زیاد بوده و به طور کلی نیاز به روکش دارد. بریج دندان چگونه انجام می شود؟ بریج جهت درمان بی دندانی ساخته می شود و به این صورت که با قرار گرفتن روی دندان های طرفین ناحیه بی دندانی به شکل یک پل قسمت بی دندانی را کامل می کند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان به پیچ ساخته شده از جنس تیتانیوم گفته می شود که در استخوان فک کاشته و جایگزین دندان از دست رفته می شود پس از جایگذاری ایمپلنت دندان طی روندی که یکپارچگی استخوانی نام دارد ایمپلنت دندان محکم به استخوان جوش می خورد سپس روکش یا دست دندان بر روی ایمپلنت دندانی متصل می شود. ایمپلنت دندان از دو جزء اصلی و یک قسمت رابط تشکیل شده است که قرار است در یک یا چند نقطه بی دندانی، یک قسمت از جزء اصلی، نقش ریشه دندان و قسمت دیگر، نقش تاج دندان و “جزء رابط” که این دو قسمت را به هم متصل می نماید را ایفا نماید.

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان در روش ایمپلنت کردن دندان، دندان با استفاده از یک پروتز بادوام در فضای خالی اعمال می شود و دندان های اطراف به هیچ عنوان درگیر نخواهد شد، در این روش شما هیچ گونه مشکلی نخواهید داشت در این روش اغلب دائمی نامیده می شود. پروتز بکار رفته برای این روش اغلب به صورتی است که به سرعت با استخوان فک و لثه شما سازگار شده و می تواند حکم دندان طبیعی را برای شما فراهم نماید. مراقبت های دهان و دندان بسیار بهتر از بریج دندان است. توجه نمایید که در روش بریج اغلب سه تاج دندان درگیر است و مبرهن است که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان کمی دشوار خواهد بود.

مراقبت از دندان در روش بریج دشوارتر است. شرایط همچون دندان های طبیعی پیش می رود و نیاز به حرکت اضافه تری نخواهد بود. کدام روش ماندگارتر است؟ با استفاده از روش در واقع شما از لثه و استخوان اطراف محافظت نموده اید. یکپارچگی در این روش بسیار سریعتر و باکیفیت بیشتری صورت می پذیرد، فلز استفاده شده در این روش در برابر هر نوع پوسیدگی بسیار مقاوم است. اما در مورد بریج، به طور کلی بریج دوام ۱۰ ساله دارد و دندان های درگیر نیز دچار پوسیدگی می شوند. هرچه این پوسیدگی بیشتر باشد در واقع احتمال شکستگی در بریج بیشتر است. توجه نمایید که عمر این روش با رعایت بهداشت تا ۲۵ سال اعلام شده است.

کدام روش زیباتر است؟ از لحاظ زیبایی می بایست فاکتورهای مختلفی را مدنظر قرار داد. در واقع این موضوع به تخصص دندانپزشک بر می گردد. در بررسی های انجام شده مشخص شد که این روش دارای ظاهری طبیعی تر بوده و اغلب گزینه ای مناسب تر می باشد، بهترین دندانپزشکی زیبایی با توجه به فاکتورهای زیبایی به سادگی می تواند تشخیص دهد که استفاده از این روش برای شما مناسب تر خواهد بود و یا بریج. در نظر داشته باشید که برای دندان های جلویی این روش گزینه ای زیباتر و مورد پسندتر می باشد. در خصوص هزینه بریج دندان شاید در ابتدا هزینه ای بسیار کمتر از روش قبل داشته باشد اما این پایان راه نیست.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا