اقتصادیمطالب برتر

نحوه تغییر نام شرکت سهامی خاص

قانونگذار برای شرکت های تجاری شخصیت حقوقی تعریف کرده است. در نتیجه این شرکت ها مثل اشخاص حقیقی دارای نام هستند. شرکت های تجاری با این نام از سایر شرکت ها اعم از تجاری و غیر تجاری متمایز می شوند. همچنین در انتهای این مقاله نمونه هایی از صورتجلسات تغییرنام انواع شرکتها که مورد قبول  می باشد را با شما به اشتراک می گذاریم .در شرکت های تجاری این امکان وجود داره که بعد از انتخاب نام و ثبت آن، بنابر دلایلی تصمیم بر تغییر نام شرکت گرفته شود.

مراحل و شرایط تغییر نام شرکت | ثبت‌یار

در نتیجه باید قوانین تغییر اسم در این خصوص مد نظر قرار داده بشه. یعنی دقیقا مثل همان ثبت اولیه ی نام، تغییر نام شرکت هم یک پروسه ی زمانی داره. برای آگاهی از امور حقوقی شرکت ها این نوشته را بخوانید.

تغییر نام شرکت برای تمام شرکتها امکان پذیره و محدودیتی در این مورد وجود ندارد.

بعد از تغییرنام ، شماره و تاریخ ثبت شرکت تغییری نمی کند.

نام انتخابی افراد حقیقی باید طبق قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد.

برای تغییر نام شرکت چه شرایطی باید رعایت شود

نام منتخب باید کاملا فارسی و بدون ریشه ی عربی و لاتین باشه.

نام منتخب باید نام منحصربفرد باشه؛ به شکلی که قبلا توسط شرکتی مورد استفاده قرار نگرفته باشه یا به ثبت نرسیده باشه. برای اینکار میشه به سامانه اینترنتی ilenc.ir  مراجعه کرد تا بتوان از تکراری نبودن عنوان انتخابی اطمینان پیدا کرد.

اگر در نام شرکت عدد وجود دارد؛باید به شکل حروف نوشته شود نه ریاضی.

استفاده از حروف انگلیسی به صورت پی وی سی و… ممنوع است.

نام منتخب باید حداقلی سه بخش باشه (سه سیلابی).

ممنوعیت استفاده از نام افراد مشهور مثل ابن سینا، حافظ یا دانشمندان.

انتخاب برخی کلمات مثل دولتی، ایران و… ممنوع است. همچنین برای استفاده از نام شهرها و اماکن مختلف مجوز فرمانداری یا سایر مراجع ذیصلاح لازم است. نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص  مستلزم تنظیم سند رسمی نیست اما در مقررات قانونی تشریفاتی برای انتقال سهام با نام قرار داده شده است.

نکته ی مهم : باید مقررات مربوط به اسم که خاص هر شرکت تجاری است؛ رعایت شود. مثلا شرکت نسبی باید اسم یکی از شرکا را در عنوان خودش داشته باشد. همچنین مثلا در شرکت تضامنی باید اسم یکی از شرکا و عبارت سایر شرکا یا برادران قید شود.

تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود

برای تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود موافقت اعضای هیئت مدیره و مجمع عمومی شرکت لازم است. در واقع برای تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود باید مجمع عمومی فوق العاده شرکت تشکیل و صورت جلسه هم تنظیم و به امضای اعضا برسد. سپس به همراه مدارک شناسایی مدیر عامل و مدارک شرکت (شامل کپی آگهی تأسیس و روزنامه رسمی شرکت به همراه اسامی انتخابی با تعیین اولویت) تحویل اداره ثبت شود.

نمونه صورتجلسه تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود

صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده

در ادامه نمونه صورتجلسه تغییر نام را که مورد تائید کارشناسان اداره ثبت شرکتها می باشد برای دانلود تقدیم حضور می کنیم.همانطور که میدانید تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است بنابراین صورتجلسه مورد نظر هم باید به امضا این مجمع برسد.در تنظیم صورتجلسه تغییر نام ذکر چند نکته مفید فایده است .

کلیه صورتجلسات می بایست روی سربرگ شرکت باشد و  دارای امضا اشخاص صاحب سمت و مهر شرکت باشد.جلسه ممکن است با حضور تمامی شرکا برگزار شده باشد .در این صورت مدارک دعوت شرکا نیاز نیست اما اگر جلسه با اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد رعایت تشریفات دعوت و ارائه مستندات آن مانند دعوت در روزنامه الزامی است.

در صورتی که شرکاء اصالتاً یا ولایتاً یا وکالتاً ذیل صورتجلسه را امضاء می نمایند لازم است با قید عنوان این کار صورت گیرد و در صورتی که وکالتاً امضاء می نمایند ارائه وکالت نامه رسمی یا تصویر برابر اصل شده الزامی است.

در صورتیکه تعداد شرکاء از ۱۲ نفر بیشتر باشد انتخاب هیأت نظار (مرکب از سه نفراز شرکاء) الزامی و درابتدا صورتجلسه نام اعضای هیأت نظار نوشته شود در ذیل صورتجلسه امضاء نمایند.

صورتجلسه در سه نسخه تهیه و به امضاء اعضاء هیئت مدیره برسد . و یک نسخه از آن ظرف مدت سه روز پس از پذیرش نهایی در سامانه از طریق باجه های منتخب اداره پست به اداره ثبت شرکتها ارسال و مجددا وارد سامانه شوید و بارکدپستی را وارد کنید.

نمونه صورتجلسه تغییر نام شرکت سهامی خاص

صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده

متن نمونه صورتجلسه تغییر نام شرکت سهامی خاص که مورد تائید اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری است ، برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است .برای تکمیل این فرم تمامی تذکراتی که در مورد تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود ذکر کردیم را از جمله اینکه صورتجلسه در سربرگ شرکت باشد و مهر و امضا داشته باشد ،اگر صورتجلسه با اتفاق آرا امضا نشده است ، مستندات تشریفات دعوت رسمی و… را رعایت کنید.

در مورد شرکت های سهامی خاص می بایست نام سهامداران حاضر در مجمع و تعداد سهام آنها در یک لیست نوشته شده و به امضای آنها برسد و هیات رئیسه مجمع صحت آنرا تایید و بهمراه صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد.

۱-تشکیل مجمع عمومی فوق العاده.

۲.تنظیم صورتجلسه و امضای هیأت رئیسه.

۳-تشریفات دعوت مطابق اساسنامه شرکت و قانون تجارت.

۴-تحویل اصل صورتجلسه که به امضای حاضرین در جلسه رسیده همراه با لیست سهامداران به اداره ثبت شرکتها.

۵-پرداخت حق الثبت جهت تغییر نام و تحویل فیش به اداره ثبت شرکتها.

۶-اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت و مجوز اخذ شده به اداره ثبت شرکتها.

۷.تایید انتخابی توسط مسؤل تعیین نام اداره ثبت شرکتها بعد از تحویل مدارک.

نمونه صورتجلسه تغییر نام شرکتهای سهامی

۱-.تشکیل مجمع عمومی فوق العاده.

۲.تنظیم صورتجلسه که به امضای هیأت رئیسه رسیده باشه.

۳.دعوت اعضا مطابق اساسنامه شرکت و قانون تجارت.

۴.تسلیم صورتجلسه و لیست سهامداران حاضر در جلسه که به امضای آنها رسیده به اداره ثبت شرکتها.

۵.پرداخت هزینه ی ثبت جهت تغییر نام و تحوتمام آنچه که در رابطه با تغییر نام شرکت می خواهید بدانید در اینجا توضیح داده ایم، اگر نیازه به مشاوره یا ثبت تغییر نام شرکت دارید با ما تماس بگیرید.

تغییر نام شرکت

شرکت های تجاری دارای نام کامل حقوقی برای خود می باشند که با این نام از سایر شرکت ها اعم از تجاری و غیر تجاری متمایز می شوند اما انتخاب نام دارای قوانین و مقررات مرتبط با خود است که باید در زمان انتخاب نام تمامی این قوانین را رعایت کنید.

تغییر اسم شرکت

چنانچه بعد از انتخاب نام شرکت و بنا بر دلایل موجهی که دارید تصمیم گرفتید نام شرکت را تغییر دهید نیز، باید قوانین تغییر اسم شرکت را نیز به صورت کامل رعایت کنید، یعنی عین همان ابتدای ثبت که تایید نام چند روز طول کشید، برای این تغییر نام نیز باید ابتدا در سامانه ثبت و مدارک را جهت انجام به اداره ثبت ارسال کنید.

چنانچه از این قوانین برای تغییر نام اطلاعات کافی ندارید بهتر است این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا با قوانین و مقررات تغییر نام شرکت بطور کامل آشنا شوید.

تغییر نام شرکت برای تمامی شرکتهایی که به هر دلیلی مایل به تغییر نام خود هستند امکان پذیر است. این شرکت ها می توانند با رعایت تمامی شرایط و تشریفات لازم را انجام دهند. بعد از تغییرنام ، سایر شرایط شرکت از جمله شماره و تاریخ ثبت تغییری نخواهد کرد و تنها نام قبلی شرکت تغییر خواهد کرد.

مراحل تغییر نام شرکت

وقتی که تصمیم برای تغییر اسم شرکت گرفتید از طریق سامانه ilenc.ir باید بررسی کنید که این اسم قبلا ثبت شده است یا نه و بعد از آن مراحل زیر را طی کنید:

1- تشکیل مجمع عمومی فوق العاده

2- تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و امضا کلیه سهامداران

3- ثبت صورتجلسه در سامانه اداره ثبت

4- ارسال صورتجلسه به همراه رسید پذیرشی که از سامانه دریافت نموده اید به اداره ثبت از طریق باجه های پستی

5- دریافت آگهی تغییراتپ

6- درج در روزنامه رسمی

همچنین همانطور که نام انتخابی افراد حقیقی باید طبق قوانین جمهوری اسلامی و کشور تابعه باشد، شرکت های حقوقی نیز باید قوانین انتخاب نام را رعایت کنند تا نام مورد نظرشان مورد تایید سازمان و اداره ثبت شرکت ها قرار بگیرد.

قوانین انتخاب نام شرکت

  • نام انتخاب برای شرکت ها باید نام کاملا فارسی بدون ریشه عربی و لاتین باشد.
  • نامی که برای شرکت خود انتخاب می کنید باید نام منحصربفردی باشد به این صورت که قبلا توسط شرکت دیگری به ثبت نرسیده باشد.
  • اگر قصد استفاده از اعداد در نام انتخابی خود دارید باید عدد را صورت حروف بنویسید و از نوشتن عدد به صورت ریاضی خودداری کنید.
  • از حروف انگلیسی به صورت پی وی سی و یا غیره نمی توانید استفاده کنید.
  • نام انتخابی باید حداقل از سه بخش تشکیل شده باشد.
  • از نام های افراد مشهور نمی توانید استفاده کنید به صورت ابن سینا، زکریای رازی و یا شاعران و یا دانشمندان دیگر
  • باید قواعد اسمی که در هر قالب ثبتی وجود دارد را رعایت کنید مثلا باید در شرکت نسبی نام یکی از شرکا در نام شرکت نیز آورده شود و از لغاتی مانند شرکاء برادران و یا لغاتی از این قبیل استفاده شود. مانند شرکت لبنیاتی برادران محمدی.
  • از بکار بردن کلماتی مانند دولتی، ملی، سراسری و … در نام شرکت خودداری کنید.
  • نام شرکت به قدری دارای اهمیت است که در برخی موارد از کیفیت محصول نیز پیشی می گیرد. زیرا نام شرکت اولین چیزی است که در ذهن مخاطب آورده می شود و در استفاده های مجدد اولین چیزی که از محصول شما به یاد خواهد آورد نام شرکت شما است.

تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود

چنانچه بعد از تعیین نام شرکت تصمیم گرفتید که نام شرکت را تغییر دهید که باید تصمیم با هماهنگی و نظر موافق اعضای هیئت مدیره و مجمع عمومی شرکت باشد. تغییر نام بعد از ، تغییری در شناسه ملی شرکت و شماره ثبتی شرکت ایجاد نمی کند بلکه فقط نام آن تغییر می کند.برای تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود لازم است مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود و سپس صورت جلسه تنظیم شود.

این صورت جلسه توسط اعضا امضاء گردد، سپس به همراه مدارک شناسایی مدیر عامل و مدارک شرکت که شامل کپی آگهی تأسیس و روزنامه رسمی شرکت می باشد به همراه اسامی انتخابی با تعیین اولویت تحویل اداره ثبت گردد. اما تمامی اسامی ارسالی به اداره ثبت پذیرفته نمی شوند برای مثال:

در حال حاضر اسامی تک سیلابی به هیچ‌ عنوان پذیرفته نمی‌شوند زیرا اسامی انتخابی حتما باید سه سیلابی باشند.یعنی باید از سه بخش تشکیل شده باشند.البته در مواردی خاص که نامهای انتخابی بسیار خاص بوده و مانند آن ها کمتر وجود داشته باشد احتمال پذیرش نام دو سیلابی نیز وجود دارد.

در نام گذاری برای شرکت ها دست کم یک کلمه از سه بخش نام شرکت باید نام خاص باشد مانند شاهین، پرستو، گلزار و مانند این ها در ضمن بهتر است از نامهایی استفاده شود که عمومیت کمتری دارند زیرا احتمال تأیید نام هایی که زیاد تکرار شده اند ، کم است برای مثال احتمال تایید کلماتی مثل ایرانیان، پارسیان و … به علت این که در نام بیشتر شرکتهای ثبت شده ایرانی به کار رفته اند نسبت به نام های خاص کمتر است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا